Leadgenerálás-kisokos – Te hogyan szerzed az érdeklődőket?

Miről fogsz olvasni?

Az újkori marketingszemlélet, az inbound marketing szerves részét képezi a márkád iránt érdeklődő emberek felkutatása, megszerzése és megtartása.
A leadgenerálás ennek a folyamatnak az a része, amikor egy látogatóból érdeklődő lesz. Azonban ahhoz, hogy sikerrel szerezz leadeket, ismerned kell a célközönséged és annak problémáit, illetve megfelelő tartalommal kell rendelkezned, amivel segíthetsz nekik.


Olvasd el a cikkünket, hogy meglegyen az alapod a hatékony leadgeneráláshoz!

Mit jelent a lead, illetve a leadgenerálás?

A lead jelentése

Leadnek nevezzük azokat a személyeket, akik valamilyen érdeklődést mutatnak a vállalkozásod valamely terméke vagy szolgáltatása iránt. Az ilyen potenciális ügyfelek jellemzően már kapcsolatban állnak a cégeddel, azaz a kommunikáció valamilyen formában már elindult köztetek.

Ez elindulhat például egy érdeklődő form kitöltésével, hírlevél-feliratkozással, vagy akár egy e-book letöltésével is. A lényeg, hogy amikor felkeresed, már nem hangzik idegenként számára a céged neve és szolgáltatása – ellentétben például a hideghívásokkal.

Leadminősítés

A leadeket különböző kategóriákba sorolhatjuk, amelyek alapján meghatározhatjuk, hogy mi legyen a következő lépés számukra a kapcsolatfelvételben:

  • Információminősítés (IQL): a hideg lead, aki már elkezdett informálódni a témában, de még nem került a vállalkozásoddal kapcsolatba.
  • Marketingminősítés (MQL): már mutat valamiféle érdeklődést, például feliratkozott egy hírlevélre, de még tovább kell melegíteni.
  • Salesminősítés (SQL): a hot leadeket – akik például már kitöltöttek egy ajánlatkérő formot – már könnyebb vásárlóvá konvertálni.

A leadgenerálás jelentése

A fentiekből következik, hogy leadgenerálás alatt azt értjük, amikor egy „idegenből” vagy potenciális érdeklődőből leadet csinálsz. Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy egy látogatónál a honlapodon eléred, hogy kitöltse a regisztrációs formot, ezzel megadva az adatait, amin keresni tudod. Fontos kritérium a leadgenerálás során, hogy a kommunikációt nem te, hanem az ügyfél kell, hogy kezdeményezze.

Miért fontos a leadgenerálás?

A legtöbb vállalkozás bevétele valamilyen salestevékenységen alapul. Márpedig azt kijelenthetjük, hogy érdeklődők (leadek) nélkül nincs kit keresnie a salesnek, így ilyen formában bevétel sem születhet.

Mivel kommunikációba elegyedsz a célközönségeddel, a beérkező leadekből meg tudod határozni, hogy mire vágyik pontosan a célcsoportod. Azáltal, hogy megtudod a célközönséged igényeit, sokkal könnyebbé válik optimalizálni a marketing- és salesfolyamatokat, ami végső soron még több leadet fog jelenteni a funneledben!

Hogyan kapcsolódik ez az inbound marketinghez?

Az outbound marketing során a felhasználókat megállítjuk tevékenységükben és úgy próbáljuk elérni őket, például hideghívással, reklámokkal. Ezzel szemben az inbound marketing alatt azt értjük, amikor olyan hasznos tartalmat gyártunk, amellyel a célközönségünk segítségére lehetünk pont akkor, amikor éppen adott problémára keresnek választ.

Különbség az inbound és az outbound marketing között

Ebbe a szemléletbe tökéletesen beleillik a leadgenerálás folyamata, hiszen pontosan az a célod, hogy ne te, hanem a felhasználó kezdeményezze a kommunikációt. Márpedig ha olyan ajánlatot tudsz neki mutatni, ami hasznos a számára, úgy nagy a valószínűsége, hogy örömmel nyit majd feléd.

Mikor van szükséged leadgeneráló stratégiákra?

Mi a leadgenerálás folyamata?

1. Érdeklődés felkeltése

Ahogy arról fentebb beszéltünk, inbound marketing esetén először el kell érned, hogy észrevegyen téged az ügyfeled. Keltsd fel az érdeklődését egy számára fontos, releváns tartalommal!

