Milyen a jó oldaltérkép?

Az oldaltérkép fogalmával valamilyen formában valószínűleg már mindenki találkozott, aki honlapok optimalizálásával foglalkozik. De mit is jelent pontosan ez a kifejezés? Hogyan kell helyes alkalmazni?

Cikkünkben összeszedtünk néhány trükköt és tippet, amelyek segítségével megkönnyíthetjük a keresőrobotok dolgát oldalunk feltérképezését illetően, ami által nagyobb organikus forgalomra tehetünk szert.

De mi is az az oldaltérkép?

Definíció szerint az oldaltérkép egy – általában – XML kiterjesztésű fájl, amely listázza egy weboldal tartalmát.

A keresőmotorok ezt a térképet felhasználva nézik át és indexelik a honlapunkon fellelhető különböző tartalmi elemeket.

Helyes alkalmazása kiemelten fontos, mivel attól függően, hogy mit tüntetünk fel rajta és mit nem, nagyban befolyásolja az organikus forgalmunkat.

Hogyan hozzunk létre egyet?

A legegyszerűbb módja az oldaltérképek létrehozásának, hogy ha weboldalunkhoz tartozik egy jó minőségű CMS (Content management system) szolgáltatás, ami automatikusan ellátja ezt a feladatot. Ilyen automatikus megoldást nyújt a Wix, a Squarespace, és a Shopify is, azonban ezen szolgáltatások nagy hátránya, hogy nem tudjuk testreszabni mely oldalak szerepeljenek térképünkön és melyek ne.

Abban az esetben se essünk pánikba, ha weblapunk nincs felvértezve egy teljeskörű CMS nyújtotta előnyökkel. Szerencsére léteznek egyszerű, hatékony, gyors és ingyenes megoldások weboldalunk megfelelő feltérképezésére. 

Ha honlapunk alatt WordPress motor fut, egy tökéletes megoldás lehet a Yoast SEO pluginja, amelyet egy rövid keresés után a WordPress kiegészítői közt megtalálhatunk, majd telepíthetünk. Használata egyszerű, a “Feature” fül alatt, csak húzzuk el a megfelelő csúszkát és térképünk automatikusan le is generálódik.

Egy másik költségkímélő alternatíva a ScreamingFrog ingyenesen is használható applikációja. Oldalunk URL-jének beírása után már indíthatjuk is a folyamatot, aminek végeredményeként egy teljeskörűen importálható térképet kapunk. A program hátránya, hogy az ingyenes verzió 500 oldalig van limitálva, így ha honlapunk ennél több aloldalt tartalmaz, érdemes egy másik megoldást keresni a megfelelő oldaltérkép elkészítéséhez vagy megvásárolni a licenszt. 

oldaltérkép

Mitől jó egy oldaltérkép?

Most hogy definiáltuk az oldaltérkép fogalmát és elkészítésenek néhány módját, nézzük meg, hogy mitől is lehet hatékony és mire ajánlott figyelni használatakor.

Helyes indexálás

Valószínűleg a legnagyobb tévhit az oldatérképpel kapcsolatban, hogy legenerálásával automatikusan indexelésre kerül a honlapunk a keresőkben. Ez a valóságban azonban nem így van. 

Ahhoz, hogy oldalunk bekerüljön a Google katalógusába, két feltételnek kell teljesülnie. Egyrészt a keresőrobotnak először meg kell találnia és helyesen fel kell térképeznie az oldalunkat. Ebben van segítségére a sitemap. Másrészt a weboldalnak elég egyedinek és jó minőségűnek kell lennie ahhoz, hogy bekerülhessen a Google keresési találatai közé.  

Első lépésként az oldaltérképet mindenképp érdemes feltölteni a Search Console-ba, hiszen így jelezhetjük a keresőknek, hogy melyik oldalakat tartjuk elég minőséginek az indexbe vételhez. Fontos azonban szem előtt tartanunk, hogy a térkép megléte csak afféle útmutató a keresőknek és nem garantálja az automatikus indexelést.  

