A BioTechUSA Ecommerce vezetőjével beszélgettünk egy villásreggeli mellett

Miről fogsz olvasni?

Közvetlen és tanulságos beszélgetés egy finom villásreggeli közben Tóth Szabolccsal, a BioTechUSA eCommerce vezetőjével kis- és nagyvállalati tapasztalatokról, online marketingről, utazásról és home office-ról a BP Digital SEO ügynökség irodájában.

Emlékszel, mi volt az első marketinges élményed?

Bár egyre kevesebb a jelentősége, de gondoltam, csak jó lenne egy diploma, érettségi után beiratkoztam a KVIF-ra, de mellette dolgoznom kellett, így kerültem kapcsolatba először a marketinggel. Rövid MLM-es kitérő után egy reklámügynökséghez kerültem, szilikon karkötőket árultunk cégek számára.

Sajnos tulajdonosi egyet nem értés miatt felbomlott a cég, de tanulmányaim mellett továbbra is el kellett tartanom magam. Saját vállalkozást alapítottam megtartva a korábbi kapcsolataimat. Sőt 1 évig sofőrszolgálatban is dolgoztam a pesti éjszakában. Sűrű időszak volt, kevés alvással, de annál több tanulsággal.

Később kerültem a Mood Media Kft. -hez, ami érzékszervi marketinggel foglalkozott, retailek számára gyártott illatokat, válogatott zenéket. Szaglás, hallás, tapintás – megbízóink ezen eszközök segítségével teremtettek vásárlóik számára kellemesebb atmoszférát, legyen szó farmer nadrágról vagy sílécről. Kisebb cég lévén, a marketing és account management feladataim mellett megjelentek más, különböző programozással kapcsolatos feladatok, a két feladatkört már egyszerre nem tudtam ellátni, a céggel nem tudtam megállapodni, ezért úgy döntöttem továbblépek.

Merre vezetett az utad? A kisvállalkozások után dolgoztál multiban is?

Igen, a Mood Media utána a HP-nél kötöttem ki, ott social media projekt menedzser voltam. Már akkor(2011) a HP aktívan kezelte az online felületeket, több online kampányt indított, többek között kifejlesztette a HP music alkalmazást. Sőt, az ott töltött idő alatt mi valósítottunk meg először egy Florence + the Machine koncert közvetítést az Egyesült Királyságból YouTube-on keresztül. Izgalmas feladatokat kaptam, de hiányzott a csapatszellem, az egymás kölcsönös motivációja, mert nem is volt hagyományos értelemben vett csapat: munkatársaim virtuálisan, a világ minden tájáról kapcsolódtak hozzám, vagy éppen egy-egy projekthez. A főnökeimmel három év alatt talán háromszor találkoztam.

A HP-t elhagyva folytattam a multis utamat, a Telekomnál kezdtem dolgozni. A Telekomot a mai napig az egyik digitálisan legérettebb cégnek tartom kis hazánkban, de mérete miatt bármilyen ötlet vagy változás kivitelezése sokszor akadályokba ütközik, mint minden multinál. Ennek ellenére, közös munkánk eredményeként számos sikert könyvelhetünk el: mi fejlesztettük ki először a direkt ügyfélszolgálatos appot, amivel az ügyfelek gyorsan és hatékonyan intézték ügyeiket, ezzel is levéve a terhet a boltokról és a telefonos ügyfélszolgálat munkatársairól.

A másik siker inkább egy új kommunikációs stílus és az eddigiektől eltérő szemléletmód kialakítása volt: az addigi reaktív kommunikációt a vállalat és az ügyfelek között felváltotta a proaktív kommunikáció. Nem vártuk meg, míg a feldühödött emberek tömege elküld minket a fenébe, mert nincs internet vagy kábeltévé egy adott városban, városrészben, inkább mi hívtuk fel az ő figyelmüket a szolgáltatásban lévő fennakadásra. Így is persze voltak szitkozódások, de a legtöbb ember hálás volt, hogy időben szóltunk. Ezzel a tudatossággal könnyebben építünk ki bizalmat a felhasználók körében, ezáltal pozitívabb kép alakulhatott ki rólunk, a vásárlás alapja pedig a bizalom. Egyszerűnek hangzik, de nem minden vállalat fektet kellő hangsúlyt erre a hozzáállásra, pedig sokszor pénzt és energiát lehet vele spórolni.

Jelenleg a Biotechusa ecommerce vezetőjeként dolgozol. Mesélnél a cégről, a feladataidról és a csapatodról?

