Mi az a Mobile-First Indexing és miért fontos?

Sokáig az asztali számítógépek és a laptopok biztosították a webes böngészés alapját, ezért a kereső algoritmus is ezeket az eszközöket vette figyelembe az oldalak feltérképezéséhez, indexeléséhez és rangsorolásához. Azonban a 2000-es évek után, az okostelefonok megjelenésével egyre több felhasználó használta a telefonját böngészéshez, ami akkoriban bizony komoly kihívást jelentett. A weboldalak ugyanis a nagyméretű monitorokra voltak optimalizálva, nem pedig telefonokra, ezáltal kis kijelzőn minden tartalmi elem el volt csúszva, ami nemcsak az esztétikát, de a használhatóságot is rontotta.

Az okostelefonok rohamos terjedésével azonban a Google-nek is tartania kellett a lépést, ezért 2011 végén elindította a mobilos tartalmak feltérképezésére szolgáló keresőrobotokat. 2015 után, amikor a mobilon böngészők száma már meghaladta az asztali gépen böngészők számát, a keresőóriás további lépéseket tett a felhasználói élmény növelése érdekében, és bejelentette, hogy előnyben részesíti azokat az oldalakat, amik rendelkeznek mobilbarát verzióval.

Az évek előrehaladtával tehát egyre több olyan keresést kellett kiszolgálni, ami mobilról érkezett, ezért a Google azokat az oldalakat hátrébb sorolta, amik mobil nézetben nem voltak megfelelőek.

A Mobile-First Indexing nevet viselő algoritmus frissítés is a mobil verziót helyezi előtérbe, és azt használja fel az oldalak feltérképezéséhez. A frissítés nagy valószínűséggel csak 2021 márciusára fog véglegesen lefutni, így addig minden weboldal tulajdonosnak lehetősége van javítani a felmerülő optimalizálási problémákat. 

Cikkünkben ismertetjük a mobilbarát oldalak szerepét és fontosságát, valamint bemutatjuk, milyen lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a frissítés után, továbbra is stabil organikus forgalom érkezzen a weboldaladra.

Mobile-First Indexing jelentése

Ahhoz, hogy pontosan megértsük a mobile first index valódi célját, fontos átbeszélni, hogy a Google algoritmusa, hogyan rangsorolja a weboldalakat a találati listákon.

1. Feltérképezés (Crawling)

A weben található oldalak feltérképezése a robotok feladata. Amikor egy keresőrobot felkeres egy weboldalt, az ott található linkeken keresztül további oldalakat tud feltérképezni, majd az ott található hivatkozásokon keresztül még többet, és így tovább.

2. Indexelés (Indexing)

A korábban feltérképezett indexelhető oldalakat a Google-nek tárolnia kell, hogy később, amikor rangsorolására kerül a sor, egyszerűen elő tudja keresni az indexből a keresett kulcsszóra releváns oldalakat.

3. Rangsorolás (Ranking)

Amikor valaki rákeres egy kifejezésre a Google-ben, az algoritmus ellenőrzi, hogy keresett kulcsszóra jelenleg milyen oldalak vannak eltárolva az indexben. Majd az itt szereplő oldalakat különböző rangsorolási faktorok alapján sorrendbe állítja az algoritmus, és megjeleníti a felhasználóknak az találatokat.

A Mobile-First Indexing (MFI) az oldalak feltérképezésének menetét fogja elsősorban befolyásolni. Korábban a desktop crawler volt a meghatározó, azaz minden weboldal asztali verzióját részesítették előnybe, mostanra a smartphone crawler lett az elsődleges feltérképező bot és csak utána a desktop.

Ez azt jelenti, hogy a keresőrobotok a jövőben a weboldalak mobil verzióját fogják feltérképezni, és csak akkor mennek át az asztali verzióra, ha nincs mobilos változat. Éppen ezért, nagyon fontos, hogy a mobilos megjelenés minősége és tartalma nagyon hasonló legyen az asztali változathoz. Ugyanis, ha csak korlátozottan érhető el a weboldal tartalma, sokkal nagyobb hátrányból indulunk a versenytársakhoz képest.

Azt, hogy az oldalunkat milyen típusú bot térképezte fel utoljára, a Google Search Console felületén is egyszerűen ellenőrizni lehet, egy egyszerű URL ellenőrzéssel. Mivel az algoritmus jelenleg is folyamatosan fut, így gyakran lehet találkozni olyan esetekkel, amikor egy okostelefon bot térképez fel egy oldalt.

A frissítés eredetileg 2020 szeptemberére teljesen lefutott volna, azonban a koronavírus okozta járványhelyzet miatt további haladékot adott a Google, így 2021 márciusára tolódott az algoritmus frissítés befejezése.

Mikor okozhat problémát az algoritmus frissítés?

Először is, tisztázzunk egy fontos kérdést: reszponzív vagy mobilbarát? Alapvetően minden reszponzív weboldal mobilbarát, azonban nem minden mobilbarát weboldal reszponzív.

Reszponzív weboldalak

A reszponzív weboldalak ebből a szempontból a legjobbak, hiszen ezek felépítése, tartalma és URL szerkezete egy az egyben megegyezik desktopon, tableten és telefonon is. A különbség mindössze annyi, hogy a különböző platformokon más és más elrendezésben jelennek meg az oldal elemei.

Ma már nagyon sok weboldal készül WordPress tartalom kezelővel, olyan sablont alkalmazva, ami eleve reszponzív kialakítással rendelkezik. Ezeknél az oldalaknál nagy valószínűséggel nem szükség komolyabb átalakításokra.

