Versenytárs elemzése marketing szempontból: 5 konkrét tipp

Miről fogsz olvasni?

Ki ne szeretné tudni, hogyan teljesítenek versenytársai, mit csinálnak jobban, esetleg rosszabbul? Különösen akkor lehet hasznos feltérképezni marketing tevékenységeiket, amikor új piacra tervezel betörni, netalán megújítod a termékpalettád.

Nem mindegy, kik állnak melletted a rajtvonalnál, milyen eszközöket használnak a célba jutás érdekében. Ebben segíthet a versenytárselemzés. 5 tippen keresztül bemutatjuk, hogyan deríthetsz fényt a kompetítorok legfőbb lépéseire.

Tudod, hogy kik a versenytársaid?

Bizonyára fejből is tisztában vagy azokkal a cégekkel, akik meghatározóak a piacodon. Nem garantált azonban, hogy ugyanezek a vállalkozások képezik a konkurenciád az online térben is.

Megkülönböztethetőek egymástól ugyanis az üzleti, valamint az online versenytársak. Míg előbbi csoportba azok tartoznak, akik hozzád hasonló terméket vagy szolgáltatást értékesítenek, a második kategóriában helyezkednek el azok a vállalkozások, akik ugyanazt a célközönséget célozzák meg kommunikációjukkal, mint te.

Több módon is kiderítheted, kikkel kell felvenned a versenyt, ha az internetes világról van szó. A legegyszerűbb, ha beírod a Google keresőjébe azokat a kifejezéseket, melyek a számodra legfontosabbnak számítanak. Ezek a kulcsszavak lehetnek informálást szolgálók (például “hogyan válasszak cipőméretet” vagy “nyári cipő trendek”), vagy akár tranzakciós jellegűek is (például “legjobb cipők webáruháza” vagy “férfi cipő vásárlás”).

Nézd meg, hogy mely honlapok találhatóak meg szinte kivétel nélkül a top 10 találatban. Nagy piaci szereplők? Esetleg kisebb webáruházak? Aggregátor oldalak? Bármilyen oldalakról legyen is szó, ugyanazokért a helyezésekért folytatjátok a versenyt. Válassz ki ezen weblapok közül négyet-ötöt, és már kezdődhet is az elemzés! 

Versenytárselemzés profik módjára: 5 tipp a tökéletes kémkedésért

Minél több információt tudsz meg versenytársaidról, annál jobb képet kaphatsz arról, hogy milyen stratégia mentén érik el eredményeiket. Szerencsére az internetnek és a legkülönfélébb online eszközök térnyerésének köszönhetően manapság mindez pár kattintásnyira van.

Megtudhatod, milyen főbb online csatornákat használnak, honnan szereznek forgalmat az oldalukra. Fényt deríthetsz arra is, miképpen teljesítenek a legfontosabb kifejezésekre a keresők találati oldalain, egyáltalán fektetnek-e energiát a jó helyezések elérésébe.

Az is könnyedén kideríthető, hogy mennyire felhasználóbarát a honlapjuk, illetve milyen analitikai eszközökkel mérik teljesítményüket. Ha még ez sem lenne elég, pontos képet kaphatsz arról is, mely közösségi média hirdetéseik okozzák a legnagyobb visszhangot a célcsoportjuk körében.

Lássuk hát, miként kémkedhetsz legálisan a konkurenciád tevékenységei után!

1. Milyen csatornákon keresztül érkezik forgalom a honlapjukra?

Hasznos tudni, hogy a versenytársak inkább a fizetett hirdetéseknek, az e-mail kampányoknak, a közösségi média aktivitásuknak, vagy esetleg az organikus forgalmuknak köszönhetik az oldallátogatókat.

Lehetséges, hogy egyáltalán nem futtatnak Google Ads kampányokat? Miért érkezik a forgalmuk jelentős része a keresők organikus találataiból? Milyen csatornákat használnak és vajon miért azokra koncentrálják az erőforrásaikat? Ezen kérdés megválaszolásához nincs más dolgod, mint ellátogatni a SimilarWeb oldalára, ahol egy gyors regisztrációt követően tisztában lehetsz a fenti kérdésekkel. 

Hogyha azt látod, hogy az egyik csatorna kiemelkedően magas százalékban felel a honlapra érkező forgalomért, neked is javasolt odafigyelni rá és – ha eddig még nem tetted meg – kihasználni az adott forrást. Ha pedig már élsz vele, érdemes meggyőződnöd róla, hogy a lehető leghatékonyabban teszed mindezt.

2. Hogy teljesítenek az organikus találatok között?

Ki ne szeretné tudni, mely kulcsszavakat célozzák meg a kompetítorok annak érdekében, hogy a Google találati listájában minél előkelőbb helyet foglaljanak el? Egyáltalán mekkora havi vagy akár éves organikus forgalmat tudhatnak magukénak? Kik azok az oldalak és cégek, melyek előszeretettel linkelnek rájuk, ezzel erősítve a konkurencia hitelességét? Mi is meg tudunk jelenni ezeken az oldalakon?

Próbáld ki az Ahrefs-et, hogy teljes képet kaphass a riválisok keresőoptimalizálási eredményeiről. Segítségével fényt deríthetsz azokra a kulcsszavakra, melyek iparágad számára üzletileg értékesnek számítanak, ráaádsul bizonyítottan forgalmat tudnak terelni weblapodra.

Nem csak abban lehetsz bizonyos, hogy adott kifejezésre hányan keresnek, hanem hogy rendelkeznek-e versenytársaid jól megírt, a keresési szándékot maradéktalanul kielégítő tartalommal.

