YouTube SEO útmutató: így optimalizáld videóid

Mi az: kutyák, közéleti szereplők, slágerek, gamerek, politikusok, sminkelési tippek, nagy esések, edukatív tartalmak egy helyen és nem privát bloghálózatról (PBN) van szó?

Nem más, mint a YouTube.

Világszerte havonta 2 milliárdan látogatják a Google videómegosztóját – ami közel negyede a Föld népességének – és naponta átlagosan 11 percnél is több időt töltünk a platformon. A kínálat elképesztő mértékét mi sem mutatja jobban, minthogy percenként 500 órányi videó kerül megosztásra, amit ha meg szeretnénk nézni, közel 21 napig kellene folyamatosan a képernyő előtt ülnünk.

Mindenkinek megvan a maga oka rá, hogy miért szereti, de a platform saját kutatása szerint a top 5 legnépszerűbb formátum közé az alábbiak tartoznak:

  1. Termékbemutatók
  2. Hogyan készült videók
  3. Vlogok
  4. Gaming videók
  5. Komédia/kabaré.

A felhasználók 70%-ban a YouTube algoritmusa által ajánlott videókat fogyasztják.

Érdemes tehát tisztább képet kapni arról, hogy pontosan hogyan is működik a YouTube ajánló algoritmusa és milyen tippeket érdemes megfogadni, ha szeretnéd, hogy az érdeklődők könnyen megtalálják tartalmaidat a legnagyobb videómegosztó platformon vagy akár a Google keresési találatai között.

Hogyan működik a YouTube algoritmusa és mi az a YouTube SEO?

A YouTube algoritmusának célja nem más, mint hogy minden nézőt összepárosítson azokkal a videókkal, amelyeket a legnagyobb valószínűséggel nézne végig élvezettel.

A végcél két részből áll:

  1. Segíteni a felhasználót megtalálni az őt érdeklő videókat.
  2. Maximalizálni a hosszútávú felhasználói aktivitást (engagement) és elégedettséget.

Ez egy folyamatos, valós idejű visszajelzésen alapuló rendszer segítségével érhető el, mely szintén figyelembe veszi az egyénenként eltérő érdeklődési köröket.

A visszajelzési jelzőrendszer kifinomultsága lehetővé teszi, hogy ténylegesen lekövethető legyen a közönség ízlése.

Az alábbi faktorokat veszi a YouTube számításba annak érdekében, hogy valós képet kaphassanak a preferenciáinkról:

  • Milyen videókat nézünk
  • Mennyi időt töltünk el bizonyos típusú videók nézésével
  • Mi a tetszik/nem tetszik (like/dislike) aránya
  • Mely videókat nem nézzük
  • Mely tartalmakra adtuk meg a “nem érdekel” (not interested) visszajelzést
  • Hogyan viselkedünk a YouTube-on, a Google webhelyein, valamint a Chrome böngészőben

A YouTube maga is azt javasolja, hogy ahelyett, hogy azon aggódnánk, vajon mit szeret az algoritmus, fókuszáljunk inkább arra, hogy a célközönség mit kedvel, mivel az algoritmus is ezt fogja követni.

Azokra a kérdésekre pedig, hogy mely videókat élveznek a legjobban és mennyi időt töltöttek el a csatornádon, a YouTube Analytics ad választ.

YouTube Search

Ahogy azt már a Google keresőalgoritmusánál is megszokhattuk, a kulcsszó beírása után a legrelevánsabb találatokkal szolgál ki minket a platform.

A rangsoroláshoz több szempontot is figyelembe vesz, köztük a videó címét, leírását, illetve azt is, hogy maga a tartalom mennyire kapcsolódik a keresőszóhoz. A YouTube SEO szempontból azt is számításba veszi, hogy melyek azok a videók, amik a legtöbb aktivitást váltották ki a felhasználókból az adott kulcsszó esetében.

Fontos, hogy a kifejezés beírása után kapott videólista nem kizárólag a legnézettebb tartalmakat sorolja fel.

Ajánlott videók

Ahhoz, hogy valóban releváns és számunkra érdekes videót nézzünk meg ajánlott videóként (suggested videos), mindenképpen szükség van a korábbi tevékenységeinkre. A YouTube saját fogyasztói elemzése szerint sokkal több felvételt nézünk meg akkor, ha az ajánlások különböző videócsatornáktól származnak.

A rangsoroláshoz két fő szignált használ az algoritmus:

  1. Mik azok a videók, amiket a felhasználók a jelenlegivel együtt szoktak nézni, avagy amik témakörben kapcsolódnak. Ezek lehetnek egy bizonyos csatornától, de akár különbözőektől is
  2. Mely videók szerepelnek a felhasználók videó előzményében.