Következetesség

Egy másik gyakran előforduló probléma a oldaltérképek alkalmazásával kapcsolatban, ha egymásnak ellentmondó információkat adunk meg egy oldalról a keresőknek. Erre tökéletes példa, amikor egy aloldalt feltüntetünk az oldatérképen, de utána azt a robots.txt-ben elrejtjük a kereső szeme elől.

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy melyek azok az oldalak amiket érdemes felrajzolnunk oldalunk térképére és melyek azok amelyeket inkább noindexeljünk. 

Alapvetően két kategóriára oszthatjuk az oldalainkat: támogató/kisegítő oldalakra, amelyek felhasználóinkat segítik a webhelyen való navigálásban (pl.: kontakt oldal, impresszum), illetve olyan “landing page”-ekre, amelyek a találati listákból generálnak nekünk organikus forgalmat.

A fentiek tükrében az oldaltérképben elengedhetetlen feltüntetni a második kategória elemeit, továbbá érdemes jól átgondolni, hogy mely támogató/kisegítő oldalakat adjuk még hozzá.

A weboldal minősége

Az előzőekhez szorosan kapcsolódik a soron következő szempont, amely az oldalunk minőségi ismérveit érinti. A példa kedvéért tételezzük fel, hogy weblapunkon 5-6 tartalmilag kiváló minőségű oldal szerepel, amely mellett 1000 db tartalmilag kevésbé releváns, vagy kisegítő, támogató oldalunk. 

A Google igyekszik a felhasználói élményt előtérbe helyezni és ennek egyik sarokpontjaként megpróbálja felmérelni a weboldalon található tartalmak minőségének átlagát. Tehát hiába van pár jó minőségű oldalunk, ha a kereső azt látja hogy melléjük több száz tartalmilag silányabb aloldal került be az indexbe.

Általában tehát elmondható az algoritmus az oldalminőségekből számított átlag alapján hátrébb fogja sorolni az oldalunkat a találati listákon. 

Ezt a problémát azonban az oldaltérkép helyes alkalmazásával orvosolhatjuk. A térképünkön csak azokat a lapokat tüntessük fel, amikkel organikus forgalmat szeretnénk generálni. Minden mást amire nincs szükségünk nyugodtan noindexelhetünk. Törekedjünk tehát arra, hogy a keresők szemében összességében minél magasabb színvonalú site-unk legyen.

Továbbá érdemes lefuttatni egy “site: all” keresést is, hogy lássuk melyek azok az aloldalak, amelyeket a Google már indexelt. Általában az így kapott találati lista utolsó helyein szerepelnek az algoritmus szerint leggyengébbnek gondolt oldalaink, így célszerű közelebbről is megvizsgálni ezeket a weblapokat.

Noindex vagy robots.txt?

Miután megtaláltuk a keresők számára kevésbé releváns aloldalainkat, választhatunk, hogy noindex tag-el, vagy a robots.txt-ben dugjuk el őket a keresőrobotok elől. Fontos különbség a két módszer közt, hogy míg a noindexeléssel megőrizzük az oldalra és az oldalról mutató linkek értékét, addig a robots.txt használatával a linkek értékét teljesen elveszítjük. 

Ennek tükrében magától értetődő a kérdés, hogy ha a noindex tag-gel nem veszítünk semmit, akkor miért használná helyette bárki a robots.txt-t? Helyesen alkalmazva, a második módszer is tud hasznos lenni. Vegyünk például egy oldalt, aminek több 10 000 aloldala van. A Google botnak minden indexálási folyamat alatt végig kéne mennie ezeken az oldalakon, hogy közben szembesüljön azzal, hogy noindex tagelve lett a nagyrészük.

Erre a feladatra egyszerűen nincs kapacitása a botoknak, így előfordulhat, hogy ennek következtében hátrébb sorolja weboldalunkat a találati listákon. 

