Nem bírod tartani a lépést a Temuval PPC-ben? Erősödj organikusan!

Miről fogsz olvasni?

Kicsit mi is unjuk már, hogy a csapból is a Temu folyik. Először az agresszív marketingstratégiájuk, aztán az amiatt felháborodott e-commerce piac biztosította a világot arról, hogy a Temu ne menjen ki a divatból.

Teljesen érthető, hogy egyes kereskedőket bosszant a Temu üzletpolitikája, sokan igazságtalannak tartják, hogy neki azért sikerül, mert kifogyhatatlan tőke folyik be a zsebébe. De őszintén! Tudsz ellene tenni bármit is? A legjobb, amit tehetsz, hogy lokális szinten felveszed a harcot ellene – mi ebben szeretnénk neked segíteni. 

Mindenképp olvasd el a cikket akkor is, ha érintett vagy a témában és akkor is, ha nem, hiszen számos, Temutól független ötletet találsz, amivel tovább növelheted vállalkozásod eredményességét.

Mivel érte el a Temu, hogy róla beszéljenek?

Az egész Temu-sztori ott kezdődött, hogy a Covid utáni globális pénzügyi válság következtében az emberek sokkal árérzékenyebbek lettek. A Temu alapítói ezt használták ki és hoztak létre egy olyan platformot, ahol pofátlanul olcsón adják a termékeket. Tudták, hogy az emberek ráharapnak, pláne ha emellé még az ingyenes szállítást is fel tudják kínálni.

A recept tehát egyszerűnek tűnt, a megvalósításhoz viszont embertelen mennyiségű tőkére volt szükség. De még az a „szerencse”, hogy ez sem jelentett akadályt: a Temu pénzcsapja ugyanis annak kínai változatát, a Pin Duoduo-t is üzemeltető PDD Holdings. 

Egyebek mellett ennek a végtelen mennyiségű tőkének köszönhető az is, hogy ilyen tűpontosan kialakított és üzemeltetett push-marketing-stratégiájuk van. Ezért is tudták ilyen hamar leuralni gyakorlatilag a Föld minden országának PPC hirdetéseit.

Mitől lehet ilyen olcsó?

A Temu egy olyan piactérjellegű platformot hozott létre, mint például az eMag vagy a Pepita itthon. Az applikáció gyakorlatilag csak egy összekötő kapocs a gyártók és a fogyasztók között. Elsősorban tehát azért ilyen olcsó, mert közvetlenül a gyártótól vásárolhatjuk meg a termékeket, nem terhelik az értékesítési lánc során rárakódó extra költségek.

Ez még önmagában nem feltétlenül ok az ilyen mértékű olcsóságra, ugye? Bizony, van még egy aduász értékesítési technikájuk: előre legyártatnak hatalmas mennyiségeket, így eleve jelentős kedvezményeket kapnak.

Gyártótól vásárlás + nagy tételben vásárlás = olcsóbb ár

Nézzünk néhány érdekességet!

A 2023-as Suberbowl-szünetben volt egy félperces szpotja (potom 5 millió dollárért), másnap közel 50%-kal nőtt az applikáció letöltéseinek száma.

2023-ban a Temu a legtöbbet letöltött applikáció világszerte.

Amerikában napi 1 millió környékén van a Temu által küldött csomagok száma! (forrás: Vedd Fel a Versenyt podcast adás)

2023 utolsó negyedévében a Temuról rendelők átlagköltése 18 ezer forint volt itthon.

2023 májusára közel 1,3 millió aktív vásárlóval rendelkezik itthon a Temu.

Te is találkoztál már olyan hirdetésekkel, amikor influencerek Temu rendeléseket csomagolnak ki? Ha nem, ne aggódj, előbb utóbb annyi ilyen lesz, hogy te sem bújhatsz el előlük. Elég szép pénzeket lehet ugyanis a 20%-os affiliate jutalékokból összegyűjteni, így vélhetően egyre többen fogják ezt kihasználni.

