A keresőoptimalizálás megtérülésének számítása (ROI), hogy lásd, megéri-e SEO-ba fektetned!

Miről fogsz olvasni?

Az emberek túlnyomó többsége a Google-t használja az interneten való kereséshez. Ezen túlmenően a felmérések szerint a vásárlások közel 90%-a is egy online indított kereséssel kezdődik. Az első organikus pozícióban rangsoroló weboldalak realizálják az átkattintások közel 40%-át egy friss tanulmány szerint. Ez az arány minden egyes helyezéssel tovább csökken, a 10. pozíciótól kezdve pedig drasztikusan elmarad az 1. oldalon szereplőktől. Ha e-kereskedelmi szereplő vagy, kiemelten fontos, hogy előkelő helyen rangsorolj a számodra fontos kifejezésekre, termékkategóriákra. A jobb helyezések idővel több organikus forgalmat generálnak, ami összességében pedig több bevételt termel majd a céged számára. 

A fenti tények tükrében, mégis gyakran halljuk az alábbi kérdéseket az ügyfelektől:

„Megérni egyáltalán SEO-ba fektetni?”

„Mikor fog megtérülni a keresőoptimalizálás?”

Üzletemberek lévén mi is tisztában vagyunk azzal, hogy a számok igenis fontosak. Ezért létrehoztunk az e-kereskedelem szereplőinek egy olyan számítási módszert, mellyel konkrét válaszokat kaphatnak a SEO-projekt megtérülésére vonatkozóan. A számításhoz pontos értékesítési adatokra lesz szükségünk tőled: mit adtál el, milyen értékben és az eladást melyik termékkategóriádhoz tudod kötni. Természetesen, ha tudod forintosítani a szolgáltatásodat vagy az arra történő kapcsolatfelvételeket, akkor is tudod használni a módszert – de mi most a webkereskedelemre fókuszálunk.

Neked szól a cikkünk, ha webáruházat üzemeltetsz és még nem vagy elköteleződve a SEO mellett, mert bizonytalannak láttad annak megtérülését. 

Foglalj időpontot ingyenes  SEO-konzultációra, hogy lásd, vajon a te üzleted számára milyen eredményekkel járna a webshop- keresőoptimalizálás!

Miért fontos a SEO ROI meghatározása?

A ROI az angol Return on Investment rövidítése, ami elsősorban azt mutatja meg, hogy egy befektetés vagy kiadás mekkora nyereséget vagy bevételt hozott vissza az eredeti befektetett összeghez képest. Keresőoptimalizálás esetén mi inkább ROI-val számolunk és nem ROAS-al (Return On Ad Spend), hiszen a ROI a ROAS-hoz képest tartalmazza már a teljes SEO-hoz szükséges befektetések összegét is, nem csak a „hirdetési költséget”. A ROI ismerete több szempontból is lényeges lehet a vállalkozásod számára, például felhasználhatod:

Teljesítményértékeléshez

A ROI segít értékelni, hogy a SEO-stratégia mennyire volt hatékony. A SEO ROI számítás közben rálátásod lesz arra, hogy az adott időszakban mennyi vásárló érkezett organikus forrásból, hogyan alakultaltak a konverziós értékek és összességében mennyi bevételt generált a vállalkozásod a keresőoptimalizálásnak köszönhetően.

További optimalizáláshoz

A teljesítmény nyomon követése mellett, ha ismered a pontos számokat, felhasználhatod a stratégia továbbfejlesztésére és finomhangolására is, ezzel is javítva a megtérülés arányát.

Ugyanis ahhoz, hogy fenntartható és nyereséges legyen a marketingstratégia ezen lába is, fontos lehet termékkategóriánként ismerned, hogy milyen margin mellett milyen ROI-elvárásaid lehetnek a SEO, vagyis az organikus csatornából érkező forgalom felé.

Pénzügyi döntések meghatározásához

Ahogy a többi marketingeszköz, úgy a keresőoptimalizálás is folyamatos havi költségekkel jár, legyen szó akár tartalomgyártásról, akár linképítésről, de számolni kell a felmerülő egyszeri feladatok kiadásaival is.

Ha a SEO-munka eredménye alacsony ROI-t eredményez, vagy ha a számításból az derülne ki, hogy a kívánt ROI eléréséhez irreálisan sokat kellene egy adott termékkategória keresőoptimalizálásába fektetni, az azt jelentheti, hogy a befektetett pénz és erőforrások nem hozzák meg a várt megtérülést. Ez komoly hatással lehet a pénzügyi döntésekre, és felveti a SEO-stratégia átgondolásának/ újratervezésének lehetőségét is. Ha viszont a SEO magas ROI-t eredményez, az azt mutatja, hogy a befektetésünk hatékonyan térül meg.