Dinamikus oldaltérképek

Miután összeállítottuk az általunk tökéletesnek vélt oldaltérképet, előfordulhat, hogy egy újabb problémával szembesülünk. Hogyan menedzseljük hatékonyan az oldaltérképet úgy, hogy ha az oldalunkon folyamatosan változik a tartalom és emellett még több ezer, vagy tízezer aloldalból áll?

Szerencsére lehetőségünk van az egész folyamatot automatizálni és néhány egyszerű scripttel, indexálni-deindexelálni bizonyos oldalakat, például a rajtuk szereplő szószám alapján.

A legfontosabb tippek és tanácsok a jó oldaltérképet illetően

Legyünk konzisztensek – Ne kommunikáljunk egymásnak ellentmondó parancsokat a kereső algoritmusa felé (oldaltérkép vs. noindex, robots.txt).

Tartsuk szem előtt, hogy a Google mit lát a weboldalunkból – És ennek függvényében döntsük arról, hogy melyik oldalainkat engedjük indexálni és melyikeket nem.

Használjunk dinamikus oldaltérképet – Ha nagy számú aloldallal dolgozunk érdemes automatizálni az oldatérkép újragenerálását.

Kádár Sándor

Kádár Sándor

A legkülönfélébb SEO praktikák lelkes követője, legyen szó kreativitást igénylő tartalmak előállításról, vagy elemzések készítéséről. A monitorokat hátrahagyva szívesen tölti idejét otthoni kertje gondozásával, vagy a nagyvárosi kulturális élet feltérképezésével.

Hasonló tartalmak

Affiliate marketing útmutató kezdőknek

Az affiliate marketing egy olyan pénzkereseti lehetőség, amely során közvetítőként, más termékeit ajánlva, online marketinges képességeidre alapozva tehetsz szert bevételekre. Egy affiliate együttműködésben két szereplő érdekelt; a kereskedő és a közvetítő. Cikkünkben az affiliate marketing cukormáz nélküli helyzetét szeretnénk bemutatni, és konkrét, a magyar piacon is működő tippeket adni, ha te is kipróbálnád az affiliate marketinget.

Olvass tovább »

Piackutatás és versenytárselemzés (SWOT, PESTEL, STEEP elemzés)

Egy piackutatás elvégzése időigényes és összetett folyamat. Szerencsére számtalan eszköz és módszer közül választhatsz, amelyek segítenek leendő, vagy már meglévő vállalkozásod és termékeid elhelyezését a térképen. Ebben a rövid útmutatóban megtalálhatod azokat a piackutatási módszereket, amelyek mentén egy átfogó kép rajzolható versenytársaid-, és céged jelenlegi helyzetéről.

Olvass tovább »

Keresőbarát weboldal készítés – 7 tipp a SEO sikerért

Ki ne akarna a Google első találatai között szerepelni, és napi több száz vagy akár több ezer látogatót szerezni organikus forrásból, teljesen ingyen?! Nagyon jól hangzik, ez azonban nem olyan egyszerű feladat. Vannak olyan kompetitív kulcsszavak és piacok, ahol akár évek munkája során sikerül csak első oldalra, vagy első helyre kerülni.

Olvass tovább »

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Mi történik ajánlatkérés után?

  • 1. Egyeztetés

    Miután kitöltötted a kapcsolati űrlapot egyeztetünk veled céljaidról, egyedi ajánlat elkészítéséhez szükséges infromációkat kérünk tőled.

  • 2. Egyedi elemzés és Ajánlat

    Személyre szabott ajánlatot küldünk számodra, amely az optimalizálási területek mellett, konkrét módszereket, költségkeretet és a projekt javasolt hosszát is tartalmazza.

  • 3. Közös munka

    Az ajánlat elfogadása és a szerződés megkötése után csapatunk készen áll, hogy növekvő pályára állítsuk organikus forgalmad.