Átirányítás kisokos: 302-es vagy a 301-es átirányítás a jobb?

Az interneten megjelenő weboldalakat a böngészők egy adott URL alapján tudják felkeresni, és betölteni a hozzájuk kapcsolódó tartalmakat. Gyakran előfordul, hogy egy adott oldal tartalma megszűnik, vagy átketül egy másik URL-re, ekkor pedig érdemes a felhasználókat az új címre irányítani. SEO szempontból azonban nem mindegy, hogyan kivitelezzük az átirányítást. Kiemelten fontos szerepet játszik, hogy mikor használunk 302-es és 301-es átirányítást, ugyanis a nem megfelelő beállításokkal komoly károkat tudunk okozni egy weboldal teljesítményében, különösen az organikus eredményeiben.

Mikor kell átirányításokat használni?

A weboldalhoz kapcsolódó URL szintű változásokat tehát átirányításokkal tudjuk kezelni. Azaz, manuálisan át tudunk irányítani egy régi URL-t egy új URL-re. Mikor fordulhat elő ilyen helyzet, vagyis mikor van szükségünk átirányítások alkalmazására?

1. Aldomain megszűnése után

SEO szempontból nagyon fontos, hogy egy tartalomhoz csak egy URL tartozzon, ugyanis ellenkező esetben duplikált oldalak keletkezhetnek. Éppen ezért, ha egy honlap például WWW és WWW nélküli aldomain alatt is elérhető, az komoly problémát tud okozni a keresőrobotok számára. Ebben az esetben egy megfelelően beállított átirányítással, el tudjuk érni azt, hogy csak az egyik változat legyen elérhető az adott honlapon.

2. SSL tanúsítvány aktiválása után

Az SSL tanúsítvány aktiválása után a weboldal HTTP és HTTPS protokoll alatt is elérhető lesz a keresőrobotok és a felhasználók számára. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a régi HTTP-n elérhető tartalmak minden esetben az új HTTPS-re legyenek átirányítva, ezzel elkerülve az oldalon belüli duplikációkat és a felhasználók személyes adatainak kiszivárgását.

3. Megszűnt oldalak kezeléséhez

Sokszor előfordul, hogy egy tartalom már nem fontos az adott vállalkozás számára, ezért törlésre kerül, vagy megszűnik egy termék, ami utána már soha nem lesz kapható az adott webáruházban. Esetleg egy konkrét bejegyzés került eltávolításra a honlapon, amire korábban organikus forgalom érkezett, de jelenleg 404-es hiba fogadja az oldalra érkező látogatókat.

Ezeknek a problémáknak a kezelésére több megoldás is létezik, ilyen például egy megfelelően beállított átirányítás is, ami a legközelebbi releváns oldalra tereli a látogatókat.

Ezek voltak azok a leggyakoribb esetek, amikor átirányításokat kell használni egy weboldalon, de emellett még számos olyan tényező felmerülhet, amikor ilyen megoldásokat kell alkalmazni. Például egy domain szintű migráció estében 301-es redirect a javasolt, ezzel szemben egy kampány szerű, ideiglenes Black Friday akciónál, már a 302-es a jó megoldás. Mitől függ pontosan, hogy mikor melyiket kell használni, és melyik a legjobb keresőoptimalizálás szempontjából?

Mi az a 301-es átirányítás?

A 301-es redirect a legtöbbet használt átirányítási forma, ugyanis ez egyrészt állandó, másrész képes tovább adni a régi oldal linkerejének közel 80-90%-át az új oldal számára. Épp ezért, a 301 nemcsak a felhasználókat továbbítja az új URL-re, hanem a keresőrobotokat is tovább engedi. Ez azt jelenti, hogy az új cím is be fog kerülni a Google indexben, ezzel felülírva a régi URL-t.

A böngészők ebben az esetben csak az első oldal betöltésénél fognak átirányítani, utána már gyorsítótárból mindig az új cím töltődik be, mindaddig, amíg az oldal nem esik át egy cache frissítésen.

Ilyen beállítást elsősorban akkor szoktunk használni, és a Google álláspontja is az, hogy csak akkor továbbítsunk egy URL-t, ha az új oldal tartalma nagyon releváns a régi URL-re, és hosszú ideig, vagy akár véglegesen is fent tudjuk tartani az átirányítást.

301-es redirect összegezve:

  • Végleges átirányítás
  • Linkerőt közvetít
  • A felhasználókat és robotokat is átengedi
  • Csak az új URL marad az indexben
  • A böngésző gyorsítótárazza

Miben különbözik a 302-es átirányítás?

A 302-es redirect esetében is tovább fog irányítani a böngésző az új URL-re, azonban itt már csak a felhasználók fognak továbbjutni, a keresőrobotok nem. Tehát a felhasználók szemszögéből nézve, teljesen megegyezik a két változat, de technikai SEO szempontból vannak lényeges eltérések. Többek közt a 302-es átirányítás nem közvetít linkerőt, és a böngésző sem tudja gyorsítótárazni a lekérést.

Ugyanakkor a keresőrobotok a régi URL-t is megtartják az indexben, hiszen a 302 csak egy ideiglenesen fenntartott beállítás, ami pár hét, esetleg pár hónap múlva nagy valószínűséggel visszaáll az eredeti állapotába.

Ilyen átirányításokat elsősorban akkor célszerű használni, ha valamilyen kampány fut a honlapon, vagy karbantartási és fejlesztési munkálatok miatt nem elérhető az adott oldal, de szeretnénk a felhasználókat átmenetileg egy hasonló releváns oldalra terelni.