A ROI továbbá nagy segítséget nyújthat a következő fontosabb mérföldkő kijelöléséhez is, illetve támpontot adhat az egyes marketingeszközök közötti büdzsé felosztásához is.

A SEO és a többi marketingcsatorna megtérülése

A SEO-projektek elején jellemzően egyszeri nagyobb költségekkel vagy befektetett idővel lehet számolni, ügyféligénytől, szektortól és termékkategóriától függően. Ilyen egyszeri feladatnak számít például egy részletes SEO-audit elkészítése, a piac felmérése, a versenytársak elemzése, valamint a releváns kulcsszavak felkutatása is az adott iparágban.

Általánosságban elmondható, hogy az alábbi egyszeri SEO-feladatok a jellemzőek:

 

A keresőoptimalizálás egyik előnye, hogy az egyszer elvégzendő feladatok kipipálását követően tulajdonképpen csak a tartalomgyártás és a linképítés kiadásaival kell számolnod. Egy-egy előkelő helyezés megszerzése után pedig akár éveken át élvezheted a munka gyümölcsét.

Szemmel látható eredmények jellemzően már 4-6 hónap elteltével is megmutatkoznak. Ilyen lehet például a kijelölt fókuszkulcsszavak helyezésének változása, a domainhitelességi mutató fejlődése, de akár már az organikus forgalom növekedése is. Az idő előrehaladtával pedig egyre inkább kifizetődő és költséghatékony megoldás a keresőoptimalizálás.

Ábra a marketingcsatornák megtérüléséről

Marketingcsatornák megtérülése
Forrás: BP Digital

A különböző marketingcsatornákat összehasonlítva a keresőoptimalizálás az egyik leginkább megtérülő módszer, ha hosszú távon szeretnél értékes látogatókat az oldaladra terelni. 

Egy 2023-as év végi nemzetközi statisztika szerint:

  • A SEO-nak köszönhetően átlagosan 57%-kal több érdeklődőt lehet szerezni a többi marketingcsatornához képest.
  • A SEO-stratégiával rendelkező vállalkozások kétszer nagyobb eséllyel érnek el 10-20% közötti bevételnövekedést.
  • Az e-kereskedelem átlagos SEO ROI-ja 700-900 % között van, ezért a webáruházak keresőoptimalizálása igazi must-have.

Minél hosszabb időn keresztül foglalkozol tudatosan a webáruházad SEO-optimalizálásával, annál jobb ROI értéket tudsz elérni.

Ezzel szemben például egy PPC kampány – habár azonnal generál látogatókat és potenciális vásárlókat az oldaladra – kevés időráfordítást igényel, ám a hirdetés leállítása után nullára csökken az oldalad forgalma is, hiszen az nem fog megjelenni a TOP találatok között.

Legfontosabb SEO KPI-ok

Ahhoz, hogy a keresőoptimalizálás hatékonyságát mérni lehessen, elengedhetetlen, hogy különböző teljesítménymutatókat, azaz KPI-okat határozz meg.

A KPI az angol Key Performance Indicator rövidítése és olyan mérhető értéket takar, amelyek összessége segít jobban megérteni a különböző üzleti folyamatok hozzájárulását a kitűzött céljaid eléréséhez, ezáltal mérhetővé teszi az üzleti sikert

Kulcsszavak helyezése

Az üzleti szempontból releváns kulcsszavak helyezéseinek  javulása az egyik legfontosabb SEO KPI, hiszen minél előrébb rangsorol a weboldalad ezekre a kifejezésekre, annál több organikus kattintást tudsz szerezni.

Grafikon a BP Digital egyik ügyfelének kulcszóhelyezés változásáról

A BP Digital egyik ügyfelének kulcsszó helyezés változása

Organikus forgalom

Az organikus forrásból érkező látogatók száma a legalapvetőbb mutató, amivel mérni lehet a SEO eredményességét. A hónapról hónapra növekvő látogatószám egy jó visszaigazolást tud adni arra vonatkozóan, hogy a SEO-tevékenység hatékony. Azonban fontos kiemelni, hogy időszakos forgalomcsökkenés előfordulhat bármely weboldal esetében. Sikeresnek mondható az a SEO projekt, ahol az organikus forgalom alakulása stabilan felfelé ívelő képet mutat egy viszonylag nagyobb időtávban (legalább 1 év) mérve.

A BP Digital egyik ügyfelének organikus forgalmának a változásáról egy grafikon

A BP Digital egyik ügyfelének organikus forgalmi adatai

Domainhitelesség és a backlinkek száma

A domainhitelességet a hivatkozó domainek száma és azok minősége határozza meg. Minél több minőségi és releváns külső link mutat az oldaladra, annál értékesebb lesz a Google számára és annál nagyobb eséllyel kerül előrébb a találati listán.

