Webshop készítés lépései: Ötletek, Indulás, Logisztika

Miről fogsz olvasni?

Manapság, aki nincs az online térben, az nem is létezik. Talán túlzó ez a megállapítás, de ha a marketinget vagy a kereskedelmet vesszük, akkor beláthatjuk, hogy nagyon is helytálló. A cikk írásakor még fennálló világjárvány pedig kiemelten rávilágított arra, hogy, aki eddig nem tanúsított túl nagy érdeklődést az online platformok felé, az hibát követett el. De még mindig nem késő kapcsolni! 

Akár fizikailag létező boltodat szeretnéd fellendíteni és a weben böngészők számára is elérhetővé tenni a portékád, akár a nulláról fognál webáruház készítésébe, összeszedtük neked az ehhez szükséges legfontosabb lépéseket, amikre hatványozottan oda kell figyelned.

Webshopot készíteni nem olyan egyszerű, mint mozijegyet foglalni online, de közel sem lehetetlen, és ha jól csinálod a kezdetektől, akkor nagyon megéri. Az online tér manapság már legalább olyan hangsúlyos, mint a fizikai valóság, amiben létezünk. Online kommunikálunk a barátainkkal, online informálódunk, olvassuk a híreket, nézzük a filmeket, online sajátítunk el új hobbikat vagy nyelveket, és persze online vásárolunk. A jövőben pedig ez méginkább így lesz, úgyhogy nézzük, mi kell egy webáruház alapjainak lefektetéséhez!

BRAND A LELKE MINDENNEK

Egy webshop készítése mögött több ok is meghúzódhat

Vagy van egy remek, egyedi, korszakalkotó ötleted, ami annyira menő, hogy az emberek még nem is tudják, hogy kell nekik, márpedig kell nekik. Igazán egyedi ötletekkel, illetve piaci rést találva tényleg be lehet robbanni, ha a portéka valóban ötletes.

Az is lehet, hogy eddig hobbi szinten gyártottál valamit, afféle kézműves vagy, aki egyedi dolgokat kreál, és a munkád gyümölcse odáig fejlődött, hogy már mások is imádják, és szeretnének hozzájutni. Ebben az esetben is nélkülözhetetlen egy webshop.

Lehet, hogy meglévő, fizikai boltod termékeit szeretnéd az online felületre tolni.

Vagy rájöttél, hogy neked remek pénz kiegészítés, esetleg főállás lenne egy webshop, de még nem tudod, mit is érdemesárulni benne. 

A termék márpedig az egyik legfontosabb, hiszen ha az jó, és a köré felépített rendszer is jó lesz, akkor menni fog a bolt.

PRODUCT-MARKET FIT

Fontos tehát, hogy meglegyen a termék, amire valós piaci igény mutatkozik. Ha a semmiből vágsz bele, érdemes feltérképezni a konkurenciát, hogy kinek, mi megy, mire nyitottak az emberek, mi az, ami hosszútávon is jó bevételi forrás lehet. A konkurenciát egyébként is érdemes végig figyelni, hiszen központi szerepe van az árazásnál is, de ki lehet kerülni azokat a hibákat is, amiket ők elkövettek.

Fontosak az előzetes felmérések, és a célcsoportod meghatározása. Erről készíts jegyzeteket, mert a marketingstratégia kialakításánl kelleni fog.

Tehát a márka, a termék meghatározza a célcsoportot is. A márkádat pedig meg fogja határozni a jó névválasztás. A branded elnevezésének egyedinek, kreatívnak, hangzatosnak kell lennie, ugyanakkor jó, ha utal arra, amit eladni kívánsz. És nem utolsó sorban jó, ha még az elején ellenőrzöd a domain nevet, hogy ne legyen foglalt.

KÖLTSÉGVETÉS, AZAZ A PISZKOS ANYAGIAK

Már a legelején ki kell matekozni, hogy megéri-e belevágnod a webshop üzemeltetésbe. Ez egyszer múlik a terméken, másrészt múlik azon, hogy milyen kiadásaid lesznek, és ezek visszajönnek-e az eladásokból. 