A Minner végzett egy kutatást, amiből kiderült, hogy itthon a Temu hirdetéseinek 80 százaléka a 14.250 forint alatti átlagárú termékekhez tartozó kulcsszavakat célozza meg. Ez annak jó hír, aki ennél drágább terméket (is) hirdet PPC-ben.

Gyorsan és agresszíven tört be 2023-ban a magyar PPC piacra. A Temu jelenléte éves szinten 20-40%-kal dobta meg a PPC hirdetések árát, derül ki a Minner cikkéből.

PPC hirdetések költségeinek növekedése az elmúlt években

Forrás: Minner

Miért veszteséges mégis évekig a Temu?

Fentebb írtuk, hogy az értékesítési stratégiájuk kivitelezéséhez elképesztő mennyiségű tőkére van szükségük. Ami egyelőre adott is, viszont az előrejelzések szerint legalább 2026-ig nem lesz annyi bevételük, ami kiegyenlítené a költségeket, addig tehát fixen veszteséges lesz a Temu. Az már egy másik kérdés, hogy vajon a befektetők fogják-e bírni addig tömni a pénznyelőt.

A veszteségekhez nagyban hozzájárul a vásárlók felé ingyenesen szolgáltatott szállítás is, ami természetesen nincs ingyen a Temunak. Jelenleg ugyanis minden egyes szállítás 20 dollár veszteséggel jár a cégnek. Ha mondjuk napi 2 millió csomagot küld szerte a világba, akkor ez napi szinten 40 millió dollárt mínusz! Nem semmi, ugye?

És miért lesz mégis fixen nyereséges?

Adott két webshop. Az egyikben 20.000 forint a cipő, a másikban pontosan ugyanaz, 32.000 forint. Te melyiket vennéd meg? Naná, hogy az olcsóbbat, ha kell, akkor a Temuról.

A vásárlók hajlamosak szemet hunyni a környezeti károk felett, ha cserébe ennyire olcsón juthatnak hozzá a termékekhez. Az elképesztő mértékű környezetszennyezésen kívül a másik aggasztó jelenség a Temu dominanciájából eredő gazdasági károk kialakulása. Ugyanis már most érezhető a hazai e-kereskedelmi piac hanyatlása, ami hosszú távon hatással lesz mindannyiunk életére.

Viszont addig, amíg tizedannyi áron lehet megvenni ugyanazt a terméket a Temuról, mint egy itthoni webshopból, ezek az összefüggések bizonyosan másodlagosak maradnak egy átlagos Temu-vásárló számára.

Milyen egyszerű is volna, ha te is csak levinnéd az árakat és zsákszámra jönnének a megrendelések, ugye? Dehát így meg a nyereség marad el, anélkül pedig nem üzlet az üzlet! Jogosan kérdezed: akkor mégis mi a megoldás?

Mit tehetsz e-kereskedelmi vállalkozóként, hogy talpon maradj?

Bízunk benne, hogy minden érintett számára világossá vált mostanra, hogy a Temuval együtt kell élni. Az a vállalkozás, amelyik nem reagál, súlyos károkat fog szenvedni. A következőkben összegyűjtöttünk pár ötletet, amit érdemes átgondolnod és beillesztened a stratégiádba.

Gondold újra a termékportfóliódat és az értékesítési stratégiádat!

Értelemszerűen azok a kereskedők vannak a legnagyobb veszélyben, akik hasonló termékportfólióval rendelkeznek, mint a Temu. Ha ez rád is igaz, akkor mindenképp vizsgáld felül a jelenlegi termékkínálatodat!

Gondold át, te miben különbözöl a konkurenciától! Mik a te egyedi terméktulajdonságaid, vagyis a USP-k?

Gyűjtsd össze az értékeidet és kommunikáld is minden csatornán!

Hűségprogramokon gondolkodtál már?

Nagyban tudod növelni a vásárlói elköteleződést, ha különböző kedvezményeket, kuponokat kínálsz. 

