- hello@bpdigital.hu
- +36 70 738 7333
A kitöltés kötelezettségmentes.
Mit értünk SEO, avagy keresőoptimalizálás alatt? Hogyan érhetjük el, hogy weboldalunk minél előrébb kerüljön a keresési találatok között? Milyen SEO eszközök léteznek, hogyan működik a Google algoritmusa, mire érdemes figyelni a weboldal keresőoptimalizálás során és hogyan érdemes felépítenünk SEO stratégiánkat?
Cikkünkben többek között ezeket a kérdéseket is megválaszoljuk, valamint érintjük a keresőoptimalizálás alapjai mellett a SEO-tól várható reális eredményeket és a SEO marketingen belüli helyét is.
Érdekel egy lépésről lépésre dokumentált SEO útmutató, amiben kéz a kézben végigviszünk a SEO jelentésén, megmagyarázzuk alapfogalmait, bemutatjuk előnyeit a fizetett hirdetésekkel szemben és kitérünk a keresőoptimalizálás megtérülésére is?A szakszerű elméleti áttekintésen túl hasznos gyakorlati tippeket is megfogalmazunk cikkünkben, amiknek a megvalósítását akár te is elkezdheted. Vagy ha nincs időd és energiád belemélyülni a SEO-ba, akár a BP Digital SEO ügynökséget is bevonhatod oldalad keresőoptimalizálásába.
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, SEO) alatt weboldalak különböző keresők organikus találatai között elért helyezéseinek javítását, optimalizációját értjük. Ehhez rendszerint segítségül hívjuk a technikai SEO, on-page SEO és off-page SEO eszközeit. Ezekről részletesebben a „Milyen lépésekből áll a SEO stratégia kidolgozása?” rész alatt írunk majd. Röviden azonban ide tartoznak az oldalad technikai beállításai, az oldalstruktúra és sitemap, a felhasználói élmény, a kulcsszókutatás, a tartalomoptimalizálás és a linképítés is.
A keresőoptimalizálás tehát olyan fejlesztések folyamata, amelyek következtében a keresőoldalakon (mint például a Google) keresztül, a nem fizetett forrásból érkező látogatók száma növekszik. Ezeket a látogatókat nevezzük organikus látogatóknak. Az organikus forgalomért a fizetett hirdetésekkel (PPC) szemben nem kell fizetnie a weboldalak tulajdonosainak.
A fizetett hirdetések és az organikus találatok elhelyezkedése a Google-ben
Forrás: Ahrefs
Hosszú távon tehát jelentős költségeket takaríthatsz meg, ha befektetsz a SEO-ba és a Google Ads helyett minőségi tartalmakon keresztül, organikus találatok útján szerzed látogatóidat.
Itthon a legnépszerűbb keresőoldal a Google, így a keresőoptimalizálás Magyarországon elsősorban a Google által támasztott minőségi irányvonalak betartására összpontosít. Ezek közé tartozik például a sitemap, vagyis az oldaltérkép, ami a keresőbotok navigációját segíti az online térben, ennek hiánya nehezíti az oldal sikerességét a keresőben. De akár a headingek, vagyis címsorok hibás beállításai is okozhatnak problémát, ahogy a kulcsszókutatás vagy az indexálás hiánya is.
A Google algoritmusa ugyanis egy kiterjedt szempontrendszer alapján rangsorolja és jeleníti meg az oldalakat a találati listán. Természetesen ezeket a rangsorolási faktorokat a Google nem fedi fel, ám 2024 májusában jó néhány, a Google keresővel kapcsolatos dokumentáció szivárgott ki a netre. SEO ügynökség lévén kíváncsiak voltunk, hogy vajon a szakma, így az általunk is alkalmazott SEO módszerek mennyire vannak összhangban a Google rangsorolási tényezőivel. Szerencsére túl nagy újdonságokra nem derült fény, így ez a SEO útmutató megfelel a Google irányelveinek. 🙂
A fenti statisztikák mentén kijelenthetjük, hogy a keresőoldalak által közvetített forgalom elképesztő méreteket ölt.
