Állandó és egyre kiélezettebb a verseny az online térben. Egy termék, bolt, vállalkozás vagy vállalkozó nem korlátozhatja magát csak az offline csatornákra, mivel az lesz a nyerő, aki az online platformokon is dobogós helyeket csíp meg magának.
Hogyan kerülhetünk versenytársaink elé? Ha a Google egy adott keresési kifejezésre a mi márkánkat listázza az első helyek egyikén, az már jelentős fegyverténynek számít. És ezt, hogyan lehet elérni?
Erről szól a SEO szövegírás.
A keresőoptimalizálás lényege, hogy a keresők organikus találatai között minél jobb helyezést érjen el termékünk, szolgáltatásunk, webshopunk, vagyis, ha valaki keres egy hozzánk kapcsolódó kulcsszóra, fogalomra a Google-n, akkor a mi termékünk a dobogó első fokain, de minimum az első oldalon megtalálható legyen a találati listában.
A keresőoptimalizálás, vagyis a SEO ebben segít. A SEO-nak három nagy területe van, amelyből az egyik maga a tartalom és a tartalomgyártás. Az organikus keresési eredményeket általában szöveges tartalmak uralják, így a legtöbb esetben a tartalomgyártás SEO-barát szövegírást jelent. De lehet tartalom egy videó is természetesen, ami ha felkerül az online térbe, szintén jó, ha felfedezhető. A BP Digital egy SEO fókuszú online marketing ügynökség. A keresőoptimalizálás minden területét lefedjük szolgáltatásainkkal, így a keresőbarát szövegírásban is tudunk segíteni.
Neked nem kell értened a SEO-hoz, mi azért vagyunk, hogy számodra érthetővé és elérhetővé tegyük a legjobb szolgáltatást, ezáltal jól szerepelj a keresőkben, hiszen így fognak látogatóid gyorsan megtalálni és rád kattintani.
A keresőoptimalizálásnak három fő területe van:
A technika SEO tulajdonképpen az oldalad technikai háttere, amely biztosítja, hogy oldalad felfedezhető, a keresőrobotok által indexálható és a Google által támasztott technikai követelményeknek (például mobilbarát weboldal, gyors oldalbetöltés) megfelelő legyen.
Az on-page SEO az, amiről most bővebben szó lesz, vagyis, hogy milyen hiteles, releváns, és SEO szempontból jól optimalizált cikkek, szövegek vannak az oldaladon.
Az off-page SEO pedig az oldaladra mutató linkekről szól. A külső hivatkozások segítségével dönti el a Google weboldalunk hitelességét és témaköri relevanciáját, amelyet linképítéssel lehet javítani.
A mai trendek és fogyasztói szokások miatt egy jó tartalom nem biztos, hogy olyan, mint pár évvel ezelőtt.
Az olvasók gyorsfogyasztók lettek, egyrészt szeretnék minél gyorsabban megtalálni a számukra hasznos információt, másrészt a lehető legrövidebb idő alatt akarják azt elolvasni, átlátni, és, ha szükségük van valamire, azt minél gyorsabban meg akarják kapni.
A jó tartalomnak emiatt nemcsak szakmailag helytállónak, érdekesnek, hitelesnek, informatívnak kell lennie, hanem jól fogyaszthatónak is. Ezalatt azt értjük, hogy legyen jól felépített, megfelelően tagolt, szép a külleme, dizájnja.
Egy jó tartalom vigye magával az olvasót, legyen meg a flow-ja, és a végére az olvasó kapja meg azt az értéket, amiért kattintott, vagyis tudással, infóval gyarapodjon.
A tartalom készítőjének szemszögéből nézve pedig, ha mindezek megvannak, akkor jó a tartalom, ha amiatt az olvasó ezt a tartalmat tovább ajánlja, megosztja, valamilyen cselekvést hajt végre, pl. vásárol.
Ahhoz, hogy ez a jó tartalom könnyebben eljusson a megfelelő fogyasztókhoz, könnyebben rátaláljanak, és organikus forgalmat generáljon a felületeidre, szükség van a SEO-ra, vagyis a tartalmak keresőbaráttá tételére is.
