A Google Trends használata

Bár SEO szakértőként sokszor használjuk, a Google Trends egy olyan, mindenki számára hasznos eszköz, ami felett nem érdemes csak úgy átsiklani. Cikkünkben ismertetjük a szolgáltatást, és bemutatunk néhány általunk is használt, hasznos trükköt, amely segíthet a benne rejlő lehetőségek kiaknázásában.

Mi az a Google Trends?

A Google Trends egy ingyenesen elérhető online eszköz, ami megmutatja, hogy egy témakör vagy akár egy konkrét kulcsszó mikor, mekkora keresési mennyiséggel rendelkezett, így pontosan kirajzolódik, hogy növekvő vagy épp csökkenő népszerűségnek örvend. 

1998-ben indult útjára a mára már keresőóriássá nőtt Google, a Trends funkció pedig 2006 óta elérhető. Ennek ellenére akár 2004-ig visszamenőleg is lekérhetünk belőle adatokat, azaz mára már 15 évnyi felhasználói keresési viselkedés lenyomatában vizsgálódhatunk, adott intervallumokra, konkrét időpontra, lokációra vagy épp média-típusra keresve.

Hogy néz ki egy Google Trends lekérdezés?

Nemrég fejeztük be a közös munkát a Street Kitchen receptoldallal, melyről több esettanulmányban is beszámoltunk. Bizonyára mindannyian kerestünk már recepteket online, így nézzünk ebből a témából egy kulcsszót és vizsgáljuk meg, például az almás pite kereséseket az elmúlt 15 év távlatában.

Google Trends keresési eredmény

Mit látunk az eredményoldalon az almás pite kulcsszó bevitele után? 

  • Szűrők: A kifejezés után különböző szűrőket találunk, melyekkel lokáció, időintervallum, kategória (topic, pl. konyha vagy pl. beauty, különböző iparágak stb.), illetve keresés típus (szöveg, kép, hír stb.) alapján szűrhetjük az adatokat.
Google Trends szűrők - Magyarország, elmúlt 15 év adatai alapján
  • Érdeklődés idő szerint:  Egy grafikont látunk, vízszintes tengelyén a periódussal, függőleges tengelyén pedig egy 1-100 közötti számmal, amely az aktuális időpontban a kulcsszó vagy téma iránti relatív érdeklődést jelzi. A 100-as érték a kifejezés legnagyobb népszerűsége; az 50-es érték azt jelzi, hogy a kifejezés feleannyira népszerű. A 0 pedig azt jelenti, hogy nem áll rendelkezésre elég adat annak megjelenítéséhez.
  • Érdeklődés alrégiók szerint: Az adott lokáción (ország, állam) belül kisebb területek egymáshoz viszonyított érdeklődését is megvizsgálhatjuk a megjelenített térkép, illetve a hozzá tartozó magyarázat alapján. A színek erőssége a keresések arányát mutatja az adott régióban. Az almás pite készítés láthatóan a Komárom-Esztergom és Veszprém megyei lakosokat foglalkoztatja leginkább.

Fontos megjegyezni, hogy idehaza ez fenntartással kezelhető csak, mert a lokációt szolgáltató IP cím meghatározása sokszor pontatlan lehet.

  • Kapcsolódó témakörök: a kulcsszóhoz kapcsolódóan a Google Trends más témákat is megjelenít és megmutatja, hogy milyen kontextusban, mihez kapcsolódóan lehet releváns, illetve milyen kapcsolódó témák esetében tapasztalható újabban (akár extrém) érdeklődés.  Példánkból látszik, hogy étel témakörben különös érdeklődés tapasztalható például a süteményeknél, azonban kicsit jobban áttekintve pl. a puding és a túró is reflektorfénybe kerül.
  • Kapcsolódó lekérdezések: ebben a felsorolásban olyan kulcsszavakat láthatunk, ami a miénkhez kapcsolódik, az adott időszakban tapasztalt érdeklődés mentén rangsorolva. Fontos, hogy itt nem csak pár, hanem rendszerint sok eredményt is felsorol a Google Trends — ne feledjük megtekinteni a többit sem. Sok esetben triviális eredményeket hoz ki a program, de előfordulhat, hogy igazi kincsekre bukkanunk a lekérdezések között, amik egy kulcsszókutatásból sem hiányozhatnak!

Összehasonlítások a Google Trendsben

A feljebb megjelenített eredményoldal mellett azonban számos más funkcióval is bír a Google Trends. Ezek közül az egyik legfontosabb az összehasonlítási funkció.

Vizsgáljuk meg például, hogy az almás pite vagy a linzer receptek voltak-e népszerűbbek az elmúlt évben! Ehhez beírjuk a keresőszavakat, majd személyre szabjuk a vizsgálni kívánt periódust a teljes év kiválasztásával.

A grafikonon láthatjuk, hogy az év nagy részében együtt mozog a két sütemény népszerűsége, azonban az almás pite megugrik az almaszezon beköszöntével, a linzer receptek pedig leginkább húsvét és karácsony környékén kerülnek elő.

Pontosan milyen adatokat mutat a Google Trends?

Ahogy arra már fentebb is utaltunk, a Google Trends (pl. A Google Ads-szel vagy a Search Console-lal ellentétben) nem abszolút, hanem relatív adatokat szolgáltat. A legmagasabb érték minden esetben 100, a legalacsonyabb a 0, a többi pedig arányosan a kettő között pozícionálódik valahol.

A világ minden pontjáról származó keresési adatok a rendszerben anonimizálódnak, kategorizálódnak, és aggregálódnak. A relatív adatok saját magukhoz, illetve a többi adathoz viszonyított relatív növekedést vagy csökkenés hivatottak illusztrálni. 

