Csökken az organikus forgalmad? 8 tipp a probléma megoldására

Miről fogsz olvasni?

Látszólag minden ok nélkül csökken az organikus forgalmad, miközben szinte az összes SEO tanácsot megfogadtad? Az eset nem légből kapott. A további látogatókiesés elkerülése érdekében a gyors reagálás és hibaelhárítás kiemelt fontossággal bír, ezért összeszedtük a nyolc legyakoribb lehetséges indokot, ami a forgalomkiesés mögött állhat. 

1. Google Search Console ellenőrzése 

Első lépésként ajánlott a Search Console-ban lévő adatokat megvizsgálni, hiszen segítségükkel átfogó képet kaphatunk honlapunk organikus forgalmának változásairól. Weboldalunk motorházának felnyitása után a következő információkat és adatokat mindenképp gyűjtsük be:

  • Érkezett-e a Google-től bármilyen üzenet a honlapunkat illetően?
  • Ellenőrizzük a weboldalon belüli és kívüli hivatkozások listáját, amelyek a honlapunkra mutatnak.
  • Nézzük meg az oldalon fellelhető technikai jellegű hibák listáját.
  • Listázzuk azon oldalakat, amelyeket a Google keresője lát a honlapunkból. 
  • Tekintsük át azon kulcsszavak listáját, amelyekre az oldalunk megjelenik a keresőben. 

Ezekből az adatokból már nagy valószínűséggel következtethetünk a hiba okára, legyen az egy kulcsszó pozícióinak elveszítése, vagy egy jól teljesítő oldal kiesése a Google indexéből. Azonban előfordulhat, hogy komolyabb probléma áll a látogatószám csökkenés hátterében. Ilyenkor érdemes áttekinteni oldalunk technikai és tartalmi elemeit is.

2. Google algoritmus frissítések és hatásaik

A Google keresőmotorja folyamatosan változik, így előfordulhat, hogy a forgalmunk bezuhanása mögött egy új algoritmus frissítés, vagy egy javítócsomag kiadása áll. Habár ezek a változások általában kis léptékűek, időnként mégis előfordul, hogy a kereső algoritmus egy nagyobb ráncfelvarráson esik át. A frissítések ellenőrzése során a következő kérdésekre keressük a választ: 

  • Pontosan mit érintenek a változások?
  • Miért vezette be a Google ezeket a módosításokat?
  • Hogyan felelhetünk meg az új elvárásoknak?

Érdemes tehát képben lennünk a legújabb változásokkal, amelyekről mi is tudósítunk az algoritmus frissítések aloldalunkon.

3. Gyenge minőségű tartalmak gyártása

Az előző pontban már említett frissítések közül, a Panda bevezetése óta a Google keresője jelentős figyelmet fordít az oldalakon fellelhető tartalmak minőségére, és a találati listákon hátrébb sorolja azon honlapokat, amelyeket gyengébb minőségűnek gondol. Ahhoz, hogy elkerüljük az ebből fakadó forgalomkiesést az alábbi pontokra figyeljünk a tartalom gyártásakor:

  • “Halvány” tartalom kerülése: Az algoritmus “halvány” tartalomként kategorizál minden olyan oldalt, amelyen nagyon kevés információval bíró szöveg van (például: csak pár mondatos felsorolások). 
  • Duplikált tartalom megszüntetése: A keresőmotor az egyedi tartalmakat részesíti előnyben, így ajánlott minden anyagot csak egyszer elhelyezni az oldalon.
  • Hosszabb tartalmak gyártása: A különböző cikkek írásakor érdemes figyelembe venni azok hosszát is. Míg egy 200 szavas aloldal valószínűleg nem elégíti ki a keresési szándékot, addig a kétezer szó körüli tartalmakat általában már pozitívan értékeli az algoritmus, és a keresők is nagyobb valószínűséggel kapnak választ a kérdésükre
  • Felugró ablakok és kéretlen reklámok minimalizálása a honlapon: A Google algrotimusa támogatja a felhasználóbarát felületeket, így nem igazán szerencsés túl sok reklámot elhelyezni az egyes oldalakon, mivel ezzel árthatunk weblapunk értékelésének.

4. Indexelési hibák

A tartalom minőségéhez szorosan kapcsolódik egy másik gyakori hiba, ami a forgalom csökkenés mögött állhat, mégpedig az oldalunk nem megfelelő indexelése. Ennek ellenőrzésére több megoldás is létezik, de a legegyszerűbb a már első pontban is említett Search Console használata.

A Search Console Feltérképezés (Index Coverage) menüpontjában megtekinthetjük indexált és az indexálásból valamilyen oknál fogva kizárt URL-ek listáját. Miután beazonosítottuk a nem indexált aloldalakat, érdemes a kezünkbe kapott adatból dolgozni. Más URL-t választott ki a Google indexálásra? Lehet, hogy duplikált tartalommal van dolgunk. Feltérképezte, de nem indexálta oldalunkat a Google? Elképzelhető, hogy feltérképezési probléma van a hiba hátterében. 

