Miért használd az online PR-t a márkaismertség növelésére?

Miről fogsz olvasni?

Bizonyára veled is előfordult már, hogy két márka közül inkább arra esett a választásod, amelyikről hallottál már korábban. Elég volt pusztán ismerősen csengenie a brand nevének, hogy őket válaszd – ezért nagyon fontos, hogy a te vállalkozásod is minél inkább szem előtt legyen. Ezt a célt hivatottak szolgálni az egyes PR (Public Relation)-megjelenések.

Cikkünkben az online PR jelentőségére hívjuk fel a figyelmedet, ami amellett, hogy kiválóan használható a márkaismertség növelésére, a keresőoptimalizálást is erősíteni tudja.

Miért kell foglalkozni a márkaismertség kialakításával?

Röviden azért, hogy a márkád ismerős legyen az emberek számára, ugyanis minél többször találkoznak vele, annál jobban beépül az emlékezetükbe. Bizalmat ébreszt, ha egy branddel többször, több helyen is találkoznak, és nagyobb eséllyel is döntenek amellett a termék vagy szolgáltatás mellett, amelyben megbíznak.

Törekedj, hogy pozitív képet alkoss magadról!

Bizalom azonban csak úgy tud kialakulni az emberekben, ha pozitív érzelmeket kapcsolnak a márkádhoz.  Ezt úgy tudod például elérni, hogy a blogposztjaidban és egyéb tartalmaidban edukálod őket, így általad jutnak számukra értékes és hasznos információhoz. Esetleg részt veszel egy jótékonysági rendezvényen támogatóként, amelyről készül egy PR-anyag, ami számos országos médiumban megjelenik. Ennek köszönhetően úgy fognak rád tekinteni mint a vállalatra, amelynek fontos mások megsegítése.

(Az elkészült PR-anyagban érdemes a márkádat minél több helyen feltüntetni, mi több, legyen benne idézet is a vállalat egyik képviselőjétől. Ugyanis minél jobban beépíted a márkádat a PR-cikkbe, annál valószínűbb, hogy emlékezni fognak rád az olvasók. Emellett így jó eséllyel a publikáláskor is benne marad a márkád neve az anyagban – igen, sajnos a szerkesztők módosíthatják az általad átküldött tartalmat, de erre később még kitérünk.)

Válj a téma szakértőjévé!

Egy másik fontos érv a márkanépszerűség kialakítása mellet, hogy az ismertebb brandek nagyobb eséllyel válnak szaktekintéllyé a célközönségük szemében. Minél több helyen hivatkoznak rájuk, vagy jelennek meg értékes tartalommal, annál inkább a téma szakértőjének fogják őket tekinteni.

Egy adott téma szakértőjévé válni azonban nem csak a márkaismertség kialakítása miatt fontos. A modern marketingfelfogás, az inbound marketing alapja az, hogy a célközönséget úgy kell magunkhoz vonzani, hogy akkor jelenünk meg, amikor ő éppen valamilyen problémára keres megoldást. Nem pedig kéretlenül bombázzuk ajánlatokkal, reklámokkal akkor is, amikor ő éppen nem érdeklődik.
Egy egyszerű példával könnyen szemléltetjük az inbound marketing lényegét.

Futócipőt szeretnél venni. Biztos, hogy eleinte csak informálódsz, nem szeretnél azonnal cipőt venni. Ezért olyan tartalmakat fogyasztasz, amivel jobban megismered a futócipők világát. Egy futócipőket árusító webshopnak ekkor informatív és edukatív tartalmakkal kell a szemed elé kerülnie, akár a Google-ben, akár a közösségi médiában vagy fizetett hirdetéseken keresztül. 

Minél többször találkozol a webshop hasznos tartalmaival akkor, amikor a problémádra keresel választ – jelen esetben ez az, hogy futócipőt szeretnél – annál jobban rögzül benned a márka. Ezen felül kialakul a bizalom irántuk és a téma szakértőjeként fogsz rájuk tekinteni. Nem utolsó sorban pedig, jó eséllyel tőlük fogsz vásárolni.

