Miért fontos SEO szempontból a keresési szándék?

A Google kereső hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, aminek a középpontjában egyértelműen a felhasználók és a hozzájuk kapcsolható keresési szándék (search intent) maximális kiszolgálása állt. A keresőóriás célja, hogy a keresett kifejezésekre minél relevánsabb találatokat rangsololjon, és ezáltal a felhasználók a lehető leggyorsabban hozzájussanak az információkhoz

Ugyanakkor ma már számos keresési kifejezéshez kapcsolódik olyan találati lista is, ahol akár kattintások nélkül is megkaphatjuk a számunkra fontos információt. Elég csak arra gondolnunk, hogy milyen eredmények jelennek meg, ha például a ‘budapest időjárás’ kulcsszóra keresünk.

Megjelenik egy plusz sávban a legfrissebb időjárási előrejelzés, anélkül, hogy kattintanunk kellene.

Ha a ‘tenisz’ kifejezést gépeljük be, akkor is hasonló találatokat fogunk látni. Megjelennek a legfrissebb eredmények és minden fontos részlet ezzel a témával kapcsolatban, így nem kell csak ezért felkeresünk egy konkrét weboldalt, hogy megkapjuk a tegnapi meccs eredményeit.

Az esetek többségében, amikor nem egyértelmű a szándékunk, és a Google sem tud pontos választ adni, csak a hagyományos találati listát fogjuk látni. Éppen ezért kiemelten fontos a SEO stratégia kialakításánál, hogy az adott kifejezésre a Google milyen oldalakat rangsorol, és ezek mennyire elégítik ki a keresés mögötti szándékot.

Fontos a keresési szándék?

Röviden megválaszolva a kérdést: igen. Ahhoz, hogy hosszú távon stabil organikus forgalom érkezzen a weboldaladra, fontos, hogy olyan személyre szabott tartalmakat hozz létre, amik egy az egyben kielégítik a felhasználók keresési szándékát.

A Google algoritmusa ugyanis sokkal nagyobb figyelmet fordít azokra a tartalmakra, amik nemcsak kulcsszavakra vannak optimalizálva, de a keresőszándékot is figyelembe veszik. Ha például a látogatók egy konkrét termékről szeretnének olvasni véleményeket és teszteket, akkor hiába próbálsz erre a kulcsszóra egy tökéletesen optimalizált kategóriaoldallal megjelenni, a kereső nem fog előre sorolni.

A keresőszándék típusai

Az online marketing és azon belül a keresőoptimalizálás területén többféle keresési szándékot különböztethetünk meg, amik nagyon pontosan elkülöníthetők egymástól. Nézzük meg azt a négy fajta online keresési lehetőséget, amelyek lefedik az összes keresési kombinációt.

1. Információs célú keresés (Informational)

Alapvetően kapcsolat van a keresési szándék, a tartalomtípus és az oldal formátuma között. Azaz, ha valakinek a keresési célja, hogy egy témában edukálódjon, plusz információkat szerezzen, vagy egyszerűen csak megkapja a választ egy egyszerű kérdésre, azt az információ alapú kereséshez sorolhatjuk. Ehhez a keresőszándékhoz kapcsolódnak a blogbejegyzések, hírek, magazinok, és minden olyan tartalom, aminek a célja az edukáció és információ átadás egy bizonyos témában. Például, ha a ‘donald trump hírek’ kulcsszóra keresünk, a Google a legfrissebb híreket rangsorolja ebben a témában.

A hang alapú keresések (voice search) nagy része is ebbe a kategóriába tartozik, azonban itt gyakran egész mondatok is megjelennek, amit akár a Google is képes 1-2 szóban megválaszolni, például ‘hány éves Donald Trump’. 

Tipikusan információs szándékra utal, ha a keresett kifejezés mellett választ adunk az alábbi szavak egyikére is: ‘hogyan’, ‘miért’, ‘tippek’, ‘ötletek’, ‘útmutató’, stb.

2. Navigációs célú keresés (Navigational)

A navigációs keresésekhez tartoznak azok a kifejezések, amik valamilyen webhelyhez vagy konkrét márkanévhez kapcsolódnak. Például, ha a ‘bp digital’ brand névre keresnek az emberek, nagy valószínűséggel a BP Digital SEO ügynökséget keresik, így a Google is ennek megfelelően rangsorolja az oldalakat.

Az információs kereséssel ellentétben, a navigációsnál már sokkal konkrétabb a szándék, ezért a Google pontosan meg tudja határozni, hogy milyen oldalakat szeretnénk látni. Ide sorolhatjuk még azok a kifejezések is, amelyek mellett szerepel a márkanév, például: ‘twitter bejelentkezés’, ‘youtube premium’

Ugyanakkor azt is fontos kiemelni, hogy ezekre a kifejezésekre csak akkor érdemes komolyabb figyelmet fordítanod, ha valóban a Te vállalkozásodat, vagy márka neved keresik a felhasználók.

