Bevezetés a Google Tag Manager használatába

A Google Tag Manager egy címkekezelő eszköz, aminek a segítségével követőkódokat, analitikai mérést segítő kódokat és egyedi kódrészleteket helyezhezünk el weboldalunkon.

A Tag Manager használatának egyik legnagyobb előnye, hogy fejlesztői közbenjárás nélkül képessé tesz scriptek elhelyezésére az oldalon. A fejlesztői órákért a legtöbb nagyobb szervezetben is harcolni kell, ami egy új kampány indításánál problémát jelenthet. 

A Google Tag Manager megkönnyíti a marketingesek munkáját az eredmények mérésének, kampányok utánkövetésének tekintetében és akár, az organikus forgalomra pozitív hatást gyakorló strukturált adatok elhelyezését is lehetővé teszi.

A Google szerint a Tag Manager egyszerűvé, könnyűvé és megbízhatóvá teszi a címkekezelést és lehetővé teszi marketingesek és webmesterek számára, hogy a honlap összes címkéjét egy helyen kezeljék. 

Ugyan a Google Tag Manager használata is igényel némi technikai affinitást, azonban az eszköz beépített funkciói és a számtalan elérhető útmutató egyszerűvé teszi a legtöbb változtatás beépítését.

Miért és mikor indokolt a Google Tag Manager használata?

A legnépszerűbb analitikai eszköz, a Google Analytics adatai ugyan rendkívül hasznosak, azonban egyéb eszközöket nélkülözve megvannak a maga limitációi. 

A különböző címkék oldaladon való elhelyezésével, a Tag Manager és a Google Analytics együttes használatával azonban több adat gyűjtésére leszel képes.

Ha a Google Analytics által nyújtott alap mérési lehetőségek úgy érzed, számodra elegendőek, akkor nincs feltétlenül szükséged a Tag Manager bekötésére. Az esetek többségében azonban ezt érdemes megtenned.

WordPress oldalaknál például, ha más eszköz követőkódját szeretnéd elhelyezni az oldaladon, akkor alapvetően két lehetőség közül választhatsz: beilleszted a követőkódot a sablonod releváns fájljába vagy telepítesz egy bővítményt. Ez a két lehetőség oldalunk lassítása mellett biztonsági kockázatokat is rejteget. 

Ellenben, ha telepíted a Google Tag Managert, akkor a címkekezelőn belül már további követőkódokat adhatsz hozzá weboldaladhoz.

Még ennél is több lehetőséget tartogat azonban a Google Tag Manager.

Mire alkalmas a Google Tag Manager?

Különböző Google termékek és harmadik féltől származó scriptek és követőkódok elhelyezésére:

  • Google Analytics
  • Google Optimize
  • Facebook Pixel
  • Hotjar
  • Quora Pixel…

Felhasználókkal kapcsolatos interakciók mérésére:

  • Kattintások
  • Görgetés
  • Űrlap kitöltése
  • Videó megtekintése
  • Egyedi esemény célok megvalósulása

A GTM segítségével lehetséges egyéni HTML kódként is címkék elhelyezése a weboldalon, ez pedig jelentősen bővíti a mozgásterünket és a SEO szempontból is pozitív hatással bíró kódrészletek beillesztését teszi lehetővé.

Ha szeretnél bővített keresési eredményként megjelenni a találatok között vagy csak szeretnéd, hogy a Google hatékonyabban értelmezze oldalad, akkor érdemes strukturált adatokat használnod. 

A strukturált adatok GTM-el történő beillesztéséről egy korábbi cikkünkben írtunk.

A Google Tag Manager használata

Ha sikerült meggyőznünk a GTM nyújtotta előnyökről, akkor jogosan érdeklődhetsz a következő lépések iránt. 

A cikk hátralévő részében röviden leírjuk az új fiók regisztrálásának folyamatát és a GTM kód oldalunkon való elhelyezésének alternatíváit is bemutatjuk.

De ne szaladjunk ennyire előre.

Először a Google Tag Manager weboldalán a Fiók létrehozása gombra érdemes kattintani. Az ország megadásán és az elnevezések specifikálásán túl ennél a lépésnél kell kiválasztani, hogy milyen platforhoz szeretnénk bekötni a címkekezelőt.

Honlapok mellett mobil applikációk és AMP technológiát használó weboldalak méréseinek pontosítására is használhatjuk a Google Tag Managert. Ha egy honlapba (legyen az webshop, blog vagy portfólióoldal) szeretnénk bekötni a GTM-et, akkor az Internet célplatformot érdemes választani.

google tag manager új fiók regisztrálása
Új Google Tag Manager fiók regisztrálása

A fiók létrehozása után két kódrészletet kapunk, amelyet honlapunk <head>, illetve <body> részének tetejére szükséges beillesztenünk. 