Ellenben, ha akkor zavarnának kéretlen hirdetésekkel, amikor egyáltalán nem keresel futócipőt, szinte biztos, hogy nem figyelnél fel rájuk.

Tehát jókor kell lenni jó helyen!

Légy tudatos és a siker nem marad el!

Ellentétben az olyan marketingeszközökkel, amelyek esetében konverziókkal mérhető a siker, a márkanépszerűség sokkal nehezebben mérhető, de közvetett hatása nagyon is látványos lehet.

Az elsődleges cél a márkaismertség kialakítása során, hogy minél több platformon jelenj meg a márkáddal, minél több alkalommal, illetve minél nagyobb közönség számára.

Átgondolt, tudatos stratégiára van szükség, hogy felismerjenek téged, hogy kialakuljon a közönséged szemében a bizalom és szakértőként tekintsenek rád.

A márkanépszerűség kialakítása ezért egy igen lassú folyamat, akár évekbe is telhet, mire egy márka ismertté válik a célközönsége szemében. Természetesen számos ezt befolyásoló tényező létezik. Például nem mindegy, hogy mekkora piacon vagy jelen, mennyire kiélezett a verseny, vagy hogy milyen a célközönséged.
Viszont előbb vagy utóbb kétséget kizáróan profitálsz belőle.

Hiszen te is hamarabb választod az ismertebb brandet, mint az ismeretlent, ugye?

Milyen eszközökkel lehet hatékonyan márkát építeni?

Miért az online PR az egyik leghatékonyabb eszköz a márkaismertség növelésére?

Azért, mert segítségével a célközönséged egy széles táborához juttathatod el az üzenetedet, számos platformon keresztül.

Az online PR és a márkaépítés

Miért hasznos az online PR?

A PR rövidítése Public Relations. Már a nevében is benne van, hogy a célközönségeddel és az iparágaddal való kapcsolatot hivatott erősíteni. A jó kapcsolat pedig nagyban elősegíti a márkád népszerűségének növelését is.

Egy jól átgondolt online PR-kampánnyal könnyen átadhatod vállalatod értékeit, üzeneteit. Megoszthatod az újdonságokat, edukálhatod a felhasználókat, illetve szaktekintélyként szólhatsz hozzá valamilyen népszerű, releváns témához.

Segítségével olyan országos jelentőségű médiumokhoz is eljuthatsz, ahová egyébként igen nehéz és költséges bejutni. De ami még ennél is fontosabb, hogy ezeket a médiumokat rengetegen olvassák, így könnyedén megismerheti a márkádat a felhasználók egy igen jelentős tábora.

Tovább mélyítheted márkád értékét és népszerűségét, ha válaszolsz a közösségimédia-oldalakon lévő kommentekre, melyekben megemlítik a brandedet. Ugyanígy fontos a blogodon lévő hozzászólásokra is reagálnod. Ezáltal emberivé teszed a márkád mögött lévő vállalatot, érdeklődést mutatsz a branded iránt érdeklődők felé, de ezzel a módszerrel a bizalmat is könnyebben alakíthatod ki.

A online PR segítségével tehát gyorsan, könnyen és költséghatékonyan építheted tudatosan a márkádat és szólíthatod meg széles körben a közönségedet.

Milyen offline PR eszközök vannak?

Milyen egy jó online PR cikk?

Az online PR tevékenységgel azt kívánjuk elérni, hogy minél szélesebb körhöz és minél több weboldalra eljusson a tartalmunk. Tehát az országos lefedettségű, kevésbé szakmai oldalakon is megjelenjen, ahol a célközönség nem feltétlenül rendelkezik a vállalkozásoddal kapcsolatos ismeretekkel. 

A online PR-kampány sikeressége ezért nagyban függ a témaválasztástól. Adott esetben egy PR-szakértő nagyon sokat tud segíteni abban, hogy milyen tartalmat érdemes készíteni, de akár az is elég lehet, ha barátokkal, rokonokkal beszélgetsz arról, hogy milyen témák érdekelhetik őket a vállalkozással kapcsolatban.