A Google algoritmusai aszerint rangsorolnak egy tartalmat, hogy az mennyire hasznos a felhasználóknak.
Az algoritmus lemodellezi a felhasználók viselkedését, figyeli a kulcsszavakat, érzékeny a plagizálásra, érti a szinonimákat, ragokat és összefüggéseket.
Tehát egy nagyon bonyolult mechanizmuson keresztül állítja fel a rangsort. Ezért kell a szövegnek minden szempontból jónak lennie, és jól optimalizáltnak is.
A keresőbarát tartalom nem elég, ha megfelel a keresőrobotoknak, vagy az algoritmusnak, és az sem elég, ha csak az emberi tényezőkre épít.
Mindkét oldalról megfelelőnek kell lennie.
Régebben bevett szokás volt, hogy a szövegeket telepakolták a marketingesek kulcsszavakkal, így akarták elérni, hogy jó helyen legyenek a rangsorban. Ez az elv azonban már idejétmúlt, manapság a kulcsszó halmozás inkább káros, mint előnyös.
A kulcsszó arányokra nem figyelő szöveget a felhasználó nem szívesen olvassa, akár értelmetlennek is érezheti, és gyorsan be fogja zárni az oldalt. Az ilyen felhasználói viselkedést pedig meg is jegyzi a Google, és nem fogja előnyben részesíteni a magas visszafordulási aránnyal rendelkező oldalt.
A kulcsszavak használata fontos, de nem mindegy, milyen arányban, hol és hogyan szerepelnek. A kulcsszavakkal történő optimalizálás által ugyanis a felhasználó egyszerűbben keres és talál rá a számára lényeges tartalomra, vagyis a keresőmotorok továbbra is jegyzik a kulcsszavakat, amelyekre keresnek az emberek.
TIPP
Ha jól használjuk a kulcsszavakat, és nem halmozzuk őket, a keresőmotorok előrébb fognak minket sorolni.
A keresőóriás mindig vizsgálja és jutalmazza a hozzáadott értéket, tehát fontos, hogy a szöveg valóban informatív, edukatív, hiteles és releváns legyen az olvasók számára.
Fontos, hogy kiemelkedjen a többi közül, meghaladja a többi szöveget tartalmában és akár felépítésében is. Ide tartozik, hogy a szöveg “visz magával”, nem felesleges szavakat halmoz, hogy terjengősebb legyen, értéket ad, edukál.
A felhasználói élmény tehát hangsúlyos a Google számára is, méri, hogy mennyi időt töltenek el egy cikkel az olvasók, milyen átkattintásokat generál, szívesen böngésznek-e tovább az oldal más tartalmaira stb. Ez mind befolyásolja a rangsort, és, hogy hányadik helyen fogunk rangsorolni a tartalmunkkal egy adott szegmensben. Ezt pedig befolyásolni lehet a SEO segítségével, mert így szövegeink tényleg minden szempontból megfelelőek lesznek.
Miből is áll egy keresőbarát tartalom?
A SEO-zott tartalom nem csupán a SEO szövegírást jelenti, illetve nem csak a kulcsszavakat tartalmazó, szakmailag helytálló, releváns törzsszövegből áll.
A SEO barát szövegírás érinti magát a cikket, blogoldalt, termékleírást, de vannak kiegészítő részek is, amire fontos odafigyelni. A SEO szövegírás kiterjed a meta leírásra is, ami a törzsszöveg 1-2 mondatos kivonata (max.160 karakter), és, ami a felhasználó számára megjelenik a keresőben, mindjárt a cím alatt. Természetesen az oldalcímnek is meg kell felelnie a SEO irányelveknek, csakúgy, mint a szöveg tördelésének, és címsorainak.
A keresőbarát szöveg továbbá tartalmaz linkeket, hiperhivatkozásokat, és jó esetben cselekvésre lehetőséget adó paneleket (“Vásárold meg itt”, “Iratkozz fel”, “Bővebb tájékoztatás” stb.).
Felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán milyen szövegeket lehet keresőbaráttá tenni, vagy, mik tartoznak ebbe a fogalomkörbe. Bármilyen online publikált szöveg vagy tartalom lehet SEO optimalizált.
A főbb fajták a honlapok törzsszövegei, vagyis a landing page szövegek, az aloldalak, kategóriaoldalak szövegei (például egy webáruházon belül a terméktípusok szövegei), az egyes termékleírások. De ide tartoznak a szakmai cikkek, leíró tartalmak, termék összehasonlítások, akár egy interjú valamilyen szakértővel vagy hírességgel.
A SEO szövegírás eszköztára kiváló lehetőséget kínál arra, hogy a meglévő tartalmakat, szövegeket optimalizáljuk, keresőbaráttá tegyük, így amellett, hogy a legjobb felhasználói élményt adják – mert értékesek és informatívak-, mellette a Google is jó helyezésben részesíti majd őket.
Segítünk hatékonyabbá tenni a blogodat, szakmai oldaladat; lehetsz akár orvos, jogász, magántanár, takarítási vállalkozó, étteremtulajdonos, szabadúszó grafikus, babysitter, patika lánc vagy egy hatalmas multicég, egyszóval, bármilyen profillal is akarj teret nyerni és dobogós lenni!
Ha minket és a SEO szövegírást választod, akkor az olvasók számára jó minőségű, hiteles, a keresőmotorok számára pedig jól optimalizált tartalmaid lesznek.
Ennek eredményeképpen jobb helyezéseket érhetsz el a megcélzott kulcsszavakra, több látogatód, végső soron pedig több konverziód (megkeresés, vásárlás, feliratkozás) lesz.
Az eddig leírtakból talán már ki is derült számodra, hogy a SEO szövegírás túlmutat a sales- vagy marketingfókuszú szövegíráson. Ez utóbbiak is a konverziót hivatottak elérni, ösztönöznek a vásárlásra, a hírlevél feliratkozásra, megosztásra, vagy bekövetére, de a SEO tartalmakkal ellentétben nincsenek kulcsszavakra optimalizálva.
A SEO-barát szöveg látogatót szerez oldaladra, a marketingszöveg pedig vásárlóvá konvertálja a látogatót.
A szövegek megírását, vagy SEO optimalizálását érdemes szakemberekre bízni, akik évek óta foglalkoznak jól teljesítő tartalmak írásával, hiszen nemcsak biztonságosabb, de hatékonyabb is ez a megoldás.
Néhány tippet azonban adunk, illetve pár hibára felhívjuk a figyelmedet, amit mindenképpen kerülj el, ha saját magad szeretnél belekóstolni a SEO szövegírásba.
Kulcsszókutatás és kulcsszó meghatározás. Vagyis tisztázzuk, melyik kulcsszavunkra akarjuk felépíteni a keresőbarát szöveget, és ezt végig tartsuk szem előtt. A kulcsszó behatárolja és adja a témát, illetve megszabja a kiegészítő kulcsszavakat is.
Mi wireframe-nek, brief-nek hívjuk azt a vázat, ami a megírásnál sokat fog segíteni. Ha tájékozódtál a témádról, lesz egy struktúra a fejedben, hogy miket érdemes kisebb-nagyobb hangsúllyal tárgyalni, mi után mi következzen, és ezeknek hol van hiteles forrása. Ezeket építheted be a vázlatodba. Határozd meg a célcsoportodat is, az írás stílusát, így biztosan nem lesz idegen számukra, amit olvasnak!
A lényegi rész, ami egy jól elkészített wireframe-mel nem is lesz olyan nehéz. De azért szükség van kiváló fogalmazási készségre, kitűnő helyesírásra, és ügyes, kreatív megoldásokra. Közben pedig tartsd észben a következő elveket:
Ha kész a szöveged, akkor rendbe kell tenni a külcsínt is, meg kell írni a meta adatokat, át kell nézni, hogy szép-e a tagolás, tördelés, nincsenek-e stilisztikai vagy helyesírási hibák. Be kell állítani a címsorokat (címek, alcímek: H1, H2, H3 – maximum 60 karakter), el kell helyezni a linkeket, és színesíteni érdemes a szöveget képekkel, videókkal, infografikákkal. Ez utóbbiaknak szintén leírás kell, hogy kerüljön a meta adatába (kép alt text). Ne felejtsük el az URL-t sem frissíteni, elhelyezni benne a kulcsszavunkat!