A költségvetésed elemei: 

  • Munkaidő (a webshoppal töltött idő és/vagy a termék gyártási ideje)
  • Nyersanyag költségek (ha te állítod elő a terméket)
  • Indulási költségek
    • induló marketing költsége
    • webdesign, fejlesztés
  • Üzemeltetési költségek
    • webáruház díja, webshop bérlés díja
    • domain név és tárhely éves díjai
    • könyvelő, jogász tarifái
    • termékfotókkal kapcsolatos költségek
    • fejlesztési költségek
    • állandó marketing költségek, hirdetések, kampányok
    • alkalmazott, aki: csomagol, címkéz, számlát állít ki, ügyfélszolgálatot lát el, árut beszerez stb.
  • Adók, regisztrációs díjak
  • Szállítási költségek, futárszolgálatok díjai, csomagpontos átvétel díjai
  • Tranzakciós jutalékok (amit levon magának a bank, PayPal stb.amin keresztül fizet a vevő)
  • Logisztikai költségek: ha bérelned kell helyiséget, ahol raktározod az árukészletet
  • És mindennek a végén ott a haszon, ami jó, ha van, nem mellékesen.

Ha mindezeket kiszámoltad, utána tudod meghatározni a terméked árát. Itt említjük meg ismét, hogy a konkurencia árait is figyelembe kell venned. Ha túl olcsó a terméked, nem fogsz hasznot termelni, ha túl drága, nem fogják megvenni.

Ha valamiért magasabb áron kell kínálnod, mint a konkurensek, akkor egyértelműen kommunikálnod kell azt az értéktöbbletet, amivel a te árud rendelkezik a többiekével szemben.

Ilyenkor érdemes mindent tisztáznod a szállítási megoldásokkal kapcsolatban is, utána járni a lehetséges futárszolgáltatásoknak, vagy a csomagpontos átvételi lehetőségeknek. Szintén fel kell térképezned, hogy az egyes fizetési módoknak, milyen járulékos költségei vannak.

HOL A HELYED?

Ha úgy döntesz, hogy belevágsz, a domain néven kívül szükséged lesz egy tárhelyre is, ahová feltöltöd a weboldalt, tehát magának a webshopnak a helyére az interneten. 

A webshopodat teljesen önállóan is intézheted, a fejlesztéstől és a rajta futó programok kiválasztásától, a webdesignon keresztül, egészen a tárhely megvásárlásáig, ahova felkerül. Ez mindenképpen költségesebb és időigényesebb, folyamat, de egyediséget ad, és talán te is örömmel foglalkozol minden apró mozzanattal, hogy megszülessen az online áruházad.

A másik lehetőség, ha webshopot bérelsz. Ebben az esetben mindent a szolgáltató fog neked intézni, teljes csomagot kapsz a domain regisztrációtól a tárhely vásárláson át, a webshopos e-mail fiókodig. 

FŐ A BIZTONSÁG!

Már a legelején érdemes kiváltani az SSL tanúsítványt is, ami a vevő és a szerver közti titkosítást jelenti, vagyis a biztonságos böngészés és vásárlást teszi lehetővé. Ez alapvető egy webshop esetében, hiszen a kliensek kártyaadatokat adnak meg. A weboldal biztonsága látszik már az URL-en, mert https-sel kezdődik, illetve a böngészők is megjelenítik egy figyelmeztetés a felhasználónak, ha nem biztonságos az oldal.

Minél több biztonságos fizetési módot biztosítasz, annál jobb: bankkártya, előre utalás, PayPal, utánvét – de persze ezeknek is járulékos költségeik vannak.

JOGI FELTÉTELEK

A biztonság az üzemeltetői oldalról nézve a jogi feltételek betartása, vagyis, hogy még véletlenül se büntessenek meg minket. Viszonylag kevés feltételnek kell teljesülnie, hogy online kereskedő lehess. Ilyen a számlaképesség: magánszemélyként nem nyithatsz webshopot, de bármilyen egyéb formában (EV, BT, KFT) igen. A társasági formádhoz jár egy székhely is, amit te határozol meg, illetve fel kell venni a tevékenységi körödbe a megfelelő TEÁOR kódot is, majd bejelenteni tevékenységed a kamarához vagy közjegyzőhöz.

Ha a terméked csomagolásra kerül, akkor azt is be kell jelentened az adóhatóságnál, mivel környezetvédelmi termékdíjat kell majd fizetned utána. 

A webshopoknál szinte kikerülhetetlen az adatkezelés, hírlevelekre feliratkozás stb, és ezeket a GDPR értelmében szigorúan kell kezelni. Éppen ezért kell egy bejelentést tenned a NAV-hoz és az Információszabadság Hatósághoz.

DIY WEBSHOP MARKETING GURU

A marketingnek számos területe van, amit akár magunk is elvégezhetünk, hiszen a saját termékünket mi ismerjük a legjobban. Készíteni kell egy tervet, amiben felosztjuk az egyes szegmenseket, és meghatározzuk, mi az, amit magunk is el tudunk végezni, mi az, amit esetleg egy hozzáértő ismerős a kezébe tud venni, és mit kell kiszervezni szakember számára.

