Kulcsszókutatás

Hogyan készíts kulcsszókutatást és tudj meg többet célközönségedről?

Minden hosszútávon jövedelmező tevékenység – amilyen a keresőoptimalizálás is – az alapok lefektetésével kezdődik. A SEO-ban ez a modern keresőknek, valamint a felhasználóknak megfelelő honlapot jelenti, amit a technikai SEO audittal érünk el.

Ezt követi a tartalmi láb, másnéven on-page SEO, ami saját weboldalunk tartalmára és annak optimalizáltságára vonatkozik. Ide tartozik a SEO-barát szövegírás, a tartalmi optimalizálás, illetve az ezekhez nélkülözhetetlen kulcsszókutatás.

Szeretnéd megismerni  a kulcsszókutatás fogalmát és célját? Rálesnél az elkészítéséhez használt folyamatra és eszközökre is? Esetleg egy szakértői csapat segítségét vennéd igénybe kulcsszókutatás elkészítéséhez? Mindhárom kérdésre részletes választ adunk cikkünkben.

Mi az a kulcsszókutatás és miért van rá szükség?

Minden nap emberek milliói szeretnének választ kapni az őket foglalkoztató kérdésekre, legyen az egy egyszerű “Hány fok van ma?”, vagy egy komplexebb “Hogyan válasszak kutyapórázt?” kérdés.

Felhasználóként számtalan módon lehet megfogalmazni egy kérdést: beírhatsz egy szót, körülírhatod a kifejezést, szinonimákat használhatsz, de akár egy teljes mondatot is begépelhesz a keresőbe. Bárhogy is keresel, egy célod van: a lehető leggyorsabban megtalálni azt a választ, ami maradéktalanul megválaszolja a kérdést. Ha ez nem történik meg, gondolkodás nélkül átkattintasz egy másik tartalomra.

Szolgáltatóként pedig az az érdeked, hogy a látogatók a te tartalmaid segítségével jussanak közelebb a probléma megoldásához. Hogyha az általad írt tartalom nyomán sikerül megtalálniuk a választ, akkor arra is nagy esély van, hogy még több időt töltenek honlapodon. Amennyiben weblapod úgy építetted fel, hogy a vásárlói életciklus minden fázisát kiszolgálja, szinte nyert ügyed van: beérkezik a felhasználó, elolvassa a tartalmad, megfogadja a benne szereplő tippeket és ajánlásodnak megfelelően (lehetőleg nálad) vásárol.

Természetesen ez a valóságban nem mindig ennyire egyszerű. Már csak az a kérdés, hogyan tudsz minél több felhasználót az oldalra terelni. Itt jön képbe az előzetes kutatás, ami a célközönséged minél jobb megismerését célozza meg. Ezt a SEO-ban a kulcsszókutatás folyamata fedi le.

A kulcsszókutatás célja, hogy minél pontosabb képet kapj az iparágadban fontos és népszerű témákról, konkrét keresési kifejezésekről, amikre a felhasználók kíváncsiak. A végcél, hogy konkrét kifejezésekre írt minőségi tartalmakon keresztül organikus látogatókból potenciális ügyfelek, majd pedig vásárlók váljanak.

Ehhez azonban nélkülözhetetlen az alábbi információkkal rendelkezned róluk és a piacról:

  • Milyen kifejezések után érdeklődnek a szektorban? Mely témák foglalkoztatják célközönséged?
  • Hogyan keresnek adott problémákra és megoldásukra? Milyen szavakat használnak?
  • Mennyire népszerű az adott témakör? Hányan keresnek rá? Mely országokban populárisabb?
  • Az év minden szakaszában töretlen az érdeklődés vagy tapasztalható szezonalitás?
  • Mi lehet a keresés mögötti szándék? Milyen formátumban szeretnék megkapni kérdésükre a választ?
  • Az iparági versenytársak jelenleg milyen kifejezéseket céloznak? Milyen fajta tartalmakat készítenek az egyes kérdésekhez kapcsolódóan?
  • Te rangsorolsz ezekre a szavakra? Publikáltál a témában? Hogy teljesítesz a keresőben, mennyi organikus forgalmad származik az adott kifejezésekből?

