Top 10 legfontosabb technikai SEO-beállítás

Miről fogsz olvasni?

Egy weboldal Google-ben való megjelenése rengeteg olyan tényezőtől függ, amelyekre a webhelytulajdonosnak jelentős ráhatása van. Ilyenek például a weboldal technikai SEO-beállításai. Mégis: munkánk során sajnos gyakran szembesülünk azzal, hogy még a legalapvetőbb technikai SEO-beállítások is hiányoznak a weblapokról.

Ebben a cikkben szeretnénk egy kis összefoglalást mutatni arról, mire érdemes figyelni egy weboldal létrehozásánál és karbantartásánál, hogy a te oldalad ne kerüljön ilyen helyzetbe.

1. Robots.txt és Meta robots tag SEO beállítások

Minden weboldalnak szüksége van egy robots.txt file-ra, hiszen ez az, ami általánosan mondja meg a feltérképező robotoknak, hogy hogyan járhatják be az oldalakat, azaz hova mehetnek be és hova nem.

Fontos azonban megjegyezni, hogy egy URL bejárásának a megtagadása robots.txt-ben nem garantálja azt, hogy a kizárt URL nem fog megjelenni a Google találati listáin. Biztosra csak a robots meta taggel mehetünk.

A robots.txt-vel szemben a meta robots tagek egy adott oldal tartalmának feltérképezésére és indexelésére tartalmaznak utasításokat. Tehát ezzel tudod biztosan elérni, hogy egy adott URL tartalmát semmiképp se járja be és indexálja a Google, vagy más keresőmotorok robotjai.

A leggyakoribb meta robots tagek:

Index

Ezzel jelzed a feltérképező robot számára, hogy a tartalom indexelhető.

Noindex

Pont az ellenkezője az előbbinek, a tartalom nem indexelhető, így a találati listán sem jelenhet meg.

Follow

Ezzel jelzed, hogy a robotok követhetik az oldalon elhelyezett hivatkozásokat, így további tartalmakat találhatnak akár a te, akár a mások weboldalain.

Nofollow

Az előző fordítottja, vagyis a robotok nem követhetik az oldalon lévő linkeket

Amennyiben nem használsz robots meta címkéket, vagy robots.txt, úgy a Google az egész oldaladat bejárja és indexeli, amivel nagyobb kárt is okozhatsz magadnak.

2. HTTPS

A HTTPS egy titkosított szerverprotokoll, amely biztonságos webhelykapcsolatot hoz létre a szerver és a böngésző között. A Google már régen bejelentette, hogy előnyben részesíti a HTTPS-titkosítást használó webhelyeket a keresési eredményekben, ezért ma már alapvető, hogy egy oldal rendelkezzen SSL-lel. Emellett az ilyen titkosítást most már a felhasználók nagy része is megköveteli, hiszen így sokkal nagyobb biztonságban érezhetik a személyes adataikat.

Bizonyos oldalak esetében még elfogadható a HTTPS hiánya, azonban ha webáruházad van, bankkártyás fizetésre van lehetőség az oldaladon, vagy csak egyszerűen érzékeny felhasználói adatokat kezelsz, akkor ,,kötelező” a megléte.

3. URL-ek felépítése

Biztos sokszor hallottad már, hogy figyelj arra, hogy az URL-jeid SEO-barát módon legyenek felépítve. De mit is jelent ez pontosan? Egy URL felépítése mind felhasználói, mind Google-szempontból egy fontos SEO beállítás. Alapvetően az alábbi feltételeknek kell megfelelnie.

Tartalmazzon kulcsszót

Az URL-ben található kulcsszó nem valószínű, hogy nagyban befolyásolná az adott oldal helyezéseit, azonban ezt nem lehet kizárni. Emellett a felhasználóknak nagy segítség lehet, hogy megértsék, miről is szól az oldal és megtudják, hogy jó helyre kattintottak-e.

Kötőjel és nem alulvonás

Alapvetően a robotok minden karaktert egyformán tudnak elolvasni, ugyanakkor a Google a felhasználói szempontok miatt mégis a kötőjel használatát javasolja. A könnyebb olvashatóság nagyban segítheti a felhasználókat.

Rövid és egyszerű

Minél rövidebb egy URL, annál könnyebb megérteni és átlátni az oldal szerkezetét, valamint hogy abban hol helyezkedik el. Éppen ezért fontos az is, hogy az adott oldal milyen ,,mélyen” található, azaz mennyire van közel a domainhez. Minél közelebb van, annál fontosabbnak számít az oldal szerkezetében a keresőrobotok számára.

Csak kisbetűk, ékezet nélkül

Alapvetően ez a hagyományos módja az URL-ek felépítésének, így érdemes ehhez ragaszkodni. Emellett ne használj ékezetes betűket, mivel ezeket a legtöbb böngésző és keresőmotor nem tudja kezelni az URL-ben.

Ne használj paraméterezett URL-eket

A parametizált URL-ek természetesen hasznosak lehetnek, amennyiben módosítják egy oldal tartalmát, vagy épp trackingre használjuk őket, azonban alapesetben nem érdemes ilyen URL-eket létrehozni. A paraméterezett URL-eknek külön szabályai vannak, amelyeket érdemes betartani, ha ilyet alkalmazunk.