302-es redirect összegezve:

  • Ideiglenes átirányítás
  • Linkerőt nem közvetít
  • Csak a felhasználókat engedi át
  • A régi és az új URL is bent marad az indexben
  • A böngésző nem gyorsítótárazza

A 302-es és 301-es átirányítások mellett lehet még használni ideiglenes 307-est is, ami egy javított URL változatnak felel meg. A keresőrobotok nem követik, és a böngésző sem gyorsítótárazza az adott oldalon található tartalmakat. Emellett elérhető még 308-as redirect is, ami nagyon hasonló a 301-hez, azonban egy 308-as átirányítás után a böngésző soha nem tér vissza az eredeti URL-hez.

Gyakori átirányítási hibák

Átirányítási láncok

Amikor egy hivatkozás A-ból irányít B-re, majd az tovább C-re, akkor érdemes megvizsgálni, hogy az A miért nem irányít egyből a C-re. Ezek az átirányítási láncok gyakran meggátolják egy tartalom feltérképezését a Google számára, ugyanis a keresőrobotok egy idő után nem követik tovább az adott link kimenetelét.

Emellett azt is fontos kiemelni, hogy minden egyes átirányítási láncszem linkerő vesztéssel jár, ami egy redirect chain esetében fokozottan érvényes. Valamint a felhasználóknak is többet kell várni az oldal betöltésére, hiszen a böngészőnek is több időbe telik teljesíteni az adott lekérést.

404-es oldalak átirányítása

A 404-es oldalak természetesek egy weboldal életben, azonban vannak olyan esetek amikor célszerű ezeket is kezelni és tovább irányítani a megfelelő helyre. Ide tartoznak például azok a 404-es oldalak is, amik értékes linkeket kapnak külső forrásokból. Ezek a hivatkozások ebben az esetben nem tudják továbbítani linkerejüket, hiszen egy hibás aloldalra futnak. Ugyanakkor lehet, hogy ezeknek az oldalaknak a megfelelő átirányításával, és a külső linkek felhasználásával sokkal jobb organikus helyezéseket tudna elérni az adott honlap a keresőben.

Nem releváns átirányítások

A Google hivatalos állásfoglalása szerint csak akkor szabad átirányítani egy linket, ha az adott oldal tartalma megegyezik vagy közel azonos annak az oldalnak a tartalmával, ahova át akarjuk irányítani azt. Ellenkező esetben a botok nem veszik figyelembe az URL átirányítást és úgy értékelik, mintha a régi tartalom lenne rajta. Ennek értelmében egy megszűnt oldal URL-jét olyan helyre kell irányítani, ami nagyon releváns és szinte teljesen lefedi a törölt oldal korábbi tartalmát.

Ezeket a linkeket a Google algoritmusa lágy 404-es hibaként kezeli, vagyis az adott URL-re sima 404-es oldalként tekint, hiába van átirányítva. A lágy 404-es oldalak a Search Console felületén is megjelennek, ezért pontosan lehet látni, hogy elég releváns volt-e a Google számára vagy sem.

Összegzés

Az átirányítások fajtája nagymértékben függ attól, hogy milyen problémát kell orvosolni és mennyi ideig fog tartani az URL változás. Ha folyamatosan szeretnéd biztosítani egy aloldal átirányítását, akkor 301-et érdemes használni, ha viszont csak ideiglenesen egy kampányról van szó, akkor 302-őt célszerű beállítani. Az oldalak átirányítását egyszerűen meg lehet adni akár egy bővítmény segítségével, akár a weboldal gyökérkönyvtárában található .htaccess fájl szerkesztésével is.

BP Digital

BP Digital

A BP Digital egy Budapest központú SEO ügynökség. Nálunk a keresőoptimalizálás fókusz, nem pedig üzletág. Tíz fős csapatunk minden nap azon dolgozik, hogy szakmailag megalapozott stratégiával és minőségi, értékteremtő tartalmakkal segítsünk jobb helyezéseket elérni ügyfeleinknek.

Hasonló tartalmak

Keresési szándék jelentősége

Miért fontos SEO szempontból a keresési szándék?

A Google kereső hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, aminek a középpontjában egyértelműen a felhasználók és a hozzájuk kapcsolható keresési szándék (search intent) maximális kiszolgálása állt. A keresőóriás célja, hogy a keresett kifejezésekre minél relevánsabb találatokat rangsololjon, és ezáltal a felhasználók a lehető leggyorsabban hozzájussanak az információkhoz.

Olvass tovább »
duplikált tartalom

Duplikált tartalom: minden, amit tudni érdemes a duplikációról

Sokáig az asztali számítógépek és a laptopok biztosították a webes böngészés alapját, ezért a kereső algoritmus is ezeket az eszközöket vette figyelembe az oldalak feltérképezéséhez, indexeléséhez és rangsorolásához. Az okostelefonok rohamos terjedésével azonban a Google-nek is tartania kellett a lépést, ezért 2011 végén elindította a mobilos tartalmak feltérképezésére szolgáló keresőrobotokat.

Olvass tovább »

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Mi történik ajánlatkérés után?

  • 1. Egyeztetés

    Miután kitöltötted a kapcsolati űrlapot egyeztetünk veled céljaidról, egyedi ajánlat elkészítéséhez szükséges infromációkat kérünk tőled.

  • 2. Egyedi elemzés és Ajánlat

    Személyre szabott ajánlatot küldünk számodra, amely az optimalizálási területek mellett, konkrét módszereket, költségkeretet és a projekt javasolt hosszát is tartalmazza.

  • 3. Közös munka

    Az ajánlat elfogadása és a szerződés megkötése után csapatunk készen áll, hogy növekvő pályára állítsuk organikus forgalmad.