YouTube SEO útmutató: így optimalizáld videóid

Miről fogsz olvasni?

Mi az: kutyák, közéleti szereplők, slágerek, gamerek, politikusok, sminkelési tippek, nagy esések, edukatív tartalmak egy helyen és nem privát bloghálózatról (PBN) van szó?

Nem más, mint a YouTube.

Világszerte havonta 2 milliárdan látogatják a Google videómegosztóját – ami közel negyede a Föld népességének – és naponta átlagosan 11 percnél is több időt töltünk a platformon. A kínálat elképesztő mértékét mi sem mutatja jobban, minthogy percenként 500 órányi videó kerül megosztásra, amit ha meg szeretnénk nézni, közel 21 napig kellene folyamatosan a képernyő előtt ülnünk.

Mindenkinek megvan a maga oka rá, hogy miért szereti, de a platform saját kutatása szerint a top 5 legnépszerűbb formátum közé az alábbiak tartoznak:

  1. Termékbemutatók
  2. Hogyan készült videók
  3. Vlogok
  4. Gaming videók
  5. Komédia/kabaré.

A felhasználók 70%-ban a YouTube algoritmusa által ajánlott videókat fogyasztják.

Érdemes tehát tisztább képet kapni arról, hogy pontosan hogyan is működik a YouTube ajánló algoritmusa és milyen tippeket érdemes megfogadni, ha szeretnéd, hogy az érdeklődők könnyen megtalálják tartalmaidat a legnagyobb videómegosztó platformon vagy akár a Google keresési találatai között.

HOGYAN MŰKÖDIK A YOUTUBE ALGORITMUSA ÉS MI AZ A YOUTUBE SEO?

A YouTube algoritmusának célja nem más, mint hogy minden nézőt összepárosítson azokkal a videókkal, amelyeket a legnagyobb valószínűséggel nézne végig élvezettel.

A végcél két részből áll:

  1. Segíteni a felhasználót megtalálni az őt érdeklő videókat.
  2. Maximalizálni a hosszútávú felhasználói aktivitást (engagement) és elégedettséget.
 

Ez egy folyamatos, valós idejű visszajelzésen alapuló rendszer segítségével érhető el, mely szintén figyelembe veszi az egyénenként eltérő érdeklődési köröket.

A visszajelzési jelzőrendszer kifinomultsága lehetővé teszi, hogy ténylegesen lekövethető legyen a közönség ízlése.

Az alábbi faktorokat veszi a YouTube számításba annak érdekében, hogy valós képet kaphassanak a preferenciáinkról:

  • Milyen videókat nézünk
  • Mennyi időt töltünk el bizonyos típusú videók nézésével
  • Mi a tetszik/nem tetszik (like/dislike) aránya
  • Mely videókat nem nézzük
  • Mely tartalmakra adtuk meg a “nem érdekel” (not interested) visszajelzést
  • Hogyan viselkedünk a YouTube-on, a Google webhelyein, valamint a Chrome böngészőben
 

A YouTube maga is azt javasolja, hogy ahelyett, hogy azon aggódnánk, vajon mit szeret az algoritmus, fókuszáljunk inkább arra, hogy a célközönség mit kedvel, mivel az algoritmus is ezt fogja követni.

Azokra a kérdésekre pedig, hogy mely videókat élveznek a legjobban és mennyi időt töltöttek el a csatornádon, a YouTube Analytics ad választ.

YOUTUBE SEARCH

Ahogy azt már a Google keresőalgoritmusánál is megszokhattuk, a kulcsszó beírása után a legrelevánsabb találatokkal szolgál ki minket a platform.

A rangsoroláshoz több szempontot is figyelembe vesz, köztük a videó címét, leírását, illetve azt is, hogy maga a tartalom mennyire kapcsolódik a keresőszóhoz. A YouTube SEO szempontból azt is számításba veszi, hogy melyek azok a videók, amik a legtöbb aktivitást váltották ki a felhasználókból az adott kulcsszó esetében.

Fontos, hogy a kifejezés beírása után kapott videólista nem kizárólag a legnézettebb tartalmakat sorolja fel.

AJÁNLOTT VIDEÓK

Ahhoz, hogy valóban releváns és számunkra érdekes videót nézzünk meg ajánlott videóként (suggested videos), mindenképpen szükség van a korábbi tevékenységeinkre. A YouTube saját fogyasztói elemzése szerint sokkal több felvételt nézünk meg akkor, ha az ajánlások különböző videócsatornáktól származnak.

A rangsoroláshoz két fő szignált használ az algoritmus:

  1. Mik azok a videók, amiket a felhasználók a jelenlegivel együtt szoktak nézni, avagy amik témakörben kapcsolódnak. Ezek lehetnek egy bizonyos csatornától, de akár különbözőektől is
  2. Mely videók szerepelnek a felhasználók videó előzményében.
 

