- hello@bpdigital.hu
- +36 70 738 7333
A kitöltés kötelezettségmentes.
A keresőoptimalizálás világában ma már korántsem elég, ha van egy stabil és dizájnos weboldalad. Ahhoz ugyanis, hogy láthatóvá válj az online térben, elengedhetetlen, hogy a keresők és a felhasználók számára egyaránt hasznos tartalmakat készíts. Ennek nélkülözhetetlen eleme a kulcsszókutatás, amivel jobban megismerheted a célközönséged igényeit, ezáltal pedig még relevánsabb tartalmakat kínálhatsz számukra. Ennek eredményeképp nemcsak a weboldalad látogatottsága, de a konverziók száma is látványosan nőhet.
Cikkünkben megmutatjuk, hogyan végezhetsz hatékony kulcsszókutatást, megvizsgáljuk az egyes kulcsszókereső eszközöket, valamint olyan praktikus és azonnal alkalmazható tippeket is adunk, amiket te is könnyen beépíthetsz a SEO stratégiádba, hogy még sikeresebbé tehesd a vállalkozásod.
Minden nap emberek milliói szeretnének választ kapni az őket foglalkoztató kérdésekre, legyen az egy egyszerű “Hány fok van ma?”, vagy egy komplexebb “Hogyan válasszak kutyapórázt?” kérdés.
Felhasználóként számtalan módon lehet megfogalmazni egy kérdést: beírhatsz egy szót, körülírhatod a kifejezést, szinonimákat használhatsz, de akár egy teljes mondatot is begépelhetsz a keresőbe. Bárhogy is keresel, egy célod van: a lehető leggyorsabban megtalálni azt a választ, ami maradéktalanul megválaszolja a kérdésed. Ha ez nem történik meg, gondolkodás nélkül átkattintasz egy másik tartalomra.
Szolgáltatóként pedig az az érdeked, hogy a látogatók a te tartalmaid segítségével jussanak közelebb a problémájuk megoldásához. Hogyha az általad írt tartalom nyomán sikerül megtalálniuk a választ, akkor arra is nagy esély van, hogy még több időt töltenek a honlapodon. Amennyiben weblapod úgy építetted fel, hogy a vásárlói életciklus minden fázisát kiszolgálja, szinte nyert ügyed van: beérkezik a felhasználó, elolvassa a tartalmad, megfogadja a benne szereplő tippeket és ajánlásodnak megfelelően (lehetőleg nálad) vásárol.
A vásárlói életciklus mely szakaszaiban segíthet a SEO
Forrás: BP Digital
Természetesen ez a valóságban nem mindig ennyire egyszerű. Felmerül a kérdés: hogyan tudsz minél több felhasználót az oldalra terelni? Itt jön képbe az előzetes kutatás, ami a célközönséged minél jobb megismerését célozza meg. Ezt a SEO-ban a kulcsszókutatás folyamata fedi le.
A kulcsszókutatás célja, hogy minél pontosabb képet kapj az iparágadban fontos és népszerű témákról, konkrét keresési kifejezésekről, amikre a felhasználók kíváncsiak. A végcél, hogy ezekre a kifejezésekre írt minőségi tartalmakon keresztül organikus látogatókból érdeklődők, majd pedig vásárlók váljanak.
Ehhez azonban nélkülözhetetlen, hogy az alábbi információkkal rendelkezz róluk és a piacról:
A kulcsszókutatás során feltérképezett szavaknak és kifejezéseknek köszönhetően kiszolgálhatóvá válik a felhasználók információigénye, illetve becsatornázhatóvá válnak a kulcsszavak a vásárlói életciklusba.
A konkrét kifejezéstől és a hozzá tartozó adatoktól függ, hogy mi a következő lépés a folyamatban: lehet, hogy az oldalstruktúrába kerül beépítésre egy menüpontként, vagy teljesen új szöveges tartalom készül hozzá, esetleg egy már megírt szolgáltatásoldal optimalizálása lesz az eredmény.
Ki ne szeretne csak olyan kulcsszavakat megcélozni, amelyekre több ezren, vagy akár több tízezren keresnek? A nagyon magas keresési mennyiségű, általában egy-egy szóból álló, úgynevezett head kulcsszavakkal kapcsolatban azonban számos probléma merülhet fel.
A head kulcsszavakra fókuszáló stratégia helyett éppen ezért jobban jársz, ha olyan kifejezéseket választasz, amik a medium, de inkább a long-tail kategóriába esnek.