Ha nem, máris találtál egy kiaknázásra váró lehetőséget, mely segítségével megelőzheted őket az organikus ranglétrán.

Azzal is fontos tisztában lenned, hogy hány oldal mutat hivatkozással konkurenciád honlapjára, illetve ezen hivatkozó oldalak milyen minőségűek.

Lehetséges, hogy hiába rendelkezik konkurenciád 1000-nél is több linkkel, azok javarészt gyenge, nem releváns site-okról származnak. Tudatos linképítéssel már néhány hónap leforgása alatt is látványos eredményeket érhetsz el, és növelheted honlapod hitelességét.

3. Mennyire felhasználóbarát és technikailag megfelelő a konkurencia honlapja?

Nincs is rosszabb egy lassan betöltődő, mobilról szinte használhatatlan oldalnál. Vajon a versenytársak is így gondolják ezt, vagy lekörözhetőek pusztán egy felhasználóbarát honlap segítségével?

Ahhoz, hogy ezt megtudd, nincs más teendőd, mint megnézni a weblapokat az ingyenesen elérhető GTmetrix-ben. Minden, amit pirossal vagy narancssárgával jelöl az eszköz, szinte azonnal javítandó hiba. Egy másik javasolt tool a Google által létrehozott Lighthouse, mely sokkal részletesebben mutatja be a weboldal állapotát.

betöltési sebesség mutatók

Ajánlott a versenytársak között mintákat keresni és megfigyelni, melyek azok a technikai hiányosságok, amik szinte mindegyik honlap esetében előfordulnak.

Ha kiemelt figyelmet fordítasz ezekre a területekre, nagyobb eséllyel szállsz szembe konkurenciáddal, ráadásul az oldaladra látogatók is meghálálják a befektetett energiát.

4. Milyen alkotóelemekből épül fel a versenytárs weblapja, valamint milyen analitikai eszközöket használnak?

Hogyha néhány másodperc leforgása alatt szeretnél egy átfogó képet kapni a konkurencia által használt technológiákról, legyen az framework, webszerver, CDN, vagy analitikai rendszerek, töltsd le a Whatruns Chrome bővítményét.

Ha pedig mélyebb vizsgálatot szeretnél végezni, futtasd le a BuiltWith elemzését. Olyan többletinformációkra tehetsz szert, mint például a konkurencia által használt sablonok, bővítmények, illetve a domainhez köthető további oldalak.

Az is a BuiltWith eszköz mellett szól, hogy fényt deríthetsz arra, mik a globális trendek adott technológiai kategórián belül, melyek a legnépszerűbb eszközök és eljárások.

Vegyük példaként az analitikát. A cég egymillió honlapra kiterjedő vizsgálata szerint a legelterjedtebb analitikai megoldás a Google Analytics. Mindezen adatokat tovább bonthatod ország, illetve akár az analitikai eszköz kategóriája szerint is.

5. Hogyan teljesítenek a közösségi médiában?

Nem mindegy, hogy a versenytársak által megírt cikkek hogyan szerepelnek a közösségi médiában, azaz hány megosztás, komment, like érkezik rájuk. Előfordulhat, hogy az adott célközönséget egyáltalán nem érdekli a tartalom, de az is meglehet, hogy a téma iránt ugyan van érdeklődés, de maga a megfogalmazás nem elég egyedi, nem fogja meg az olvasókat.

Ahhoz, hogy megtudd, mely konkrét írások váltottak ki reakciót a célközönségből, írj be a BuzzSumo felületére egy kifejezést, vagy versenytársad URL-jét.

Ha azonban inkább az érdekel, hogy futtatnak-e jelenleg social media hirdetéseket a kompetítorok, és ha igen, milyen platformokon és szövegezéssel, látogass el a Facebook, illetve a Twitter hirdetéseket összegyűjtő könyvtáraiba.

Amennyiben pedig adott versenytárs korábbi Facebook hirdetései között szeretnél böngészni, illetve még több adatot szeretnél megtudni róluk, – például mi volt korábban a Facebook oldaluk neve, mely országokból menedzselik a profiljukat – azt szintén ezeken az oldalakon teheted meg.

Használd fel a megszerezett adatokat

Most, hogy minden fontos kérdésre választ kaptál a versenytársak online aktivitásával kapcsolatban az utolsó feladatod az, hogy mindezt a gyakorlatba ültesd.

Rájöttél, hogy hatalmas energiát fektetnek a keresőoptimalizálásba, ezért magas minőségű tartalmakat hoznak létre? Te se maradj le, találd meg a neked és célközönséged számára fontos kulcsszavakat és kezd meg a tartalomgyártást!

Nem mobilbarát még a honlapod, vagy kisebb-nagyobb technikai hiányosságokkal rendelkezik? Pótold mihamarabb, nehogy emiatt pártoljanak át a látogatók a versenytársakhoz!

Minden héten olyan cikket jelentet meg a konkurencia, mely több ezer megosztást generál? Vajon mi állhat a háttérben? Elképzelhető, hogy minden tartalmat feladnak hirdetésként  a közösségi médiában?

Te is futtatsz hirdetéseket? Érdemes lehet remarketing kampánnyal megcélozni a honlapodra látogatókat, és további értékes információhoz juttatni őket a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatosan!

Minél több ilyen és ehhez hasonló kérdést teszel fel, annál nagyobb eséllyel érheted utol, illetve előzheted meg versenytársaid. Ne feledd azonban: hiába csinál valamint a konkurencia, neked nem feltétlen kell őt követned.

Fedezd fel azokat a területeket, ahol kitörhetsz a zajból és értéket teremthetsz a célközönséged számára.

Hosszútávon csak ez fog számítani.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.