Ajánlj kiegészítőterméket a kosárnál vagy kínálj fel kedvezményes kupont. Ha még eddig nem volt csomagajánlatod, akkor érdemes kialakítani olyan megoldásokat, amelyekkel több egymáshoz kapcsolódó terméket tudnak megvásárolni kedvezményes csomagáron. Például: ha a cipő mellett megveszik a cipővédő krémet és a talpbetétet is, akkor csomagban olcsóbbra jön ki, mint külön- külön. 

De a vásárlók szeretik az „egyet fizet, kettőt vihet” vagy a „4-et 3 áráért” típusú akciókat is.

Foglalkozz kiemelten a brandépítéssel!

Alkoss magadról olyan képet, amellyel ki tudsz tűnni a versenytársak közül. Ideális esetben ezzel azt is eléred, hogy a célközönséged felismerjen. Egy jól felépített márkának van története, arculata és minden esetben egységes képet mutat magáról.

A brandépítés (és az értékesítés növelésének) egyik kiváló módja az influencermarketing. Érdemes átgondolnod, vajon a te üzletedben miként tudnád ezt alkalmazni.

Bizonyára nem mondunk nagy újdonságot azzal, hogy az aktív közösségimédia-jelenlét nélkülözhetetlen. Kapcsolatot tudsz teremteni a célközönségeddel, ettől ők úgy érzik, ott vagy velük, számíthatnak rád. Értelemszerűen ez igen jó benyomást kelt a márkádról.

Hogy elnyerd a potenciális vásárlók bizalmát, fontos, hogy lássák, mennyire elégedettek a korábbi vásárlóid. Törekedj minél több vélemény és értékelés begyűjtésére, majd ezeket kommunikáld minden csatornán!

Bízz az e-mail-marketing erejében!

Ha már foglalkozol e-mail-marketinggel, észrevehetted, hogy igenis hatékony online marketingeszköz, amennyiben ez is stratégiai szinten van kialakítva és üzemeltetve. Ha még nem, akkor itt az ideje elkezdeni! Mindent, de szó szerint, mindent lehet e-mailben kommunikálni a célközönségeddel. Viszont mielőtt vadul nekivágnál a hírlevélküldő szoftverek felkutatásának, először azt döntsd el, honnan és hogyan fogsz email címeket szerezni. (Van egy pár ötletünk erre, amit a leadgenerálás-kisokos cikkünkben ki is fejtettünk.) Miután ez megvan, jöhet az e-mail-kampányok tervezése is.

Próbálj ki új dolgokat!

Egyre nagyobb teret hódítanak a piactér jellegű értékesítési platformok, mint a Pepita vagy az eMag, és persze a Temu is ilyen. Ezeknek a lényege, hogy termékeidet nemcsak a saját webáruházadban értékesíted, hanem ezeken az online piactereken is. Érdemes futnod egy kört, hogy ez működőképes volna-e számodra vagy sem.

Egy másik feltörekvő újdonság a recommerce, tehát a használt vagy felújított, újracsomagolt termékek piactere. Természetesen nem minden üzlet kínál ilyen termékeket, ugyanakkor érdemes átgondolnod, hogy vajon te miként tudnál hasítani egy szeletet a recommerce tortából, most amikor még felívelő ágban van ez a piac.

Egy dolog tehát biztos, a célközönségedet nehezebben tudod vásárlókká konvertálni a jelenlegi stratégiával. Ezért, ha talpon akarsz maradni, magasabb szintre kell emelned az értékesítést és a marketinget.

Erősödj organikusan, webáruház-keresőoptimalizálással!

Egy webáruház forgalmának akár a fele is érkezhet organikus forrásból, ha a Google-re és a többi keresőre megfelelően van optimalizálva a webshop. A vásárlók legnagyobb százaléka a Google-ben kezd el keresni adott termék vagy szolgáltatás iránt. Mivel jelenleg a Temu dominálja a hazai PPC piacot, magától értetődő, hogy az organikus találati listán kell kitűnnöd a Temu árnyékából.
Nézzük meg röviden, hogy ez miként lehetséges, ha például a BP Digital SEO ügynökségre bízod a munkát.

keresőoptimalizálás alapjai

Technikailag legyen az oldal rendben!