A medium-tail (vagy mid-tail) kulcsszavak valahol a head és long-tail kulcsszavak között helyezkednek el, általában két-három szóból állnak, és a head kulcsszavakhoz képest alacsonyabb keresési mennyiséggel rendelkeznek. A long-tail kulcsszavak még ezeknél is több szóból állnak, és bár alacsonyabb keresési mennyiséggel bírnak, rendszerint ezek jelentik a legspecifikusabb kereséseket. Ennek köszönhetően ezekre a kifejezésekre jóval könnyebben készíthetsz releváns tartalmat, hiszen pontosan ismerheted a mögöttük rejlő keresési szándékot.
A megfelelő medium és long-tail kulcsszavak kiválasztásával könnyen elérheted, sőt, akár meg is haladhatod a head kulcsszavak által generált organikus forgalom mennyiségét.
Gondolj csak bele: vajon milyen információra kíváncsi az, aki a “diéta” kulcsszót írja be a keresőbe? A diéta szó jelentésére? Általánosságban szeretné megismerni a különböző diétákat? Konkrét recepteket szeretne adott diétához kapcsolódóan?
Ezt a találgatást szünteti meg az, ha a szó helyett inkább egy specifikus kifejezésre készítesz tartalmat, például “ketogén diéta előnyök-hátrányok”. Egyértelmű, hogy mire kíváncsi az olvasó, ezért sokkal egyszerűbben ki tudod elégíteni az igényét.
Az egyes kulcsszavakat nemcsak hosszúságuk és keresési mennyiségük alapján csoportosíthatjuk, hanem a keresési szándék szerint is. Ez azért fontos, mert a különböző típusú kulcsszavakra különböző tematikájú és formátumú tartalmakat célszerű készíteni attól függően, hogy a felhasználó milyen információra kíváncsi.
A legtöbb esetben már maga a keresési kifejezés tartalmazza a találati listában szereplő tartalmak ideális formátumát. Például:
A kulcsszavak besorolását emellett még tovább bonthatjuk a keresési szándékon alapuló kategóriák szerint is. Ezek lehetnek:
Információs kifejezések: a látogatók akkor használják, amikor valamilyen konkrét, gyorsan elérhető információra kíváncsiak. Például, ha valaki arra keres rá, hogy „milyen magas az Eiffel-torony,” akkor egy rövid, lényegre törő válaszra van szüksége. Ezeket a kulcsszavakat éppen ezért információs cikkekben és a GYIK oldalakon érdemes megcélozni.
Navigációs kifejezések: olyan kulcsszavak, amelyekkel a felhasználók egy konkrét oldalra szeretnének eljutni. Például, ha valaki beírja, hogy „bp digital blog,” akkor a weboldalunkra szeretne eljutni. Az ilyen kifejezéseknél a legfontosabb, hogy a megfelelő SEO beállításokkal biztosítsuk, hogy a látogató könnyen megtalálja a keresett oldalt.
Tranzakciós kifejezések: ez esetben a kulcsszó mögött vásárlási szándék húzódik. A „színházjegy vásárlás” keresőkifejezést használók többsége például már a keresés pillanatában készen áll a vásárlásra. Ezek a kifejezések rendkívül fontosak a konverziók szempontjából, így érdemes kiemelt figyelmet fordítani rájuk például a termékoldalakon és a hirdetésekben.
Kereskedelmi célú összehasonlítás: az ilyen kulcsszavakat használó felhasználók különböző termékeket vagy szolgáltatásokat szeretnének összehasonlítani. Például, ha valaki „youtube vagy spotify” keresést indít, akkor valószínűleg még nem döntötte el, melyik szolgáltatást válassza. Itt az összehasonlító cikkek, tesztek, és vélemények lehetnek a legjobb megoldások.
Egyéb kategóriák: másodlagos kategóriaként még említhetők a lokációs kifejezések. Amikor a felhasználók egy adott földrajzi helyhez közel szeretnének találatot kapni, úgynevezett lokációs kifejezéseket írnak a keresőbe. Érdekel, hogyan erősítheted a helyi SEO-t? A linken lévő blogcikkünkben számos hasznos tippet adunk!
A fentiek alapján jól láthatod, mennyire fontos tisztában lenni a keresőszavak mögötti keresési szándékkal, hiszen csak így tudsz megfelelően célzott tartalmakat készíteni a felhasználóid számára.
A vásárlási életgörbe eltérő szakaszában járó látogatók eltérő tartalmakat is igényelnek. A tranzakciós kifejezésekre keresők már minden bizonnyal vásárlásra készek, míg a további nyomozást, kutakodást megcélzó kulcsszavakat használók még erősen gondolkodnak, információt gyűjtenek.
Ahhoz, hogy valóban hatékony SEO stratégiát állíthass össze, a kulcsszókutatás során több fontos mutatót is érdemes figyelembe venned. Mindenekelőtt nézzük meg, melyek ezek, és hogyan segíthetnek a döntéshozatalban.
