A tartalommarketingnek fontos szerepe van a márkaismertség megteremtésében és a vásárláshoz szükséges bizalom, ügyfélkapcsolat kiépítésében.
SEO szempontból sem elhanyagolható a jelentősége, habár azt rögtön cikkünk elején fontos leszögezni, hogy sokkal többet jelent, mint a megfelelő kulcsszavakra sorozatgyártott cikkek halmaza. Lényege, hogy releváns és értékes tartalmak létrehozásával megfogd és fenntartsd célközönséged figyelmét, végső soron pedig vásárlásra ösztönözd őket.
Cikkünkben az első lépések megtételéhez szükséges hasznos tippeket foglaljuk össze a tartalomgyártáshoz.
Mint minden marketingfolyamatnak, úgy a tartalomgyártásnak is a minőségi célközönség bevonzása, informálása, edukálása és végső soron konvertálása a célja. Ehhez pedig az értékes és releváns tartalmakon keresztül vezet az út.
Nem szabad tehát elfelejtened, hogy elsősorban emberekhez szólsz, akik csak akkor fogják elolvasni, megtekinteni és végignézni tartalmaidat, esetleg visszatérni még többért, ha számukra hasznosak. Ez nem megy egyik napról a másikra.
A tartalommarketing egy hosszú távú stratégia, amely arra irányul, hogy szoros kapcsolatot alakítson ki a célközönséggel azáltal, hogy szórakoztató, informatív és magas színvonalú tartalmat ad nekik. A hangsúly minden esetben a minőségen és a relevancián van, hiszen a tartalommarketing célja elsősorban az értékközvetítés. A recept pedig régebbi, mint gondolnád.
1895-ben jelent meg ugyanis először a The Furrow című magazin a John Deere mezőgazdasági gépgyártó cég jóvoltából. Akinek nem annyira ismerősek, többek között traktorokat, kombájnokat, fűnyírókat és még sok minden mást is gyártanak. A magazin azonban nem katalógusként szolgált a termékeikhez, sokkal inkább egy hasznos olvasnivalóként, ami értékes tanácsokkal látta el a gazdálkodókat, bemutatta a technikai újításokat, amik megkönnyítették a munkájukat vagy növelték a bevételeiket. A tartalommarketing lendülete pedig azóta is kitart, az internet segítségével pedig nemcsak az ügyfelekkel való kapcsolatépítés egyik leghasznosabb eszköze, hanem a modern marketing és márkaépítés egyik alapköve is.
A tartalomstratégia minden sikeres tartalommarketing kampány alapja. A tartalomnaptár elkészítése előtt azonban szükség lesz még pár lépésre, hogy valóban a számodra legmegfelelőbb közönséget érhesd el.
A tartalomtípusok sokfélesége teszi lehetővé, hogy változatos és érdekes anyagokkal érd el a közönségedet. Ahhoz, hogy meghatározd, melyikre érdemes nagyobb hangsúlyt fektetned, először a közönséged igényeinek megértésére lesz szükséged.
A népszerű tartalomtípusok közé tartoznak a:
Blogbejegyzések, amelyek részletes információkat nyújtanak és hozzájárulnak a SEO helyezés javulásához.
E-könyvek és esettanulmányok, amelyek mélyebb ismereteket nyújtanak egy-egy témában.
Podcastok, amelyek kényelmesen fogyasztható formában juttatják el az üzenetet a hallgatókhoz úton-útfélen.
A keresőoptimalizálás (SEO) egyszerre a tartalommarketing eszköze és következménye is. Minél jobb tartalmakat készítesz ugyanis, azok annál előrébb rangsorolnak a keresőben, ezáltal nő oldalad organikus forgalma és potenciális vevőid száma is. Ugyanakkor a tartalmaidat a SEO szövegírás szempontjai szerint kell elkészítened, mert így nagyobb eséllyel fogsz a találati lista élére kerülni.