Csakis olyan témában küldj PR-cikket a szerkesztőknek, ami aktuálisan népszerű és érdekes lehet az átlagolvasó számára is. Kerülni kell a mély, szakmai tartalmakat. 

A felkapott, érdekes témák mellett nagyszerű lehetőség egy PR-kampány arra is, hogy beszámolj céged újdonságairól, fejlődéséről. Ebben az esetben viszont érdemes átgondolni, hogy vajon valóban érdekelni fogja-e az olvasókat, amit közölni szeretnél velük

Tehát nem mindegy, hogy a Coca-Cola jelenti be, hogy Magyarországon épít gyárat, vagy egy ismeretlen cég. (Ugye milyen fontos a márkaismertség? 🙂 )

A médiumok szerkesztőinek célja a magas kattintási arány és az oldalon töltött idő növelése. Tisztában vannak az olvasói szokásokkal; ha nem aktuálisan népszerű a téma, amivel foglalkozol, vagy ha nem kapják fel a fejüket rá, nem fognak kattintani. Ezért a szerkesztő meg sem fogja jeleníteni a PR-cikkedet, pláne nem linkkel

Az adott médium céges előírásától függően előfordulhat, hogy eleve link nélkül publikálják a kapott PR cikket –  jelentősen csökkentve annak SEO hozadékát. De azon sem kell meglepődni, ha a szerkesztők kedvük, vagy a megjelenési irányelvek szerint módosítják a tartalmadat. Ezért kell a minél jobb és szorosabb sajtókapcsolatokra törekedni, mert adott esetben akár versenyhátrányba is kerülhetsz egy olyan konkurenssel szemben, aki nagyobb hangsúlyt fektet erre.

Habár az online PR elsődleges célja nem a backlinkek szerzése, kérheted, hogy utólagosan helyezzék el a linkedet. Nagyban tudod ugyanis növelni a hitelességi mutatóidat, ha egy magas DA (Domain Authority)-értékkel rendelkező weboldalról kapsz backlinket. A PR-cikkeket tehát nem csak megírni és kiküldeni kell, az utókövetés legalább ennyire lényeges tényező.

Miben más a vendégblogolás?

A vendégblogolás azt jelenti, hogy felkeresed az egyes médiumokat és megkéred őket, hogy publikálják az általad írt cikket, amiben te elhelyeztél egy számodra fontos linket, ami a saját oldaladra mutat

Fontos, hogy ezeknek a cikkeknek a tartalma edukatív jelleggel íródik, nem pedig a márkádról szól, rendszerint nincs is megemlítve a cég neve. Ugyanakkor a cikk tartalma és témája valahogyan kapcsolódik a te cégedhez.

Például a BP Digital írhat vendégcikket a mesterséges intelligenciáról, mert a keresőoptimalizálás kapcsolódik a témához. A vendégcikkben linkelt szöveg pedig lehetne például a SEO vagy a keresőoptimalizálás.

Ellentétben az online PR-cikkekkel, a vendégblogolás nem titkolt fő célja az értékes és minőségi linkek építése. Tehát a weboldal backlink-profiljának az erősítése, nem pedig a márkád népszerűsítése.

A vendégblogolás esetében a tartalom kifejezetten egy adott domainre íródik, így az nem lesz duplikálva. Ugyanakkor az online PR-cikkedet számos weboldalhoz eljuttatod, ahol a legtöbbször egy az egyben megjelenítik azt, így többszörösen duplikálva lesz a tartalom, és a publikációk kevesebb linkerőt közvetítenek.

Fontos azonban leszögezni, hogy az online PR-t és a vendégblogolást nem azonos céllal használjuk, ezért a kettőt nem érdemes összehasonlítani.
A legeredményesebb akkor lehetsz, ha a kettőt párhuzamosan alkalmazod.

Egyik blogcikkünkben összefoglaltuk a legeredményesebb linképítési technikákat. Érdemes elolvasni!

Hogyan támogatja a SEO-t az online PR?

A keresőoptimalizálás elsődleges célja, hogy forgalmat tereljen a weboldalra. Ha magasabb olvasottságú médiumok publikálják a tartalmadat, az jó eséllyel forgalomnövekedést fog eredményezni.