A szép, a felhasználó számára jó navigációt biztosító, hasznos tartalommal megtöltött, de nem SEO optimalizált weboldal ugyanakkor könnyen elveszik a találati lista végén. Felmérések alapján 4 millió Google keresésből csupán a felhasználók 0,63%-a kattintott tovább a találati lista második oldalára. Vagyis, ha nem vagy a találatok elején, jelentős forgalomtól esik el a weboldalad.
„Mi a legjobb hely a bizonyíték eltüntetésére?
A Google 2. oldala, mert soha senki nem megy oda.”
Azon weboldal tulajdonosok, akik megfelelő hangsúlyt fektetnek a SEO-ra – és ezáltal direkt kiadás nélkül tudnak forgalmat szerezni – hatalmas üzleti előnyre tehetnek szert.
Minden weboldal legfontosabb célja az érdeklődők, vásárlók szándékának kielégítése. Ehhez először is a megfelelő technikai beállításokról kell majd gondoskodnod. Nemcsak a felhasználói élményt javítja például oldalad betöltődési sebessége, hanem a Google algoritmus szempontjából is meghatározó. A könnyű navigáció, a mobilbarát, reszponzív kialakítás és a hasznos, könnyen olvasható és értelmezhető tartalmak szintén a követelmények közé tartoznak.
A Google célja a saját algoritmusának fejlesztése során, hogy a felhasználói egyre jobb élményt és számukra releváns keresési találatokat kapjanak. A felhasználóid igényeinek kielégítésével így az algoritmusnak is meg tudsz felelni és fordítva. Ha a Google szereti a weboldalad (és előre sorol emiatt), akkor ez azt is jelenti, hogy a vásárlóid számukra hasznos és releváns információkat találnak a weboldaladon. Ehhez nélkülözhetetlen, hogy tartalmaiddal kielégítsd az adott kifejezés mögött álló keresési szándékot. A mesterséges intelligencia (AI) térhódítása ezen a területen is jelentős változást hozott a SEO-ba. A Google algoritmusa ugyanis már nemcsak a kulcsszavakat, hanem a keresési szándékot is egyre jobban tudja értelmezni.
Ezeknek az elveknek a mentén tehát nemcsak érdemes SEO-val foglalkoznod, hanem egyenesen elengedhetetlen is. Csak úgy maradhatsz hosszú távon versenytársaid előtt, vagy csak versenyben, ha meg tudod őrizni weboldalad pozícióját a találati lista élén.
A SEO az online marketingen belül a Search Engine Marketing (SEM), azaz a keresőmarketing egyik fontos eleme – a Pay Per Click (PPC), azaz a fizetett hirdetések mellett. Ennek megfelelően az ügyfél életciklusának minden lépését képes támogatni a weboldal keresőoptimalizálása. Onnan kezdve, hogy a találati lista élén elhelyezkedő oldaladra magasabb számú organikus látogató érkezik azon keresztül, hogy hasznos, a felhasználói igényeket kielégítő tartalom készül, ami megerősíti a vásárlási szándékot. A hitelességed és a felhasználóbarát kialakítás pedig támogatja a konverziót.
Vállalkozóként és marketingesként pontosan tudjuk, hogy minden projekt célja a befektetések sikeres megtérülése. Habár a SEO esetében nem tűnik olyan egyszerűnek a ROI (Return on Investment) meghatározása, mint a PPC hirdetéseknél, nem lehetetlen! Itt érdemes azonban megjegyeznünk, hogy a SEO megtérülése ugyan jóval meghaladhatja a fizetett hirdetésekét, ehhez jellemzően jóval hosszabb időre is van szüksége. Ugyanakkor saját tapasztalatból tudjuk, hogy megéri!