4. Sitemap

A sitemap vagy oldaltérkép egy olyan fájl, amiben kilistázzuk a webhelyünkön található oldalakat, videókat és egyéb fájlokat, illetve jelezzük a köztük lévő kapcsolatot. A Google és más keresőmotorok ezt a fájlt használva sokkal jobban fel tudják térképezni az oldaladat. Meg tudod mondani, hogy mely oldalak fontosak és azt is tudod jelezni a Google-nek, hogy utoljára mikor került fel új aloldal a webhelyre.

5. Search Console

A Search Console bekötése az egyik legalapvetőbb SEO beállítás. Ennek az ingyenes eszköznek rendkívüli hasznát veheted annak érdekében, hogy nyomon kövesd és fejleszd az oldalad teljesítményét a Google-ben.

Ha regisztrálsz és bekötöd az oldalad, akkor a Google javaslatokat, ajánlásokat küld az oldaladdal kapcsolatban. Ráadásul a problémás és hibás URL-eket is megjeleníti, így ki tudod javítani azokat, amik akadályozzák a jobb helyezéseidet. Rengeteg funkció elérhető benne, ami akár még a laikus számára is nagy segítség tud lenni. Ha szeretnél róla többet megtudni, olvasd el a Search Console útmutatónkat.

6. Képek optimalizálása

A keresések 20%-a a képkeresések között történik, így nagyon fontos, hogy megfelelő hangsúlyt fektess a képeid optimalizálására. Mik a legfontosabb irányelvek, amikre érdemes figyelni?

Beszédes fájlnév

A Google egyelőre még nem érti meg a képeket, csak a fájlnevet és az Alt textet tudja elolvasni. Ebből próbálja meg kitalálni, hogy mi is van a képen. Érdemes tehát úgy elnevezni a képeket, hogy azok beszédesek legyenek, jó ha  tartalmaznak kulcsszót és átadják mi is található a képen.

Nem tartalmaz ékezetes és speciális karaktereket

Ahogy más fájlok esetében, úgy a képeknél sem érdemes ékezetes vagy speciális karaktereket használni a fájlnévben, mivel bonyodalmat okozhatnak. Használj ékezet nélküli kisbetűket és számokat, így biztosan tudják majd kezelni a fájlokat a keresőmotorok és a böngészők.

Szóköz helyett kötőjel

A szóközöket nem minden operációs rendszer vagy alkalmazás támogatja. A fájlnévben lévő szóköz hibát okozhat a fájl betöltésekor, így érdemes inkább kötőjelet használni helyette.

Alt text

Ahogy fentebb is írtuk, a Google a fájl neve mellett csak a kép Alt textjét tudja elolvasni. Érdemes ezért kihasználni ezt a lehetőséget is. Az Alt text akkor jelenik meg, ha a kép nem tud betöltődni vagy az egeret fölé visszük, illetve a vakok és gyengénlátók által használt képernyőolvasó szoftverek is ezt olvassák fel. Írjunk ide egy értelmes magyar mondatot, ami lehetőleg tartalmaz kulcsszót is és leírja  a kép tartalmát.

Tömörített

A tömörített képek kevesebb erőforrást igényelnek a betöltésre, így gyorsabbá teszik az oldalt. Ez mind a felhasználók, mind a keresőrobotok számára fontos szempont, ezért érdemes így eljárni. Egy méretében optimalizált kép nem feltétlen nyújt gyengébb vizuális élményt. A nagyméretű képek például a Squoosh eszközével érzékelhető minőségromlás nélkül tömöríthetők.

Modern fájlformátum

Ma már a sokszor használt JPEG és PNG helyett érdemes inkább az olyan modern képformátumokat használni – például WebP, JPEG XL, AVIF –, amelyekkel ugyanazt a képet hatékonyabb csomagolásba tudjuk rejteni. Jelenleg a WebP a leginkább támogatott típus, így ennek a használatát javasoljuk.

CDN

A CDN röviden azt jelenti, hogy különböző földrajzi helyeken lévő szervereken ugyanazt a weboldal-adatbázist tárolják, és amikor lekérjük az adott oldalt, akkor a hozzánk legközelebb eső szerverről fog betöltődni. Így a képeink is gyorsabban töltődnek be.

Emellett vannak sepeciális, képek kiszolgálására szánt CDN-ek (Image CDN) amik az adott böngészőhöz optimalizálják menet közben a képet. Ha ide töltesz fel egy jó minőségű képet, amit egyszer ágyazol be az oldalba, az alkalmazkodik mobilhoz/desktophoz, és a legjobb fájltípusban töltődik le a különböző böngészők számára.

7. Canonical

A canonical taggel tudod jelezni a Google-nek, hogy több hasonló vagy azonos oldal közül melyik az eredeti, azaz melyik oldalt szeretnéd indexeltetni. Ezt a legtöbbször olyan webshopok esetében láthatjuk, ahol termékvariációk vannak. Adott például egy cipő, ami több színben és méretben is elérhető. Ilyenkor, ha külön aloldalakat hozol létre a variációknak, azok nem fognak eléggé különbözni egymástól és a Google duplikációnak veheti őket.