A kulcsszókutatás során feltérképezett szavaknak és kifejezéseknek köszönhetően kiszolgálhatóvá válik a felhasználók információigénye, illetve becsatornázhatóvá válnak a kulcsszavak a vásárlói életciklusba.

A konkrét kifejezéstől és a hozzá tartozó adatoktól függ, hogy mi a következő lépés a folyamatban: lehet, hogy az oldalstruktúrába kerül beépítésre egy menüpontként, vagy a tartalomstratégia részeként új szöveges tartalom, esetleg egy már megírt szolgáltatásoldal optimalizálása lesz az eredmény.

Lépj velünk kapcsolatba!

Szakértői csapatunkkal a keresőoptimalizálás minden területén tudunk segíteni.

hello@bpdigital.hu
+36 20 319 1702

Milyen típusú kulcsszavakat különböztetünk meg?

Ki ne szeretne csak olyan kulcsszavakat megcélozni, amikre több ezren, vagy akár több tízezren keresnek. Számos probléma van azonban a nagyon magas keresési mennyiségű, egy-egy szóból álló, úgynevezett head kulcsszavakkal.

  1. Nagyon kevés van belőlük az összes kulcsszó számához viszonyítva.
  2. Magas rá a verseny.
  3. Éppen ezért költséges megcélozni ezeket a kifejezéseket.
  4. Ráadásul egy-egy szóból kiindulva nem válik egyértelművé a keresési szándék.

A magas kereséssel rendelkező egy-két szavas head kifejezésekre alternatívát kínálnak a több szóból álló, alacsonyabb keresési mennyiségű kulcsszavak.

Az utóbbi kifejezésekben rejlő lehetőségekről szól a long tail elmélet.

kulcsszókutatás

Jobban jársz, ha olyan kifejezéseket választasz, amik a medium, de inkább a long-tail kategóriába esnek. Ezek a 3-4 szóból álló kifejezések kellően specifikusak ahhoz, hogy remek tartalmat készíthess rájuk, ezzel teljeskörűen kiszolgálva a keresési szándékot. Ráadásul hiába bírnak alacsonyabb keresési volumennel, rengeteg ilyen long-tail kulcsszót találhatunk, így medium és long-tail kifejezésekkel is elérhetjük és összességében meg is haladhatjuk a head kifejezések által továbbított organikus forgalom mennyiségét.

Gondolj csak bele: vajon milyen információra kíváncsi az, aki a “diéta” kulcsszót írja be a keresőbe? A diéta szó jelentésére kíváncsi? Általánosságban szeretné megismerni a különböző diétákat? Konkrét recepteket szeretne adott diétához kapcsolódóan?

Ezt a találgatást szünteti meg az, ha a szó helyett inkább egy specifikus kifejezésre készítesz tartalmat, például “ketogén diéta előnyök-hátrányok”. Egyértelmű, hogy mire kíváncsi az olvasó, ezért sokkal egyszerűbben ki tudod elégíteni az igényét.

A keresési szándék szerint is lehet csoportosítani a kulcsszavakat. A legtöbb esetben már maga a keresési kifejezés tartalmazza a találati listában szereplő tartalmak ideális formátumát.

Például:

  • zenekészítés videó: egyértelmű, hogy videós tartalmakat szeretne látni a felhasználó
  • számlázás excelben: Excel táblázaton alapuló számlázás iránt érdeklődik
  • spórolási tippek: konkrét tippeket szeretne kapni
  • legjobb filmek 2020-ban: listát szeretne kapni a legjobb filmekről
  • android vagy ios: Mi a különbség a kettő között? Mik az előnyök és a hátrányok?