Az első lépés, hogy megnézzük a választott kulcsszó átlagos havi keresési mennyiségét. Ez az adat megmutatja, hogy havonta hány alkalommal keresnek erre a kifejezésre. Minél nagyobb ez a szám, annál magasabb forgalmat érhetsz el, ha a keresőkben sikerül jól rangsorolnod erre a kulcsszóra. Fontos azonban, – ahogy azt már az előbbiekben is olvashattad, – hogy ne csak a magas keresési mennyiséggel rendelkező kulcsszavakat célozd meg, hanem az alacsonyabb, de annál specifikusabb long-tail kulcsszavakat is, amelyekre kisebb a verseny, így nagyobb valószínűséggel hozhatnak konverziót.
Tudnod kell, hogy az adott kulcsszóra a saját oldalad jelenleg milyen helyen szerepel a Google találati listáján. A legtöbb kattintás az első oldalas helyezésekből érkezik, így mindenképp ezt a célt érdemes kitűzni magad elé. Éppen ezért, ha már most az első oldalon rangsorolsz, az jó jel, de még itt is finomhangolhatod a stratégiát, hogy még előrébb léphess, például a címsorok vagy a címek módosításával. Viszont ha csak a második vagy harmadik oldalon, netán még hátrébb jelensz meg, akkor mindenképp a tartalmaid további átdolgozására van szükség.
Azt is fontos megvizsgálni, hogy a versenytársaid hogyan teljesítenek az adott kulcsszóra. Nézd meg, hogy mely oldalak rangsorolnak az első helyeken, és elemezd ki, hogy miért teljesítenek jobban. Mitől erősebb a tartalmuk? Milyen backlinkekkel rendelkeznek? Hogyan strukturálják a kulcsszavakat? Ez alapján te is jobban átláthatod, milyen javításokat kell végrehajtani a saját tartalmaidon ahhoz, hogyan jobb pozícióba kerülhess.
Tipp: A BP Digital kifejezetten SEO fókuszú versenytárs elemzést is tud számodra készíteni. Bízd szakértőkre oldalad SEO-ját! Ezzel jelentős időt spórolsz meg magadnak és mivel professzionális segítséget kapsz, az eredmények is hatásosabbak lesznek.
A kulcsszónehézség szintén fontos tényező, ami azt mutatja meg, mennyire nehéz előrébb jutni az adott kifejezésre a találati listán. Ha egy kulcsszó magas nehézségi pontszámmal rendelkezik, akkor valószínűleg sok jól optimalizált tartalommal és erős versenytársakkal kell megmérettetni magad. Ebben az esetben mérlegelhetsz, hogy megéri-e sok erőforrást fordítani erre, vagy inkább más, kevésbé kompetitív, de még mindig releváns kulcsszavakra helyezed a fókuszt.
Akkor jó egy kulcsszó, ha a mögöttes keresési szándékra releváns választ tudunk adni. Nem minden magas keresési volumenű kulcsszó hoz ugyanis valódi üzleti eredményt, ezért érdemes olyan keresőkifejezéseket választani, amelyek összhangban vannak a látogatók várható szándékával. Például egy „bio zöldség rendelés online” kulcsszó nagyobb eséllyel hoz vásárlókat, mint egy általánosabb „bio zöldség” kulcsszó.
A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb eleme, a sikeres tartalommarketing alapja.
Az alábbi lépéseken keresztül bemutatjuk, hogyan döntheted el, milyen kulcsszavakra érdemes összpontosítanod a tartalomgyártás során.
Minden sikeres kulcsszókutatás alapja az ötletelés. Először is, gondold végig, hogy mik azok a kifejezések, amelyek a legjobban jellemzik a vállalkozásodat. Képzeld el, hogy a potenciális vásárlóid milyen kifejezésekkel keresnének rá a termékeidre vagy szolgáltatásaidra, és írd össze ezeket.
Ha például egy online bio zöldség webáruházat üzemeltetsz, akkor a „bio zöldség rendelés”, „online bio piac”, „friss zöldség házhozszállítás”, „organikus zöldség rendelés” kulcsszavak biztosan eszedbe fognak jutni, melyek köré el is kezdheted felépíteni a kulcsszókutatásodat.
Miután meghatároztad a kiinduló kulcsszavaidat, itt az ideje kibővíteni a listát. Ehhez különböző kulcsszókutató eszközöket használhatsz, mint például a Google Kulcsszótervező, az Ahrefs, vagy a SEMrush. Illetve a Google kereső “mások is ezeket keresték” figyelembe vételével is lehet releváns kapcsolódó kulcsszavakat találni. Ezek segítenek még több olyan releváns kulcsszó megtalálásában, amelyeket a versenytársaid is használnak. A kulcsszó keresés során az a cél, hogy a lehető legtöbb releváns kifejezést gyűjtsd össze, amire keresnek.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, ha a „bio zöldség rendelés” kulcsszót beírod valamelyik kulcsszókutató eszközbe, akkor olyan hasonló kifejezéseket találhatsz a listában, mint például: „friss bio zöldség házhozszállítás”, „organikus élelmiszer rendelés”, „zöldség kosár online”, vagy „bio élelmiszer Budapest”. Ezek az eszközök megmutatják, hogy milyen szinonimák és kapcsolódó medium, vagy long-tail kifejezések lehetnek még relevánsak számodra.