Ugyanis gyakran előfordul, hogy valaki jó helyezések ér el (TOP 3-5) különböző nagy keresettségű kulcsszavakra például ‘google képkereső’ vagy ‘google ads’, azonban mégsem érkezik forgalom az oldalra vagy szimplán alacsony az átkattintás aránya az adott kulcsszó keresési mennyiségéhez viszonyítva. Ebben az esetben a hivatalos weboldalt keresik a látogatók, nem pedig egy útmutatót – persze ez a megállapítás nem tényszerű, de az esetek többségében erről van szó.

3. Kereskedelmi célú keresés (Commercial investigation)

Előfordulnak olyan típusú keresések is, amikor a felhasználók egy termék vagy szolgáltatás vásárlása előtt állnak, ezért minnél több hasznos információt akarnak gyűjteni az adott témában. 

A kereskedelmi célú keresések akár vásárlással is végződhetnek, épp ezért SEO szempontból is itt érhetjük el a legmarkánsabb eredményeket. Egy megfelelően felépített, kulcsszó specifikus long-form tartalom segítségével értéket adhatunk a látogatóknak, amiből akár konverziók is születhetnek.

Kereskedelmi célú keresés például, ha az ‘iphone x specifikáció’ kulcsszóra keresünk. A Google a legtöbb esetben long-form tartalmakat fog listázni:

A keresés célja ebben az esetben még nem a termék vásárlásról szól, hanem a termék bemutatásáról, összehasonlításáról és részleteiről. Ugyanakkor, ha ebben a szakaszban meg tudod fogni a potenciális vásárlóidat vagy leendő ügyfeleidet, akár profitálni is tudsz belőle, ezért kiemelten fontos ezeknek az oldalaknak a megfelelő keresőoptimalizálása.

4. Tranzakciós célú keresés (Transactional)

Az utolsó típus a tranzakciós keresés. Ebbe a kategóriába azok a keresések tartoznak, amik konkrék termékekre vagy termék kategóriákra vonatkoznak. A kereső személy már megtalálta a számára ideális terméket vagy szolgáltatást, és szeretné valamilyen formában igénybe venni.

A keresés célja, hogy kiválassza azt a weboldalt, ahol végre tudja hajtani a tranzakciót. Ilyen keresés például a ‘benq gl2460 ár’, vagy az ‘iphone 11 pro akció’.

Az ilyen célirányos keresések jellemzően tartalmazzák az alábbi kifejezéseket ‘ár’, ‘rendelés’, ‘olcsó’, ‘árlista’, stb. A Google az esetek többségében termék, kategória és árösszehasonlító oldalakat rangosol.

Ezek a kifejezések mindig kiemeleten magas prioritással rendelkeznek minden vállalkozás számára, ezért gyakran találkozunk Ads hirdetésekkel (Google Adwords), valamint Google Shopping megjelenésekkel is. Az Ads hirdetések gyakran elviszik a kattintások jelentős százalékát az organikus találatokról, ezért ahhoz, hogy egy tranzakciós keresésre is jó helyen rangosoljon a weboldalad, komoly erőforrásokat kell a keresőoptimalizálásba fektetned.

A kulcsszavakhoz kapcsolódó keresési szándék ellenőrzése

Ahhoz, hogy egy kulcsszó teljes mértékben lefedje a látogatók keresési szándékát, három fontos lépést érdemes figyelembe venned az optimalizálásnál.

Kulcsszó fluktuáció

A Google nem mindig tudja pontosan eldönteni, hogy a felhasználók milyen eredményt várnak, amikor rákeresnek egy kifejezésre. Éppen ezért gyakran cserélődik a TOP 10 találat helyezése (SERP position), és nem egy fix, évek óta stabilan működő listát látunk.

Ha például a ‘növényi fehérje’ kulcsszót vesszük alapul, és megvizsgáljuk az Ahrefs SERP Positions History grafikont, az alábbi eredményt kapjuk:

A képen jól látható, hogy nincsenek kiugró értékek, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 6 hónapra vetítve, nem cserélődtek jelentősen a találatok. Azaz a Google tudja, hogy milyen oldalakat kell rangsorolni és a felhasználók elégedettek a találatokkal.

Ezzel szemben, ha a ‘korona’ kulcsszót adjuk meg, jelentős változásokat tapasztalhatunk.

