A SEO helye a marketing mixben

A keresőmotorok célja, hogy a lehető legjobb és legrelevánsabb találatokkal szolgálják ki a felhasználókat. Így nem meglepő, hogy a keresési szándék kielégítése is rangsorolási faktornak minősül. Természetesen a megfelelő on-page elemek és az oldalra érkező backlinkek továbbra is rendkívül fontosak, de ezek önmagukban mit sem érnek, ha a felhasználó végül nem lép kapcsolatba a webhely tulajdonosával. 

A cégek a SEO-t egyre inkább a teljes marketing folyamat egyik alapkövének tekintik. Nem elegendő azonban csak az organikus forgalom növekedésére összpontosítani. Az eredményes SEO végrehajtása olyan marketing szakembert követel meg, aki holisztikus látásmóddal rendelkezik és jól igazítja egymáshoz a marketing csatornákat.

Ebben a cikkben a marketing mixet és a klasszikus marketing eszközt, a 4P-t ismertetjük. Megvitatjuk, hogyan lehet ezt felhasználni a marketing folyamatok és a SEO fejlesztésére. Emellett, kitérünk a fizetett hirdetések, a közösségi média, a hírlevél, a SEO és egyéb olyan csatornák kapcsolatára, amelyek végső soron forgalmat és konverziót generálnak számunkra.  

A marketing mix és a 4P

A 4P egy olyan modell, amely a marketing mix alkotóelemeinek összehangolását szolgálja. Segít meghatározni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a termék, az ár, a promóció és a termékelhelyezés szempontjából úgy, hogy a kínálat a megfelelő módon és időben találkozzon az ügyféligényekkel. 

A SEO már alapértelmezetten is lefedi a 4P bizonyos területeit, hiszen a felhasználók adott időben és helyen (Google search) keresnek valamire. Természetesen emellett elengedhetetlen a megfelelő termék és árazás kialakítása, amely végül valós bevételt eredményez a cég számára.

A marketing mix tehát a céges marketingeszközök különböző piaci szituációkban alkalmazott kombinációja, a 4P pedig az egyik eszköz ezek felderítésére és optimális összehangolásra.

Most pedig részletesebben megnézzük, hogy mit ölelnek fel az egyes alkotóelemek.

Termék (Product)

Az üzlet típusától függetlenül a legmeghatározóbb elem. Marketinges szemüvegen keresztül vizsgálva minden idetartozik, amely a fogyasztói igények kielégítését célozza meg. Megkülönböztetünk megfogható és megfoghatatlan (szolgáltatás) termékeket.

A következő kérdések segítségünkre lehetnek a termék kialakításában és továbbfejlesztésében:

  • Az ügyfél milyen problémájára ad választ a termék? Milyen fájdalompontjai vannak a potenciális felhasználónak?
  • Mely funkciók és hogyan elégítik ki a felhasználók igényeit?
  • Hogyan és hol fogja használni az ügyfél a terméket?
  • Hogyan néz ki, milyen a dizájn?
  • Hogyan van brandingelve? Mi a neve?

A BP Digitalnál például fókuszáltan SEO szolgáltatást nyújtunk az ügyfelek számára, amely támogatja üzleti céljaik elérését az online térben. Igyekszünk időt és energiát spórolni nekik, miközben folyamatos üzleti eredményeket szállítunk.

Árazás (Price)

Az árazás során a legfontosabb kérdés, hogy mekkora ellenszolgáltatással terheljük a fogyasztót termékünk megvásárlásáért. A közgazdaságtanban leírtak szerint az ár, annak a mértékegysége, hogy mekkora áldozatot hajlandó meghozni a potenciális fogyasztó a termék megszerzéséért.

Az ár nagysága leggyakrabban a termék minőségéhez, értékéhez kapcsolódik. Ugyanakkor az iparági szereplők is befolyásolják az árazást. Ha egy termék túl drága a versenytársakhoz képest, akkor nem lesz eladás, bármennyire is jó maga a termék. Ha túl olcsón kínáljuk, akkor pedig a profit nem lesz elegendő. Ezért fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt, amely elsősorban a piaci szereplőktől és az ügyfélszerzési stratégiától függ.

