Milyen a jó brief, mire kell figyelni?

Miről fogsz olvasni?

Brief nélkül el se kezdj dolgozni egy szövegíróval!

Bosszankodtál már amiatt, hogy az aktuális szövegíródtól pocsék munkát kaptál vissza, egyáltalán nem azokkal az értékekkel és üzenetekkel, amikre te vágytál a megbízás elején? Nehéz belátni, de lehet, hogy nem csak a szövegírón múlt a dolog, hiszen a te kezed is benne van a tartalomgyártás folyamatában.

Hallottál már a szövegírói briefről? És tudod is, hogy pontosan miket kell tartalmaznia? Megmutatjuk, hogy milyen pontokat kell átbeszélned a szövegírás kezdete előtt a copywritereddel ahhoz, hogy mindenki elégedetten távozzon a munka végeztével.

Miért és kinek fontos a brief?

A kérdésre az egymondatos válasz egyszerű: neked, hogy azt kapd, amit vársz. De nézzük meg ezt kicsit kibontva. Egy profi szövegíró el sem kezdi úgy a munkát, hogy nem kap hozzá kiegészítő információkat az ügyfélről, a projektről és a célokról. Csak úgy fog tudni olyan szöveget kiadni a kezei közül, ami teljes mértékben visszaadja a céged értékeit, gondolkodását és céljait, ha ehhez azoktól kap segítséget, akik kívül-belül ismerik a vállalkozást és a célcsoportot. Ha a briefing folyamat hiányzik, akkor nagy az esély arra, hogy kidobtál egy nagy adag pénzt az ablakon a semmiért: a cégedhez nem kapcsolódó stílust és szövegezést kapsz, amivel nem tudsz azonosulni. Rosszabb esetben pedig még a cikk mondanivalója is teljesen eltér attól, amit képviselsz és kommunikálni szeretnél. Tehát észben kell tartanod, hogy elsőként a saját érdeked az, hogy minden információt átadj a szövegírónak, legyen szó egy cikkről, weboldalszövegről vagy akár egy teljes projekt kommunikációjához szükséges szövegekről.

Ugyanakkor fontos tudnod, hogy nem neked kell mindent a szövegíró alá tenni. A briefing egy közös munka, amikor a szövegíró és az ügyfél együtt alakítják ki azt, hogy mire is van szüksége a megrendelőnek. Azzal, aki nem kérdez semmit a cégedről és a szöveg céljáról, el se kezdj dolgozni, mert nagy valószínűséggel az eredmény nem az lesz, amire vágysz.

hogyan brifeljünk

Mit kell átbeszélnetek a szövegíróval?

1. Háttérinfó a cégedről

Bármilyen szövegről is van szó, amikor először dolgozol együtt egy szövegíróval, mindenképp be kell mutatnod röviden a vállalkozásodat vagy a projektedet. Egy tiszta képet kell festened a főbb termékeidről vagy a szolgáltatásaidról és az általad képviselt értékekről, kommunikációs céljaidról, irányvonalaidról. Ha ezeket átveszitek közösen, a szövegíró jobban át tudja majd érezni cégedet és egy sokkal személyesebb hangnemet tud megütni a szövegekben.

2. Ki a célcsoport?

Egy cikk tervezésekor bele kell gondolni magunkat a célcsoport helyébe: mi érdekli, mire van szüksége és mi segítheti őt. Épp ezért részletes képet kell adnod a célcsoportodról a briefben.

  • Demográfiai adatok: Kor, nem, családi helyzet, iskolai végzettség és foglalkozás/iparág – elég csak a legfontosabb információkat átnyújtanod a célcsoportodról.
  • Attitűdök: Milyen viselkedést, magatartást feltételezel a közönségedről?
  • Gondolkodásmód: Milyen értékeket, értékrendet, véleményt képvisel a célközönséged és mi ad számukra motivációt?
  • Megoldandó problémák: Milyen kérdéskörök, problémák foglalkoztatják a célcsoportodat és milyen megoldást nyújt ehhez a szolgáltatásod vagy a terméked?
  • Igények: Milyen elvárásai és igényei vannak a célcsoportodnak, amit a szolgáltatásod képes kielégíteni?

Ezeket mind tudnia kell a szövegírónak ahhoz, hogy megfelelően szólítsa meg a közönséget. Ha bármilyen releváns felmérésed vagy tapasztalatod van a célcsoportodról, akkor azokat mindenképp csatold a briefhez.