A jó SEO gyakorlatok közé tartozik a releváns kulcsszavak használata, a metaadatok optimalizálása, a minőségi backlinkek építése, és a felhasználói élmény javítása.
Ahogy a lenti ábrából is kiderül a SEO az egyik legjobban megtérülő online marketing eszköz, ráadásul hosszabb távon is eredményes tud maradni.
Habár nehezen mérhető marketing csatorna, a BP Digital tudja, mennyire fontosak a számok az ületi életben, így létrehozott egy egyedi számítási metódust a keresőoptimalizálás megtérülésére vonatkozóan. Kíváncsi vagy a részletekre? Az előbb linkelt blogcikkünkben részletesen bemutatjuk a módszert, de ha felveszed velünk a kapcsolatot megnézzük, hogy számodra milyen megtérülést hozhat a SEO projekt.
A marketingcsatornák megtérülése időráfordítás és ROI viszonylatában.
A tartalommarketing, a hagyományos marketing, a SEO, a közösségi média marketing és az online PR gyakran összemosódik, pedig jelentős különbségek vannak.
A hagyományos marketing célja a közvetlen reklám és értékesítés, ami egy sokkal direktebb megközelítést kíván, mint a tartalommarketing értékteremtő hozzáállása.
A keresőoptimalizálást sem szabad összekeverni a tartalommarketinggel. Ahogy fentebb említettük is, egymás nélkül ugyan nem létezhetnének, de a SEO sokkal szélesebb körű feladatokat foglal magába, úgy mint a kulcsszókutatás, a technikai SEO, a linképítés és persze a tartalomoptimalizálás.
A közösségi médiában is hozhatunk létre értékes tartalmakat, ezek a platformok azonban továbbra is főként a megosztásra, terjesztésre és promócióra összpontosítanak.
A PR (public relations) pedig főként a vállalat imázsának javítására és a közvélemény formálására fókuszál. Ehhez olykor segítségül hívja a tartalommarketing eszközeit is, de nem kizárólag ezekkel operál.
Amellett, hogy egyértelmű cél az értékközvetítés, egyéb feladatokat is elláthatsz a tartalommarketing által. Ahhoz, hogy kialakítsd a vállalkozásod számára megfelelő tartalomstratégiát pedig neked is érdemes ezekkel tisztában lenned. Az alábbiakban ezeket a célokat gyűjtöttük össze.
Ez az egyik leggyakoribb cél, ami kíválóan megvalósítható tartalommarketing segítségével. A szakértői tartalmakkal kifejezheted szakterületedben való jártasságodat és elősegítheted, hogy bizonyos kérdésekkel kapcsolatban azonnal rád asszociáljanak a vevők. Ez hozzájárul ahhoz is, hogy olvasóidban elmélyítsd, hogy milyen tudással és tájékozottsággal rendelkezel szakterületeden.
A márkaismertség növelésével többek között elérheted, hogy azonnal téged keressenek egy szakterületedhez kapcsolódó kérdésben. Növelheted a visszatérő vásárlók arányát és vállalkozásod előnyét is versenytársaidhoz képest.
Egy termék megvásárlása vagy szolgáltatás igénybevétele előtt a potenciális vevőkben számos kérdés felmerül. Vétek lenne hagyni, hogy ezek az ügyfelek más weboldalakról, esetleg versenytársaktól szerezzék be a válaszokat.
Azzal, hogy a megfelelő időben (közvetlenül a vásárlási döntés meghozatala előtt) informálod a vevőket, egyenes utat kínálsz fel számukra, hogy a te webáruházadban adjanak le rendelést, vagy a te kapcsolati űrlapodat töltsék ki.
TIPP
Kérdezd meg az ügyfélszolgálatot, melyek a leggyakrabban feltett kérdések és válaszold meg online tartalmak formájában.
Ha jó helyezést érsz el egy kulcsszóra a találati listán, az átkattintások számában is növekedést figyelhetsz meg. Egy blogbejegyzés esetén pedig nemcsak arra van lehetőséged, hogy elhelyezd a vállalkozásod számára legértékesebb kulcsszavakat, hanem arra is, hogy az oldaladra érkező látogatókat meggyőzd és vásárlóvá konvertáld. Végső soron pedig ez lenne a tartalommarketing célja.