SEO szempontból tehát a reszponzív oldalak 100%-ban megfelelnek a mobilbarát teszteknek, épp ezért a mostani frissítés sem fogja befolyásolni az eddig elért organikus helyezéseket.

Mobilbarát weboldalak

Ha az oldal nem reszponzív, csak mobilbarát, de a weboldal tartalma megegyezik minden platformon, és az megfelel a jelenlegi Google irányelveknek, akkor sem lesz különösebb vonzata az algoritmus frissítésnek.

Ugyanakkor, ha az oldal tartalmának jelentős százaléka eltér a különböző platformokon, az később komoly gondokat is tud okozni. Ha a mobil változat csak korlátozottan tudja megjeleníteni a weboldal szöveges tartalmát, esetleg eltérő navigációval és csökkentett teljesítmény mutatókkal rendelkezik, az mindenképp javításra szorul.

Ilyen probléma akkor szokott előfordulni, ha a weboldal desktop és mobil verziója más URL-en érhető el, csökkentett tartalommal, például:
https://m.weboldal.hu
https://weboldal.hu

Mobilbarát verzió nélküli weboldalak

Ha egy weboldal 2020-ban nem rendelkezik mobilbarát verzióval, az óriási lemaradást jelenthet a versenytársakhoz képest. Fontos, hogy az új Mobil-First frissítés nem zárja ki azokat az oldalakat az indexből, amik nem felelnek meg és nem rendelkeznek reszponzív megjelenéssel, hiszen nem Mobile-Only Indexing-ről van szó, csupán Mobile-First Indexing-ről. Ennek ellenére, ha egy weboldal nem tudja megfelelően kiszolgálni a látogatók igényeit, azaz nem rendelkezik mobilbarát elrendezéssel, az hosszútávon semmiképp nem lesz jó hatással az eddig elért helyezésekre.

Hogyan változik a rangsorolás a Mobile-First Indexing után?

Ahogy azt már fentebb is említettük, a Mobile-First Indexing nem a rangsorolásban (ranking) veszi ki a szerepét, hanem a feltérképezésben (crawling). Ugyanakkor, ha nagymértékben eltér a weboldal tartalma, azaz a desktop sokkal több releváns információt tartalmaz, ami a fontos lenne a Google számára, akkor könnyen előfordulhat, hogy a várt eredményeknél sokkal rosszabb helyezéseket fogunk elérni.

A két verziónak tehát harmonizálnia kell egymással, mert a Google számára kiemelten fontos, hogy a mobilos felhasználók is hasonlóan minőségi tartalmakat kapjanak, mint az gépen böngésző társaik.

Összegzés

  • Összegezve tehát a Mobil-First Indexing az elenevezése ellenére, nem magát az indexelés folyamatát befolyásolja, hanem a feltérkezés mikéntjét.
  • Korábban a desktop crawler volt a magasabb prioritású feltérképező bot, és csak utána a smartphone crawler, a mostani frissítés azonban ezt a sorrendet felcserélte.
  • Ha egy weboldal nem rendelkezik mobilbarát verzióval, nem kizáró tényező, ugyanis ebben az esetben a bot a ‘régi’ desktop crawlert fogja használni.
  • Ha az oldal reszponzív kialakítással rendelkezik, nagy valószínűséggel nem lesz szükség komolyabb átalakításokra.
  • Ha a mobil és a desktop verzió tartalma nem egyezik meg egymással, érdemes kihasználni a fennmaradó időt és javítani a problémákat.
  • A Google felmérései alapján a weboldalak 70%-a már felkészült az átállásra.
  • Az algoritmus frissítés 2021 márciusára fog véglegesen lefutni.
BP Digital

BP Digital

A BP Digital egy Budapest központú SEO ügynökség. Nálunk a keresőoptimalizálás fókusz, nem pedig üzletág. Tíz fős csapatunk minden nap azon dolgozik, hogy szakmailag megalapozott stratégiával és minőségi, értékteremtő tartalmakkal segítsünk jobb helyezéseket elérni ügyfeleinknek.

Hasonló tartalmak

Keresési szándék jelentősége

Miért fontos SEO szempontból a keresési szándék?

A Google kereső hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, aminek a középpontjában egyértelműen a felhasználók és a hozzájuk kapcsolható keresési szándék (search intent) maximális kiszolgálása állt. A keresőóriás célja, hogy a keresett kifejezésekre minél relevánsabb találatokat rangsololjon, és ezáltal a felhasználók a lehető leggyorsabban hozzájussanak az információkhoz.

Olvass tovább »
duplikált tartalom

Duplikált tartalom: minden, amit tudni érdemes a duplikációról

Sokáig az asztali számítógépek és a laptopok biztosították a webes böngészés alapját, ezért a kereső algoritmus is ezeket az eszközöket vette figyelembe az oldalak feltérképezéséhez, indexeléséhez és rangsorolásához. Az okostelefonok rohamos terjedésével azonban a Google-nek is tartania kellett a lépést, ezért 2011 végén elindította a mobilos tartalmak feltérképezésére szolgáló keresőrobotokat.

Olvass tovább »

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Mi történik ajánlatkérés után?

  • 1. Egyeztetés

    Miután kitöltötted a kapcsolati űrlapot egyeztetünk veled céljaidról, egyedi ajánlat elkészítéséhez szükséges infromációkat kérünk tőled.

  • 2. Egyedi elemzés és Ajánlat

    Személyre szabott ajánlatot küldünk számodra, amely az optimalizálási területek mellett, konkrét módszereket, költségkeretet és a projekt javasolt hosszát is tartalmazza.

  • 3. Közös munka

    Az ajánlat elfogadása és a szerződés megkötése után csapatunk készen áll, hogy növekvő pályára állítsuk organikus forgalmad.