Tovább lehet bontani a kulcsszavakat az alábbi, keresési szándékon alapuló kategóriák szerint:

  1. Információs kifejezések: A látogató valamilyen konkrét, gyorsan elérhető információra kíváncsi. Például: milyen magas az Eiffel-torony
  2. Navigációs kifejezések: A felhasználó egy adott oldalra szeretne eljutni, legyen az egy Facebook oldal, főoldal vagy termékoldal. Például: bp digital blog
  3. Tranzakciós kifejezések: A kulcsszó mögött vásárlási szándék húzódik. Például: színházjegy vásárlás
  4. Kereskedelmi célú összehasonlítás: Termékek, szolgáltatások összehasonlítása bizonyos paraméterek mentén. Például: youtube vagy spotify
  5. Lokációs kifejezések: A megadott földrajzi helyhez közel szeretne találatot kapni. Például: budapesti étterem
  6. Márkázott kifejezések: A felhasználó márkanevet tartalmazó találatot szeretne. Például: pedigree konzerv
  7. “Hogyan” kifejezések: Egy bizonyos problémára szeretne megoldást találni. Például: hogyan süssek kalácsot
  8. Ügyfeleket leíró kifejezések: A célcsoportra jellemző tulajdonságokat tartalmazza. Például: férfi zokni

Fontos tisztában lenni a keresőszavak mögötti keresési szándékkal, hiszen a vásárlási életgörbe eltérő szakaszában járó látogatókról van szó, éppen ezért eltérő tartalmat kell számukra kínálni.

A tranzakciós kifejezésekre keresők már minden bizonnyal vásárlásra készek, míg a további nyomozást, kutakodást megcélzó kulcsszavakat használók még erősen gondolkodnak, információt gyűjtenek.

Hatékony eszközök kulcsszókutatáshoz

Rengeteg kulcsszókutatáshoz használatos eszköz áll az online marketingesek rendelkezésére. Mi magunk is jópárat alkalmazunk ezek közül, ezekből párat be is mutatunk most neked.

Saját adatok Google Search Console-ból és Google Analytics-ből

Az eredményes kulcsszókutatás érdekében érdemes előbb megnézni, hogy az oldalad eddig milyen kifejezésekre hozott organikus forgalmat, illetve mely szavak azok, amikre bár történt keresés és meg is jelentél a találati listában, nem érkezett végül kattintás.

Ehhez nyisd meg a Google Search Console fiókod és kattints a “Teljesítmény” riportra. Jó, ha tudod, hogy csak 1000 sorig láthatod Search Console-ban a kifejezéseket. Ahhoz, hogy minden adatot kinyerhess fiókodból, javasoljuk a Search Analytics for Sheets Google bővítmény használatát.

Amennyiben honlapod rendelkezik belső kereső felülettel, érdemes ezekkel a szavakkal is tisztában lenned. Könnyen kiderítheted, hogy a látogatók által keresett kifejezések mindegyikéről rendelkezel-e tartalommal. Továbbá azt is megtudhatod, ha esetleg egy adott jelenséget vagy terméket a célközönséged más szóhasználattal keres.

Kattints a Google Analytics felületén a “Viselkedés” riportra, majd a “Webhelyről indított keresések”, végül pedig a “Keresési kifejezések” menüpontra.

Új kulcsszavak feltérképezése SEO eszközökkel

4 keresőoptimalizálási eszközt ajánlunk ahhoz, hogy új, az iparágad számára releváns kifejezéseket találhass:

1. Google Ads Keyword Planner eszköze

Egyszerűen gyűjthetsz vele ötleteket kulcsszókutatáshoz: ha egy oldal URL-jét adod meg, az ott található tartalomban szereplő kulcsszavakat és azokhoz hasonló kifejezéseket adja vissza az eszköz. Természetesen egy, vagy akár tíz szó beírása esetén is hasonló eredményre jutunk.

Ráadásul a havi keresési mennyiséget is megkaphatod a Kulcsszótervező segítségével. Itt azonban hozzá kell tennünk, hogy összevonásra kerülnek egyes kifejezések, ragozott alakok, ezért néha pontatlan lehet a kapott adat.

2. Ahrefs Keywords Explorer eszköze

Nemcsak backlink audit esetében emelkedik ki az Ahrefs a versenytársai közül, de kulcsszókutatás során is remekül használható. Magyar nyelven is megbízhatóan ad javaslatokat, mindezeket több kategóriába soroltan szűhetjük is, és ami igazán különlegessé teszi, az a részletes SERP feature elemzése.

Nemzetközi kulcsszókutatás esetén kifejezetten ajánlott a Keywords Explorer, mert egyszerű felhasználó felületének köszönhetően megtudható többek között az is, hogy adott kifejezésre melyik másik országban keresnek még.

