Jön az átállás: így készülj fel a mobile-first indexingre

Miről fogsz olvasni?

Évek óta tudjuk, hogy a Google 2021 tavaszán tervez átállni mobile-only indexálásra.

Erről már hallottam, nem 2020-ban terveztek átállni?

De, viszont 2020. eseményeire való tekintettel egy kicsit több időt adtak felkészülni. A tervezett átállás így 2021 márciusa.

Mobile-only? Eddig még csak mobile-first-ről hallottam.

Nem vagy egyedül. A mobile-only egy átbrandelt mobile-first. Mivel kvázi a desktop bot nyugdíjazását tervezik, így nincs minek firstnek lennie, megtévesztő a megnevezés.

Láttam a Search Console-ban, hogy eddig is mobile-first indexing volt.

Szuper, akkor jó eséllyel nincs mitől félned. A Google eddig desktop és mobil bottal is végigjárta az oldalakat, összevetette az eredményeket és ha úgy ítélte meg, hogy készen áll az oldal a mobile-first indexingre, akkor az lett alapértelmezett. 

Aham. Akkor itt most mi is a hír pontosan?

2021 márciusától – ha készen áll egy oldal a mobile-first indexálásra, ha nem, – mobil bot fogja végigjárni az oldalt, és azok a tartalmak amik csak desktopon érhetőek el (aloldalak, kommentek, bármi), az gyakorlatilag nem lesz indexálható. Megértésünk szerint azokra a kulcsszavakra/tartalmakra, amik a mobile bot által nem végigjárható oldalakon vannak, megszűnik rankelni az adott oldal.

Holy crap! Mivel nyugtathatom meg magam?

Search Console-on belül már eddig is kaphattál visszajelzést, hogy teljesít az oldal ilyen szempontból, de például az Enhancements részen belül van egy Mobile Usability menüpont. Ebben a menüpontban, hogy a Google-t idézzem: “Learn which pages in your property might have usability problems on a mobile device.“.  Pontosan. Tehát innen kiderülnek a mobilos használhatósággal kapcsolatos hibák.

Mi a következő lépés?

Olvasd el a cikkünket, ahol részletes is bemutatjuk, milyen esetekben mi a teendőd és hogyan kerülheted el a helyezéseid és forgalmad visszaesését.

Miért vált fontossá a mobilos indexálás?

Sokáig az asztali számítógépek és a laptopok biztosították a webes böngészés alapját, ezért a kereső algoritmus is ezeket az eszközöket vette figyelembe az oldalak feltérképezéséhez, indexeléséhez és rangsorolásához. Az okostelefonok rohamos terjedésével azonban a Google-nek is tartania kellett a lépést, ezért 2011 végén elindította a mobilos tartalmak feltérképezésére szolgáló keresőrobotokat. 2015 után, amikor a mobilon böngészők száma már meghaladta az asztali gépen böngészők számát, a keresőóriás további lépéseket tett a felhasználói élmény növelése érdekében, és bejelentette, hogy előnyben részesíti azokat az oldalakat, amik rendelkeznek mobilbarát verzióval.

Online felhasználók változása

Az évek előrehaladtával tehát egyre több olyan keresést kellett kiszolgálni, ami mobilról érkezett, ezért a Google azokat az oldalakat hátrébb sorolta, amik mobil nézetben nem voltak megfelelőek.

A Mobile-First Indexing nevet viselő algoritmus frissítés is a mobil verziót helyezi előtérbe, és azt használja fel az oldalak feltérképezéséhez.

Így változik az algoritmus márciustól

Ahhoz, hogy pontosan megértsük a mobile-first index algoritmusfrissítés valódi célját, fontos tisztázlni, hogy a Google algoritmusa hogyan rangsorolja a weboldalakat a találati listákon.

1. Feltérképezés (Crawling)

A weben található oldalak feltérképezése a robotok feladata. Amikor egy keresőrobot felkeres egy weboldalt, az ott található linkeken keresztül további oldalakat tud feltérképezni, majd az ott található hivatkozásokon keresztül még többet, és így tovább.

2. Indexelés (Indexing)

A korábban feltérképezett indexelhető oldalakat a Google-nek tárolnia kell, hogy később, amikor rangsorolására kerül a sor, egyszerűen elő tudja keresni az indexből a keresett kulcsszóra releváns oldalakat.

3. Rangsorolás (Ranking)

Amikor valaki rákeres egy kifejezésre a Google-ben, az algoritmus ellenőrzi, hogy keresett kulcsszóra jelenleg milyen oldalak vannak eltárolva az indexben. Majd az itt szereplő oldalakat különböző rangsorolási faktorok alapján sorrendbe állítja az algoritmus, és megjeleníti a felhasználóknak az találatokat.

A Mobile-First Indexing (MFI) az oldalak feltérképezésének menetét fogja elsősorban befolyásolni. Korábban a desktop crawler volt a meghatározó, azaz minden weboldal asztali verzióját részesítették előnybe. Ez változik most: a smartphone crawler lett az elsődleges feltérképező bot. Ez azt jelenti, hogy a keresőrobotok a jövőben a weboldalak mobil verzióját fogják feltérképezni, éppen ezért nagyon fontos, hogy a mobilos megjelenés minősége és tartalma nagyon hasonló legyen az asztali változathoz. Ugyanis, ha csak korlátozottan érhető el mobilon a weboldalad tartalma, jelentős hátrányból indulsz a versenytársakhoz képest.