Mondanunk sem kell, hogy hiába minden igyekezet az organikus forgalom növelésére, ha a Google algoritmusai nem látják az oldaladat. Persze ha egyáltalán nincs indexálva az oldalad, az a legsúlyosabb technikai hiba. De ezen kívül még számos fontos technikai SEO-beállítás van, amit vizsgálni kell egy oldal esetében. Tehát mielőtt nekikezdenél a tartalmaid átírásának, az első és legfontosabb, hogy egy technikai SEO-auditot futtass végig az oldaladon! Ezután a felmerülő hibákat javítsátok ki a fejlesztőddel vagy ha SEO-ügynökséggel dolgozol, akkor velük közösen.

Jöhet maga az oldal tartalma

A technikai rendbetétellel párhuzamosan meg kell vizsgálni azt is, hogy az oldalad tartalmilag rendben van-e. Tehát, például ideális-e az oldalszerkezet és az URL-ek, illetve a termékkategóriák, termékleírások, és az aloldalak a megfelelő kulcsszavakkal vannak-e ellátva, egyáltalán el vannak-e látva. Ezt például egy kulcsszókutatással és egy oldalstruktúra-elemzéssel lehet megtenni. Az ezekben lévő javaslatok alapján elkészülhet a tartalomstratégiád, melyben látni fogod, hogy mely tartalmaidat érdemes optimalizálni, illetve milyen új tartalmaknak kellene születniük. Webáruházak esetében természetesen a termékkategóriaoldalakra és az egyes termékleírásokra is készül tartalomstratégia. 

Azért érdemes SEO-ügynökségre bíznod a munkát, mert a keresőoptimalizálás teljes folyamatát elvégzik helyetted, köztük a tartalommarketinget is.

Erősítsd pozíciódat linképítéssel!

Igen ám, de a linképítés egy hosszadalmas és időigényes folyamat, amire a weboldaltulajdonosoknak a legtöbb esetben nincs kapacitásuk, ezért kevésbé foglalkoznak vele. Egy tapasztalt, kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkező SEO-ügynökség ezt a terhet le tudja venni a válladról.

Tehát a fő cél az, hogy minél több prémium minőségű link épüljön az oldaladra. Ezt a leggyakrabban vendégcikkek írásával teheted meg, esetleg linkbeillesztéssel, de van még néhány linképítési technika, amit érdemes kipróbálni.

Válaszd az inbound marketinget!

Az inbound marketing legrövidebben úgy magyarázható el, hogy az a fajta marketing, amikor jókor vagy jó helyen (pull marketing), nem pedig kéretlenül bombázod a felhasználót (push marketing). Na, a Temu ennek éppen az ellenkezőjét műveli: akkor is az arcodba tolja a push üzeneteit, a hirdetéseit, a bannereket és minden más eszközt, amikor te egyáltalán nem vágysz rá.

De hogy jön ide a keresőoptimalizálás?

Mint a legtöbben, te is valószínűleg a Google-ben kezded az informálódást. Ha egy-egy ilyen kereséskor a te tartalmaiddal találkozik a felhasználó a találati listán, akkor téged megbízhatónak, szakértőnek fog tartani, így nagyobb eséllyel fog elköteleződni az irányodba. A SEO tehát az inbound marketing egyik legfontosabb eleme.

Legyen minél több minőségi, releváns keresőoptimalizált tartalmad, hogy a téma szakértőjének lássanak. Győzd meg így a vásárlóidat, hogy téged válasszanak a Temu helyett!

Nő az organikus forgalom, most mi legyen?

A keresőoptimalizálás csak abban tud segíteni, hogy forgalmat tereljen az oldaladra, ám ahhoz is kell egy stratégia, hogy miként fogod őket konvertálni. Érd el, hogy feliratkozzanak, vásároljanak, letöltsék a csalit. Ha látod, hogy sok a látogató egy adott oldalon, de nem történik meg a kívánt cselekvés – például a vásárlás vagy a feliratkozás –, akkor foglalkoznod kell a konverzióoptimalizálással. Tehát végig kell gondolnod, hol a hiba a gépezetben és miként lehet rajta javítani.