Egy canonical taggel azonban jelezheted, hogy ezek mind ugyanahhoz a termékhez tartoznak és csak azt szeretnéd indexeltetni. Ezzel elkerülhető a duplikáció és a kannibalizáció.

Ha te nem jelzed, a Google általában saját maga választ helyetted gyűjtő URL-t, ami nem feltétlenül lesz az, amit te szeretnél indexeltetni.

8. Strukturált adatok

A strukturált adatok olyan egységes kódrészletek, amikkel plusz információkat adhatsz át az oldaladról a Google-nek. A megfelelően használt strukturált adatokkal megkönnyíted a Google dolgát, hogy könnyebben és jobban megértse, hogy miről szólnak az aloldalaid. Emellett ezek segítségével olyan bővített találatilista-funkciók is megjelenhetnek, amik például a versenytársaid esetében nem.

Egy receptoldal esetében például külön tudod jelezni, hogy mik a hozzávalók, mennyi a főzési idő, hány kalóriát tartalmaz, stb. Így azonkívül, hogy jobban átlátja a keresőrobot a weboldalad, ezek az információk kiemelve jelenhetnek meg a találati listán.

Strukturált adatok bemutatása egy receptoldal példáján keresztül

Strukturált adatok használata egy receptoldal esetében
Forrás: monitorbacklinks.com

9. PageSpeed

A Google már 2010 óta rangsorolási faktorként használta az oldalsebességet, így alapvető nagy figyelmet fordítani rá. 

Bár jelenleg kikerült a fő faktorok közül, a tapasztalat továbbra is azt mutatja, hogy egy gyors oldal sokkal jobban teljesít mind a felhasználók, mind a Google esetében. 

A PageSpeed Insights egy remek ingyenes eszköz, mellyel többek között, az oldalsebességedet is ellenőrizni tudod.

 

Mire figyelj, hogy gyorsabb legyen az oldalad?

Tömörített képek

Ahogy fentebb is írtuk, a nagy, tömörítetlen képek lassítják a betöltődést, ami zavaró lehet a felhasználók számára. Emellett a keresőrobotok is figyelik az oldal betöltődési sebességét. A Core Web Vitals egyik mérőszáma (LCP), például a legnagyobb vizuális tartalom betöltési idejét méri. A kisebb képmérettel nagyban lerövidítheted a betöltési időt és gyorsíthatod az oldalad.

Tiszta, tömörített kód

A weboldalak forráskódjai esetenként több (tíz)ezer sorosak is lehetnek, amik nagyban megnehezítik a betöltődést. Amennyiben tiszta és tömörített kódot használsz, úgy lerövidítheted a betöltési sebességet, hiszen gyorsabban olvasódik be a kód és hamarabb jelennek meg az elemek.

Gyors szerver

A lassú szerver válaszidő az egyik leggyakoribb oka a lassú weboldalaknak. Éppen ezért érdemes gyors tárhelyet választanod, hiszen ezzel gyorsabb lesz a válaszidő és így a weboldalad is.

CDN

Ahogy korábban is írtuk, a CDN azt jelenti, hogy különböző földrajzi helyeken lévő szervereken ugyanazt a weboldal-adatbázist tárolják, és amikor lekérjük az adott oldalt, akkor a hozzánk legközelebb eső szerverről fog betöltődni. Ezzel nagyban gyorsítható a betöltődés, ami hozzájárul a jobb helyezésekhez.

10. Meta title és description

A meta tagek olyan kódrészletek, amelyek fontos információkat adnak át a keresőrobotoknak arról, hogy miről is szól egy adott oldal. Ezért ezekre a SEO beállításokra is érdemes nagy hangsúlyt fektetni. A két leginkább ismert és fontos metacímke a title és a description.

Meta title

Ez az oldal címe, amit a Google megjelenít a találati oldalon. Ettől eltérhet ugyan a kereső, de legtöbbször egy az egyben azt használja, amit megadtál.

Mire figyelj a megírásánál?

Meta description

Ez az oldal leírása, ami a keresőben az oldal címe alatt jelenik meg. Egy jól megírt, összefoglalóként működő metaleírás nagyban segítheti a felhasználót, hogy megértse, miről is szól az adott oldal és érdemes-e kattintania. 

Mire figyelj ennek megírásánál?

Miért fontosak ezek a technikai SEO-beállítások?

Ezek által nagy ráhatásunk van, hogy hogyan látja és térképezi fel az oldalunkat a Google, illetve hogy hogyan jeleníti meg a felhasználók számára a találati listán. Sokszor nehéz elindulni és megtalálni a hibákat az oldalunkon, mert nem tudjuk, hogy hol keressük. Erre hasznos megoldás egy Technikai SEO Audit, amiben kilistázzuk a problémás oldalakat és segítünk azok kijavításában.

Vedd fel velünk a kapcsolatot, ha úgy érzed, szakértői kezekre bíznád weboldalad technikai SEO-beállításait!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.