2. CTA

Miután észrevett, azaz rájött, hogy megoldást tudsz kínálni a problémájára, legyen egy egyértelmű, jól látható cselekvésre ösztönző gomb, amire rá tud kattintani. Fontos része ez a leadgenerálásnak, hiszen ha nem látja, hogy mi a teendő az információ feldolgozása után, könnyen lehet, hogy nem sikerül őt leaddé konvertálnod.

3. Landing page

A CTA-ra kattintva egy dedikált landing page-re érkezzen a felhasználó. Ez lehet például egy formkitöltő oldal is.

4. Adatcsere

Most már biztosan tudod, hogy itt jön a legfontosabb rész. A landing page-en a user megkaphatja azt az információt, amiért oda érkezett, ha cserébe megadja az adatait.

5. Leaddé válás

Miután megtörtént az adatcsere, a látogatóból érdeklődő lett.

6. Értékesítés

Most kezdődik a leadgenerálás igazi célja, vagyis a vásárlóvá konvertálás. Végig kell kísérned a vásárlói folyamaton, hogy érdeklődőből ügyféllé váljon, ez azonban már nem ennek a cikknek a tárgya.

Mik a lead generálás eszközei?

SEO

Az inbound marketing első szakaszában a keresőoptimalizálással tudsz a leghatékonyabban a célközönséged szeme elé kerülni. Amikor a felhasználók megoldást szeretnének valamilyen problémájukra, az esetek legnagyobb százalékában a keresőkhöz fordulnak válaszért. Legyél ilyenkor a találati lista első oldalán!

Kulcsszókutatással könnyen meg tudod határozni, hogy mikre keresnek rá a célközönséged tagjai. Így kifejezetten olyan tartalmakat tudsz előállítani, amelyek értékesek és relevánsak számukra. Ha emellett foglalkozol a linképítéssel és technikailag is megfelelő az oldalad, jó eséllyel elöl fogsz rangsorolni a keresőkben. (Ha bizonytalan vagy weboldalad technikai beállításait illetően, vedd fel velünk a kapcsolatot, egy alapos technikai SEO-audit során fény derül mindenre!)

Tartalommarketing

A tartalommarketing az inbound marketing egyik kulcseleme. Azáltal, hogy a tartalmaidat összehangolod az ügyfeleid érdeklődésével, organikusan bejövő forgalmat generálsz. Ha már sikerült a változatos és érdekes tartalomformákkal a weboldaladra csábítani a felhasználókat, könnyebben tudod őket leaddé konvertálni.

Érdemes többféle tartalmat kipróbálni. Írhatsz például blogcikkeket vagy esettanulmányokat, de készíthetsz videókat, podcastokat, infografikákat, esetleg referenciaoldalt. A lehetőségek tárháza igen széles. Minél változatosabban tudod bizonyítani az oldaladra látogatóknak, hogy valóban szakértője vagy az adott témának, annál nagyobb eséllyel fognak elköteleződni melletted.

E-mail-marketing

Az e-mail-marketing az a folyamat, amikor az ügyfeleidet a postafiókjukon keresztül célzod meg. Napi szinten 4 milliárd ember használ valamilyen e-mail-szolgáltatást, így muszáj erre a platformra is megfelelő stratégiát építened, hogy nőjenek a lead, végső soron pedig az értékesítési számaid.

Közösségimédia-marketing

Már az e-mail-marketingnél is óriási felhasználószámról beszéltünk, azonban a social média esetében ezt meg kell többszörözni, hiszen csak a Facebooknak közel 3 milliárd felhasználója van – és akkor még nem beszéltünk az Instagram-, a LinkedIn vagy éppen a TikTok-felhasználókról! Hatalmas luxus lemondani ennyi potenciális ügyfélről, így alapvető fontosságú, hogy ezeken a platformokon is megmutasd magad.

Termékminta, kuponok és más kedvezmények

Egy másik igen hatékony módja a leadgenerálásnak, amikor kedvezményekkel vagy különleges ajánlatokkal csábítod vásárlásra az ügyfeleket. Ez egy mindenki számára előnyös helyzet, hiszen az ügyfelek így pénzt takaríthatnak meg, míg a vállalkozásod növelheti az eladások számát és a vásárlói hűséget is.

Landing oldalak

A landing oldalak a leadgenerálási folyamat szerves részét képezik, hiszen ide fognak megérkezni azok a felhasználók, akiket leaddé szeretnél konvertálni. Érdemes nagy hangsúlyt fektetned a landing page-ed kialakítására, hogy minél nagyobb konverziós rátával dolgozzon.