5. Mobilbarát weboldal és a betöltési idő

A Google algoritmusa a mobilra optimalizált oldalakat részesíti előnyben az asztali verziókkal szemben, így kiemelt fontosságú faktor, hogy a weblapunk a különböző hordozható eszközökön is felhasználóbarát élményt nyújtson.

Ez az újítás olyannyira fontos a Google számára, hogy a weboldalakat a Google mobilra optimalizált robotja fogja feltérképezni a jövőben, így technikai oldalról érdemes már most a mobilos platformokat előnyben részesíteni. Az oldalad mobilbarát verzióját a Google hivatalos eszközével tudod megvizsgálni.

A mobil központú világszemléletben a kialakítás mellett egy másik fontos faktor az oldalaink betöltési sebessége, hiszen mint azt a Google többször is megerősítette, minél gyorsabban érik el a felhasználók weblapjainkat, annál előrébb kerülhetünk a találati lista eredményei közt.   

6. Domain változás

Ha a weboldalunk neve megváltozott, vagy esetleg új domainre került át, az organikus forgalmunk megőrzése érdekében mindenképp alkalmazzuk a megfelelő átirányításokat. Néhány sornyi kóddal átvihetjük a régi weblapunk összes eddigi attribútumát, így az algoritmus szemében a migráció nem okoz majd helyezésvesztést a találati listákon.

Egy oldal költöztetésénél a következő pontokra érdemes odafigyelni, annak érdekében hogy ne veszítsünk organikus forgalmunkból:

  • Az oldal legyen folyamatosan elérhető, ne akadozzon a szolgáltatás!
  • Alkalmazzunk helyes átirányítási protokollokat!
  • Figyeljünk arra, hogy minden tartalmunk a költözés után is az oldalon maradjon!
  • A weblapunkon ne legyenek törött, sehová se mutató linkek és képek!
  • Az oldal felépítéséről szóló információk megfelelően át legyenek írva!

7. Backlinkek elvesztése

Előfordulhat, hogy mind tartalmi, mind technikai szempontból is megfelel az oldalunk a Google irányelveinek,mégis azt tapasztaljuk, hogy forgalmunk folyamatosan csökken. Ebben az esetben érdemes lehet ellenőrizni az oldalunkra mutató linkek meg-, illetve nemlétét, hiszen a találati lista rangsorának felállításában fontos szerepet játszik az, hogy oldalainkat mennyien és milyen minőségben hivatkozzák. 

Erre a feladatra használhatunk olyan SEO eszközöket, mint például az Ahrefs, vagy a Majestic. Ha azt tapasztaljuk, hogy a weblapunkra mutató linkek száma valóban visszaesett, akkor a probléma megoldásában két úton indulhatunk el. Első körben érdemes megkeresni azokat a honlap tulajdonosokat, akik valamilyen okból kifolyóan eltávolították linkjeinket, és megkérni őket, hogy helyezzék vissza azokat.

Második lépésben pedig mi magunk kezdhetünk el új tartalmakat gyártani, például vendégcikkek formájában, így hivatkozásokat szerezve más weboldaloktól. 

8. Nem megfelelő SEO ügynökség választása

A Google algoritmusa a találati lista felállításakor közel végtelen szabályt és kitételt határoz meg, ami alapján végül besorolja weboldalunkat. Ha úgy gondoljuk, hogy segítségre van szükségünk ahhoz, hogy megtaláljuk a helyes irányt a keresőoptimalizálás útvesztőjében. érdemes egy SEO ügynökséghez fordulnunk. De honnan tudjuk, hogy mitől is jó egy ilyen ügynökség?

Ha az alábbi néhány pont közül bármelyik igaz a kiválasztott ügynökségre, akkor nagy valószínűséggel weboldalunk hosszú távon hátrébb kerül majd a találati listákon és ezáltal forgalmunk is garantáltan csökkeni fog:

  • A találati listákon első helyet ígérnek rövid idő alatt.
  • Nem végeznek technikai SEO auditot, vagy ha igen nem a megfelelő információkkal készítik el.
  • Több ezer linket akarnak szerezni az oldalnak pár nap alatt, linkgyűjtő oldalakkal és bloghálózatokkal dolgoznak.

Végezetül pedig a legfontosabb tanács:

Ha azt látod, hogy oldalad forgalma csökkeni kezd, ne ess pánikba. Vegyél egy mély levegőt, menj végig a lehetséges okokon és légy türelmes a megoldás keresése során.

Szeretnéd megelőzni az organikus forgalmad csökkenését? A cikkben szereplő változóknál jóval több keresőoptimalizálási szempontot figyelünk ügyfeleinknek a SEO Monitoring szolgáltatásunk keretein belül. Tudj meg többet a SEO Monitoring-ról a linkre kattintva!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.