Ezeken kívül fontos szempont még az átkattintási arány is, azaz annak a valószínűsége, hogy egy találatot látva kattintunk; valamint a videónézésre fordított idő, ami az adott csatorna videómegtekintéseivel eltöltött összidőt jelenti.

YouTube SEO

Látható, hogy egy viszonylag összetett rendszer alapján kerülnek elénk a tartalmak, melyek egy részére nem lehet közvetlen hatásunk. Ilyenek például a keresési előzmények.

A videómegosztó óriás a felhasználóra fókuszál, ezért kiemelten figyel az olyan jelekre, mint a videónézéssel töltött idő is.

A YouTube is mítoszként említi, hogy pusztán a cím, illetve a leírás optimalizálásával előkelő helyen lehet rangsorolni egy videóval.

Éppen ezért a YouTube SEO, azaz a videók, lejátszási listák és csatornák optimalizálásával foglalkozó folyamat szerteágazó tevékenységekből áll, melyek túlmutatnak a klasszikus, a keresőoptimalizálásnál már megszokott lépéseknél.

A YouTube keresőoptimalizálás esetében a cél hasonló, mint a Google keresésnél: adott kulcsszóra minél jobb helyezést elérni a platform organikus találatai között.

Ez pedig a felhasználó elégedettsége nélkül nem megy.

youtube seo

YouTube SEO lépésről lépésre

1. Kulcsszókutatás

Ahhoz, hogy a célközönségnek minőségi tartalmat tudjunk készíteni, elengedhetetlen előzetesen kutatást végeznünk arról, hogy mik a szezonálisan népszerű témák, milyen területek iránt magas az érdeklődés, illetve mit csinálnak a versenytársak.

Mivel a YouTube egy videós keresőmotor, ezért stratégiailag kell megközelíteni a tartalomgyártást.

Mindehhez számtalan kulcsszókutatás eszközt használhatunk, többek között:

  • A YouTube keresőjét, ami automatikusan ad további javaslatokat
  • A Google Trends YouTube Search szűrőjének segítségével megállapítható, hogy melyek a szezonálisan keresett kifejezések
  • Az Ahrefs Keywords Explorer eszköze is bátran használható a videós kulcsszavak feltérképezéséhez.

Érdemes olyan kifejezések után kutatni, amelyekre szívesen keres a célközönségünk, viszonylag alacsony a verseny, továbbá nem csak a YouTube, de a Google Kereső találatai között is megjelenhetünk.

Videó kulcsszóra példa: pörkölt recept
Videó kulcsszóra példa: pörkölt recept

Lehetőségünk van fordítva is megközelíteni a kulcsszavak feltérképezését, ehhez elég csak keresni egy olyan YouTube videót, amihez hasonló témájút szeretnénk készíteni.

Nézzük meg, hogy milyen szavak szerepelnek a videó címében, leírásában, illetve a címkék között, hiszen nagy valószínűséggel ezekre a szavakra optimalizáltak.

2. Keresési szándékból videóformátum

Most, hogy kiválasztottuk a videónk témáját, írjuk be a kulcsszót a YouTube keresőjébe és nézzük meg, milyen fajta találatok köszönnek vissza az első 5 helyen: véleményvideó, hogyan készült videó, legjobb/legrosszabb lista, oktatás stb.

Szintén sokat segít maga a keresőszó, hiszen a “hogyan”, “legjobb”, “vélemény”, “tippek” szavak már magukban hordozzák a javasolt videóformátumot.

Mindig olyan tartalmat gyártsunk, mely rezonál a keresési szándékkal.

3. Minőségi videó

A legfontosabb tanács: készülj fel a videóra! Írd meg előre a scriptet, állítsd be a fényeket, próbáld el párszor és kérj véleményt a másoktól. Az első 10-15 másodperc a legkritikusabb, hiszen ha nem kötöd le a nézők figyelmét, rögtön tovább is lépnek a következő videóra.

Hiába kelted fel azonban az érdeklődésüket, azt fent is kell tartani, ezért kiemelt jelentősége van a videó szerkezetének: mi a mondandód és azt hogyan adod át, milyen illusztrációkat használsz, hogyan vágod meg a videót.

Minél tovább nézik a videót, annál nagyobb eséllyel fog a YouTube algoritmusa legközelebb is téged ajánlani adott témakörön belül.

Az ideális YouTube videó hossza

Lényeges kérdés az is, hogy milyen hosszú legyen maga a videó. Atól függ. Nincs ugyanis ehhez egy ideális szám, azonban tény, hogy minél hosszabb a felvétel, annál jobban rangsorol a YouTube-on.

Ennek ellenére ne készíts egy közel 2 órás videót arról, hogyan kell bekötni a cipőfűzőt, hiszen valószínűleg pár másodperc után mindenki elkattint.