Az adatgyűjtés során a kulcsszókutató eszközök által szolgáltatott adatokra támaszkodsz. Vizsgáld meg a kulcsszavak keresési volumenét, szezonalitását, és azt, hogy milyen típusú tartalmak rangsorolnak az adott kifejezésekre. A SERP (találati lista) elemzésével például kiderítheted, hogy a Google milyen találatokat (videó, képek, cikkek) jelenít meg leggyakrabban az adott kulcsszóhoz kapcsolódóan, ami segíthet a helyes tartalomformátum meghatározásában.
A „bio zöldség rendelés” kulcsszónál maradva, ha például azt látod, hogy bár magas keresési volumennel rendelkezik, de erős is rá a verseny, akkor érdemes lehet egy kevésbé népszerű kulcsszót választani, mint a „bio zöldség online”, vagy a „bio zöldség házhozszállítás”. Emellett nézd meg a SERP eredményeket is, hogy milyen tartalmak rangsorolnak jól – pl. blogok, videók, termékoldalak – és ennek alapján határozd meg a saját tartalmad típusát.
A következő lépés a legértékesebb kulcsszavak kiválasztása. Ezeket érdemes relevancia, keresési volumen, valamint a verseny nagysága szerint csoportosítani, ami alapján egyértelműbbé válik, hogy a későbbiek során melyekre érdemes a már meglévő oldalakat optimalizálni, illetve mik azok a keresőkifejezések, amikre új tartalmat célszerű létrehozni. Ennél a lépésnél fontos figyelembe venni a keresési szándékot is, hiszen ez határozza majd meg a készülő tartalmak formátumát.
Tegyük fel, hogy a „bio zöldség rendelés online” kifejezést elemezve eldöntöd, hogy ez legyen az egyik fókusz kulcsszavad. Ha azt látod, hogy van kereslet rá és a verseny nem túl nagy, akkor készíthetsz egy tartalmat, amit erre a kifejezésre optimalizálsz. Az e köré csoportosított kulcsszavak pedig – például „bio zöldség kosár” vagy „friss gyümölcs házhozszállítás” – olyan remek long-tail kulcsszavak, amikre további aloldalakat vagy tartalmi blokkokat is készíthetsz.
Végezetül, az elemzés szakaszában érdemes megvizsgálni, hogy az oldalad jelenleg hol rangsorol a kiválasztott kulcsszavakra. Ha már az első helyeken szerepelsz, akkor érdemes a fókuszt más kulcsszavakra helyezni, vagy a már meglévő tartalmaidon javítani. Ahhoz, hogy a SEO stratégiádon optimalizálni tudj, elengedhetetlen, hogy a saját kulcsszavaid teljesítését is folyamatosan nyomon kövesd.
Ha azt látod, hogy a „bio zöldség rendelés online” kulcsszóra írt tartalmad csak a második oldalon jelenik meg a keresőben, érdemes lehet felülvizsgálni a tartalmat, hogy kellően kielégítő információk szerepelnek-e benne, megfelelően informatív-e, illetve optimalizálni az on-page elemeket. Az új kapcsolódó, támogató tartalmak is segíthetnek, hogy jobb pozícióba kerülj egy-egy head vagy mid-tail kulcsszóra, például a „bio élelmiszer csomag rendelés” kifejezésre.
Rengeteg kulcsszókutatáshoz használatos eszköz áll az online marketingesek rendelkezésére. Mi magunk is jó párat alkalmazunk ezek közül, ezekből párat be is mutatunk most neked.
Az eredményes kulcsszókutatás érdekében érdemes előbb megnézni, hogy az oldalad eddig milyen kifejezésekre hozott organikus forgalmat, illetve mely szavak azok, amikre bár történt keresés és meg is jelentél a találati listában, nem érkezett végül kattintás.
Ehhez nyisd meg a Google Search Console fiókod és kattints a “Teljesítmény” riportra. Jó, ha tudod, hogy csak 1000 sorig láthatod Search Console-ban a kifejezéseket.
Amennyiben honlapod rendelkezik belső kereső felülettel, érdemes ezekkel a szavakkal is tisztában lenned. Könnyen kiderítheted, hogy a látogatók által keresett kifejezések mindegyikéről rendelkezel-e tartalommal. Továbbá azt is megtudhatod, ha esetleg egy adott jelenséget vagy terméket a célközönséged más szóhasználattal keres.
