A DUPLUKÁCIÓ FAJTÁI
Duplikált tartalmak számtalan helyen, formában és variációban megjelenhetnek, ugyanakkor előfordulnak olyan esetek is, amikor nagyságrendileg megegyezik két tartalom, de mégsem okoznak problémát.
Ilyen például egy többnyelvű honlap is, ahol hreflang attribútummal lehet jelezni a keresőnek, hogy melyik az eredeti nyelv és melyik annak másolata. Ebben az esetben az algoritmus pontosan tudni fogja, hogy mikor, melyik nyelvű találatot kell rangsorolni a keresett kifejezésre, de a helyzet nem mindig ennyire egyszerű.
Egyedi termékleírások
A leggyakrabban előforduló duplikációs hiba elsősorban webáruházakhoz és az ott található termékek leírásához köthető. Ugyanis sok webshopnál okoz problémát az egyedi termék leírások elkészítése, ezért a gyártó által megadott sablonos leírást használják.
Ezek a szöveg részek egyrészt sokszor nem tartalmaznak lényegi információt a vásárlók számára, másrészt nagy rá az esély, hogy a többi forgalmazó is ugyanazt a leírást használja, harmadrészt pedig, gyakran nincs megfelelően kezelve az adott termék paramétereinek megváltozása után keletkező egyedi URL.
SEO szempontból tehát az utolsó elem szokott komoly problémákat okozni, ugyanis a termék paramétereinek megváltoztatása nem befolyásolhatja az URL-eket, vagy ha mégis változnak az URL paraméterek, akkor azt jelezni kell a robotoknak.
Alapértelmezett URL:
https://weboldal.hu/termek/kemping-bicikli
Kék színű bicikli URL:
https://weboldal.hu/termek/kemping-bicikli-blue#23-577
Piros színű bicikli URL:
https://weboldal.hu/termek/kemping-bicikli-red#23-423
Ez azért hatalmas gond, mert ha például egy bicikli több színben is elérhető a webáruházban, de minden színhez külön URL van rendelve, és a termékleírás csak annyiban változik, hogy fekete helyett kék vagy piros szerepel a szövegben, az duplikált tartalomnak minősül. Hiszen maga a termékleírás 99%-ban megegyezik, minden URL változatnál.
Kategória oldalak
A kategória oldalak beállítása sok webáruháznál szokott problémát okozni, ez pedig abból adódik, hogy a termékek sorba rendezése után keletkező dinamikus URL-ek nincsenek megfelelő attribútumokkal kezelve.
Tehát, ha például egy kategórián belül népszerűség / ár / név /vagy valamilyen egyéb szűrő alapján rendezzük a termékeket, az oldal tartalma valójában nem fog megváltozni, csak a termékek sorrendje, és ezzel együtt a kategória URL szerkezete is.
Alapértelmezett kategória URL:
https://weboldal.hu/noi-bicikli
Ár szerint csökkenő szűrő URL:
https://weboldal.hu/noi-bicikli#sort=price-desc
Ár szerint növekvő szűrő URL:
https://weboldal.hu/noi-bicikli#sort=price-asc
A nem megfelelő beállításnak köszönhetően ezek a duplikált, dinamikus URL-ek, és ezek kombinációi előbb-utóbb bekerülnek a Google indexbe, és egymás ellen versenyeznek a keresőben ugyanazért a helyezésért.