Az online tartalomgyártás során fontos szem előtt tartani, hogy a szöveg könnyen olvasható és felhasználóbarát legyen, használj esztétikus képeket, és válaszolj az olvasói kérdésekre. Ebből a szempontból mindegy is, hogy a közösségi médiában, a saját honlapodon, vagy vendégcikk formájában jelenik meg.
Az, hogy a webhely felkereséséből lesz-e konverzió, gyakran abban az 1-2 percben dől el, amit a látogató a tartalmad olvasásával tölt. Éppen ezért fontos, hogy megragadd és lekösd az olvasók figyelmét azáltal, hogy olyan tartalmat készítesz számukra, amely megfelel a keresési szándékuknak.
Ha egy látogató már vásárolt náld, akkor jó eséllyel indulsz nála egy újabb tranzakció lebonyolítása esetén. Ha tartalmaiddal eléred és megszólítod ezt a réteget, lehetőséged nyílik olyan további termékek vagy szolgáltatások bemutatására, amellyel korábbi vevőidet újabb vásárlásra tudod ösztönözni.
Akár kapcsolódó termékről, akár egy magasabb kategóriájú szolgáltatásról legyen szó, ha ismered a közönségedet, a megfelelő tartalomtípussal jó eredményeket érhetsz el.
Még a legkomolyabb, leginkább protokollhoz kötött üzletágakban is szükség van a cég humanizálására, emberközpontúvá tételére. A vásárlók szeretik az embert látni egy honlap mögött, és valós személyeket társítani márkanevekhez.
Tartalmaid lehetőséget teremtenek arra, hogy megoszd tapasztalataidat, elmeséld történetedet, vagy kifejtsd véleményedet egy vitatott kérdéssel kapcsolatban.
Azzal, hogy tartalmaid, írásaid által személyiséget adsz az online jelenlétedhez, hozzájárulsz a vevői elkötelezettség növeléséhez is.
A márkahű vevő a tökéletes vevő. Aki újra és újra téged választ, akinek a megszerzéséért már nem kell fizetned, hiszen önállóan is felkeresi a weboldalad, követi a tevékenységed és akár a versenytársak jobb ajánlataival szemben is téged választ.
Ahhoz, hogy egy átlagos vevőből márkahű vevő legyen, nagyon jó lehetőséget biztosít egy blog. Itt extra információkkal láthatod el az érdeklődőket, személyes hangvételt alkalmazva kapcsolatot alakíthatsz ki velük, beszélgetést kezdeményezhetsz és márkaközösséget kovácsolhatsz.
Összefoglalva, a tartalommarketing célja elsősorban nem a forgalom növelése, az csak a következménye. Ahhoz, hogy értéket teremts és közvetíts, más célt kell kitűznöd, hiszen csak így tűnhetsz ki a médiazajból. Naponta több száz, akár több ezer új cikk is megjelenik az interneten egy adott témában, így ne az legyen a célod, hogy az 1001. cikket készítsd el.
Az üres, semmitmondó cikkeket az olvasók egyébként is hamar megunják, ezek a tartalmak pedig a hitelességed is ronthatják. És miért is adnál rossz tartalmat épp a potenciális vevőid számára?
Azonban, ha jól azonosítod a céljaidat, és a megfelelő tartalmat nyújtod az érdeklődőknek, a tartalommarketing a marketing eszköztárad egyik leghatékonyabb eleme lehet. Nem csak tájékoztathatod a vevőidet a kínált termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, növelheted a márkád ismertségét, és releváns forrássá válhat a blogod, ahová szívesen fordulnak az olvasók, ha információra van szükségük.
Kíváncsi vagy, hogy a BP Digital SEO szakértői milyen lépések mentén alakítják ki ügyfelei számára a tartalomstratégiát? A következőkben összefoglaljuk neked!