Tipp: Ha szeretnél még többet megtudni a program működéséről, olvasd el Search Console útmutatónkat!
A kulcsszókutatás során számos SEO szoftver áll rendelkezésünkre. Ezek az eszközök segítenek jobban megérteni, milyen kulcsszavakra keresnek a felhasználók, illetve hogyan optimalizálhatjuk tartalmainkat a legjobban ezekre a kifejezésekre.
Az egyes szoftverek számos különböző mutatót használnak. A keresési mennyiség és a kulcsszónehézség alapvető metrikák, de eszköztől függően kaphatunk versenytárselemzést, vagy backlink térképet is kérhetünk. Fontos megjegyezni, hogy nincs egyetlen tökéletes eszköz; mindegyiknek megvannak a maga előnyei és korlátai. Például, míg az egyik szoftver kiválóan alkalmas arra, hogy nagy mennyiségű kulcsszó javaslatot generáljon, egy másik pontosabb adatokkal szolgálhat a keresési mennyiségre vonatkozóan.
Éppen ezért az ügynökségek és szakemberek gyakran több eszközt is kombinálnak, hogy a lehető legátfogóbb képet kapják a kulcsszókutatás során. Ez azért is fontos lehet, mert ha csak egyetlen eszközt használunk, az összehasonlítási lehetőség hiányában bizonyos adatokat hibásan értelmezhetünk.
Összességében tehát a legjobb megoldás, ha több eszközt is használsz egyszerre, és az általuk nyújtott adatokat összeveted, így teljes körűbb és megbízhatóbb kulcsszókutatást végezhetsz, ami segít a megalapozott döntéshozatalban a SEO stratégia kialakításakor.
Ahogy már említettük, minden SEO eszköz más metrikában erős, de kellő technikai tudás birtokában a piacvezető szoftverekkel gyakorlatilag akár egy összetettebb kulcsszókutatás is elvégezhető az ötletgyűjtéstől kezdve a versenytársak elemzésén át az eredmények adatokkal történő alátámasztásáig.
Számtalan esetben találkozunk azonban olyan anomáliákkal, amelyek miatt egyes eszközök eredményeit kénytelenek vagyunk megkérdőjelezni. Az BP Digitalon belül éppen ezért mi is minden esetben több eszköz kombinálásával végzünk kulcsszókutatást, így ki tudjuk kerülni az egyes szoftverek gyengeségeit és kihasználhatjuk az erősségeiket.
De mi lenne, ha csak egy szoftvert használhatnánk kulcsszókutatáshoz? Mennyire lenne eredményes egyetlen eszköz használata? Elég nagy adatbázisból tudnánk adatokat felhasználni? Mennyire pontosak lennének ezek az adatok?
Többek között a fenti kérdések megválaszolása miatt készítettünk az Ahrefs, az Semrush, a RankTracker, a Moz, a Serpstat és a Canirank segítségével egy-egy önálló kulcsszókutatást ugyanazokat a témákat feldolgozva.
Az elemzés során 5 különböző témát vizsgáltunk, amelyek között minél kisebb átfedés található, így kiküszöbölve az esetleges duplikált kulcsszavak problémáját.
A kísérlethez használt kulcsszavak:
A kutatásban kíváncsiak voltunk többek között az egyes szoftverek által nyújtott összes kulcsszóötlet mennyiségére, a megjelenített adatok használhatóságára, illetve a számításuk mögött lévő logikára, hogy ezek alapján megtaláljuk a lehető legjobban használható eszközt.
Az Ahrefs jelenleg az egyik legjobb magyar nyelven elérhető SEO eszköz. Bár backlink audit készítésekor is nagy potenciál rejlik az eszközben, azonban kulcsszókutatás során sem hagy cserben bennünket. Magyar nyelven is nagy kulcsszóadatbázissal rendelkezik az eszköz, így ötletek generálására is alkalmas.
A kísérlet során az 5 témára összesen 1274 kulcsszóötletet kaptunk, amelyhez a legrelevánsabb Phrase match riportot használtuk fel.
A keresési mennyiségen kívül a várható kattintások számát is előrejelzi az eszköz, illetve a CPS (click per search) segítségével a keresésenkénti várható kattintásokat is megtudhatjuk. Továbbá figyelemreméltó pontossággal elemzi a SERP featureket is, ami nagy segítségünkre lehet az adott kulcsszóra készítendő tartalom formátumára vonatkozóan.