Ha az árazás kialakításán vagy módosításán töröd a fejed, érdemes megvitatni a következő kérdéseket:

  • Milyen értéket kínál a termék a vevő számára?
  • Árérzékeny a célcsoportunk? Az ár csökkentése esetleg drasztikus bevételnövekedést eredményezne?
  • Milyen kedvezményeket kínálnak a versenytársak? Milyen az árazásunk a versenytársakhoz képest?
  • Milyen költségek terhelnek a termékkialakítás, promóció, logisztika és egyéb működési költségek kapcsán?

Vegyünk példának egy online marketing kurzust értékesítő weboldalt – vagy bármely egyéb terméket vagy szolgáltatást. Az árazás kialakításánál először is a belső működési költségeket kell tudni fedezni, majd belekalkulálni azt az ár kialakításába.

Emellett érdemes megbecsülni, hogy a kurzus milyen nyereséggel jár majd a vevő számára. Ha a tanfolyam elvégzése után rövid időn belül munkát talál vagy előléptetik a jelenlegi munkahelyén, akkor valószínűbb, hogy nagyobb összeget áldoz a szolgáltatásra.

Fontos továbbá körbenézni és felmérni, hogy a versenytársak milyen áron értékesítenek hasonló kurzusokat, hiszen ha sokkal drágábbak vagyunk a piachoz képest, akkor a vevők nagy valószínűséggel nem minket fognak választani.

Termékelhelyezés (Place)

Ide tartozik minden olyan lokáció – és ehhez kapcsolódó kérdéskör -, ahol az ügyfél hozzáférhet, használhatja vagy megvásárolhatja a terméket. Egy cégnek mérlegelni kell, hogyan és hol szándékozik elérhetővé tenni a termékét a felhasználók számára. Természetesen a legtöbb vállalkozás célja, hogy ezt minél hatékonyabban és gyorsabban tegye meg. Az online világban több lehetőség is adott a termék elhelyezésére, disztribúciójára (pl: webshop, online eszközök/szoftverek direkt árusítása).

A folyamat optimalizálása érdekében gondolkozz el az alábbi kérdéseken:

  • Hol keresnek a felhasználók a termékre? 
  • Jelenleg hol találnak rá az üzletedre a felhasználók?
  • Több helyen is érdemes lehet értékesíteni a terméket?
  • Hogyan zajlik jelenleg a logisztika folyamata? Hogyan lehet jobbá tenni?
  • Célszerű-e viszonteladók alkalmazása, vagy érdemes egyedüli értékesítőként működni?

A mai digitális világban a felhasználók legtöbbje online gyűjt információt egy márkáról, termékről. Emellett évről évre növekszik az online vásárlások száma is. Nem meglepő hát, hogy aki nem rendelkezik megfelelő digitális jelenléttel, az lemarad.

Promóció (Promotion)

Ez a kategória öleli fel a hirdetéseket, PR tevékenységeket, direkt marketinget és promóciókat. Ebben a lépésben elsődlegesen azt szükséges meghatározni, hogy mit kommunikálunk a termékről.

Emellett azonban le kell tisztázni, hogy:

  • Milyen üzenetet közvetítünk?
  • Hogyan szándékozzuk elérni a célcsoportot? Melyek azok a csatornák, ahol leginkább jelen vannak a potenciális felhasználók?
  • Mikorra érdemes időzítenünk a hirdetéseket? Megfigyelhető szezonalitás a vásárlási kedvet illetően?
  • Milyen promóciós tevékenységek figyelhetőek meg a versenytársaknál? Ez befolyással van a saját markertingkommunikációs tevékenységünkre?

A termék promotálására számtalan csatorna nyújt lehetőség a marketingesek számára. A következőkben igyekszünk olyan kapaszkodót nyújtani, ami megkönnyíti a döntést és segít a megfelelő mix kialakításában.

Mikor és hol használd a SEO-t?

A SEO egy rendkívül hasznos marketing csatorna, azonban nem mindenre gyógyszer. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a vásárlási életciklus mely szakaszában tudjuk eredményesen használni és melyikben kevésbé. 