Tehát ha egy kulcsszóra például 300%-os érdeklődésnövekedés figyelhető meg, az nem automatikusan jelenti, hogy arra a kulcsszóra sokan is keresnek.

A Trends értékei a (keresési mennyiség / az összes lehetséges keresés) / lekérdezések száma = relatív népszerűség egyenlettel számolhatóak ki.

És hogy miért van szükség az adatok ilyen módon történő normalizálására?

A napi több milliárd Google keresésnek köszönhetően a Trends a világ egyik legnagyobb valós idejű adathalmazából táplálkozik. Az emberek aktuális keresései alapján következtetni lehet arra, mi az, ami jelenleg érdekli és foglalkoztatja őket. Ha a nyers adatokat a Google nem normalizálná a Trendsben látható módon, akkor ezek a szezonalitások, ezek az egyszeri kiugrások, nüansznyi különbségek szinte kivétel nélkül elvesznének a nagy számok között. 

Mire használhatóak a Google Trends adatai?

1. Szezonalitás és keresési trendek felfedezése adott kulcsszóra:

A program adatainak segítségével a tartalomstratégia hozzáigazítható a szezonalitásokhoz. Segítségével sok esetben megjósolhatóak a kiugrások és a mélypontok adott témákra vonatkozóan, melyek segíthetnek a tartalomstratégia-tervezésben, illetve a fizetett hirdetések vagy social media posztok tekintetében. 

Például, a lenti grafikonból láthatjuk, hogy receptekre az emberek tipikusan a hétvége környékén keresnek, így érdemes akkorra időzíteni az új tartalmak publikálását és promótálását.

Ha látjuk, hogy egy adott témára a keresések mennyisége emelkedik egy adott időszakon belül, akkor az tökéletes téma lehet a következő blogposztunkhoz, és ha jól választunk, akkor az elsők közt lehetünk egy jól megírt, a keresési szándékot jól lefedő tartalommal. A következő ábrán láthatjuk, hogy a lángos tipikusan tavasztól nyár végéig népszerűbb keresési kifejezés, míg az almás pitére pont a lángost követő őszi időszakban nőnek a keresések.

Evidens, mégis szemléletes példa a bejgli, ami Google Trends nélkül is egyértelműen egy tradicionális karácsonyi étel, mégis tisztán kirajzolódik, hogy évről évre egyre sikeresebb.

2. Láthatjuk, mi a trendi, avagy virális tartalmak előkészítése

A Google Trends “Mostanában felkapott” része olyan kereséseket prezentál, melyeknél ugrásszerű növekedés tapasztalható az elmúlt 24 órában az adott helyen, mely óránként frissül. 

Ezen kívül a Trends főoldalán sok különböző témájú és formátumú trending információ érhető el, amelyek az embereket mostanában tipikusan foglalkoztató témákat fednek le. Most ősszel több poszt foglalkozik a Halloween-nal és példánknál maradva a sütőtökrémleves receptjével. Így amellett, hogy érdekes infókat tudhatunk meg, sok esetben hasznos kiindulópont vagy inspiráció is lehet egy-egy új tartalomhoz.

3. Kapcsolódó kulcsszavak segítségével új kulcsszóötleteket lehet szerezni

Ugyan közel sem tekinthető teljes értékű SEO eszköznek, azonban mindenképp megemlíthető mint kulcsszókutatás eszköz. A kapcsolódó lekérdezések és témakörök kifejezetten jó ötleteket tudnak adni, ráadásul olyan tippeket kaphatunk ezáltal, amiket a Google is trendinek tart. 

4. Lokáció-analízis: hol nagyobb az érdeklődés?

A Google Trends hasznos lehet abban is, hogy megtudhatjuk, pontosan hol, mekkora igény lehet a termékünkre vagy szolgáltatásunkra. Az alábbi példában a gluténmentes kulcsszót hasonlítottuk össze a hazai és a német Google keresések közt. Tisztán látszik, hogy az elmúlt 10 évben drasztikusan nőtt a magyar kifejezésre való keresés a német glutenfrei kulcsszóhoz képest. Ahogy korábban is említettük, ez nem azt jelenti, hogy többen keresnek az adott kifejezésre, hisz a magyar kevesebb mint havi 6.000, míg a német több mint havi 27.000 átlagos keresési mennyiséggel rendelkezik, de a trend nálunk egyértelműen nagyobb.

5. Brand-népszerűség mérése 

Főleg nagyobb cégeknél lehet releváns a brand ismertségét, illetve népszerűségét mérni adott helyeken vagy periódusokban. Az alábbi példán megfigyelhető, hogy szinte mennyire egyszerre mozog a példában említett márka édessége a szomszédos országokkal összevetve.

+ 1: Google Trends mint játék!

Ugyan voltak már próbálkozások Google Trends alapú játékra, tavaly egy ilyen kvízt a Google is kiadott az év végére, amiben 2018 keresési trendjei alapján kell válaszolnunk 20 kérdésre. Reméljük ebből rendszert csinálnak, mert rendkívül mókás módon lehet vele visszatekinteni az eltelt évre.

Összegzés

Azt gondolnánk, hogy a Google Trends nem tartozik a SEO alapvető eszközei közé, de mégis olyan valós idejű adatokkal tud szolgálni, amik egyesenen a Google-től jönnek és nem egy külső elemző szoftver eredményeit gyűjti össze. Nincs még egy ilyen eszköz az interneten, ami ennyire jól meg tudja határozni a trendeket. Mindenképp érdemes időt fektetni a felfedezésébe, vagy csak játszani vele egy jót.

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Beszéljünk!