Ahhoz, hogy a tartalommarketinggel el tudjuk érni a kitűzött célokat, először is egy kulcsszókutatásra van szükség. Kulcsszókutatás során megvizsgáljuk azokat a lehetséges témákat, kulcsszavakat, amelyek üzletileg relevánsak és a felhasználók számára is érdekesek. Ehhez olyan adatokat használunk fel, mint például az átlagos havi keresési mennyiség, a keresési szándék, a találati listán szereplő oldalak, az iparági versenytársak helyezései. Az olyan profi SEO-eszközök mellett, mint az Ahrefs, Semrush, vagy RankTracker, a Google kulcsszótervezőjét is meg szoktuk nézni.
Rendezvényszervezés kulcsszólista Keyword Tool alapján lehetséges témajavaslatokkal.
A SEO szempontból releváns mutatók alapján el tudjuk dönteni, melyek azok a témák, amelyek segítségével olyan minőségi tartalmat készíthetünk, amellyel közelebb tudunk kerülni célkitűzéseinkhez. Például egy rendezvényszervező cég számára hasznos téma lehet a konferenciaszervezés, amihez kapcsolódó kulcsszó a rendezvény költségvetés, a rendezvényszervező és rendezvény költségvetés is.
A kulcsszókutatás alapján tartalommarketing stratégiát dolgozunk ki, ami során meghatározzuk azokat a témaköröket, amiben érdemes tartalmat gyártani. Ezeket az ügyfelünk céljaival egyeztetjük, megvizsgáljuk a versenytársak teljesítményét és a témában rejlő lehetőségeket is. Így olyan részletesen célozható tartalomstratégia készül, ami a vásárlói életút megfelelő pontján éri el a látogatót.
A tartalomstratégia konkrét kulcsszavakat tartalmaz, melyeket az alábbi szempontok alapján választunk ki:
Ez alapján kezdődik el a közös, több hónapra szóló alkotómunka, melynek eredményeként megszületnek a SEO szövegírás kritériumai szerint felépített tartalmak.
A fenti példánál maradva a rendezvény költségvetés hasznos téma lehet azok számára, akik maguk vágnának bele a folyamatba. Ám könnyen meglehet, hogy miközben a részletekről olvasnak, eszükbe juthat, hogy mégis inkább profikra bízzák a szervezést, így kézenfekvő, hogy ajánlatot kérnek attól a cégtől, ahol a tartalmat olvassák.
A tartalomstratégiában meghatározott kulcsszavak alapján elkezdődhet az új tartalmak készítése. Először drótvázakat, úgynevezett wireframe-eket készítünk, amelyben meghatározzuk a bejegyzések alappilléreit. Foglalkozunk a kulcsszóhasználattal, szószámmal, kiegészítő kulcsszavakkal, a konkrét tartalommal és a meta adatokkal egyaránt.
A wireframek alapján pedig elkészülnek a szakmailag és SEO szempontból is megfelelő szövegek.
Leggyakrabban az alábbi tartalomtípusokat javasoljuk új tartalmak írása során:
Az említett rendezvény költségvetésről szóló tartalom például a bevezetés egy témába típusba tartozna. A rendezvényszervezés témájú pedig lehetne egy How to cikk is.
Vannak olyan esetek is, amikor már létezik egy adott kulcsszóra rangsoroló tartalom, azonban csak a találati lista végén jelenik meg. Ezekben az esetekben megvizsgáljuk a korábban készített cikkeket, és javaslatot teszünk arra, hogyan tudnánk kihozni belőle a maximumot.
Tanácsot fogalmazunk meg a fókusz kulcsszóra és annak megfelelő használatára vonatkozóan, címet, URL-t és alcímeket ajánlunk, valamint segítünk a meta adatok megfelelő kitöltésében is. Szükség esetén pedig újraírjuk, kiegészítjük a tartalmat a SEO alapelvei mentén.