A marketing ott kezdődik, hogy megvan a hangzatos és menő márkanevünk, majd tervezünk vagy terveztetünk egy logót is hozzá. 

A márkanév és a célcsoportunk sok esetben kijelöli a marketing útját; a mai világban a fiatalabb vagy fiatalos korosztályokat célzó termékek például kötelezően jelen kell, hogy legyenek a social media felületeken. Alapvető, hogy gondolkodnunk kell Facebook kampányokban, Instagram hirdetésekben, sőt, magának a webshopnak is jelen kell lennie ezen a két nagy közösségi média felületen, amit a rendszerük lehetővé is tesz.

Ezeknek a kezelését akár te is kitanulhatod, és jó érzékkel zseniális és egyedi koncepciókat alkothatsz, összedolgozhatsz ismert vagy kevésbé ismert influenszerekkel, feltörekvő ismerőseiddel, cross promózhatsz az egyes felületeken.

De a marketing tervedbe feljegyezheted azt is, akarsz-e hírleveleket készíteni, fogsz-e blogot írni a termékkategóriádhoz kapcsolódóan (erősen javasolt).

Azt is kitalálhatod, fogsz-e az indulásnál akciókat bevetni. Például “ingyenes” lesz a kiszállítás, vagy bizonyos árukra kedvezményt biztosítasz, vagy meghatározott vásárlási összeg felett lesz kedvezményes illetve ingyenes a házhozszállítás. A kiszállítási díjat egyébként is érdemes nagyon átgondolni, mert nincs annál lelombozóbb vásárlói oldalról, mint mikor a rendelés végén szembesülünk azzal, hogy a szállítási költség legalább annyi, mint a megrendelt termék ára.

Ha vannak kreatív, és ezekben jártas barátaid, érdemes összeülni velük egy kis eszmecserére.

A marketing más részeit, mint például a tartalommarketinget, a keresőoptimalizálást pedig profi szakemberekre érdemes bíznod.

A LEGHANGSÚLYOSABB ELEM: A WEBSHOP FELÉPÍTÉSE

Elérkeztünk a talán legfontosabb részhez, magához a webshophoz, vagyis, hogy hogyan is fog kinézni, milyen lesz a felépítése, hogy helyezkednek el a termékek, mennyire rakjuk tele szövegekkel, egyáltalán, mi az, amit szövegesen is meg kell jeleníteni, és milyen buktatókat kell elkerülni. 

A webshop készítése történhet sablonok alapján vagy megálmodott struktúrát is megcsináltathatunk egy webdizájnerrel. A sablonok használatáról, előnyeiről és a legkedveltebb típusaikról egy másik cikkünkben bővebben is olvashatsz, de kétségkívül nagy előnyük, hogy olcsóbbak.

webdizájnerrel készíttetett oldal ugyanakkor teljesen egyedi, tükrözheti az általad megálmodott rendszert, színeket, elemeket, így biztosan beleég majd a vásárlók emlékezetébe.

Bármelyik mellett is döntesz, a strukturális felépítésben már van néhány szabály, amit egységesen követnedkell.