Az Ahrefs-nek van egy egyedi mutatója, a Domain Rating (DR), amely azt méri, hogy az adott domain mennyire erős a bejövő hivatkozások (backlinkek) alapján. Minél magasabb ez az szám egy 1-100-ig terjedő skálán, annál erősebb és hitelesebb a weboldal. Ez a mutató igazán hasznos, ha a saját és a versenytársaid hitelességét szeretnéd összevetni. De, szintén nagy segítség lehet, ha prémium linkek építésével növelnéd oldalad hitelességét. Ebben az esetben ugyanis arra kell törekedned, hogy minél több olyan domain hivatkozzon a te weboldaldra, melynek magas a DR értéke. Hogy milyen DR érték számít magasnak? Ez attól is függ, hogy a te piacodon átlagosan milyen hitelességi mutatóval rendelkeznek a versenytársak. Mindenesetre, arra törekedj, hogy a te oldalad DR értékénél ne legyen kisebb a domain mutatója, ahová a linket szánod építeni.
A Domain Rating tehát egy hasznos iránymutató metrika az off-page SEO-ban.
Az Semrush esetében a kulcsszókutatás folyamata egy kicsit bonyolultabb, mint az Ahrefs-nél.
A Semrush segítségével összesen 2081 kulcsszó ötletet sikerült összegyűjtenünk, azonban ezek sokszor nem releváns elemeket is tartalmaztak, egyes témákat túl tágan értelmezett az eszköz. Az Ahrefshez viszonyítva egyébként a Semrush magyar nyelvű adatbázisa kisebb méretű, azonban az angolul végzett kulcsszókutatásoknál felveszi a versenyt.
A Semrush-ról érdemes tudni, hogy nem csak SEO fókuszú eszköz, olyan PPC-re vonatkozó adatokat is tartalmaz, mint például a Competitive Density, ami a kulcsszónehézség fizetett hirdetésekre érvényes megfelelője.
A SERP featurek meghatározásánál is jobb munkát végez az Ahrefs, a SEMRush adatai hiányosak és ezért nem használhatók. A kulcsszó nehézség mutató rendkívül hasonlít az Ahrefsnél tapasztaltakra és a számítás mögötti logika is hasonló, de csak a saját adatbázisban tárolt adatokat veszi alapul.
Az Semrush kulcsszóötletek gyűjtésére alkalmas, a keresési mennyiségek tekintetében viszont más Google Ads adatot felhasználó eszközhöz képest nem mutat újdonságot, illetve a többi mutató is inkább a megfelelően, mintsem a nagyszerűen használható kategóriába esik.
Az SEO PowerSuite Ranktracker nevű eszköze kategóriájában az egyik legjobb SEO eszköz. A Ranktracker valós idejű helyezés-vizsgálattal szolgál, amely nagyszerűen működik.
Ha Ahrefs, illetve SEMRush segítségével szeretnénk a saját helyezéseinket is feltüntetni a kulcsszókutatásban akkor több plusz riport összefűzését igényelné a folyamat, de még ekkor sem a legfrissebb adatokat kapnánk meg.
A helyezésvizsgálaton túl azonban sokkal több rejlik a RankTrackerben. Bár önmagában kulcsszókutatásra korlátozottan alkalmazható, Google Ads-el történő integráció után szárnyakat kap és egy end-to-end kulcsszókutató eszközzé válik.
A Google Kulcsszótervező által használt adatok miatt a kísérletben a szuper releváns Phrase Match ötleteket a Ranktrackernél nem tudtuk alkalmazni, így kevésbé releváns kifejezések is becsúsztak az összegyűjtött 1866 kulcsszóötletbe.
A keresési mennyiséget a Google Kulcsszótervező segítségével nyeri ki az eszköz, így a csoportosítás által okozott csorbulásokat a Ranktracker esetében is kénytelenek vagyunk elszenvedni. Amennyiben nincs költéssel rendelkező Google Ads fiókunk akkor nem kapunk pontos adatot, csak egy hozzávetőleges sávot keresési mennyiség lekérésekor.
Mivel csupán témakör alapján, konkrét weboldal nélkül végeztük el a kulcsszókutatást, így nem tudtuk kiaknázni a Ranktracker valódi erejét, a helyezésvizsgálatot.
Amellett, hogy országspecifikusan képes az eszköz követni a helyezéseket, még eszköz szerinti bontásban is alkalmas a helyezéseink rögzítésére, ami a mobile-first indexing bevezetése óta különösen hasznos.
A Moz az egyik legismertebb és a legrégebben piacon lévő SEO szoftver. Számtalan saját adatbázissal és értékkel dolgozik, amely kiemeli a Google Kulcsszótervezőjére épülő eszközök közül.
A keresési mennyiség tekintetében a Moz Keyword Explorer nevű eszköze egy sávos megoldást alkalmaz. A minimum és maximum várható keresési mennyiséget jeleníti meg a felhasználók számára. Gyakorlatilag ez a két szám átlaga nagyban hasonlít a többi eszköznél tapasztalt egy számban kifejezett keresési mennyiségre.