Egy marketing tevékenység sem lehet teljes anélkül, hogy elemeznénk hatékonyságát. Havi monitoring riportjainknak köszönhetően folyamatosan nyomon követjük, hogy teljesít az oldal a megadott kulcsszavakra, hogyan változnak a helyezései, ez hogyan befolyásolja az organikus forgalmát.
A jól végzett munka eredménye szemmel látható, ezt pedig nem félünk láttatni.
Akár saját magad csinálod a tartalommarketinged, akár ügynökségre bízod, az eredmények mérése fontos lesz a számodra. A sikeres tartalommarketing fő ismérve a minőségi, értékes, szórakoztató, szakértői tartalom, mely hozzásegít üzleti céljaid eléréséhez. Ha jól csinálod, rendkívül látványos eredményeket érhetsz el vele.
Az alábbiakban bemutatunk két igazán sikeres tartalommarketing projektünket.
Ahogy azt már esettanulmányunkban is bemutattuk, a szotar.net-tel való együttműködésünk során, mindössze 6 hónap alatt közel 27.000 organikus látogatót vonzottunk a honlap blog felületére. Mindez a megfelelően megtervezett tartalomstratégiának és jól kivitelezett tartalommarketingnek köszönhető.
Az oldalukra olyan tartalmakat készítettünk, amelyek publikálásuk óta több százezer megjelenést, és sok ezer kattintást generáltak.
Mindössze 6 hónap alatt, tudatosan felépített technikánkkal sikerült elérnünk, hogy a korábban a nullához közeli organikus látogatóval rendelkező weboldalon több ezer látogató forduljon meg. A projekt során írt tartalmak pedig azóta is látogatókat, ezáltal pedig potenciálisan konvertáló ügyfeleket biztosítanak számukra.
Mi sem bizonyítja jobban egy projekt eredményességét, ha a marketing szakma is elismeri? Több projektünk is részesült már Marketing Diamond díjban. Legutóbb a Benuval közös tartalommarketing projektünk nyerte el a zsűri tetszését.
2019 óta dolgozunk együtt a Benuval, mely idő alatt számos kulcsszóra sikerült a top találatok közé kerülniük az általunk írt blogcikkekkel. Jelenleg a Benu olyan előnyös helyzetben van a találati listán, hogy kevés olyan releváns kulcsszó akad, amelyre ne rangsorolna az első oldalon. Ez jelentősen hozzájárul az oldaluk stabilan magas organikus forgalmához.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mindezt csak úgy lehet elérni, ha tudatosan felépített és végrehajtott tartalommarketing-stratégiával rendelkezik egy weboldal.
Annak érdekében, hogy a siker tartós maradjon, a tartalmak folyamatos gondozást igényelnek. Ez részben azt jelenti, hogy meghatározott időközönként friss cikkeket kell feltölteni a blogfelületre, a régebbi, esetleg elavult bejegyzéseket pedig frissíteni, optimalizálni kell. Ezen kívül a célközönség érdeklődése, igényei is változhatnak az idő előrehaladtával, vagyis érdemes rendszeresen felülvizsgálni a tartalomstratégiát is.
Tekintsd meg ügyfeleinkkel közös eredményeinket bemutató esettanulmányinkat, és ismerd meg, milyen sikereket érünk el rendszeresen projektjeink során.
A BP Digitalnál nap, mint nap azon dolgozunk, hogy ügyfeleink számára a lehető legtöbb értéket nyújtsuk.
Együtt teszünk minden nap azért, hogy elérjük a kitűzött helyezéseket, minőségi organikus forgalmat tereljünk a weboldalakra és növeljük a konverziót. Legyen szó táplálékkiegészítő webáruházról, pénzügyi szolgáltatóról vagy gasztroblogról, minden iparágban megtaláljuk azt a módot, amivel növekedést érhetünk el.
Vedd fel velünk a kapcsolatot, és a te vállalkozásod számára is kínálunk egy megoldást!
A kitöltés kötelezettségmentes.