Mindig törekedj a pozitív felhasználói élmény kialakítására, hiszen te sem fogsz vásárolni egy olyan oldalról, ahol nem érzed jól magad, amit nem látsz át, ahol nehézkes a vásárlás folyamata, és kevés az információ.

Szorul a hurok a Temu körül?

Így a végére kanyarodjunk vissza a Temura! Habár egyelőre még mindig tarol a világban, egyre több országnak lett elege az üzletpolitikájából, mert az általa okozott gazdasági károk egyre érződnek. Köztük Magyarországon is. 

Március közepén érkezett a hír, miszerint a Gazdasági Versenyhivatal eljárást indít a Temu ellen. A bejelentést követően valamelyest visszább vett az agresszivitásból, ugyanakkor a Growww Digital Temu Indexe szerint újból gőzerővel megy a PPC, illetve az applikáción belül sincs változás, ugyanúgy riogat, kényszerít, erőltet, mint ezelőtt. (Például csak akkor kapsz kedvezményeket, ha engeded a push értesítéseket a telefonodon.)

Arról nem is beszélve, hogy számos adatvédelmi per is zajlik a Temu körül, ugyanis állítólag az adatainkat nem éppen megfelelő módon kezeli. Egyes spekulációk szerint azért is ennyire agresszív a marketingstratégiája, mert azt akarja elérni, hogy minél többen, minél gyorsabban letöltsék az applikációt, hogy így jussanak rengeteg adathoz. Ugyanis tisztában vannak azzal, hogy csak idő kérdése és jelentős szigorítás várható, az adatok gyűjtésére és kezelésére vonatkozóan.

Kíváncsian várjuk, hogy mikor fog kipukkadni a Temu-lufi, mert egyszer bizonyosan ki fog. Az biztos, hogy rengeteg elégedetlen vásárlója van, nemcsak a termékek minőségére, hanem azok eredetiségére és előállítására vonatkozóan is. Felmerült ugyanis a gyanú, hogy kényszermunkával állítják elő a termékeket, amin valljuk be, nem is igazán lepődnénk meg…

Természetesen a környezetvédők is szót emelnek a Temu bődületesen nagy ökológiai lábnyomának mielőbbi csökkentése érdekében.

A 2024-es év vízválasztó a globális e-kereskedelmi piacon

A Covid okozta fellendülést kihasználták az olyan óriáscégek is mint a Wish, a Shein és most a Temu is. Ezek leginkább abban különböznek az átlagos e-kereskedelmi szereplőktől, hogy gyakorlatilag végtelen mennyiségű pénz áll a rendelkezésükre. Ez a tény már önmagában is riasztó, pláne ha mellé egy olyan értékesítési stratégia is társul, ami szembemegy az általános gyakorlattal.

A jelek arra utalnak, hogy minimális lesz azon online kereskedők száma, akikre ne lenne valamilyen hatással a Temu és társainak térnyerése. Arról nem is beszélve, hogy a recommerce is egyre nagyobb szeletet kér a képzeletbeli tortából, így a hagyományos értékesítést folytató online kereskedőnek ezt a szegmenst is figyelemmel kell kísérnie.

Az e-commerce-szereplőknek tehát így vagy úgy, de alkalmazkodniuk kell az új trendekhez. Azzal ugyanis nem tudsz kilábalni a krízisből, ha a Temut okolod és hibáztatod, helyette inkább cselekedj időben!
Tervezd meg az új stratégiádat, melyben szerepel a webáruházad keresőoptimalizálása is! Elvégre a Temu már kisajátította magának a PPC-t, hódítsd meg hát az organikus találati listát!  Mi ebben tudunk neked segíteni, keress fel minket, és nézzük meg, hogy számodra megtérülő befektetés-e a keresőoptimalizálás!

Tudtad, hogy időpontot is tudsz foglalni díjmentes SEO konzultációra valamelyik munkatársunkhoz? 

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.