A keresési nehézség meghatározásánál a Moz a saját adatbázisán alapuló DA és PA értékeket használja.
Más eszköznél nem megtalálható, Moz-specifikus mutató az organikus átkattintási arány, amely megmutatja, hogy a kattintások hány százalékát kapják az organikus linkek. Ha featured snippetek, hirdetések elérhetőek az adott kulcsszóra, akkor a potenciális kattintások száma alacsonyabb.
A kulcsszavak prioritása egy egyedi és jól használható metrika, amely kombinálja a keresési mennyiséget, a kulcsszó nehézségével és az organikus átkattintási aránnyal. Egy 100-as skálán minél magasabb ez az érték, annál jobb az adott kulcsszó.
A jó kulcsszó a prioritási mutatóból levezetve potenciálisan magas keresési mennyiséggel rendelkezik, viszonylag könnyű rá jó helyezést elérni és a kattintások nagy része az organikus találatokra irányulnak.
A Moz mutatói bár rendkívül biztatóak, azonban a magyar nyelven elérhető kulcsszóadatbázisa nem elég nagy egy teljes kulcsszókutatáshoz. Leginkább a nagyobb keresési mennyiségű kulcsszavakhoz található meg minden adat, míg a kevésbé keresett kifejezéseknél hiányzik a keresési mennyiség.
A Moz esetében is több mint 1000 kulcsszóötletet sikerült összegyűjtenünk, azonban ezeknek több, mint a fele nélkülözi a keresési mennyiségeket.
A másik negatívum a Moz részéről, hogy sok angol nyelvű, illetve nem releváns kifejezést is ötletként kínált fel.
A Serpstat kulcsszókutatást segítő eszköze főleg Google Ads adatok alapján dolgozik, így mind a kulcsszóötletek mennyiségében, mind a mennyiségében hasonlít egy egyszerű Google Ads Kulcsszótervező exporthoz.
Az eszközön belül trendek grafikonjait is elemezhetjük, ami egyébként a Google Trendsre épül.
A szoftver mutatja a kifejezésekre rangsoroló találatok számát, a top 100 találatban rangsoroló közösségi média oldalakat és a PPC-hez tartozó általános Google Ads adatokat.
A Kulcsszó típusa megmutatja hogyan néz ki a találati lista az adott kifejezésre. Az Ahrefs is rendelkezik ugyanezzel a funkcióval, ami ott SERP Features néven fut. Elérhető hirdetések, videós találatok, képek a találatok között és egyéb átkattintási arányt befolyásoló és keresési szándék által formált elemek azonosítására alkalmas a Serpstat a kulcsszótípus változójával.
Az 5 fő kulcsszó segítségével 1177 kulcsszóötletet sikerült generálnunk, amely közel áll a többi eszköz számaihoz. Mivel erősen Google Ads adatokra épül a Serpstat, így ezen meg sem lepődtünk.
Bár van kulcsszónehézség mutatója is az eszköznek, azonban az magyar nyelven nem elérhető.
Ilyen formában a Serpstat nem kínál többet magyarul, mint a Google Kulcsszótervezője.
A kulcsszótípusok keresési nehézséggel történő kiegészítésével magyar nyelven is használható lenne a seo eszköz.
Egy ígéretesnek tűnő, sokoldalú SEO eszköz a Canirank, amely kulcsszókutatás készítésére is alkalmas. Az eszköz egy többlépcsős folyamaton keresztül elemez számunkra kulcsszavakat és az oldalunk rangsorolási potenciálját.
Mindenekelőtt érdemes megadni a honlapot, amelyre a kulcsszókutatást végezzük, valamint a versenytársakat. Egy új honlap esetében ezeket a funkciókat nem tudjuk teljes mértékben kiaknázni. A saját és versenytársak oldalainak megadása azért fontos, mert ebből és a találati listából számítja ki a rendszer a rangsorolási potenciált az egyes kulcsszavakra.
A generált kulcsszólista adatai és az ötletek mennyisége hagynak kívánnivalót maguk után. A rangsorolási potenciálon kívül minden más adat megtalálható minden kulcsszókutatáshoz használt eszköznél.
A rangsorolási potenciált a saját, a versenytársak, illetve a kifejezés találati listájának elején rangsoroló oldalak domain és URL erőssége szerint számítja ki. Talán ez a Canirank egyik legfőbb funkciója, ami miatt érdemes használni.
Sajnos magyar nyelven rendkívül hiányos adatbázissal dolgozik a rendszer, több egyébként valójában magas keresési mennyiségű kulcsszóhoz párosít 0-s értéket az eszköz.
A magyar nyelvű kifejezések közé sok angol nyelvű kulcsszót is vegyít az eszköz, ami esetünkben nem előnyös. Ékezetes kifejezéseket sokszor hibásan transzformál a rendszer, ezáltal használhatatlanná teszi az adatokat.