  • megjelenés azon túl, hogy szép, kreatív és egyedi, legyen egyszerű és áttekinthető! Az emberek nem szeretik a túlzsúfolt dolgokat, ha elvesznek a túl sok információban. Különítsd el a főoldalt az aloldalaktól, termékoldalaktól, és termékleírásoktól. A letisztult megjelenés több konverziót (vásárlást) eredményez a felmérések alapján.
  • Néhány elem megléte kifejezetten fontos; ilyen a rólunk/rólam rész szimpatikus szövegezése, a keresőmező jól észrevehető megléte, ha van fizikai üzlet is, annak a helye és nyitvatartása, valamint a vélemény szekció, ahol a vásárlók visszajelzéseket írhatnak.
  • A struktúrában, ha lehetőség van rá, kapjon helyet az élő chat, ahol te, vagy valaki más tud válaszolni az esetleges kérdésekre. Ha ez nincs, akkor is jól látható módon, minél többféle ügyfélszolgálati elérhetőséget meg kell adni.
  • Jó fotók! Nem feltétlenül kell saját fotóst alkalmaznod, van, aki már a mobiljával is úgy fotóz, mint egy igazi művész – és ezt a telefonok technikai adottságai is lehetővé teszik. De a termékfotók nagyon lényegesek. Tükrözzék a valóságot, lehetőleg használatban is mutassák be az eszközt, ne legyenek megtévesztőek pl.színben, és lehessen minél jobban zoom-olni rajtuk.
  • menüstruktúrában jó ha vannak dedikált elemek, vagyis az “Új termékek”, “Akciók” vagy “3+1” lehetőségek külön, jól látható helyen szerepelnek.
  • A felépítésben érdemes eleve elhelyezni a magazin/blog menüpontot, és ide tudatosan építkezni: releváns, edukatív/érdekes/témába vágó + SEO optimalizált szövegeket, cikkeket írni.
  • termékleírások legyenek pontosak, precízek, érthetőek, akár mérettáblázattal, mert a vásárlókat ez akár jobban is érdekelheti, mint maga a termék fotója.
  • A szövegeknél törekedj az egységes, lehetőleg egyedi, színes stílusra, a frappáns megfogalmazásokra, mind termékleírások, mind cikkek esetén – ez utóbbiak pedig vigyék az olvasót magukkal, mint egy jó könyv.
  • A termékeknél a CTA panel, vagyis a vásárlásra/kosárba helyezésre felhívó gomb minél hangsúlyosabb legyen, akár az egész kép és szöveg legyen kattintható.
  • Hasznos tanács, hogy ne csak a regisztrált felhasználókat engedjük vásárolni, a webshop felépítése tegye lehetővé a vendégvásárlást is, mert sokan ezt szeretik. Másik hasznos dolog a kosárelhagyás emlékeztető beépítése, vagyis, ha valakinél félbe marad a vásárlás. Egy diszkrét emailben emlékeztethetjük a termékre, amit meg akart venni, akár egyszeri kedvezményt is felajánlhatunk.
  • A megjelenítésen és struktúrán túl a webshop nem látható elemei is legalább annyira jól kell, hogy működjenek. Ide tartoznak fontos technikai SEO elemek, vagyis a webshop gyorsasága, az elemek és szövegek helyes felépítése, a mobilbarát kivitelezés – ezekhez mindenképp kérjük szakember segítségét.
  • És térjünk is ki picit a mobilos megjelenésre. Az emberek zöme manapság már az okostelefonján vásárol, pár kattintással fontos döntéseket hoznak, és a fizetést is mobilon bonyolítják. Elengedhetetlen, hogy a honlap vagy webáruház mobilbarát legyen, vagyis a megjelenése legyen optimalizálva a telefonokra (tabletekre) is. Vannak brandek, amelyek appokat fejlesztenek, de míg egy fodrász esetében tényleg hasznos lehet egy app, amin gyorsan be tud valaki jelentkezni, egy webshopnál nincs rá égető szükség. A vásárlók nem akarnak a letöltögetéssel és regisztrációval foglalkozni, gyorsaságot akarnak és vásárolni, akár két metró megálló között. Ehhez pedig a legjobb a mobilos nézet.

RAKTÁRON? RAKTÁRON!

Dühítő, amikor valaki rendelni szeretne, és nincs az áruból. Még dühítőbb, ha ez nincs feltüntetve, csak a fizetés, megrendelés után derül ki, hogy napokat, vagy akár heteket kell várni, míg készletre beérkezik a termék.

Ez a negatív tapasztalat könnyen lavinát is indíthat. Tehát nagyon fontos kérdés: Hol lesz az áru? Amennyiben nem áll rendelkezésedre plusz szoba, raktár, padlás, pince, vagy bármi, ahol tárolhatod az árukészletet, muszáj bérelned egy helyiséget, esetleg ismerősöknél érdeklődni.

A webshopok egymással versenyeznek, a gyorsaság létfontosságú. Ha pedig valamilyen oknál fogva egy áru nincs raktáron, készleten, azt mindenképpen jól értelmezhetően, előre jelezni kell a terméknél, hogy a vevő tisztában legyen vele, még mielőtt belevágna a rendelési folyamatba.

JÓ MEGOLDÁS – A KISZERVEZETT LOGISZTIKA

Manapság már lehetőség van az ún. fulfillment szolgáltatásokra, vagyis, hogy együttműködsz egy céggel, ami teljeskörű, kiszervezett logisztikai szolgáltatást nyújt: raktároz, nyilvántartja a készletet, csomagol és ki is szállít

A szolgáltatás előnye, hogy nem kell raktárhelyet bérelni, fenntartani, helyet és időt takarítunk meg, más veszi le a vállunkról a fizikai munka terhét is. 

A folyamat lényege, hogy a vásárló a szokásos módon megveszi a terméket a webáruházban és kiválasztja a fizetési módot. A leadott rendelésről a webshop jelzést küld a fulfillment szolgáltatónak, aki innentől befejezi az egész folyamatot, majd nyilvántartja a készletet, és rendszeresen (akár hetente) elszámol. A pénzt nem kezeli a kiszervezett logisztikai cég, az a kereskedőnél marad, aki nem fizet fix raktározási díjat, hanem árumozgás esetén díjazza a raktározót. Ez a szolgáltatás hatékony és rendkívül gyors is.