A BP Digital egyik ügyfelének DA mutató változása

Betöltési sebesség

A betöltési sebesség kritikus tényező, hiszen senki nem szeret várni arra, hogy betöltsön egy weboldal. Minél több időbe telik, hogy megjelenjen a felület, annál nagyobb az esélye, hogy visszalép a látogató a találati listára. Egy felmérés szerint, ha 5 másodperc alatt tölt be az oldalad, akkor kb. 90%-os visszafordulási aránnyal kell számolni. A gyors oldalbetöltés növeli a felhasználói élményt, csökkenti a visszafordulási arányt és jobb helyezéseket eredményez a találati listában.

Ábra a visszafordulási arány változásáról az oldalbetöltési sebesség függvényében

A visszafordulási arány növekedése az oldalbetöltési sebesség függvényében

A SEO megtérülésének számítása

Most, hogy megvizsgáltuk, miért fontos a SEO ROI számítása és végigmentünk a legfontosabb SEO KPI-okon, nézzük meg, miként lehet kiszámolni a teljes keresőoptimalizálásra költött összeg megtérülését abban az esetben, ha webáruházat üzemeltetsz.

Foglalj időpontot ingyenes SEO-tanácsadásra, és nézzük meg együtt, hogy a te webáruházadra vonatkozóan, hogyan kell kiszámolni a keresőoptimalizálás megtérülését!

A nulladik lépés: az analitika legyen bekötve

E-kereskedelmi szereplőként bizonyára van egy megfelelően beállított és pontos mérésekkel rendelkező GA4 fiókod. Ezen kívül szükséged lesz még egy Google Search Console-ra (GSC) is. Fontos, hogy minél régebben kezdted mérni az adataidat, annál pontosabb eredményeket kaphatsz a számítás során.

Search Console-adatok exportálása

Első lépésként egy adott időszakra vonatkozóan le kell tölteni a GSC-adatokat egy táblázatba, arra a termékkategóriára vonatkozóan, amire a ROI számítást szeretnéd végezni. Ezekre az adatokra mindenképp szükséged lesz:

A helyezések átkattintási arányainak a megállapítása

Miután letöltötted a táblázatot, szűrj rá az egyessel kezdődő pozíciókra, és nézd meg a hozzájuk tartozó átkattintási arányt! Ezt követően végezd el ugyanezt a további pozíciókra vonatkozóan is! A kiegészítő táblázaton azt fogod látni, hogy jelenleg milyen átlaghelyezéseid vannak az egyes pozíciókban és azokhoz milyen átkattintási arány köthető (lenti kép G és H oszlop). Erre azért van szükség, hogy pontosan lásd a saját üzletedre vonatkozóan, milyen átkattintásiarány-növekedést érhetsz el  1-1 helyezés javulásával.

Az átkattintási arány változásaira vonatkozó számítás

Potenciálisan milyen átkattintási arány növekedés várható az egyes helyezések javulásával?

Az organikus forgalom növekedésének a számítása

Nem mindig életszerű, hogy rögtön a találati lista élére kerülj, ezért érdemes reális célokat kitűznöd. Már apró lépésekkel is jelentős forgalomnövekedést tudsz elérni. Mutatjuk, hogyan!

Tegyük fel, hogy a kategóriához tartozó 3.5-ös átlaghelyezést szeretnéd feltornázni 2.3-ra. Vajon ezzel az egy helyezés előrelépéssel, milyen extra organikus forgalmat generálhatsz a megnövekedett átkattintási aránynak köszönhetően?

A fenti táblázat szerint, ha a 3.5-ös átlagpozícióról elmozdulsz a 2.3-as pozícióba, akkor a teljes keresési mennyiségnek a 16.12%-át hozod el várhatóan – 11.75% helyett. Ezt a megnövekedett átkattintási arányt kell összeszorozni a GSC-ban látható adott kategóriához tartozó keresések számával (impressions).

Ezzel a számítással azt fogod látni, hogy mekkora organikusforgalom-növekedésre számíthatsz egy adott pozícióváltozás következményeként.

Jöhetnek a GA4 adatai

Miután világossá vált, hogy mennyivel nőhet meg az organikus forgalmad a helyezésed javulásával, bizonyára kíváncsi vagy arra is, hogy mit jelent mindez pénzben mérve. Lássuk, mi itt a teendő!