Ezen túlmenően a PR-cikkeidet is célszerű minden esetben úgy megírnod, hogy tartalmazzon a weboldaladra mutató linket. Annak ellenére, hogy számos esetben kikerül a link a megjelent PR-cikkből, elég ha csak 1-2 magasabb DA- értékkel rendelkező domain linkkel az oldaladra, máris jelentősen növelheted oldalad értékességét a keresők szemében.

Kétségtelen, hogy a linkelt szöveg SEO-szempontból értékesebb, mint a link nélküli, ugyanakkor az algoritmusok olyan kifinomultak, hogy érzékelik a márkád nevét a szövegben. Így érdemes minél több, értékes és népszerű oldalon megjeleníteni a márkádat, mert az algoritmus arra fog következtetni, hogy értékes és hiteles az oldalad, ezért előrébb rangsorol.

Említettük, hogy az online PR nagyszerű módja a márkaismertség növelésének. A keresőoptimalizálásra is igaz, hogy egy jó márkával könnyebb sikereket elérni. Egy már ismert, népszerűbb márkának egyszerűbb forgalmat terelni a weboldalára,  mint a hiteltelen/ rossz megítélésűnek. Hiába rangsorol ugyanis a találati lista első oldalán, ha az emberek nem bíznak meg a márkában, nem fognak kattintani.
Ellenben, ha már hallottak a márkádról és pozitív érzelmeket társítanak hozzá, akkor sokkal valószínűbb, hogy a te oldaladra navigálnak a konkurencia helyett.

Milyen sikereket értünk el a legutóbbi PR kampányainkkal?

A BP Digital is többször élt már a online PR nyújtotta előnyökkel. Az ügynökség tulajdonos ügyvezetője, Szesztay Péter például nyilatkozott már a ChatGPT-vel kapcsolatban, illetve az egészségüggyel kapcsolatos keresések veszélyeire is felhívta már a figyelmet. 

Ezek a tartalmak számos olyan hírportálon jelentek meg – sok esetben linkkel együtt –, amelyek magas DA-értékkel bírnak és igen népszerűek az olvasók körében. Többek között az Origón, a Világgazdaságon, a Magyar Hírlapon, a Híradó.hu-n, vagy a Pénzcentrumon is megtalálhatók ezek a PR-cikkek. De legutóbb a HírTV-ben nyilatkozott élő adásban a témával kapcsolatban. 

Az ilyen és ehhez hasonló megjelenésekkel azt értük el, hogy több helyen megemlítették a márkát, illetve a BP Digital cégtulajdonosának a nevét is. Jelentős lépést tettünk ezáltal a márkanépszerűség kialakítása felé.

A statisztikák alapján nagyjából fele-fele arányban jelenítették meg a PR-cikkeket linkkel együtt, így számos magas DA-értékkel bíró honlapról szereztünk backlinket, ami nagyban növeli a BP Digital honlapjának értékét is.

Az online PR tehát valóban hasznos marketingeszköz

Röviden összefoglalva: az online PR tehát egy kiváló lehetőség arra, hogy a brandedet népszerűsítsd, a hasznos és értékes tartalmakkal pedig edukáld az olvasók széles táborát. Hozzájárul a szakártői státuszod növeléséhez, valamint kialakítod a bizalmat az emberek szemében a márkád iránt. Úgy is mondhatnánk, hogy több legyet üthetsz egy csapásra! 🙂 

Ez elsősorban arra használd, hogy széles körben megismertesd és megszerettesd a márkádat a közönséggel, de a szerzett linkekkel a SEO-dat is jelentősen erősítheted. Figyelembe véve a márkádra gyakorolt pozitív hatását és a SEO erejét, az online PR egy olyan eszköz, amit érdemes alkalmaznod a marketingstratégiád részeként.

Ha szeretnéd, hogy a te branded is ismert és elismert legyen, vedd fel velünk a kapcsolatot a lenti formon, és segítünk neked létrehozni egy eredményes online PR-kampányt.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.