Korábban erre a kulcsszóra, a kereső koronával kapcsolatos képeket és hasonló releváns oldalakat rangsorolt. Azonban, ha most rákeresünk erre a kifejezésre teljesen más oldalakat fogunk kapni. Az eddig elért helyezések és találatok felcserélődtek, hiszen megváltozott maga a keresési szándék.

Ahhoz, hogy biztosan megfelelő legyen egy tartalom, érdemes mindig ellenőrizned, hogy az adott kulcsszóra vetített a találatok milyen mértékben fluktuálódnak.

Keresési találatok

A második lépés a találati lista ellenőrzése az adott kulcsszóra. Érdemes megvizsgálnod az első 10 oldalt, és a mintavételezés alapján kiválasztanod, hogy a keresett kifejezés milyen típusba tartozik.

  • Információs
  • Navigációs
  • Kereskedelmi
  • Tranzakciós

Formátum és felépítés

Az előző ponttal szorosan összefügg, hogy a tartalom milyen formában szerepel az oldalon, például:

  • Blogbejegyzés
  • Termék oldal
  • Kategória oldal
  • Landoló oldal

Emellett az oldalak felépítését is célszerű átnézned, hogy a Google milyen tartalmakat részesít előnyben. Például:

  • 5 tipp, hogy…
  • Lépésről-lépésre
  • ‘Hogyan’ csináld
  • Teljes útmutató

Kiegészítő elemek

Az utolsó szempont pedig a kiegészítő strukturált adatokhoz (Schema markups) kapcsolódik. Érdemes ellenőrizned, hogy a versenytársak milyen formában jelennek meg a találati listában, és milyen strukturált adatokkal rendelkeznek.

  • Gyakran ismételt kérdések
  • Események
  • Értékelések
  • Termékek és ajánlatok
  • Receptek

Összegzés

A keresési szándék meghatározása nem mindig egyszerű feladat, de általánosságban megállapítható, hogy az egyes oldal típushoz, milyen szándék kapcsolódik, és ezért milyen kulcsszavakra érdemes optimalizálni az oldalad.

  • Termék és kategória oldalak – kereskedelmi és tranzakciós célú kulcsszavak
  • Blogbejegyzések – kereskedelmi és információs célú kulcsszavak
  • Landoló oldalak – Kereskedelmi és tranzakciós célú kulcsszavak

A kulcsszókutatás során összegyűjtött kifejezéseket érdemes mindig valamilyen szempontrendszer alapján összegezned, és hozzá társítanod a szavak mögötti keresési szándékot is, hogy a lehető legjobb eredményeket tudod elérni az organikus találatok között.

BP Digital

BP Digital

A BP Digital egy Budapest központú SEO ügynökség. Nálunk a keresőoptimalizálás fókusz, nem pedig üzletág. Tíz fős csapatunk minden nap azon dolgozik, hogy szakmailag megalapozott stratégiával és minőségi, értékteremtő tartalmakkal segítsünk jobb helyezéseket elérni ügyfeleinknek.

Hasonló tartalmak

Keresési szándék jelentősége

Miért fontos SEO szempontból a keresési szándék?

A Google kereső hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, aminek a középpontjában egyértelműen a felhasználók és a hozzájuk kapcsolható keresési szándék (search intent) maximális kiszolgálása állt. A keresőóriás célja, hogy a keresett kifejezésekre minél relevánsabb találatokat rangsololjon, és ezáltal a felhasználók a lehető leggyorsabban hozzájussanak az információkhoz.

Olvass tovább »
duplikált tartalom

Duplikált tartalom: minden, amit tudni érdemes a duplikációról

Sokáig az asztali számítógépek és a laptopok biztosították a webes böngészés alapját, ezért a kereső algoritmus is ezeket az eszközöket vette figyelembe az oldalak feltérképezéséhez, indexeléséhez és rangsorolásához. Az okostelefonok rohamos terjedésével azonban a Google-nek is tartania kellett a lépést, ezért 2011 végén elindította a mobilos tartalmak feltérképezésére szolgáló keresőrobotokat.

Olvass tovább »

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Mi történik ajánlatkérés után?

  • 1. Egyeztetés

    Miután kitöltötted a kapcsolati űrlapot egyeztetünk veled céljaidról, egyedi ajánlat elkészítéséhez szükséges infromációkat kérünk tőled.

  • 2. Egyedi elemzés és Ajánlat

    Személyre szabott ajánlatot küldünk számodra, amely az optimalizálási területek mellett, konkrét módszereket, költségkeretet és a projekt javasolt hosszát is tartalmazza.

  • 3. Közös munka

    Az ajánlat elfogadása és a szerződés megkötése után csapatunk készen áll, hogy növekvő pályára állítsuk organikus forgalmad.