De nézzünk egy statisztikát is a biztonság kedvéért:
2023-as adatok alapján a SEO-nak köszönhetően átlagosan akár 57%-kal több látogató érkezhet a weboldalakra.
Akár 10-20%-os bevételnövekedést is eredményezhet a SEO stratégia a vállalkozások számára.
A legfontosabb SEO KPI-ok közé tartozik az üzleti szempontból releváns kulcsszavak helyezéseinek javulása, az organikus forgalom növekedése, a domainhitelesség, a backlinkek számának növekedése és a betöltési sebesség javulása. Többek között erről is írunk részletesebben a kapcsolódó blogcikkünkben:
A keresőoptimalizálás megtérülésének számítása (ROI), hogy lásd, megéri-e SEO-ba fektetned!
A BP Digital egyedülálló számítási módszert dolgozott ki a SEO ROI kiszámítására. Ehhez azonban először a megfelelő analitikai eszközökből érkező adatokra lesz szükség. Ez a pontos mérésekkel rendelkező GA4 és Google Search Console (GSC) fiókok adatait jelenti. A GSC adatainak exportálása és a helyezések átkattintási arányainak megállapítása után jöhet az izgalmas rész!
A táblázat szerint, ha a 3.5-ös helyezést szeretnénk 2.3-as pozícióba tornázni, akkor a teljes keresési mennyiség 11,75%-a helyett várhatóan 16,12%-át fogjuk elhozni, vagyis 4,37%-os organikusforgalom-növekedésre számíthatunk az adott pozícióváltozásnak köszönhetően.
Ezután kellenek az adatok a GA4-ből is, például, hogy mekkora az oldaladra érkező organikus látogatók konverziós aránya és ehhez mekkora kosárérték és bevétel társul. Ha megvannak az adataid, jöhet a számítás.
Ha összeszorozzuk a megnövekedett organikus forgalmat az eddigi értékesítési konverziós aránnyal és az átlagos kategóriához tartozó kosárértékkel, megkapjuk az organikus forgalom által generált bevételt. A SEO ROI számításban az a trükkös, hogy ezt nem várhatjuk el egy, de még két hónap alatt sem, így általában tizenkét hónapos periódussal érdemes számolni mind a bevételek, mind a kiadások tekintetében. A projekt hosszát megadva pedig megkaphatjuk a teljes megtérülést és a teljes költést.
A folyamat persze ennél némileg hosszabb és bonyolultabb. Ha kíváncsi vagy hogy vajon számodra milyen megtérülés várható a SEO projekt kapcsán, vedd fel velünk a kapcsolatot és együtt megnézzük a számokat!
A SEO és a tartalommarketing részben átfedésben állnak egymással. A SEO célja, hogy a keresőoldalakról organikus látogatókat tereljen a weboldaladra.
A tartalommarketing célja, hogy minél több potenciális vásárlóhoz jusson el márkád létezése és terméked vagy szolgáltatásod híre. A két marketing eszköz közötti átfedés abban áll, hogy mindkettőt a minőségi tartalom élteti. Nem lehet jó tartalommarketinget csinálni kiváló tartalom nélkül. Ugyanez igaz a SEO-ra is, nem lehet jó helyezéseket elérni egy kulcsszóra magas minőségű tartalom nélkül.
A tartalommarketinget érdemes SEO szemlélettel (is) csinálni. A 2000-es években számos cég napi akár több blog bejegyzést hozott létre különösebb minőségi követelmények nélkül és ért el ezzel magas látogatottságot.
Napjainkra sokkal fontosabb a minőségi tartalom. A mai felgyorsult világban és marketing zajban inkább ritkábban, de minőségibb, a felhasználó számára valóban értékes tartalmat érdemes készíteni. Emellett a SEO szövegírás szempontok érvényesítése egy cikkben nem kell, hogy lemondással vagy kompromisszummal járjon a tartalommarketing szempontjából, így a két marketing eszköz egymást erősítve tud tartós látogatókat hozni weboldaladra.