A GTM bekötésére számtalan lehetőség kínálkozik bővítmények formájában, de fájljaink egyszeri módosításával harmadik féltől származó plugin nélkül is beköthetjük címkekezelő fiókunkat.

Google Címkekezelő beillesztendő kódok
Google Címkekezelő beillesztendő kódok

Google Tag Manager bekötése WordPress weboldalaknál

A WordPress a legnépszerűbb tartalomkezelő (CMS) rendszer a világon, így a GTM bekötését is egy WordPress weboldal példáján keresztül mutatjuk be. 

Mivel sokan idegenkednek a kódokkal való zsonglőrködéstől, így technikai affinitást nem igénylő bővítmények telepítésével is lehetséges a címkekezelő bekötése.

1. Google Tag Manager for WordPress bővítmény

Geiger Tamás bővítménye az egyik legnépszerűbb és kifejezetten a GTM használatára készített alternatíva. Míg más bővítmények próbálják összemosni a címkekezelőt más analitikai szoftverekkel (amire nincs szükség, mivel Tag Manageren belül később beilleszthető azok kódja), addig a Google Tag Manager for WordPress csak a fontos beállításokra koncentrál.

A bővítmény telepítéséhez a Bővítmények, Új hozzáadása menüpontra érdemes kattintani. Itt a “google tag manager” kifejezésre keresve elsők között kapjuk meg a szükséges WordPress bővítményt.

GTM bekötése bővítménnyel
GTM bekötése bővítménnyel

Telepítés után a bővítményen belül csupán a Google Tag Manager tárolónk ID-ját szükséges megadni, ami a képen látható helyen található:

Google Tag Manager ID
Google Tag Manager ID

Az egyedi azonosítót ezután a bővítményen belül szükséges megadni. A módosítások mentése után már használhatjuk is a Google Tag Managert WordPress weboldalunkkal.

Google Tag Manager for WordPress
Google Tag Manager for WordPress – ID hozzáadása

2. Google Tag Manager bekötése manuálisan

Ha nem szeretnénk egy újabb bővítményt telepíteni és inkább saját magunk illesztenénk be a szükséges kódrészleteket, akkor erre is megvan a lehetőségünk WordPress-t használva. A használatban lévő sablon header.php fájlját szükséges ehhez módosítani.

Először is érdemes egy child theme-t létrehozni, hogy módosításaink megismételhetőek legyenek, miközben megtartja témánk a szülői téma (az eredeti sablon) funkcionalitását. 

Child theme létrehozásával módosításaink nem vesznek el egy esetleges frissítéskor sem.

A Google Tag Manager snippet-ek elhelyezésére kattintsunk a Megjelenés, Sablonszerkesztő menübe. Itt válasszuk ki a használatban lévő sablont és szerkesszük a header.php fájlt.

<head> és<body> helye egy sablonon belül
<head> és <body> helye egy sablonon belül

A GTM kódrészletek közül az egyiket a <head> rész alá közvetlenül, míg a másik kódot a <body <?php body_class(); ?>> részt követően javasolt beilleszteni.

A Twenty Twenty sablon használatával a következőképp néz ki a <head> részbe illeszthető GTM snippet:

<head> részbe illeszthető GTM snippet
Példa: <head> részbe illeszthető GTM snippet

A body részbe pedig a következőképp került beillesztésre a kód:

<body> részbe illeszthető GTM snippet
Példa: <body> részbe illeszthető GTM snippet

A kód beillesztése után a Fájl módosítása gombra kattintva menthetjük el a változásokat.

Bármelyik módszert is válasszuk a Google Tag Manager kódjának elhelyezésére, utána mindenképp érdemes tesztelni, hogy megfelelően sikerült-e az eszköz bekötése.

A telepítés ellenőrzésére a Tag Assistant Google Chrome bővítményt érdemes használni.

Hogyan használd a GTM-et a gyakorlatban?

Korábbi cikkünkben írtunk róla, hogyan tudod strukturált adatokkal kiegészíteni oldalaidat, ami SEO szempontból pozitív hatással lehet weboldalad teljesítményére. 

Ez a bevezető cikk pedig egy sorozat része. 

Most a Google Tag Manager előnyeit, felhasználási módjait érintettük és gyakorlatiasan végigvezettünk az eszköz bekötésének folyamatán. A következő cikkben pedig egy újabb, a strukturált adatokhoz hasonló gyakorlati alkalmazását fogjuk bemutatni az eszköznek.

Nem szeretnél lemaradni? Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Feliratkozás

5+1 SEO tipp



AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Beszéljünk!