Google trükkök: keresési operátorok és speciális keresések

Miről fogsz olvasni?

Ha valamire nem tudjuk azonnal a választ, megkeressük. Ez még az internet előtt valószínűleg abból állt, hogy megkérdeztük ismerőseinket, esetleg felnyitottunk egy könyvet. Azonban ma már szinte reflexből a Google keresőjéhez folyamodunk.

Nem kérdés, hogy a Google a legnépszerűbb kereső világszerte: a piac 92%-át uralják. A Google segítségével évente több, mint 2 billió keresést bonyolítunk le. Ez percenként 3.8 millió egyedi keresést jelent. Hogyha valaki számok helyett jobban szereti az adatvizualizációt, kattintson a Google Data Arts Team által készített földgömbre. Kiderül belőle, mekkora a keresési mennyiség aránya a különböző nyelvek szerint.

Mindenkinek megvan a maga módszere arra, hogyan jut hozzá bizonyos információkhoz online, a keresőből. Vegyük sorra először a legegyszerűbb technikákat, majd ismerkedjünk meg a Google trükkökkel!

HOGYAN KERESSÜNK: AZ ALAPOK

1. EGYSZERŰEN ÍRJUK BE A KERESŐMEZŐBE AZT, AMIRE KÍVÁNCSIAK VAGYUNK

Chrome böngésző esetében elég, ha a fenti URL-mezőbe illesztjük be a kifejezéseket. Bármennyi szót használhatunk és azokat szinte bárhogy megfogalmazhatjuk. Ha például a pécsi fánkozók címe érdekel, csak írjuk be: hol vannak pécsi fánkozók? Természetesen bármikor kedvünkre módosíthatjuk, vagy akár bővíthetjük is a keresési kifejezést.

Ne törődjünk az elütésekkel vagy a kis- és nagybetűk használatával. A beépített helyesírás-ellenőrző miatt mindig az adott keresőszó leggyakoribb írásmódját használja a Google, még akkor is, ha esetleg helytelenül adtuk meg a kiinduló szót. Ráadásul ugyanazt a találatot kapjuk akkor is, ha kisbetűvel, meg akkor is, ha naggyal írtuk be.

A Google hivatalos dokumentációjában az szerepel, hogy ügyelni kell a kereséskor használt nyelvezetre – tehát például fáj a fejem helyett fejfájás legyen megadva, mert az egészségügyi portálok inkább a második variációban hivatkoznak a problémára. Szerencsére ez a 2019. októberében bevezetett BERT algoritmusnak köszönhetően már egyre kisebb jelentőséggel ír. Az új algoritmus lényege, hogy a korábbi, kulcsszó-alapú keresés helyett a hétköznapi nyelv fordulatait is értelmezni tudja.

Amennyiben még pontosabb eredményt szeretnénk kapni, használjuk bátran a szűrőket. Ehhez nincs más dolgunk, mint rákattintani az “Eszközök” menüpontra.

Eszközök – Extra szűrők

Természetesen a formátumra is szűrhetünk, tehát megadhatjuk, hogy képet, hírt, videót, helyszínt keresünk-e. Mindegyik formátumra eltérő szűrő vonatkozik. 

Például ilyen egy videós találati lista böngészésekor felbukkanó filter:

Videó szűrő

Ha további formátumok közül szeretnénk válogatni, kattintsunk az “Egyebek” menüpontra. Lehetőségünk lesz így a vásárlással, könyvekkel, járatokkal, pénzügyekkel kapcsolatos találatok elérésére.

A még specifikusabb keresési eredményért pedig látogassunk el az alábbi oldalra: https://www.google.com/advanced_search.

Abban az esetben pedig, ha szabadalom után keresnénk, használjuk az erre kitalált Google Patents oldalt.

2. HANGALAPÚ KERESÉS

Mondjuk azt, hogy “OK Google”, vagy válasszuk a mikrofon ikont és már meg is jelenik a találati lista.

Hangvezérlés segítségével többek között

  • beállíthatunk ébresztőt magunknak: Set an alarm for 7 AM
  • telefonhívást kezdeményezhetünk: Call Peter
  • zenét játszhatunk le: Play Queen
  • turistalátványosságokat kereshetünk: What are some attractions in Leiden?
  • ha pedig gyors tényekre vagyunk kíváncsiak, azt is könnyedén megtehetjük, például: Do I need a jacket today?

További tippekért keressük fel a súgót.

3. KÉPEK KERESÉSE EGYSZERŰEN ÉS PROFIN

Többféleképpen is kereshetünk képekre. Először is írjuk be a keresőbe az adott kifejezést, majd menjünk rá a “Képek” menüpontra. Hogyha konkrét kritériumaink vannak a vizuális tartalommal kapcsolatban – méret, szín, felhasználási jogok, formátum, feltöltés ideje, akkor ajánlott az “Eszközök” menüpontra kattintani.