Létezik az úgynevezett dropshipping, ami viszont jóval lassabb, és ezért kevésbé vevőbarát. Ilyenkor az e-kereskedő a terméket sehol sem tárolja, közvetlen megrendelés után kéri be a nagykertől, vagy a gyártótól, kézművestől, aki maga végzi el a kiküldést, tehát a webshop tulajdonos itt sem foglalkozik a csomagküldéssel. Említett nagy hátránya, hogy akár heteket is várhat a kliens az árura.

HA MINDEN KÉSZEN ÁLL, TEDD KI AZ OPEN TÁBLÁT!

Ha mindezekkel megvagy, és felvitted az árukészleted a webshopodba, akkor érdemes többszörösen letesztelni a működési folyamatokat. Kérd meg ismerőseidet, hogy segítsenek ebben, legyen 1-2 próbavásárlód. Akár az egész folyamatot lemodellezhetitek, egészen a kiszállításig. Nem érdemes hibáznod már az elején, mert egy induló webáruház esetén a negatív tapasztalatok akár csírájában romba dönthetik az álmot

Viszont, ha biztos vagy benne, hogy a honlap jól működik és gyors, minden polcon lévő áruból van készleten, megvan a kapacitásod a gyors kiszállíttatásra, tisztában vagy az árucsere kötelezettségeiddel, letesztelted a mobilos élményt is, és felkészültél, hogy az esetleges kérdésekre, megkeresésekre is reagálj, akkor fordítsd meg a képzeletbeli táblát, és nyisd meg a webshopot!

AZ UTÁNKÖVETÉS NAGYON FONTOS

Megnyitottad webshopod, remélhetőleg pörög az üzlet, de akkor sem kell megijedni, ha nem azonnal indul be. Az utánkövetés, és a következtetések levonása minden esetben nagyon fontos! 

Ha sokáig akarsz nyereséggel működni, és fejlődni is, akkor szükséges fejleszteni folyamataidat. A webshopnak technikailag, strukturálisan éppúgy frissnek és versenyképesnek kell maradnia, mint a tartalmi elemeknek, és az árukészletnek.

A változásokra minél gyorsabban kell reagálni, frissen tartani a készletet, a beérkező észrevételekkel foglalkozni. Légy precíz!

Jó, ha van lehetősége a vevőknek kifejezni az elégedettségüket. Ez egyrészt visszajelzés számodra, másrészt jó reklám is, ha a leendő kliensek mások pozitív értékelését látják. Ezért készíts elégedettségi felméréseket, kommunikálj a visszatérő vásárlókkal, légy aktív a közösségi média felületeiden!

A webshopodon a keresési előzményeket is érdemes tanulmányoznod. Ebből kiderülhet, mik a legkeresettebb áruid, vagy, hogy kerestek-e olyan termékre, ami nincs a palettádon (és a konkurensnél van), de akár lehetne is nálad.

Fejlődési lehetőség mindig van, nemcsak az árukészlet bővítésével, vagy új piacok meghódításával, de kezdetben jó döntés lehet a minőségi tartalmakkal bíró hírlevelek bevezetése, a szintén releváns és frappáns blogtartalmak publikálása is, vagy, ha nem éltél a kezdetektől vele, akkor webáruházad SEO-baráttá tétele is.

A JÖVŐ WEBSHOPJAI

Fejlődés és fejlesztés szempontjából már most ki vannak jelölve bizonyos mérföldkövek, melyek felé a jövő webshopjai tartanak.

A live-chat lehetősége nagyban segíti a felhasználói élményt, de persze nem lehet emberünk, aki 0-24-ben a gép előtt ül és válaszol a kérdésekre. Ezért jelentek meg pár éve már a chatbotok, amelyeket folyamatosan fejlesztenek, és a jövőben is nagy szerepük lesz, hogy kiszolgálják a vásárlói igényeket.

Google újításainak hála, vannak már nagy márkák, akik a keresőóriással szövetségre lépve hangalapú keresést is tudnak biztosítani a vásárlóiknak.

Megjelent az AR, vagyis kiterjesztett valóság, melyet néhány világhírű márka már használ is az online felületein. Így például a lakásodba helyezhető a kinézett bútor, és láthatod, hogyan mutatna az otthonodban. De vannak ruhamárkák, melyek virtuális felpróbálási lehetőséget nyújtanak.

Egy biztos, mindig van hova tovább!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.