Ne felejtsd el visszaolvasni a kész tartalmat és pótolni, amit kell. Ezekre figyelj oda: A megfelelő kulcsszóra építetted fel és optimalizáltad a cikket? A kulcsszó szerepel a megfelelő helyeken (cím, URL, meta adatok, címsorok)? Érdekes, figyelemfelkeltő címet adtál? A formázás, a helyesírás rendben van? A linkek és horgonyszövegek kész vannak? Megjelölted a forrást, ahol szükséges? Elhelyezted a képeket, grafikonokat, és ezek forrását megjelölted?
Ne hagyd, hogy elévüljön a tartalom! Bizonyos idő eltelte után megéri felülvizsgálni, kiegészíteni, ismét a legjobbá tenni.
A sarokkő tartalom az a cikk, ami a legtöbb látogatót bevonzó kulcsszavad köré épül. A felhőkarcoló cikk lesz a legrelevánsabb tartalom az oldaladon, a fő gerinc a profilodon belül, vagyis nemcsak a saját tartalmaid között, de az egész piaci szegmensben ez a legfontosabb téma.
Ha ezt a szöveget sikerül úgy megírnod, hogy a legteljesebb, legérdekesebb és legjobban optimalizált legyen, akkor azt a Google is jutalmazni fog a keresési találatok között.
A fent leírt szövegírási irányelveken túl a sarokkő cikkre vonatkozó lényeges kritérium, hogy minimum 2500-3000 szó terjedelmű. Ám ez nem terjengősség, végig magas olvasói élményt kell, hogy adjon, fent kell, hogy tartsa a figyelmet, tehát meg kell lennie a flow élménynek! Emiatt itt különösen fontos a tagolás, a képek, ábrák megléte, az egyedi és kreatív fogalmazási stílus.
TIPP
Ne feledjük, az on-page SEO, azaz a SEO szövegírás csak egy részterülete a sikernek, fontos, hogy a megelőző folyamatok (technikai SEO), és a kiegészítő folyamatok (off-page SEO) is megfelelő súllyal szerepeljen a mixben.
A weboldalad szöveges tartalmaihoz keresőoptimalizálási javaslatokat biztosítunk: javaslatot teszünk a kulcsszóra és annak megfelelő használatára, címet, URL-t és alcímeket ajánlunk, valamint segítünk a meta adatok megfelelő kitöltésében.
SEO wireframe-ek (vázlatok) elkészítésével a szövegírást belsős munkatársaddal is végeztetheted.
Ha szeretnéd, hogy a szövegírás folyamatát teljes egészében menedzseljük, akkor választhatod szakmai szövegíróinkat, akik publikálásra kész optimalizált cikkeket adnak át neked.
A SEO szövegíráson kívül természetesen a teljes tartalommmarketing folyamatot le tudjuk fedni, biztosítjuk a kulcsszókutatást, a technikai auditot, a versenytárs elemzést, elkészítjük a tartalomstratégiát, és linképítésben is a segítségedre lehetünk.
Számos referenciánk és esettanulmányunk bizonyítja, hogy az évek során, szakmai profiltól függetlenül, milyen magas minőségű eredmények érhetőek el, ha a SEO csapat és a megbízó hatékonyan együttműködik.
Szerző:
BP Digital
A BP Digital egy Budapest központú SEO ügynökség. Nálunk a keresőoptimalizálás fókusz, nem pedig üzletág. Tíz fős csapatunk minden nap azon dolgozik, hogy szakmailag megalapozott stratégiával és minőségi, értékteremtő tartalmakkal segítsünk jobb helyezéseket elérni ügyfeleinknek.
Ujhelyi Georgina
account director
A kitöltés kötelezettségmentes.