Nevével ellentétben a BioTechUSA nem egy amerikai cég, hanem magyar tulajdonú “családi vállalkozás”. Mikor a BioTechhez kerültem, én vezettem az online marketing csapatot, ami lényegében akkor még egy személyből állt. Akkoriban a bevételek szinte teljes mértékét az offline eladások képezték, az emberek boltokban vásárolták a termékeinket.

A webshop és az online megjelenés még elég kezdetleges volt, a digitalizálás pedig a mai napig lassan folyik a cégnél, habár fontosságát a bevételek folyamatos emelkedése is mutatja: az online eladásokból származó bevétel rövid idő alatt tízszeresére emelkedett. Ezzel kapcsolatban rengeteg kihívás elé néz a cég, például a saját belső irányítási rendszerét is korszerűsíteni, automatizálni kell.

Jelenleg is itt dolgozom, a tulajdonosokkal szerencsére baráti a viszonyunk ez nagyban megkönnyíti a minden napos munkánkat. Volt egy rövidebb időszak, mikor úgy éreztem, hogy szeretnék valami másba is belevágni, de végül is visszacsábultam és szerencsére most már eCommerce vezetőként több fős csapatot irányíthatok, saját költségvetéssel és döntési jogkörrel.

Bár még mindig egy kisebb csapatról van szó, de kiemelten fontosnak tartom, hogy a munkatársaim több folyamatba is belelássanak, tudásuk ne csak vertikális, de horizontális is legyen.

Épp ezért nálunk az ügyfélszolgálatos kollégának is biztosítottunk lehetőséget arra, hogy megtapasztalja milyen a projektmenedzsment: saját felelősségi körben és saját projektben próbálhatja ki magát. Másrészről kevesen vagyunk, így fontos a kommunikáció tabuk nélkül, hogy nyíltan beszéljünk, segítsünk a másiknak, jelezzük, ha gond van és ezt lehetőleg ne a legutolsó pillanatban tegyük.

Örökmozgóként mindig valami újdonságon dolgozol. A Biotech mellett most vannak saját projektjeid, vállalkozásaid?

Van két kisebb startupom is: a Progmatic , ahol junior fejlesztők képzésével foglalkozunk, ennek indokoltsága úgy gondolom ma már szembetűnő: jelenleg a fejlesztő szakemberek teljesen hiányoznak a magyar munkaerőpiacról. Egy webshop fejlesztése ma már indokolatlanul hosszú és költséges folyamat is lehet. Nincs szakember, ha van, neki meg nincs ideje, ennek hatását egyébként a BioTechnél is érezzük.

A másik startupom a Present Academy, egy online marketing tudatosságot erősítő cég, amely segít laikus és kevésbé laikus KKV-knak bemutatni online marketingben rejlő lehetőségeket és megtanítjuk tervezni az online jelenlétüket.
Ezeken túl elindítottam a saját blogom, ahol eCommerce, online marketing és coaching témákban írok hasznos tartalmakat.

Dolgoztál kicsiknek, nagyoknak, így adott a kérdés: hol dolgozol szívesen, kkv-ban vagy multinál?

Másért szerettem egy KKV-ban és másért a multikban dolgozni. Sajnos mindemellett nekem az a szomorú tapasztalatom, hogy a siker a nagyvállalatoknál nem mindig a szaktudáson múlik. A másik, hogy előbb-utóbb ott elfogynak a kihívások és lehet, hogy sokat keresel, de a pénzed egy részét a gyors kiégésed kezelésére fogod költeni: ekkor kerülsz szembe a kérdéssel, megérte?

Egy KKV ezzel szemben számos újdonságot tartogathat: teret, időt, önállóságot a kreativitásra, ahol lehet kereteken kívül gondolkodni és cselekedni, személyesebb kapcsolatokat ápolni. Anyagiakban bár nem mindig olyan kedvező, de ha manapság megkérdez valaki, multi vagy KKV, inkább utóbbit javasolnám, még amellett is, hogy a BioTechUSA esetében egy 20+ milliárdos cégről van szó.

KKV-knál és multiknál is egyre elterjedtebb gyakorlat a home office. Mi a véleményed, az ember hol dolgozik hatékonyabban? Otthonról vagy az irodában?

Fontosnak tartom kialakítani a balanszot a kettő között. Egyre több, kisebb és nagyobb cég vezeti be a rendszeres home office napokat és egyre több munkavállaló dolgozik otthonról. Ez egyrészről teljesen érthető, de pont a minap olvastam egy tanulmányt, miszerint a home office munkaszervezés nem is olyan eredményes. Nézzük ebből a szemszögből: van egy cég, van egy szervezeti kultúra, attitűd, értékrend. Vajon, ha egy munkavállaló nem jár be, hogyan sajátítja el ezeket? Hogyan motiválható és hogyan kötődik a munkáltatójához, ha nem ismeri annak alapértékeit és nincs beintegrálva egy csapatba?