Az egyik leggyorsabb megoldás a “mennyi az annyi” kiderítéséhez az, hogy megnézed, a top 5 videó milyen hosszú adott témában és szerinted indokolt-e az a hosszúság.

Aktivizáld nézőidet

A sikeres munka egyik legjobb fokmérője – a nézettségi idő hosszán túl – a felhasználók aktivitása tetszés, komment vagy feliratkozás formájában, azonban ehhez elengedhetetlen az ösztönzés.

Kérd ki a véleményüket a témáról, buzdítsd őket a videó megosztására a hasonló érdeklődésű ismerőseik körében, illetve emlékeztesd őket, hogy ha hasonló videókat szeretnének látni, iratkozzanak fel a csatornádra.

Az aktivitási arány fokozására egy másik jó eszköz a záróképernyő (end screen) tudatos megszerkesztése, ahol elhelyezed a feliratkozás gombot, illetve néhány kapcsolódó videó hivatkozását is.

4. Videó On-Page SEO optimalizálása

Triviálisnak tűnhet, mégis meg kell említeni: mondd ki a megcélzott kifejezést és a kapcsolódó kulcsszavakat a videóban!

Erre azért is szükséges odafigyelni, mert a Google automatikusan feliratozásának köszönhetően ha észreveszi az adott kulcsszót és változatait, tudni fogja, hogy a tartalom valóban az adott témáról szól.

Ha nem bízol az automatikus feliratban, javasolt lehet saját felirat feltöltése, ezzel is segítve a felhasználókat – és nem utolsó sorban a YouTube-ot – a videód megértésében.

Youtube SEO tippek videó feltöltésénél:

  • A fájl neve legyen leíró és tömör, valamint tartalmazza a megcélzott kulcsszót, például porkolt-recept.mp4
  • A videó címe (title) legyen figyelemfelkeltő, lehetőleg maximum 60 karakter hosszúságú, és a cím elejére próbáljuk meg belefoglalni kulcsszavunkat. A cím mindenképpen utaljon arra, hogy miről szól a tartalom, ehhez kutatások szerint legalább 5 szó használatára szükség van.
  • Adjunk meg egy legalább 250 szavas leírást (description), melyben minél előbbre helyezzük el a kulcsszót, illetve annak változatait. Tegyük bele a weboldalunkra mutató linket is, ezzel forgalmat terelve honlapunkra (ha van honlapunk).
  • Hozzunk létre címkéket (tag), amik a videó tartalmára utalnak. Érdemes megadni magát a kulcsszót, illetve néhány egyéb kifejezést is, ami kapcsolódik hozzá. Az is jó ötlet, ha te is megadod a versenytársak által használt címkéket, hiszen ha sokan keresnek rájuk, te is megjelenhetsz az ajánlott videók között.
  • Végezetül pedig állíts be egy figyelemfelkeltő indexképet (thumbnail), amivel kitűnhetsz a többi videó közül, ezzel segítve a keresőket a gyors döntésben. Érdemes olyan képet beállítani, amin szövegesen is szerepel a videód címe, ezzel erősítve az üzenetet.

5. Publikálás és promotálás

Akkor publikáld a videót, amikor a célközönséged a legtöbb időt tölt YouTube-on.

Ehhez elengedhetetlen nyomon követni a saját analitikáid és riportjaid. Nem probléma, ha nem találod el rögtön a legjobb időzítést, hiszen később, ahogy beérkeznek az adatok módosíthatsz ezen.

Miután feltöltötted a videót nincs is más hátra, mint eljuttatni azt a célcsoporthoz: oszd meg hírlevélben, a közösségi oldalakon, illeszd be a releváns blogbejegyzéseidbe, használd hirdetésként.

Ha pedig több videód is van már a csatornádon, kösd őket össze: hozz létre lejátszási listákat (playlist), illetve helyezz el kártyákat (cards) a videóban, amik felhívják a figyelmet a kapcsolódó tartalmakra.

A legfontosabb pedig, hogy mivel a felhasználóknak készülnek a videós tartalmak, válaszoljuk meg a kommentekben feltett kérdéseiket és rendszeresen monitorozzuk az analitikákat annak érdekében, hogy biztosan kielégítsük az igényeiket.

A Youtube már magyar nyelven is rendkívül kompetitívvé vált. Ha ki szeretnél tűnni a videók tömegéből és új nézők elérése a célod, akkor a keresőoptimalizálás egy ideális csatorna lehet számodra.

Többet szeretnél megtudni a SEO-ról? Olvasd el hogyan elemzünk versenytársakat SEO szempontból vagy kattints a keresőoptimalizálás marketingen belüli helyéről írt cikkünkre.

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Beszéljünk!