Az utóbbi évek egyik legnagyobb port kavart technológiája, egyben kulcsszava a mesterséges intelligencia. Az AI jelentősen átalakította az online marketing területét is, hiszen fokozatosan egyre nagyobb teret kap az adatok feldolgozásában, a szövegírásban és a SEO-ban is. A mesterséges intelligencia és a keresőoptimalizálás több ponton is összefügg. A nagy nyelvi modellek, mint amilyen a népszerű ChatGPT is a Google keresőjébe is beépülnek.
Egyelőre ugyan tesztelési fázisban van, de az új, AI-alapú találati lista, amit a Google Search Generative Experience-nek nevez, már a világ több országában elérhető. Várhatóan pedig egyre szélesebb körben teszik majd elérhetővé a felhasználók számára. (Az, hogy ez pontosan mikor következik be még nem világos. Egyelőre minden jel arra utal, hogy maga a Google sem erőlteti az új SGE bevezetését…)
A Google bevallása szerint hozzájárul majd a rendezett találati oldal megjelenéséhez, tervező képességgel rendelkezik, amit például a heti menü kialakítására is használhatsz. Mégis a legfontosabb, hogy komplex kérdéseidre összeszedett, koherens választ kaphatsz, rövid, könnyen értelmezhető formában a keresési szándékodnak megfelelően.
Ez bizony minket is komolyan foglalkoztat, így korábban írtunk is róla egy átfogó cikket, AI a keresőoptimalizálásban címmel. A mesterséges intelligencia adatfeldolgozó képessége például nagy segítség lehet a kulcsszókutatásban és a SEO auditok elkészítésében. Segítségével olyan feladatok automatizálhatóak, de legalábbis jól skálázhatóak, mint a tartalomstratégia készítés vagy akár a szövegírás.
Az AI korlátai miatt fontos megjegyeznünk, hogy ez nem az emberi munkaerő kiiktatását jelenti, csupán az erőforrások átcsoportosítását. Míg korábban értékes munkaórák mentek el „robotmunkára”, ezt most elvégezheti a mesterséges intelligencia, a szakértők pedig a kreatív feladatokra fordíthatják figyelmüket.
A SEO 3 pillérét szándékosan piramis formában ábrázoljuk – ugyanis logikailag is ebben a sorrendben épül fel. Nem megfelelő technikai alapokra nem lehet jelentős organikus forgalmat építeni. Egy általános SEO projekt tehát az alábbi elemek szerint épül fel:
A technikai SEO audit során felderítjük weboldalad potenciális hibáit és felkészítjük, hogy organikus forgalmat tudjunk terelni rá.
A megfelelő technikai beállítások jelentik a keresőoptimalizálási feladatok első lépését, mivel a technikai feltételek megteremtése nélkül sem az On-Page, sem az Off-Page SEO javítások nem képesek maximális hatásukat kifejteni.
A technikai SEO az alábbi főbb szempontokat tartalmazza:
A kulcsszókutatás során megvizsgáljuk, hogy a számodra fontos témakörben és a versenytársaid tevékenysége alapján hogyan és milyen kulcsszavakra keresnek a potenciális vásárlóid. Ezek a kulcsszavak kellenek majd ahhoz is, hogy tudjuk, milyen URL struktúrát érdemes kialakítani, milyen tartalmakat érdemes készíteni és hogyan lehetne optimalizálni a meglévőeket az oldaladon.
A tartalmi audit során felülvizsgáljuk meglévő tartalmaid és a kulcsszókutatás eredménye alapján SEO fókuszú tartalommarketing stratégiát dolgozunk ki, amivel organikus látogatók tömegeit tudjuk weboldaladra terelni. Egy jó tartalom nemcsak a keresőbotokat szolgálja ki, hanem a felhasználói igényeket is. Ennek megfelelően olvasmányosnak, hasznosnak és nem utolsó sorban a SEO alapelveinek megfelelőnek kell lennie.