Győződj meg róla, hogy felkészült-e az oldalad!

A Google Search Console felületén egyszerűen, egy URL ellenőrzéssel meg tudod nézni, hogy milyen típusú bot térképezte fel utoljára az oldaladat. Nagy valószínűséggel azt fogod látni, hogy legutóbb az okostelefon Googlebot járt az oldaladon, vagyis már a mobilos keresőrobot térképezte fel az oldalad

Ugyanígy a Search Console-on belül, a Beállítások menüt választva a Névjegy részben meg tudod nézni az oldaladat feltérképező Googlebot típusát. Ha azt látod, hogy Googlebot okostelefonra, nagy baj már nem lehet, hiszen a Google a zárójelben található dátummal úgy gondolta, hogy az oldal megfelel az elvárásoknak.

Google Bot okostelefon feltérképezés

Mikor okozhat problémát az algoritmus frissítés?

Először is, tisztázzunk egy fontos kérdést: reszponzív vagy mobilbarát? Alapvetően minden reszponzív weboldal mobilbarát, azonban nem minden mobilbarát weboldal reszponzív.

Reszponzív weboldalak

A reszponzív weboldalak ebből a szempontból a legjobbak, hiszen ezek felépítése, tartalma és URL szerkezete egy az egyben megegyezik desktopon, tableten és telefonon is. A különbség mindössze annyi, hogy a különböző platformokon más és más elrendezésben jelennek meg az oldal elemei.

SEO szempontból tehát a reszponzív oldalak 100%-ban megfelelnek a mobilbarát teszteknek. Ebben az esetben semmi tennivalód nincs, felkészültél az átállásra, a frissítés nem fogja befolyásolni az eddig elért organikus helyezéseket.

Mobile barát teszt

Mobilbarát weboldalak

Ha az oldalad nem reszponzív, csak mobilbarát, de a weboldal tartalma megegyezik minden platformon, és az megfelel a jelenlegi Google irányelveknek, akkor sem lesz különösebb vonzata az algoritmus frissítésnek.

Ugyanakkor, ha az oldal tartalmának jelentős százaléka eltér a különböző platformokon, az komoly gondokat is tud okozni. Ha a mobil változat csak korlátozottan tudja megjeleníteni a weboldal szöveges tartalmát, esetleg eltérő navigációval és csökkentett teljesítmény mutatókkal rendelkezik, azt mindenképp javítanod kell.

Ilyen probléma akkor szokott előfordulni, ha a weboldal desktop és mobil verziója más URL-en érhető el, csökkentett tartalommal, például:

https://m.weboldal.hu

https://weboldal.hu

Mobilbarát verzió nélküli weboldalak

Ha a weboldalad 2021-ban nem rendelkezik mobilbarát verzióval, az óriási lemaradást jelent a versenytársaidhoz képest. Fontos, hogy az új Mobil-First frissítés után a Google – hivatalos álláspontja szerint – nem fogja indexálni azokat a weboldalakat, amelyek nem rendelkeznek mobilbarát verzióval.

Tapasztalatunk azt súgja, ilyen drasztikus lépésről nem lesz szó, de jó vigyázni. 

Egy biztos: ha a weboldal nem tudja megfelelően kiszolgálni a látogatóid igényeit, az hosszú távon biztosan rossz hatással az eddig elért helyezéseidre.

Milyen hatással lesz a helyezéseidre a Mobile-First Indexing?

Ahogy azt már fentebb is említettük, a Mobile-First Indexing nem a rangsorolásban (ranking) veszi ki a szerepét, hanem a feltérképezésben (crawling). Ugyanakkor, ha a weboldalad nem rendelkezik megfelelő mobilos verzióval, már a feltérképezés során ki fogsz esni a versenyből.

Ezen felül, ha nagymértékben eltér a weboldalad tartalma, azaz a desktop sokkal több releváns információt tartalmaz, ami a fontos lenne a Google számára, akkor könnyen előfordulhat, hogy a várt eredményeknél sokkal rosszabb helyezéseket fogsz elérni az átállás után.

Fontos tehát, hogy a weboldalad mobilos és asztali verziója harmonizáljon egymással, mert a Google számára kiemelten fontos, hogy a mobilos felhasználók is hasonlóan minőségi tartalmakat kapjanak, mint az gépen böngésző társaik.

Ellenőrzőlista az átálláshoz

  • Feltérképezte már a Googlebot Okostelefonra az oldalad?
  • A weboldalad reszponzív vagy mobilbarát?
  • Mobilon ugyanazt a tartalmat jeleníted meg a felhasználóknak, mint asztali gépen?

 

Ha van olyan a fenti kérdések között, amire nemmel válaszoltál, akkor itt az ideje felkészíteni a weboldalad az átállásra, és mielőbb létrehozni egy olyan verziót, ami a mobilos felhasználókat is magas szinten ki tudja szolgálni. Most még van egy kis időd, azonban az algoritmus frissítése után jelentős hátrányból fog indulni, ha nem cselekszel.

Szerző:

BP Digital

A BP Digital egy Budapest központú SEO ügynökség. Nálunk a keresőoptimalizálás fókusz, nem pedig üzletág. Tíz fős csapatunk minden nap azon dolgozik, hogy szakmailag megalapozott stratégiával és minőségi, értékteremtő tartalmakkal segítsünk jobb helyezéseket elérni ügyfeleinknek.

Ezeket olvastad már?