3. Mi a szöveg célja?

Egyrészt át kell gondolnod, hogy mit vársz el a célcsoportodtól a szöveg elolvasása után. Vegyenek meg egy terméket vagy iratkozzanak fel a hírleveledre? Ezeket le kell fektetned előre: gondold át, hogy van-e olyan szolgáltatásod vagy terméked, amit szeretnél megtámogatni az új tartalommal. És azt is vedd sorra, hogy mindezt milyen formában szeretnéd átadni az olvasónak:

  • tanácsokkal látnád el,
  • a legfrissebb információkat biztosítanád neki,
  • vagy esetleg csak tájékoztatni szeretnél egy témában.

Fogalmazd meg 3-4 mondatban és írd le feketén-fehéren a fő mondandóját a szövegnek, így pontosan látni fogod, mi lesz a célja a cikknek. Több üzenetet is tartalmazhat egy cikk – sőt alapvetően szükséges is -, de tudnod kell, hogy mi a legfőbb érték, amit szeretnél átadni az olvasónak. Lássuk be, ez nem könnyű feladat, ezért érdemes közösen kialakítani a szakemberrel a legfontosabb pontokat.

Sokszor kérdések formájában érkezik egy brief szövege. Ennek van előnye és hátránya is: pontosan megmutatja, hogy mire vagy kíváncsi és milyen témákat kell érintenie a cikknek. Azonban így a legfontosabb rész kimarad: mit is szeretnél üzenni, megmutatni, átadni, eladni a szöveggel. Mindig határozd meg a fő tételmondatodat, amire a tartalmat építeni szeretnéd.

4. Szöveg stílusa

Magázunk, tegezünk, többesszámot vagy egyesszámot használunk – nagyon nem mindegy, hogy miként is íródik meg a végeredmény. Egységes képet kell adnia a teljes cikknek vagy a weboldaladnak, ezért kell különösen odafigyelni arra, hogy legyenek lefektetett stílus irányelveid. A célcsoportodhoz és a kommunikációdhoz kell igazítanod a megszólítást, a nyelvezetet, illetve a szövegek hangnemét.

5. NO-GO területek

Ha tudod, hogy van olyan téma vagy terület, amit semmiképpen nem szeretnél, hogy érintsen a szöveg, akkor ezt jelezd előre. A szövegírónak tudnia kell a kereteket: miről beszélhet és miről nem. Tisztázd le például, hogy

  • más márkákkal kapcsolatban hozhat-e fel már bevált példákat, technikákat,
  • ha a szöveg megköveteli, érinthet-e politikai kérdésköröket,
  • megjelölheti-e forrásként a hazai vagy külföldi versenytársaid szövegeit, adatait.

6. Szakmai inputok

Ha komoly, mély szakmai szövegekre van szükséged, akkor bizony nem fogja tudni magától megírni a szövegíró a cikket. Mindenképp kelleni fog a te közreműködésed: szakmai inputot kell adnod az általa felépített témavázlathoz. A szakmai input forrásként szolgál a szövegíró számára, tartalmazza az összes fontos szakmai információt, adatot, kérdéskört arról a témáról, amiről az éppen íródó cikk szól. Az már rajtad áll, hogy saját magad válaszolod meg egyesével a copywriter kérdéseit vagy hiteles forrásokkal látod el őt. A lényeg, hogy a minőség és a szakmai tudás fenntartása érdekében ilyenformán részt kell venned a tartalom készítésében.

7. Szöveg hossza és checkpointok

Nem hátrány, ha előre leszögezed, milyen hosszú szövegre lesz szükséged. Ez egyrészt témafüggő, másrészt szorosan kapcsolódik a szöveg céljához és típusához. Egy rövid és könnyed cikknél pár száz szó már elég lehet, de egy mély szakmai cikknél inkább 1500-2500 szóban gondolkodj.

Ha egy új szakemberrel dolgozol együtt, akinek még nem ismered a munkáját, akkor az első néhány szövegnél, érdemes ellenőrző pontokat beépíteni a folyamatba. Kérd, hogy küldjön egy rövid vázlatot a cikkről, vagy a szöveg háromnegyedénél mutassa meg, milyen irányba halad. Amikor már teljes bizalommal vagy a szövegíród felé, ezeket a plusz köröket elhagyhatod. Az elején kis többlet munkát igényelnek az ellenőrzések, de így fogod látni, mennyire egyeznek az elképzeléseitek, és segít majd, hogy a végeredményben ne csalódj.

A briefing igenis időigényes folyamat – főleg a közös munka elején -, azonban később jelentős időt spórolsz meg vele. Arról nem is beszélve, hogy nem fogsz beleőszülni az idegtépő javítgatásokba, újabb és újabb átírási körökbe. Vedd komolyan, tégy bele energiát és a végeredmény egy minőségi, a cégedhez teljesen passzoló szöveg lesz, amit büszkén publikálhatsz majd.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.