Ezeken kívül fontos szempont még az átkattintási arány is, azaz annak a valószínűsége, hogy egy találatot látva kattintunk; valamint a videónézésre fordított idő, ami az adott csatorna videómegtekintéseivel eltöltött összidőt jelenti.

YOUTUBE SEO

Látható, hogy egy viszonylag összetett rendszer alapján kerülnek elénk a tartalmak, melyek egy részére nem lehet közvetlen hatásunk. Ilyenek például a keresési előzmények.

A videómegosztó óriás a felhasználóra fókuszál, ezért kiemelten figyel az olyan jelekre, mint a videónézéssel töltött idő is.

A YouTube is mítoszként említi, hogy pusztán a cím, illetve a leírás optimalizálásával előkelő helyen lehet rangsorolni egy videóval.

Éppen ezért a YouTube SEO, azaz a videók, lejátszási listák és csatornák optimalizálásával foglalkozó folyamat szerteágazó tevékenységekből áll, melyek túlmutatnak a klasszikus, a keresőoptimalizálásnál már megszokott lépéseknél.

A YouTube keresőoptimalizálás esetében a cél hasonló, mint a Google keresésnél: adott kulcsszóra minél jobb helyezést elérni a platform organikus találatai között.

Ez pedig a felhasználó elégedettsége nélkül nem megy.

YOUTUBE SEO LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE

1. KULCSSZÓKUTATÁS

Ahhoz, hogy a célközönségnek minőségi tartalmat tudjunk készíteni, elengedhetetlen előzetesen kutatást végeznünk arról, hogy mik a szezonálisan népszerű témák, milyen területek iránt magas az érdeklődés, illetve mit csinálnak a versenytársak.

Mivel a YouTube egy videós keresőmotor, ezért stratégiailag kell megközelíteni a tartalomgyártást.

Mindehhez számtalan kulcsszókutatás eszközt használhatunk, többek között:

  • A YouTube keresőjét, ami automatikusan ad további javaslatokat
  • Google Trends YouTube Search szűrőjének segítségével megállapítható, hogy melyek a szezonálisan keresett kifejezések
  • Az Ahrefs Keywords Explorer eszköze is bátran használható a videós kulcsszavak feltérképezéséhez.

Érdemes olyan kifejezések után kutatni, amelyekre szívesen keres a célközönségünk, viszonylag alacsony a verseny, továbbá nem csak a YouTube, de a Google Kereső találatai között is megjelenhetünk.

Lehetőségünk van fordítva is megközelíteni a kulcsszavak feltérképezését, ehhez elég csak keresni egy olyan YouTube videót, amihez hasonló témájút szeretnénk készíteni.

Nézzük meg, hogy milyen szavak szerepelnek a videó címében, leírásában, illetve a címkék között, hiszen nagy valószínűséggel ezekre a szavakra optimalizáltak.

2. KERESÉSI SZÁNDÉKBÓL VIDEÓFORMÁTUM

Most, hogy kiválasztottuk a videónk témáját, írjuk be a kulcsszót a YouTube keresőjébe és nézzük meg, milyen fajta találatok köszönnek vissza az első 5 helyen: véleményvideó, hogyan készült videó, legjobb/legrosszabb lista, oktatás stb.

Szintén sokat segít maga a keresőszó, hiszen a “hogyan”, “legjobb”, “vélemény”, “tippek” szavak már magukban hordozzák a javasolt videóformátumot.

Mindig olyan tartalmat gyártsunk, mely rezonál a keresési szándékkal.

3. MINŐSÉGI VIDEÓ

A legfontosabb tanács: készülj fel a videóra! Írd meg előre a scriptet, állítsd be a fényeket, próbáld el párszor és kérj véleményt a másoktól. Az első 10-15 másodperc a legkritikusabb, hiszen ha nem kötöd le a nézők figyelmét, rögtön tovább is lépnek a következő videóra.

Hiába kelted fel azonban az érdeklődésüket, azt fent is kell tartani, ezért kiemelt jelentősége van a videó szerkezetének: mi a mondandód és azt hogyan adod át, milyen illusztrációkat használsz, hogyan vágod meg a videót.

Minél tovább nézik a videót, annál nagyobb eséllyel fog a YouTube algoritmusa legközelebb is téged ajánlani adott témakörön belül.

AZ IDEÁLIS YOUTUBE VIDEÓ HOSSZA

Lényeges kérdés az is, hogy milyen hosszú legyen maga a videó. Atól függ. Nincs ugyanis ehhez egy ideális szám, azonban tény, hogy minél hosszabb a felvétel, annál jobban rangsorol a YouTube-on.

Ennek ellenére ne készíts egy közel 2 órás videót arról, hogyan kell bekötni a cipőfűzőt, hiszen valószínűleg pár másodperc után mindenki elkattint.

Az egyik leggyorsabb megoldás a “mennyi az annyi” kiderítéséhez az, hogy megnézed, a top 5 videó milyen hosszú adott témában és szerinted indokolt-e az a hosszúság.