A tartalommenedzsment tevékenység során olyan tartalmakat készítünk, amivel iparágad véleményvezére lehetsz és a keresőrobotok is a Te tartalmaidat fogják előre sorolni. Ehhez profi szövegírókkal és content managerekkel dolgozunk együtt, hogy minden igénynek megfelelő blogcikkeket, kategóriaoldalakat és weboldalszövegeket adjunk ki az ügyfeleinknek.
Elemzések segítségével kidolgozunk egy linképítési stratégiát, ami mentén prémium linkeket építünk. Ezáltal weboldalad hitelessége és helyezései növekedni fognak. Ez közvetve, az elhelyezett linken keresztül is hozhat látogatókat az oldaladra, de elsődlegesen nem ez a célja. A megbízható, hiteles, stabil forgalommal rendelkező oldalakról érkező backlinkek növelik a te weboldalad értékét is a keresőbotok szemében. Ha pedig választaniuk kell két hasonló találat között, azt fogják előrébb sorolni, amelyik nagyobb hitelességgel rendelkezik.
Egy SEO ügynökség vagy szakértő kiválasztása során fontos a szakértelmének megítélése, amire az egyik legjobb mérőszámot az elért eredményei adják.
Magyarországon is számos szakember áll rendelkezésre, hogy segítse weboldalak tulajdonosait jobb organikus helyezések elérésében, ugyanakkor viszonylag kevés szakértő tud valós példákat és eredményeket felmutatni SEO terén. Alább mutatunk néhány grafikont, hogy a BP Digitalnál milyen eredményeket érünk el ügyfeleinkkel.
300%-os forgalomnövekedés másfél év alatt az egyik ügyfelünknél
Érezhető forgalomnövekedés alig egy év alatt a közel nulláról
Egyik ügyfelünk domain hitelességi mutatójának a látványos javulása a linképítésnek köszönhetően. Az eredmények már rövid időtávban is megmutatkozhatnak.
Az eredmények mellett fontos továbbá a szakértelem (és annak frissen tartása), a rugalmasság, a jelenlét, az eredményorientált hozzáállás és persze a kémia.
A BP Digital az ország egyik legnagyobb, kifejezetten csak keresőoptimalizálással foglalkozó SEO ügynöksége. További esettanulmányokat találsz a referenciáinkban, de ránk is kereshetsz a Google-ben, vagy a Forbes, Piac és Profit magazinokban. Esetleg találkozzunk a nagyobb marketing konferenciák egyikén.
A weboldal hitelességét az arra mutató linkek minősége és mennyisége határozza meg. A weboldal hitelességének növelését az Off-page SEO, azaz a linképítés segíti.
Hiszünk benne, hogy a jó együttműködéshez a transzparencián keresztül vezet az út, ezért nem árulunk zsákbamacskát ügyfeleinknek. A SEO bizony nem feketemágia, ahhoz, hogy az alapjait megértsd és elsajátítsd, akár néhány óra is elég lehet. Ha saját weboldallal rendelkezel és szeretnéd, hogy jobban teljesítsen a Google keresésekben, marketing eszközeid közé felvennéd a keresőoptimalizálást is, vagy épp egy SEO ügynökséggel közös együttműködésen gondolkodsz, de szeretnél tisztában lenni az alapokkal, vegyél részt SEO képzésünkön!
Előadásainkat úgy állítottuk össze, hogy azok is megértsék a SEO alapfogalmait, akik csak most ismerkednek a keresőoptimalizálással. Jelenlévő szakértőink készséggel válaszolnak minden felmerülő kérdésre és a résztvevők honlapjára, iparágára vonatkozó példákkal segítik a teljes megértést.
Ha meggyőződtél róla, hogy érdemes keresőoptimalizálással foglalkoznod és az ország egyik legjobb SEO ügynökségére bíznád a feladatot, akkor keress minket bizalommal!
Lépj velünk kapcsolatba!
A kitöltés kötelezettségmentes.