9 legfontosabb KPI, amire figyelned kell a vállalkozásodnál

Miről fogsz olvasni?

Van egy jó terméked vagy szolgáltatásod és elkészült a weboldalad is. Ezzel máris hatalmas lépést tettél üzleti sikereid elérésének érdekében. Ahhoz azonban, hogy vállalkozásod hosszú távon is nyereséges legyen, elengedhetetlen megérteni, hogy a különböző üzleti folyamatok és törekvések hogyan befolyásolják sikereidet.

“Min kéne változtatnom a jobb eredmények elérése érdekében?”
“Honnan tudom, hogy valóban a maximumot hozom ki a lehetőségeimből?”

Ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolásában segítenek a KPI-ok, hogy a sikerek és kudarcok okait megértve, mérhető értékek mentén emeld online vállalkozásod a következő szintre.

Cikkünkben bemutatjuk a KPI marketingben betöltött szerepét, támpontot adunk a vállalkozásod számára legfontosabb KPI-ok meghatározásához és átvesszük a 9 legfontosabb online marketinghez köthető fő teljesítménymutatókat és azok gyakorlati hasznát.

A KPI jelentése

A KPI az angol Key Performance Indicator rövidítése, magyarul fő teljesítménymutatót jelent. A KPI olyan mérhető értéket takar, amelyek összessége segít jobban megérteni a különböző üzleti folyamatok hozzájárulását a kitűzött céljaid eléréséhez, ezáltal mérhetővé teszi az üzleti sikert.

Fontos kiemelni azonban, hogy a jó KPI üzletáganként és üzleti tevékenységenként merőben eltérő lehet. Más és más fő teljesítménymutató segít megérteni például a sales, a marketing vagy a HR folyamatok sikerességét.

Mi a KPI-ok szerepe a marketingben?

Az amerikai székhelyű Gartner kutatása alapján, egy átlagos vállalkozás éves árbevételének több mint 10%-át viszik el a marketing költségek. 2021-ben a COVID-19 hatására ugyan a marketingre szánt kiadások csökkentek, azonban ezek a számok hazánkban is átlagosnak tekinthetők, sőt induló vagy fejlődő vállalkozásnál akár a sokszorosa is lehet.

A fentiek alapján látható, hogy egy sikeres vállalkozás jelentős százalékát a marketingköltségek teszik ki. A hosszú távú növekedés érdekében tehát kiemelten fontos, hogy ezek a kiadások a saját üzleti céljainkat szolgálják.

Ha nem tudod, hogy honnan érkeznek a vásárlóid, honnan tudod, hogy mire költsd a marketing büdzsédet? Megfordítva a kérdést, ha például a vásárlóid legnagyobb százaléka a keresőoptimalizálás (SEO) segítségével érkezik a weboldaladra, akkor miért emelnéd a kattintásalapú (PPC) hirdetésekre szánt kiadásaidat a SEO kárára?

A KPI-ok tehát a marketingfolyamataid eredményességének könnyebb átláthatóságát és összehasonlíthatóságát teszik lehetővé, ezáltal segítenek megérteni, hogy mely csatornák működnek jobban a vállalkozásod esetében. Ezek tudatában pedig gyorsabbá válik a stratégiai tervezés, és lehetőséged nyílik a nyereséges folyamatokra koncentrálni, ami segít növelni a marketingbe fektetett összeg megtérülési rátáját (ROI).

 

Hogyan határozhatod meg a vállalkozásod számára legfontosabb célokat és KPI-okat?

Egy KPI lehet hasznos és félrevezető is. Azonban ha megfelelően határozod meg a mérni kívánt teljesítménymutatókat, akkor egy hatékony eszközzé válik az üzleti céljaid eléréséhez.

A megfelelő mutatók meghatározásához azonban ismernünk kell az elérni kívánt célt, amelyek szolgálatába állíthatjuk a KPI-okat. A célok meghatározásában nyújt segítséget a SMART módszer.

Hogyan határozhatod meg az üzleti céljaidat? A SMART módszerrel!

A SMART módszer egy olyan keretrendszer, ami segít az üzleti céljaink tudatos tervezésében. A mozaikszó az angol Specific, Measurable, Attainable, Relevant és Time-based kifejezésekből ered.

Üzleti célok és KPI-ok meghatározása SMART módszerrel.

Mielőtt meghatároznád a céljaidat, válaszold meg a következő kérdéseket:

  • Specific (részletes) – Kellően pontos és részletes a kitűzött cél?
  • Measurable (mérhető) – Folyamatában is számszerűsíthető, hogy adott cél eléréséig miben kell még fejlődni?
  • Attainable (elérhető / teljesíthető) – Reális a célkitűzés?
  • Relevant (releváns) – Valóban az üzleti érdekeidet szolgálja a cél elérése?
  • Time-based (időhöz kötött) – Meddig kell elérni a célt?
 