Ha egy új vagy meglévő termékre szeretnénk felhívni a potenciális vásárlók figyelmét, akkor a SEO mindenképp az elsődleges csatornák között kell, hogy szerepeljen.

Az átfogó, edukatív és jól optimalizált tartalmak hozzájárulnak ahhoz, hogy a célcsoportunk találkozhasson a márkánkkal, a termékünkkel és egyfajta érdeklődést alakítson ki iránta. A kívánt eredmény elérése érdekében ebben a fázisban különösen érdemes a PR és a SEO tevékenységet megfelelően összehangolni.

A tipikus vásárlási folyamat második szakasza a mérlegelés, a megfontolás. Ekkor még mindig kiemelten fontos, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű információval lássuk el a látogatókat, hogy könnyebben tudják meghozni döntésüket. Sok olyan vállalkozással találkozni, akik arról panaszkodnak, hogy rengetegen ismerik a márkájukat, ennek ellenére helyettük általában a versenytársakhoz mennek. Úgy érzik, hogy pont azelőtt veszítik el a potenciális ügyfelet, mielőtt az vásárolna. 

Szükséges felülvizsgálni, hogy mire és miért költünk. Ne lepődj meg akkor, ha a teljes marketing büdzsé display és óriásplakát kampányokra megy el, mégsem emelkedik a bevétel az elvárt ütemben. Az emberek egyre tudatosabbak és szeretnek megfelelően informálódni azelőtt, mielőtt költekeznek. Fontos tehát kihangsúlyozni, hogy a te terméked mitől egyedi, miben jobb, mint a versenytársaké, továbbá érdemes megosztani a már meglévő vásárlók véleményét és visszajelzését is.

Íme néhány taktika, amely segítségre lehet a döntés meghozatalában, és végső soron a termékünk megvásárlásának irányába tereli a fogyasztókat:

  • Termék összehasonlítás
  • Szakértői leírások
  • Próba-, ingyenes verzió

A tartalommarketing gyakran alkalmazza a fenti példákat. Gondoljunk csak a legújabb mobiltelefonok összehasonlítására, vagy olyan mély, napenergiával foglalkozó szakmai cikkre, amelyekről egy laikus keveset tudhat.

A harmadik szakasz a vásárlás, amikor a termék tényleges megrendelése, kifizetése történik. Ebben a fázisban a SEO már kevésbé alkalmazható eredményesen. Sokkal inkább javasolt fizetett hirdetésekkel (PPC), konverzióoptimalizálással (CRO) és remarketing hirdetésekkel próbálkoznunk.

Ne felejtsük el azonban, hogy ahhoz, hogy a vásárló eljusson eddig a pontig, elengedhetetlen a keresőoptimalizálás. A SEO megfelelő alapot biztosít a többi marketing csatorna összehangolására és végső soron – ha indirekt módon is – hozzájárul az eladások növeléséhez.

Keresőoptimalizálás stratégiai gondolkodással

Marketingesként könnyű elveszni a különböző marketing tevékenységekben. Gyakran szembesülünk azzal, hogy órák (vagy napok) óta a blog forgalmának alakulását, a hírlevél feliratkozók vagy backlinkek számának változását vizsgáljuk, azonban megfeledkezünk a teljes képről.

Heti egyszer érdemes az alábbi lista alapján ellenőrizni, hogy valóban a jó úton járunk-e és a megfelelő módszereket alkalmazzuk-e:

  • Mielőtt bármibe kezdesz, tedd fel magadnak a következő kérdést: “miért?” Például: Miért indítsunk blogot? Miért van szükségünk közösségi médiára? 
  • Ellenőrizd magad számokkal! Az ötletek jók. Az ötletek számokkal alátámasztva még jobbak.
  • Figyelj a megtérülésre! Egy vállalkozás célja a nap végén, hogy a marketing támogassa az értékesítést.
  • Az ügyfél az egyetlen dolog, ami számít. Alakíts mindent úgy, hogy végül kielégítsd a vásárlói igényeket.

Használd a fenti listát akkor is, ha SEO projekten dolgozol és lásd át a teljes képet. Hidd el, hamarosan a számokon is látszódni fog ha így gondolkozol.

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Beszéljünk!