AKTIVIZÁLD NÉZŐIDET

A sikeres munka egyik legjobb fokmérője – a nézettségi idő hosszán túl – a felhasználók aktivitása tetszés, komment vagy feliratkozás formájában, azonban ehhez elengedhetetlen az ösztönzés.

Kérd ki a véleményüket a témáról, buzdítsd őket a videó megosztására a hasonló érdeklődésű ismerőseik körében, illetve emlékeztesd őket, hogy ha hasonló videókat szeretnének látni, iratkozzanak fel a csatornádra.

Az aktivitási arány fokozására egy másik jó eszköz a záróképernyő (end screen) tudatos megszerkesztése, ahol elhelyezed a feliratkozás gombot, illetve néhány kapcsolódó videó hivatkozását is.

4. VIDEÓ ON-PAGE SEO OPTIMALIZÁLÁSA

Triviálisnak tűnhet, mégis meg kell említeni: mondd ki a megcélzott kifejezést és a kapcsolódó kulcsszavakat a videóban!

Erre azért is szükséges odafigyelni, mert a Google automatikusan feliratozásának köszönhetően ha észreveszi az adott kulcsszót és változatait, tudni fogja, hogy a tartalom valóban az adott témáról szól.

Ha nem bízol az automatikus feliratban, javasolt lehet saját felirat feltöltése, ezzel is segítve a felhasználókat – és nem utolsó sorban a YouTube-ot – a videód megértésében.

YOUTUBE SEO TIPPEK VIDEÓ FELTÖLTÉSÉNÉL:

  • A fájl neve legyen leíró és tömör, valamint tartalmazza a megcélzott kulcsszót, például porkolt-recept.mp4
  • A videó címe (title) legyen figyelemfelkeltő, lehetőleg maximum 60 karakter hosszúságú, és a cím elejére próbáljuk meg belefoglalni kulcsszavunkat. A cím mindenképpen utaljon arra, hogy miről szól a tartalom, ehhez kutatások szerint legalább 5 szó használatára szükség van.
  • Adjunk meg egy legalább 250 szavas leírást (description), melyben minél előbbre helyezzük el a kulcsszót, illetve annak változatait. Tegyük bele a weboldalunkra mutató linket is, ezzel forgalmat terelve honlapunkra (ha van honlapunk).
  • Hozzunk létre címkéket (tag), amik a videó tartalmára utalnak. Érdemes megadni magát a kulcsszót, illetve néhány egyéb kifejezést is, ami kapcsolódik hozzá. Az is jó ötlet, ha te is megadod a versenytársak által használt címkéket, hiszen ha sokan keresnek rájuk, te is megjelenhetsz az ajánlott videók között.
  • Végezetül pedig állíts be egy figyelemfelkeltő indexképet (thumbnail), amivel kitűnhetsz a többi videó közül, ezzel segítve a keresőket a gyors döntésben. Érdemes olyan képet beállítani, amin szövegesen is szerepel a videód címe, ezzel erősítve az üzenetet.

5. PUBLIKÁLÁS ÉS PROMOTÁLÁS

Akkor publikáld a videót, amikor a célközönséged a legtöbb időt tölt YouTube-on.

Ehhez elengedhetetlen nyomon követni a saját analitikáid és riportjaid. Nem probléma, ha nem találod el rögtön a legjobb időzítést, hiszen később, ahogy beérkeznek az adatok módosíthatsz ezen.

Miután feltöltötted a videót nincs is más hátra, mint eljuttatni azt a célcsoporthoz: oszd meg hírlevélben, a közösségi oldalakon, illeszd be a releváns blogbejegyzéseidbe, használd hirdetésként.

Ha pedig több videód is van már a csatornádon, kösd őket össze: hozz létre lejátszási listákat (playlist), illetve helyezz el kártyákat (cards) a videóban, amik felhívják a figyelmet a kapcsolódó tartalmakra.

A legfontosabb pedig, hogy mivel a felhasználóknak készülnek a videós tartalmak, válaszoljuk meg a kommentekben feltett kérdéseiket és rendszeresen monitorozzuk az analitikákat annak érdekében, hogy biztosan kielégítsük az igényeiket.

A Youtube már magyar nyelven is rendkívül kompetitívvé vált. Ha ki szeretnél tűnni a videók tömegéből és új nézők elérése a célod, akkor a keresőoptimalizálás egy ideális csatorna lehet számodra.

Többet szeretnél megtudni a SEO-ról? Olvasd el hogyan elemzünk versenytársakat SEO szempontból vagy kattints a keresőoptimalizálás marketingen belüli helyéről írt cikkünkre.

Szerző:

Végh Dorina

Specialitása a Technikai SEO és a Backlink Audit, de szívesen elmélyül bámilyen technikai kihívásban. A transzparencia és a kiépített folyamatok megszállottja. Ha éppen nem egy teaházban tölti idejét, akkor vagy jógázik, vagy egy koncerten leled.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.