Az üzleti célok minden vállalkozásnál különböznek, hiszen egy sarki zöldségesnek nem ugyanazok a céljai, mint például a Facebooknak, viszont a SMART módszer egy olyan keretrendszert biztosít, amellyel bárki számára kijelölhető a cél, amit el szeretne érni, például:

  1. 10%-al szeretném növelni a webshopból származó bevételem az év végéig.
  2. 25%-al szeretném növelni az oldalamra organikus forrásból érkező vásárlók számát a következő 12 hónapon belül
 

Ha kitűzted a pontos, mérhető, teljesíthető, releváns és időhöz kötött célodat, meg kell határoznod, hogy milyen mutatók alapján fogod tudni mérni a cél eléréséhez vezető folyamat sikerességét. Ebben segít a fő teljesítménymutatók (KPI) meghatározása.

A KPI-ok meghatározása

A kitűzött üzleti célod eléréséhez érdemes meghatároznod 4-5 KPI-t, amelyek fejlesztésével közelebb kerülhetsz az adott cél eléréséhez és mérhetővé teheted a folyamat sikerességét. Ezért A KPI kiválasztásánál fontos, hogy az mutató mérhető, számszerűsíthető és könnyen értelmezhető legyen. Vegyük alapul a fenti két példát.

  1. 10%-al szeretném növelni a webshopból származó bevételem az év végéig. Ebben az esetben KPI lehet például:
    • Vásárlók száma (konverzió)
    • Forrásonkénti bevétel
    • Vásárlók aránya (konverziós ráta)
  2. 25%-al szeretném növelni az oldalamra organikus forrásból érkező vásárlók számát a következő 12 hónapon belül. A második esetben KPI lehet például:

A fenti példából is látszik, hogy a fő teljesítménymutatók eltérők lehetnek iparáganként, vállalkozásonként és üzleti helyzetenként is. A legfontosabb tényező a KPI létrehozásánál azonban mindig az, hogy a kijelölt KPI a kitűzött cél objektív számszerűsítését szolgálja, és elősegítse a stratégia hatékony és jövedelmező tervezését.

Melyek a legfontosabb online marketinghez köthető KPI-ok, amelyekre érdemes figyelni? 

A továbbiakban bemutatunk néhány általános online marketinghez köthető KPI-t és azok jelentését.

  1. Forrásonkénti bevétel
    Vásárlóink, százalékos arányban, milyen ügyfélszerzési csatornákon keresztül érkeztek az oldalra.
  2. Konverzió
    Mennyi – a vállalkozás által kívánt – cselekvést végeztek el az oldal látogatói. Például termékvásárlás, űrlapkitöltés vagy hírlevél feliratkozás.
  3. Konverziós ráta
    Az oldal látogatóinak hány százaléka végzett a vállalkozás által kívánt cselekvést.
  4. Marketing ROI (Return On Investment)
    A marketing költések megtérülése.
  5. Visszapattanási arány
    Az oldalra érkezők hány százaléka távozott az oldal betöltése után azonnal, egyéb tevékenység nélkül.

Melyek a legfontosabb SEO KPI-ok?

SEO ügynökségként azonban kötelességünknek érezzük kiemelni a SEO KPI-ok fontosságát is. Ezek közül a legfontosabbak:

  1. Organikus forgalom
    Megmutatja, hogy mennyi látogató érkezik az oldalra organikus, azaz nem fizetett forrásból, a keresőmotorok találati listáin keresztül. Elsődlegesen az organikus forgalom hosszútávú csökkenése vagy növekedése mutatja a SEO tevékenység hatékonyságát, ezért legtöbb esetben, a legfontosabb SEO KPI-nak tekinthető.
  2. Backlinkek
    Külső weboldalakról az oldalunkra mutató hivatkozások számát mutatja meg, ez a linképítés alapja.
  3. Domain és Page Authority
    Megmutatja, hogy a keresőmotorok szemében mennyire hiteles egy domain, vagy oldal.
  4. Kulcsszó helyezések
    Bizonyos kulcsszavakra átlagosan hányadik helyen jelenik meg az oldal az organikus találati listákban.
  5. Oldalbetöltési sebesség
    A Technikai SEO alapja, amely megmutatja, hogy egy adott oldal, a lekérdezéstől számítva mennyi idő alatt jeleníti meg a kívánt tartalmat.

Miután meghatároztuk a KPI-okat: mire és hogyan használjuk fel az adatokat?

A KPI-ok meghatározása után nincs más teendőd, mint a kapott adatok és összefüggések értelmezése, egy megvalósítható stratégia felépítése és nem utolsó sorban a folyamat rendszeres kiértékelése és optimalizálása, a kitűzött céljaid folyamatos szem előtt tartása mellett. A KPI-ok nagy segítségedre lesznek.

Ha pedig az üzleti céljaid alapján érdemes keresőoptimalizálással foglalkoznod és az ország egyik legjobb SEO ügynökségére bíznád a feladatot, akkor keress minket bizalommal.

Szerző:

BP Digital

A BP Digital egy Budapest központú SEO ügynökség. Nálunk a keresőoptimalizálás fókusz, nem pedig üzletág. Tíz fős csapatunk minden nap azon dolgozik, hogy szakmailag megalapozott stratégiával és minőségi, értékteremtő tartalmakkal segítsünk jobb helyezéseket elérni ügyfeleinknek.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.