Leadmágnesek

A leadmágnes egy olyan inbound marketingtechnika, amely minőségi tartalmat és értéket kínál a potenciális ügyfeleknek, cserébe bizonyos adatokért, amelyeken a felhasználó elérhető – ilyen például az e-mail cím, illetve telefonszám. Erről a következő bekezdésben még részletesebben is szó lesz.

Mi az a leadmágnes?

Ahogy fentebb is írtuk, a leadmágnes egy olyan értékes „csali”, amiért cserébe a potenciális ügyfeled önként adja oda az adatait, amin keresztül elérheted. Ezek általában e-bookok, PDF-ek szoktak lenni, amik megoldást kínálnak a felhasználó problémájára, így szívesen ad ő is valamit érte.

A jó csali ismérve, hogy nem próbál mindenkinek segíteni. Ha nagyon általános témát választasz, azt veszed majd észre, hogy lassan egy egész könyvet megírtál. Ez egyrészt nem a megfelelő célközönséget fogja bevonzani, másrészt nem pusztán egy e-mail címet ér az ilyesfajta tudás.

Válassz egy egyedi problémát és arra kínálj rövid, hathatós megoldást! Ez lesz a csalid USP-je (Unique Selling Proposition), vagyis az az egyedi tulajdonság, ami miatt a leginkább „megveszik” majd.

Fentebb is hangsúlyoztuk már: egy jó landing page nélkül nehéz csalit értékesíteni. Ezért mindenképp legyen egy átgondoltan megtervezett landonló, egyértelműen azonosítható CTA-val (cselekvésre ösztönző gombbal), ahol a felhasználó megkapja az ajánlatot és cserébe meg tudja adni az adatait.

Bár sok felhasználó érkezhet organikusan az oldaladra és a landolódra – ha megfelelően van keresőoptimalizálva –, nem árt, ha hirdeted is a csalidat. Több megoldás közül is választhatsz, hiszen nem mindegyik szól ugyanannak a célközönségnek.  A hirdetési platform lehet például a Google Ads és a Facebook, de a LinkedIn, a TikTok, a YouTube és az Instagram is lehet eredményes, attól függően, hogy a célközönségedet hol éred el a legkönnyebben.

Milyen típusai vannak a lead mágneseknek?

E-book

Az egyik legnépszerűbb típus, hiszen csak egy szövegszerkesztő kell az elkészítéséhez. Ilyenkor érdemes lehet visszanyúlni korábbi blogcikkekhez is, hiszen ott is rengeteg tudást adsz át. Lehet, hogy csak ki kell bővíteni és feldobni néhány dizájnelemmel egyet, hogy elkészüljön az új e-bookod!

Minikurzus emailben

Az email kurzusok előnye, hogy mindenki ismeri a formátumot és hogy alapvetően gyakran figyeljük a postafiókunkat. Készíts egy 3-10 levélből álló sorozatot, ami megoldást kínál egy adott problémára! Előnye, hogy minden levélben tudsz külön CTA-t elhelyezni, így akár más blogcikkedre vagy egy sales oldaladra is tudod irányítani a felhasználót.

Checklist

Ha már van egy jó, oktató jellegű blogcikked, az csak arra vár, hogy checklistté alakítsd. Szedd pontokba például a bekezdéseket és oszd fel lépésekre, hogy mindenki számára egyszerűen átlátható és követhető legyen. Ha pipálható verziót készítesz az plusz pont, mivel mindenki szereti „jutalmazni” magát egy elvégzett feladat kipipálásával.

A fenti leadmágnes-típusok természetesen csak példák, ezeken kívül még rengeteg lehetőséged van elkészíteni a piacod számára leghasznosabb formátumú anyagot.

Egy fontos üzenet a végére…

Az inbound leadgenerálás egy kétirányú csereüzlet. Fontos, hogy elnyerd a potenciális ügyfeleid bizalmát. A rengeteg kéretlen reklám miatt az emberek egyre nehezebben adják oda az adataikat, így ha nem azt adod a csalidban, amit előzetesen kínáltál, valószínűleg örökre elvesztetted őket. Ellenben ha a megfelelő tartalmat készíted el és utána nem hagyod magára a leadjeidet, azaz végigkíséred őket az értékesítési tölcséreden, akkor a legértékesebb ügyfeleiddé válhatnak.

Ha úgy érzed, hogy az oldalad nem igazán úgy jelenik meg a keresőkben, hogy arra rátaláljanak a potenciális leadek, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot. A BP Digital egy dedikáltan csak SEO-val foglalkozó ügynökség. Közösen kialakítjuk számodra azt a tartalom- és SEO-stratégiát, amivel jókor lehetsz, jó helyen.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.