Az eszköz a honlapon belüli munkára lett optimalizálva, így az adatok exportálása és más adatforrásokkal történő kombinálása problémás.
Sajnos jelenlegi formájában a Canirank nem alkalmas magyar nyelven komplex kulcsszókutatás készítésére a kísérlet eredményei alapján.
A 6 eszköz által elvégzett kulcsszókutatások külön-külön is használhatóak, azonban a használt adatok között nagy eltérés is lehet. Mindig érdemes az adott eszköz mögött meghúzódó számolási elveknek utánanézni és összevetni egymással az eredményeket. A kulcsszókutatás különböző fázisaiban más-más eszközt érdemes használnunk, ha a legmegbízhatóbb és leghatékonyabb kutatást szeretnénk eredményül. A hat elvégzett kutatás szerint az alkalmazott eszközök a következő esetekben, illetve az alábbi adatok terén a leghatékonyabbak:
A tökéletes eszköz és módszer megtalálása a kulcsszókutatáshoz tehát nem egyszerű feladat, azonban ha megfogadod az alábbi tanácsokat, biztosan meglesz az eredménye.
Ismerd meg a SEO szoftverek erősségeit és gyengeségeit: Lehetőleg próbálj ki minél több SEO eszközt, és gyűjts személyes tapasztalatokat a használatukkal kapcsolatban. A legtöbb szoftver ingyenes próbaverzióval is rendelkezik, így láthatod, milyen adatokkal lehetnek a segítségedre.
Kombinálj több eszközt: Kulcsszóötletek gyűjtéséhez nagyszerű segítség az Ahrefs, amelynek szinte minden más adatát is érdemes felhasználni. Ha viszont valóban mindenre kiterjedő kulcsszókutatást szeretnél végezni, akkor már a kulcsszóötletek gyűjtésénél is érdemes minél több eszközt használni.
A kulcsszókutatás különböző fázisaiban használd őket: Mindegyik SEO eszköz más mutató tekintetében jobb és a kulcsszókutatás más-más szakaszában veheted hasznát, ezért is érdemes kombinálni őket.
Összesítsd az adatokat: Az Ahrefs adatait például érdemes minden releváns kulcsszóra lekérni, míg a keresési mennyiséget a RankTracker segítségével beépíteni a kutatásba. A kapott eredmények által így még átfogóbb képet kaphatsz az egyes kulcsszavakról.
Válaszd a legütőképesebb eszközöket: Bár a felsorolt SEO eszközön kívül számtalan más szoftver is elérhető a piacon, tapasztalataink szerint jelenleg az Ahrefs, SEMRush és RankTracker trió a legütőképesebb.
Ha igazán alaposan akarod csinálni, akkor a kulcsszókutatás folyamata elég időigényes lehet. Nem elég csak meghatározni a kulcsszavakat. Figyelembe kell venni például az adott kulcsszóhoz köthető keresési szándékot és mennyiséget, hogy milyen célú az adott keresési kifejezés, illetve, hogy az adott kulcsszóra milyen típusú tartalmat várnak a felhasználók és a Google robotjai.
Teljesen érthető, ha neked vagy a marketingesednek nincs kapacitásod elsajátítani a kulcsszókutatás fortélyait! Mi évek óta ezzel foglalkozunk, a mögöttünk álló több 100 projekt során számtalan kulcszókutatást elvégeztünk. Értünk ahhoz, amit csinálunk.
A BP Digitalnál felkutatjuk és kiválasztjuk azokat a kifejezéseket, amelyekre a célközönséged keres, és amelyek üzleti szempontból a legnagyobb értéket képviselik.
Megvizsgáljuk, hogy az adott témakörben melyek a legnépszerűbb kulcsszavak. Ez alapján olyan keresőoptimalizált tartalmakat állítunk össze, melyek segítenek láthatóvá válni a keresőben, növelve ezáltal az organikus forgalmad arányát.
A tartalmak írásán kívül természetesen a SEO összes területével foglalkozunk. Például egy alapos technikai SEO audittal kideríthetjük, hogy oldalad egyáltalán indexálva van-e? Prémium linkek építésével pedig a domained hitelességét növelhetjük, mely szintén nélkülözhetetlen az eredményes SEO projekt érdekében, különösen az olyan piacokon, ahol nagy a verseny.
Ha tudod, hogy a keresőből számottevő forgalom érkezhet organikus módon az oldaladra, de eddig nem sikerült felvenni a versenyt az első oldali helyezésekkel, akkor nézzük meg, hogy mit lehetne tenni ez ellen. Vedd fel velünk a kapcsolatot, beszéljünk!
A kitöltés kötelezettségmentes.