Bevezetés a Google Tag Manager használatába

Miről fogsz olvasni?

A Google Tag Manager egy címkekezelő eszköz, aminek a segítségével követőkódokat, analitikai mérést segítő kódokat és egyedi kódrészleteket helyezhezünk el weboldalunkon.

A Tag Manager használatának egyik legnagyobb előnye, hogy fejlesztői közbenjárás nélkül képessé tesz scriptek elhelyezésére az oldalon. A fejlesztői órákért a legtöbb nagyobb szervezetben is harcolni kell, ami egy új kampány indításánál problémát jelenthet. 

TIPP

A Google Tag Manager megkönnyíti a marketingesek munkáját az eredmények mérésének, kampányok utánkövetésének tekintetében és akár, az organikus forgalomra pozitív hatást gyakorló strukturált adatok elhelyezését is lehetővé teszi.

A Google szerint a Tag Manager egyszerűvé, könnyűvé és megbízhatóvá teszi a címkekezelést és lehetővé teszi marketingesek és webmesterek számára, hogy a honlap összes címkéjét egy helyen kezeljék. 

Ugyan a Google Tag Manager használata is igényel némi technikai affinitást, azonban az eszköz beépített funkciói és a számtalan elérhető útmutató egyszerűvé teszi a legtöbb változtatás beépítését.

MIÉRT ÉS MIKOR INDOKOLT A GOOGLE TAG MANAGER HASZNÁLATA?

A legnépszerűbb analitikai eszköz, a Google Analytics adatai ugyan rendkívül hasznosak, azonban egyéb eszközöket nélkülözve megvannak a maga limitációi. 

A különböző címkék oldaladon való elhelyezésével, a Tag Manager és a Google Analytics együttes használatával azonban több adat gyűjtésére leszel képes.

Ha a Google Analytics által nyújtott alap mérési lehetőségek úgy érzed, számodra elegendőek, akkor nincs feltétlenül szükséged a Tag Manager bekötésére. Az esetek többségében azonban ezt érdemes megtenned.

WordPress oldalaknál például, ha más eszköz követőkódját szeretnéd elhelyezni az oldaladon, akkor alapvetően két lehetőség közül választhatsz: beilleszted a követőkódot a sablonod releváns fájljába vagy telepítesz egy bővítményt. Ez a két lehetőség oldalunk lassítása mellett biztonsági kockázatokat is rejteget. 

Ellenben, ha telepíted a Google Tag Managert, akkor a címkekezelőn belül már további követőkódokat adhatsz hozzá weboldaladhoz.

Még ennél is több lehetőséget tartogat azonban a Google Tag Manager.

MIRE ALKALMAS A GOOGLE TAG MANAGER?

Különböző Google termékek és harmadik féltől származó scriptek és követőkódok elhelyezésére:

  • Google Analytics
  • Google Optimize
  • Facebook Pixel
  • Hotjar
  • Quora Pixel…
 

Felhasználókkal kapcsolatos interakciók mérésére:

  • Kattintások
  • Görgetés
  • Űrlap kitöltése
  • Videó megtekintése
  • Egyedi esemény célok megvalósulása
 

A GTM segítségével lehetséges egyéni HTML kódként is címkék elhelyezése a weboldalon, ez pedig jelentősen bővíti a mozgásterünket és a SEO szempontból is pozitív hatással bíró kódrészletek beillesztését teszi lehetővé.

Ha szeretnél bővített keresési eredményként megjelenni a találatok között vagy csak szeretnéd, hogy a Google hatékonyabban értelmezze oldalad, akkor érdemes strukturált adatokat használnod. 

strukturált adatok GTM-el történő beillesztéséről egy korábbi cikkünkben írtunk.

A GOOGLE TAG MANAGER HASZNÁLATA

Ha sikerült meggyőznünk a GTM nyújtotta előnyökről, akkor jogosan érdeklődhetsz a következő lépések iránt. 

A cikk hátralévő részében röviden leírjuk az új fiók regisztrálásának folyamatát és a GTM kód oldalunkon való elhelyezésének alternatíváit is bemutatjuk.

De ne szaladjunk ennyire előre.

Először a Google Tag Manager weboldalán a Fiók létrehozása gombra érdemes kattintani. Az ország megadásán és az elnevezések specifikálásán túl ennél a lépésnél kell kiválasztani, hogy milyen platforhoz szeretnénk bekötni a címkekezelőt.

Honlapok mellett mobil applikációk és AMP technológiát használó weboldalak méréseinek pontosítására is használhatjuk a Google Tag Managert. Ha egy honlapba (legyen az webshop, blog vagy portfólióoldal) szeretnénk bekötni a GTM-et, akkor az Internet célplatformot érdemes választani.

Új Google Tag Manager fiók regisztrálása

A fiók létrehozása után két kódrészletet kapunk, amelyet honlapunk <head>, illetve <body> részének tetejére szükséges beillesztenünk. 