Első körben szükséged lesz néhány adatra a GA4-ből. Például a konverziós számokra: azaz, ha valaki organikus forgalomból érkezik az oldaladra, az milyen százalékban konvertál, illetve ehhez milyen kosárérték és milyen bevétel társul.

Összeállt az adattábla

Miután megvan az infó a GSC-ból és a GA4-ből is, már csak azt kell tudnod, hogy hányszoros megtérülést szeretnél elérni (target ROI). A tisztánlátás végett, az alábbi képen összegezve felsoroltuk neked, hogy milyen adatokra lesz mindenképp szükséged a SEO-ROI számításhoz:

Webáruház keresőoptimalizálás megtérülésének a számításához szükséges adatok

Most, hogy összegyűjtöttél minden adatot, elő kell készíteni azokat egy táblázatba a SEO-ROI számításhoz. Ez a része még az aktuális adataidat összegzi, tehát ahol éppen jelenleg tart az üzleted az adott termékkategóriára vonatkozóan, keresőoptimalizálás nélkül.

Adatok előkészítve a SEO ROI számításhoz

A SEO-ROI számításhoz szükséges adatok előkészítve

Jöhet a SEO- ROI számítás

Összeállt tehát az adattábla, amiből a számításokat el lehet végezni. Ezt követően világosan látni fogod, hogy milyen bevételnövekedéssel járna az adott pozíció elérése, és hogy ehhez mennyit költhetsz SEO-ra. 

A SEO-ROI számítás következő lépéseként tehát a megnövekedett organikus forgalmat kell összeszorozni az oldal eddigi purchase (értékesítési) konverziós arányával, illetve az átlagos kategóriához tartozó kosárértékkel. Ezzel megkapod a megnövekedett, keresőoptimalizáláshoz köthető, organikus forgalom által generált bevételt

Tapasztalataink szerint az organikusforgalom-növekedés és a pozíciójavulás nem egyik hónapról a másikra következik be, ezért érdemes hosszabb projekttel – jelen példánkban 12 hónappal – számolni mind a kiadások, mind a bevételek tekintetében. 

Ha megvan a projekt végén várható bevétel, akkor azt már „csak” a termékkategóriához tartozó ROI (vagy ROAS) elváráshoz kell hasonlítani. Ez ki is adja, hogy az elvárt haszon mellett mennyit érdemes költeni az adott termékkategória keresőoptimalizálására ahhoz, hogy elérd a kívánt pozíciójavulást.

Webáruház SEO ROI számítása a gyakorlatban-táblázat

Abban pedig, hogy ez az elvárás mennyire helytálló, érdemes a SEO-szakértő ügynökség véleményét figyelembe venni. Ő a korábbi számok elemzésével, a konkurencia és a piac elemzésével, valamint iparági benchmarkkal tudja meghatározni, hogy mennyire tartja reálisnak a kívánt pozíciós célt az arra fordítható büdzsé figyelembevételével. 

A mi példánkban ez így néz ki: tízszeres megtérülés mellett a kategória kulcsszavaira a keresőből a 3.5 pozícióból a 2.3 pozícióba való felugrásra 12 hónapos projekt esetén 16,5 millió forint fordítható. A teljes SEO-büdzsé annak függvényében változik, hogy milyen ROI-val számolunk.

SEO ROI számítás minden adattal

SEO-ROI számítás a gyakorlatban, 10-es ROI-val számolva

Úgy érzed, egyedül nem boldogulsz a SEO ROI számítással? Foglalj időpontot 20 perces ingyenes konzultációra és közösen megnézzük, hogy a te esetedben milyen megtérülés várható!

Nézd meg az alábbi videót is, amelyben szóban is kifejtjük a keresőoptimalizálás megtérülésének számítását.

A SEO egy megtérülő befektetés

A keresőoptimalizálás megtérülésének számítása tehát kulcsfontosságú a vállalkozások számára: segít értékelni a stratégia hatékonyságát, optimalizálási lehetőségeket kínál és támogatja a marketingcélú pénzügyi döntések meghozatalát is.

Ha tervezed webáruházad keresőoptimalizálását, mindenképp hosszútávban gondolkodj, rövidtávon ugyanis csak nagyon ritkán lehet tartós sikereket elérni. Van egy régi, de annál bölcsebb mondás: a jó munkához idő kell. A SEO-ra ez különösen igaz. Lassabb, ám annál biztosabb és tartósabb eredményeket lehet elérni, szemben a többi marketingcsatornával.

A BP Digital az ország egyik legnagyobb, csak SEO-val foglalkozó ügynöksége. Számos sikeres projekten vagyunk túl, a legtöbb piacot ismerjük és naprakész információval rendelkezünk a SEO-t illetően.
Keress fel minket, segítünk neked is láthatóvá válni a keresőben!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.