Marketingről őszintén cégvezetőknek

Miről fogsz olvasni?

Számos cégvezetővel találkozom, akikben felmerül a gondolat / nyomás, hogy jelen legyenek-e online. A cégük megy, személyesen szerzik az üzletet…, úgy tűnik, hogy nincs szükségük az online jelenlétre. Mindemellett mégis motoszkál a fejükben a gondolat, hogy online is aktívnak kellene lenni. A rendelkezésre álló rengeteg lehetőség és szinte ijesztően sok platform miatt egyáltalán nem triviális, hogy
1) megéri- e egyáltalán kialakítani az online marketinget,
2) hogyan érdemes ebbe kezdeni.

Az alábbiakban összegyűjtöm, hogy szerintem kinek, miért és hogyan éri meg online jelenlétet építeni.

Mikor kezdjek marketingezni?

A kérdés megválaszolásához először mélyebbre kell ásnunk. Az alábbi kérdésre kell őszintén válaszolnod (magadnak):

Mennyire stabil és önjáró most a cégem?

Biztos soha nem lehetsz, de érzés szintjén el tudod magad helyezni a skála valamely pontján. Állandó gondokkal küzdesz vagy viszonylag kiszámíthatóan működik a céged. Egy stabil business néhány fontosabb minősége:

A fenti feltételek egyidőben való teljesülése esetén valószínűleg a “víz felett vagy” és van esélyed cégvezetőként kiegyensúlyozott életet élni. Ha a fentiek közül valami hiányzik, akkor valószínűleg állandóan, de legalább rendszeresen meglepetések és vészhelyzetek elhárításával töltöd az időd.

Magától adódik a válasz, hogy ha valamelyik fenti feltétel nem teljesül, akkor a céged kevésbé áll stabil lábakon. Annak ellenére sem, ha amúgy “pörög a biznisz”. Ebben az esetben érdemes mielőbb kialakítanod egy lépés sorozatot, hogy szükség esetén válaszolni tudj az esetleges negatív változásokra.

De, mivan akkor, ha a válaszaid alapján egy valóban erős, jól működő céged van? Nos, vagy már aktív az online jelenléted, vagy azon kevesek egyike vagy, akik boldogulnak enélkül is (jelenleg). 🙂 Ha ez utóbbi igaz rád, akkor is érdemes  egy minimális online jelenét, ugyanis olyan világot élünk, ahol a cégek hitelességét az online aktivitásuk alapján (is) döntik el a potenciális vásárlók. Már annak a generációnak is egyre természetesebb az internethasználat, amely még a hagyományos marketing csatornákon nőtt fel. A tőlük fiatalabbak pedig el sem tudják képzelni, hogy valamely dolognak ne nézzenek utána a neten.

Cégvezetőként mit tud adni Neked a marketing?

Ha nagyon leegyszerűsítem, akkor szabadságot és több lehetőséget tud adni egy cégvezetőnek a marketing. Egy gyengén teljesítő cégnek esélyt adhat, hogy megoldja a problémáit. Egy jól teljesítő cégnek új perspektívát nyújthat.

Ábra, hogy miért fontos a marketinggel foglalkozni

Mégis, pontosan mire jó a marketing?

A marketing segít, hogy “élőnek” tűnj online. Abszurdnak hangzik elsőre, de ha belegondolsz, hogy egy étterem értékelései vagy csak az online elérhetősége mennyit számít, hogy arra vedd az utad egy nyaralás során, akkor rögtön máshogy tekintesz a marketingre…
Ha a cégednek nincs digitális lábnyoma, akkor sokak szemében nem létezel. Emellett a marketing jó még az alábbi célok támogatásában:

A marketing segíthet Neked hatékonyabban eladni és potenciális ügyfeleket szerezni. Olyan ügyfeleket tud Neked a marketing szállítani, akik edukáltak, ismerik a márkád, a terméked/szolgáltatásod és a legjobbtól (Tőled) tanulták meg hogyan kell választani a számos versenytársad és közted. De, az is könnyen lehet, hogy a meglévő ügyfeleid is elkötelezettebbek és téjákozottabbak lesznek, hogy milyen jó a Te ügyfelednek lenni. A marketing segíthet munkatársakat is szerezni. (Kriszti, itt Rád is gondolok. 🙂) Olyan munkatársakat, akik kifejezetten Nálad szeretnének dolgozni.

Összességében számos előnye van a marketingnek, mégis miért valós a dilemma körülötte?!

A válasz viszonylag egyszerű:

+1. Sokak fejében él az a felfogás, hogy a marketing eredményessége nem, vagy csak nehezen mérhető. Nem tagadom, olykor valóban nem könnyű számszerűsíteni az offline marketinget, ugyanakkor az online marketing világában a legtöbb marketing tevékenység megtérülése monitorozható.

Oké, akkor most mit csináljak?

A fentiek alapján el tudod dönteni, hogy segíthet-e Neked bármiben a marketing. Ha úgy látod, érdemes ezen a téren fejlesztened, akkor azt javaslom, hogy a szükséges minimummal kezdd el.

Ha még soha nem volt autód, akkor elsőre ne Ferrarit vegyél. Sokba kerül, drága fenntartani és igazából vezetni sem fogod tudni. Így van ez a marketinggel is. Haladj lépésekben. Ismerkedj vele.

Kezdd kicsiben és haladj lépésekben!

Számos egyszerű és hatékony marketing csatorna létezik. Ugyanakkor stratégia mentén kell haladnod, hogy a célodhoz érj.

  1. Először ne marketing csatornát válassz, hanem stratégiát! Az eszközt mindig a cél határozza meg. Először tehát arról érdemes beszélnünk, hogy most hol tartasz és miben vársz fejlődést, milyen üzleti céljaid vannak. 
  2. Ezután szükség van egy persona kutatásra, azaz azonosítani, hogy ki a célközönséged és milyen céljai, elvárásai, szokásai vannak. (Akár alkalmazottak keresése esetében is). 
  3. Ajánlat- és termékpiramis fejlesztéssel kell folytassuk, azaz milyen elköteleződési pontok mentén tudjuk eljuttatni a célszemélyt az ismerkedéstől a konverzióig. (Érdemes több pontot beépíteni.)
  4. Hatékony online marketing stratégiát lehet létrehozni a fentiek alapján, ami tartalmazza, hogy milyen csatornákon, milyen üzenettel, kit fogunk megszólítani.

Marketing csatornák kapcsán érdemes az egyszerűtől a komplex felé haladni. Egy viszonylag sztenderd lépés sor lehet az alábbi:

  1. Google Business Page. (Maximum 1 óra alatt, ingyenesen be tudod állítani és saját tájékoztató felületként szolgál.)
  2. Saját weboldal. 
  3. Facebook oldal +/- Linkedin / Instagram / Tiktok
  4. PPC, azaz fizetett hirdetések. (Legkésőbb ezzel egy időben a weboldal méréseit rendbe kell tenni.)
  5. SEO, azaz keresőoptimalizálás.
  6. Email marketing.
  7. Online PR.
  8. Podcast.

A sor hosszan folytatható, de talán ezek egy KKV számára leginkább elérhető és hatékony csatornák. A lényeg tényleg azon van, hogy azokon a platformokon legyél jelen, ahol a célközönséged mozog.

Ha úgy gondolod, hogy a fentiek alapján tapasztalt és etikus marketingesekkel szeretnél együtt dolgozni, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!

A cikket ügynökségünk tulajdonos-ügyvezetője, Szesztay Péter írta.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.