TIPP

A GTM bekötésére számtalan lehetőség kínálkozik bővítmények formájában, de fájljaink egyszeri módosításával harmadik féltől származó plugin nélkül is beköthetjük címkekezelő fiókunkat.

Google Címkekezelő beillesztendő kódok

GOOGLE TAG MANAGER BEKÖTÉSE WORDPRESS WEBOLDALAKNÁL

A WordPress a legnépszerűbb tartalomkezelő (CMS) rendszer a világon, így a GTM bekötését is egy WordPress weboldal példáján keresztül mutatjuk be. 

Mivel sokan idegenkednek a kódokkal való zsonglőrködéstől, így technikai affinitást nem igénylő bővítmények telepítésével is lehetséges a címkekezelő bekötése.

1. GOOGLE TAG MANAGER FOR WORDPRESS BŐVÍTMÉNY

Geiger Tamás bővítménye az egyik legnépszerűbb és kifejezetten a GTM használatára készített alternatíva. Míg más bővítmények próbálják összemosni a címkekezelőt más analitikai szoftverekkel (amire nincs szükség, mivel Tag Manageren belül később beilleszthető azok kódja), addig a Google Tag Manager for WordPress csak a fontos beállításokra koncentrál.

A bővítmény telepítéséhez a Bővítmények, Új hozzáadása menüpontra érdemes kattintani. Itt a “google tag manager” kifejezésre keresve elsők között kapjuk meg a szükséges WordPress bővítményt.

GTM bekötése bővítménnyel

Telepítés után a bővítményen belül csupán a Google Tag Manager tárolónk ID-ját szükséges megadni, ami a képen látható helyen található:

Google Tag Manager ID

Az egyedi azonosítót ezután a bővítményen belül szükséges megadni. A módosítások mentése után már használhatjuk is a Google Tag Managert WordPress weboldalunkkal.

Google Tag Manager for WordPress – ID hozzáadása

2. GOOGLE TAG MANAGER BEKÖTÉSE MANUÁLISAN

Ha nem szeretnénk egy újabb bővítményt telepíteni és inkább saját magunk illesztenénk be a szükséges kódrészleteket, akkor erre is megvan a lehetőségünk WordPress-t használva. A használatban lévő sablon header.php fájlját szükséges ehhez módosítani.

Először is érdemes egy child theme-t létrehozni, hogy módosításaink megismételhetőek legyenek, miközben megtartja témánk a szülői téma (az eredeti sablon) funkcionalitását. 

Child theme létrehozásával módosításaink nem vesznek el egy esetleges frissítéskor sem.

A Google Tag Manager snippet-ek elhelyezésére kattintsunk a Megjelenés, Sablonszerkesztő menübe. Itt válasszuk ki a használatban lévő sablont és szerkesszük a header.php fájlt.

<head> és <body> helye egy sablonon belül

A GTM kódrészletek közül az egyiket a <head> rész alá közvetlenül, míg a másik kódot a <body <?php body_class(); ?>> részt követően javasolt beilleszteni.

A Twenty Twenty sablon használatával a következőképp néz ki a <head> részbe illeszthető GTM snippet:

Példa: <head> részbe illeszthető GTM snippet

A body részbe pedig a következőképp került beillesztésre a kód:

Példa: <body> részbe illeszthető GTM snippet

A kód beillesztése után a Fájl módosítása gombra kattintva menthetjük el a változásokat.

Bármelyik módszert is válasszuk a Google Tag Manager kódjának elhelyezésére, utána mindenképp érdemes tesztelni, hogy megfelelően sikerült-e az eszköz bekötése.

A telepítés ellenőrzésére a Tag Assistant Google Chrome bővítményt érdemes használni.

HOGYAN HASZNÁLD A GTM-ET A GYAKORLATBAN?

Korábbi cikkünkben írtunk róla, hogyan tudod strukturált adatokkal kiegészíteni oldalaidat, ami SEO szempontból pozitív hatással lehet weboldalad teljesítményére. 

Ez a bevezető cikk pedig egy sorozat része. 

Most a Google Tag Manager előnyeit, felhasználási módjait érintettük és gyakorlatiasan végigvezettünk az eszköz bekötésének folyamatán. A következő cikkben pedig egy újabb, a strukturált adatokhoz hasonló gyakorlati alkalmazását fogjuk bemutatni az eszköznek.

Szerző:

BP Digital

A BP Digital egy Budapest központú SEO ügynökség. Nálunk a keresőoptimalizálás fókusz, nem pedig üzletág. Tíz fős csapatunk minden nap azon dolgozik, hogy szakmailag megalapozott stratégiával és minőségi, értékteremtő tartalmakkal segítsünk jobb helyezéseket elérni ügyfeleinknek.

Ezeket olvastad már?