Google Képkeresés

Különösen akkor érdemes szűrni a felhasználási jogokat, ha fel szeretnénk használni azt honlapunkon, esetleg más üzleti anyagokban (például prezentáció).

Egy másik mód a képkeresésre, ha az http://images.google.com oldalon kezdjük meg a kutakodást. A találatok automatikusan megjelennek és ugyanazt kapjuk, mintha a fenti módszert követtük volna.

Lehetőségünk van továbbá tartalmi szűrőket megadni a képpel kapcsolatban. Ha például legszívesebben a tepertős pogácsáról nézegetnénk fotókat, könnyedén megtehetjük.

Képkeresés szűrők

Ha kiválasztottuk kedvencünket kattintsunk rá, a felugró jobboldali panelben pedig görgessünk lejjebb. Ezzel a kiválasztott képhez hasonló további találatokat kapunk.

Hogyha még részletesebben szeretnénk definiálni a keresett képet, használjuk ezt az oldalt: https://www.google.com/advanced_image_search.

FORDÍTOTT KÉPKERESÉS

Egy kevesek által használt funkció a fordított képkeresés. Szeretnénk tudni, melyik oldalon található meg az adott kép? Esetleg hasonló képekre szeretnénk keresni?

Három lehetőség közül is választhatunk:

  1. Egyszerűen feltöltjük a képet az ikon segítségével. Vagy kiválasztunk egyet a számítógépünkről és feltöltjük, vagy csak rákattintunk és odahúzzuk a keresőmezőbe.
  2. Kattintsunk arra a képre a honlapon, amire keresni szeretnénk. Jobb klikk lenyomása után válasszuk a “Kép címének másolása” lehetőséget, ezután pedig az ikon megnyomása után a “Kép URL-jének beillesztése” opciót és illesszük be az URL-t.
  3. Chrome böngésző esetén menjünk rá arra az oldalra, ahonnan a képet szeretnénk másolni. Kattintsunk a képre jobb gombbal, majd a “Képkeresés ezzel: Google” után új ablakban nyílik meg a találati lista.

 

A fordított képkeresés az online marketing tevékenységünk során egy igazán hatékony eszközzé válhat. Könnyedén kideríthetjük például, ha egyes médiumok úgy használják fel képeinket, hogy nem tesznek rólunk említést. Ilyen esetben nyugodtan írjunk nekik egy üzenetet és kérjük a megfelelő forrásmegjelölést.

A legjobb esetben akár még egy dofollow backlinket is szerezhetünk oldalunk számára.

GOOGLE TRÜKKÖK: SPECIÁLIS KERESÉS OPERÁTOROK

A keresési operátorok speciális karakterekből és számokból álló kombinációkat jelentenek, melyek kiegészítik a meglévő szöveg-alapú keresést. Használatuk még a keresőoptimalizáláshoz is segítséget nyújthat.

Nézzük meg sorban a speciális kereséseket lehetővé tevő search operátorokat!

ALAP KERESÉSI OPERÁTOROK

“KERESÉSI KIFEJEZÉS”

Pontosan megegyező találatot kapunk vissza. Kétértelmű szavak esetében tökéletes, illetve ha el szeretnénk kerülni a szinonimák megjelenését. Eredményként csak a pontos egyezésű kifejezéseket kapjuk vissza.

Példa: “közösségi média”

OR

Keressünk X-re vagy Y-ra. Eredményként megkaphatjuk az X-hez vagy Y-hoz, vagy akár mindkettőhöz kapcsolódó találatokat. Az OR operátort helyettesíthetjük egy függőleges vonallal (|) is.

Példa: közösségi OR social media vagy közösségi | social media

Zárjunk ki egy szót vagy kifejezést. A példában megadott eredményként csak olyan találatot kapunk, ami kapcsolódik a közösségi médiához, de nem a Wikipédia oldalán található.

Példa: közösségi média -wikipedia.org

*

A csillag jel Jolly Jokerként viselkedik és bármilyen szót vagy kifejezést helyettesíthet.

Példa: közösségi * hirdetés

()

Csoportosítsunk kifejezéseket vagy keresési operátorokat, hogy még jobban szabályozhassuk a keresés végrehajtását.

Példa: (közösségi OR social) média

HALADÓ KERESÉSI OPERÁTOROK

DEFINE:

Használatával a Google beépített szótára nyílik meg, ami megmagyarázza az adott kifejezést. Magyarul egyelőre nem érhető el.
Példa: define:social media


CACHE:

Megmutatja a legutóbbi tárolt verzióját az adott URL-nek. Hasznos, ha kíváncsiak vagyunk arra, mikor volt utoljára feltérképezve oldalunk. 

Példa: cache:bpdigital.hu


SITE:

Csak az adott honlaptól jelenít meg találatokat. Tökéletes arra, hogy megtudjuk, hány oldalunk került indexelésre és melyek ezek. Ha például azt tapasztaljuk, hogy több ezer blog cikket írtunk, de csak százas nagyságrendben ad ki találatokat a kereső, akkor javasolt utánanézni a probléma gyökerének.