3. SEMrush Keyword Magic Tool

Magyar nyelven hiányos adatokat ad vissza, azonban angolul végezve a keresést már nagyon hasznos ötleteket kaphatunk. Választhatunk, hogy szigorúan a kifejezést tartalmazzák a javaslatok valamilyen formában, vagy kapcsolódó kulcsszavakat, témákat szeretnénk. Arra is megfelelő az eszköz, hogy – az Ahrefs-hez hasonlóan – keresett kérdésekre szűrhessünk.

4. Google Trends

Tökéletes, ha arra vagy kíváncsi, hogy az egyes kifejezések az év melyik szakaszában igazán népszerűek az adott földrajzi helyen. Megtudhatod, hogy a kiszemelt kulcsszó csak egy hirtelen fellángolás (például egy új film bemutatója), egy szezonális jelenség (például farsangi jelmezek), vagy örökzöld tartalom készülhet belőle (például kutyatáp). Akkor is jó választásnak bizonyul a Google Trends, amikor több kulcsszó népszerűségét szeretnéd összehasonlítani.

Végül, de nem utolsósorban pedig kémkedj a versenytársaid után. Nézd meg, ők jelenleg milyen kifejezésekre jelennek meg a találati listában és melyek azok a témák, amiket nem fednek le. Ezzel egyrészt ötleteket gyűjthetsz a későbbi tartalomgyártáshoz, másrészt pedig olyan értékes területekre bukkanhatsz, ahol könnyedén kitűnhetsz és megszólíthatod célcsoportod.

Releváns adatok kinyerése egyszerűen

A fentebb bemutatott eszközök célja, hogy minél több releváns kulcsszóötletet kapj. Ahhoz azonban, hogy informált döntést hozhass a későbbi teendőidről – például hogy készíts-e új tartalmat az adott kifejezésre – több információra van szükséged.

Az egyik legjobb eszköz erre a Rank Tracker, ami a megadott kulcsszólistára vonatkozóan megadja a havi átlagos keresési mennyiséget. Ezt akár a Google Ads fiók összekötésével is megteheted, de a Rank Tracker saját adatbázisból dolgozik és költés nélküli fiókkal is konkrét számokat kaphatsz.

Szintén jó választás ez a szoftver, ha meg szeretnéd tudni, megtalálható-e a saját, vagy versenytársad tartalma a kifejezésekre és ha igen, milyen pozícióban rangsorol.

Segíthetünk?

A BP Digitalnál felkutatjuk és kiválasztjuk azokat a kulcsszavakat, amelyekre érdemes tartalmat optimalizálni, és amelyek segítségével releváns forgalom terelhető  weboldaladra.

Megvizsgáljuk, hogy az adott témakörben hogyan keresnek a legtöbben, ez alapján olyan kulcsszavakat fogunk kiválasztani, amivel a legjobb eredményt tudjuk elérni a későbbi optimalizálás során.

Tartalma

  • Google Search Console audit
  • Kulcsszókutatás
  • Versenytársak kulcsszavainak elemzése

Eredménye

  • SEO szempontból értékes kulcsszavak listája, témakör szerinti bontásban, az összes szükséges metrikával

Példa az elérhető eredményre

Vágj bele a kulcsszókutatásba és térképezd fel iparágad fő kulcsszavait, hogy értéket adhass látogatóidnak és egyben megelőzhesd versenytársaid is! Nem bíznád a véletlenre?

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Mi történik ajánlatkérés után?

  • 1. Egyeztetés

    Miután kitöltötted a kapcsolati űrlapot egyeztetünk veled céljaidról, egyedi ajánlat elkészítéséhez szükséges infromációkat kérünk tőled.

  • 2. Egyedi elemzés és Ajánlat

    Személyre szabott ajánlatot küldünk számodra, amely az optimalizálási területek mellett, konkrét módszereket, költségkeretet és a projekt javasolt hosszát is tartalmazza.

  • 3. Közös munka

    Az ajánlat elfogadása és a szerződés megkötése után csapatunk készen áll, hogy növekvő pályára állítsuk organikus forgalmad.