Persze megint más az, ha a fizikai távolság és a munka természete valóban nem hagy más lehetőséget földrajzilag a közös munkára. Nálunk egyébként hetente-, kéthetente mindenkinek jár egy-egy home office nap, ezért minden munkavállaló hálás. Ilyenkor kimondva-kimondatlanul az ember el tudja intézi a személyes teendőit, akár mos, vasal, így sokszor munkaidő is késő estébe nyúlik, számunkra a lényeg, hogy a feladatok el legyenek végezve.

Mik a jövőbeli marketinggel kapcsolatos terveitek a Biotechnél?

A BioTechUSA több piac meghódítását tervezi a jövőben, vannak új, európai célpontjaink, de nem állunk meg: Ázsia és egyéb új földrészek meghódítása is a célunk. Folyamatosan fejlesztjük a webshopjainkat nem csak szórakoztató, de értékes tartalmat szeretnénk szolgáltatni a termékeinkkel kapcsolatban. Az online megjelenések mellett pedig folyamatosan azon dolgozunk, hogy összehangoljuk az online és offline üzleteink működését, interaktívabbá és színesebbé tegyük boltjainkat, minden vásárló számára azonnali, egyéni megoldásokat ajánljunk, optimalizáljuk a termékek és marketing anyagok elhelyezését, ezzel egy időben a bolti eladókat minden releváns témában alaposan képezzük.

Mit vártok a SEO-tól és a szövegírástól?

Mivel eladással foglalkozunk, természetesen elsősorban bevételt. Érdekes, amíg nem kezdtük el a közös munkát a BP Digitallal, a webshop SEO-ra és a szövegírásra kicsit mostoha gyerekekként tekintettünk, nem kezeltük az online marketing stratégiánk szerves részeként.

Aztán éppen a francia piac meghódítása során kelle rájönnünk, hogy ott nem is csak egy lehetséges opció a profitszerzésre a trendi és releváns tartalomgyártás, hanem egyenesen egy kötelező elem, ha piacképes akarsz maradni.

Ezt a szemléletet próbáljuk itthon is alapvetővé tenni és a szórakoztató YouTube-os videók mellett, informatív tartalmat gyártani ügyfeleinknek, amivel segítjük őket a termékek helyes kiválasztásában. Ehhez persze, mint említettem, elengedhetetlen az üzleteinkben dolgozó munkatársak folyamatos felkészítése is.

Mostanában sokat utazol. Ez egyfajta menekülés és stresszlevezetés vagy egyszerűen csak hobbi?

A legtöbb szakember a mindennapokból való menekülés ként választja az utazást, nálam inkább az ellenkezője történik. Az utóbbi egy évben rengeteg egzotikus helyre eljutottam, de ez jórészt a munkámnak köszönhető: fitnesz kiállításokon vettem részt, a szabadidőmben pedig jártam a városokat, a természetet. Gyermekkorom óta arról álmodtam, hogy profi fotós leszek, így a későbbi megtérülés reményében vettem egy komolyabb gépet és azt kattintgatom útközben. Szeretek utazni, főként a változatosság és a tapasztalatszerzés miatt, közben ki is kapcsolódom és nem a menekülés és a mindenki hagyjon békén effektus érvényesül nálam. Tanulok, inspirálódok és mindamellett mesés új élményeket szerzek. Qualify vs. Quantify én inkább a minőségi időtöltést szeretem.

Te hogyan képzeled magad 10 év múlva?

Kicsit olyan állásinterjús ez a kérdés és tudom, hogy erre nincs se jó, se rossz válasz. Az biztos, hogy szeretnék egy jóval környezettudatosabb és “én tudatosabb Szabi”-t, aki nem a jövőben él és a horizontot figyeli egy kávéval a kezében, hanem bele is kortyol abba a csészébe. Szeretnék elmélyülni jobban 1-1 szakterületben – mint például a UX és az vizuális content gyártás – és emellett talán a legfontosabb, hogy a családalapítás örömteli útján is szeretnék elindulni párommal, aki nélkül sikereim mit sem érnek.

Bár olvasva az index cikkét – miszerint 12 év múlva itt a világítélet -, lehet hogy inkább egyfajta zombi apokalipszisre kéne készüljek. Ami biztos, konzervekből jó előre betárazok.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.