Arra is jó a site: operátorral keresés, hogy adott médiumtól specifikus tartalmakra szűrjünk.

Példa: site:bpdigital.hu linképítés

RELATED:

A beírt domainhoz hasonló oldalakat listázza. Kitűnő, ha adott témához több forrást keresünk.

Példa: related:moz.com

FILETYPE:

Ha adott fájlformátumra vagyunk kíváncsiak, írjuk be azt a filetype mögé. Például: pdf, doc, ppt, xls.

Példa: közösségi média filetype:pdf

SOURCE:

Kizárólag adott médiumtól szeretnénk Google híreket kapni? Csak adjuk meg a kifejezést és az oldalt.

Példa: közösségi média source:index

INTITLE:

Kizárólag az oldalak címében fog lezajlani a keresés az adott kifejezés után. Kifejezésekhez javasolt az idézőjel használata, így pontos találatokat kapunk.

Példa: intitle:”közösségi média hatásai”

ALLINTITLE:

Ugyanaz, mint az intitle, azzal a különbséggel, hogy az itt megadott összes kifejezésnek szerepelnie kell a címben.

Példa: allintitle:közösségi média kampányok

INURL:

Csupán az URL-ben szereplő szavakat veszi figyelembe ez az operátor. A példában megadott kifejezés eredménye például minden Google bejelentéssel foglalkozó tartalom, aminek az URL-jében szerepel a 2020-as szám.

Példa: google announcement inurl:2020

ALLINURL:

Minden megadott szónak szerepelnie kell az URL-ben.

Példa: allinurl:facebook online képzés

INTEXT:

A megadott szó megjelenik a tartalom szövegében.

Példa: intext:seo

ALLINTEXT:

Minden itt felsorolt kulcsszó megtalálható a tartalom szövegében.

Példa: allintext:snapchat “hirdetési költség”

AROUND(X)

Olyan eredményt kapunk, ami X szónyi távolságra van a 2 megadott kifejezéstől. A példánkban a média és az előny szavak maximum 3 szóra lehetnek egymástól a szövegben.

Példa: média AROUND(3) előny

ÍGY HASZNÁLD KI A SPECIÁLIS KERESÉSEKBEN REJLŐ POTENCIÁLT

A speciális kereséseknek köszönhetően számtalan technikai, tartalmi, valamint linkszerzési hiányosságra, hibára is fényt deríthetünk. Ismertetünk 3 felhasználási módot, melyek kiszűrnek néhány gyakori keresőoptimalizálással kapcsolatos jelenséget.

RENDELKEZÜNK DUPLIKÁLT TARTALOMMAL?

Egyes webshop motorok óhatatlanul is duplikálják a termékek URL-jeit, ha például többféle változatban – színben, kiszerelésben – kaphatóak, illetve ha egy terméket több címkével is ellátunk.

Javasolt a fő termékverzióra terelni a forgalmat, nehogy a többi alternatíva kannibalizálja a megjelenéseket, valamint a kattintásokat. Ezen probléma kiszűrésére indítsunk egy egyszerű site: keresést és adjuk meg a gyanúsnak gondolt kifejezésünket, jelen esetben akár egy termékünk nevét.

Példa: site:domainünk “termék neve”

KIK EMLÍTENEK MINKET? SZÁRMAZIK TŐLÜK LINK?

Kíváncsiak vagyunk rá, kik beszélnek rólunk? Nincs más dolgunk, mint rákeresni márkanevünkre és kiszűrni saját domainünket a találati listából.

Példa: intext:”márkanév” -site:domainünk

Ezt követően pedig nézzük meg, hogy az egyes médiumok elhelyeztek-e ránk mutató linket és ha igen, az dofollow-e.

Ez a módszer továbbá arra is jó, hogy kémkedjünk a versenytársak után. Vajon ők hol jelennek meg? Milyen fajta tartalmakat írnak róluk? A BP Digital külső tartalmaira például így lehet rákeresni: intext:”bp digital” -site:bpdigital.hu.

MINDEN TARTALMUNK BIZTONSÁGOS?

Nemrég átestünk egy domain migráción, aminek következtében az eddigi HTTP oldalakat HTTPS protokollra költöztettük? Győződjünk meg róla, hogy valóban megtörténtek-e az átirányítások és nem ragadt-e be egy-egy URL!

Keressünk a domainünk összes URL-jére, majd zárjuk ki a HTTPS-sel rendelkezőket.

Példa: site:domain -inurl:https

A keresési operátorok tetszőleges sorrendjével és alkalmazásával szinte bármilyen kérdésre pillanatok alatt megkaphatjuk a választ, ezért a határ a csillagos ég. Bátran alakítsuk ki kedvünkre saját módszereinket.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.