Fiktív esettanulmány drasztikus SEO hibákról

A keresőoptimalizálás időigényes folyamat. Minőségi cikkek írása, releváns médiumokon való külső megjelenések nyélbe ütése, vagy épp aloldalak On-Page optimalizálása nem egyik napról a másikra történik. Elemzések sora, stratégiaalkotás és az ügyfelekkel való hosszas egyeztetés előz meg minden SEO projektet. 

A SEO projektjeink során több alkalommal is megtörtént, hogy miután elkezdtünk kézzelfogható eredményeket szállítani, az organikus forgalom stabilan növekvő grafikonja hirtelen földbe állt. Ilyenkor legtöbbször még az ügyfél nyugtalan telefonhívása előtt felderítettük a hiba okát és javaslattal szolgáltunk a baklövés kijavítására.

Szeretnéd elkerülni a fiktív gráfhoz hasonló SEO-katasztrófát? Eláruljuk a mi módszereinket.

Igen, baklövésekről beszélünk: tudtunk nélkül élesített fejlesztések, egyedi ötletek SEO szempontokat teljesen figyelmen kívül hagyó implementálása, vagy a “szezon” közeledtével kapkodó szakemberek kétségbeesett segélykiáltásai sokszor képesek derékba törni egy weboldal organikus forgalmának alakulását.

A veszteség általában rövid időn belül kompenzálható, de nagyvállalati szinten nem ritka, hogy 1 nap organikus forgalma akár több millió forint profitot (nem árbevételt) hoz Megbízóinknak. Így a kapkodó fejlesztések, véletlen bakik komoly veszteséget jelenthetnek. Arról nem is beszélve, hogy a stabilan elrontott hibák (például egy domain név váltásakor) akár a teljes organikus forgalom hosszútávú elvesztéséhez is vezethet.

Épp ezért hoztunk létre egy rendszert, ami nemcsak figyelmeztet a hibákra, de meg is mondja, mi változott.

De milyen esetekben jöhet kapóra egy hasonló rendszer? A valós példákat egyetlen fiktív ügyfél példáján keresztül mutatjuk be. Bár számunkra ezek a történetek legtöbbször váratlanul gyors reakciót igényeltek, rá is mutattak a napi szintű hibakövetés szükségességére.

Veszélyes SEO baklövések

seo hibák

1. Oldalak duplikálása

Fiktív ügyfelünk életében fontos időszak következett, a karácsony. Bár nem szezonális termékkel kereskedett, de az ünnepi akciós ajánlatai évről-évre jelentősen hozzájárultak az éves árbevételéhez. 

A hónapokkal korábban elkezdett SEO projekt keretein belül egy üzletileg fontos termékkategória helyezéseit sikerült javítanunk. Gondolhatnánk, hogy a kemény munka kifizetődött, de ne szaladjunk ennyire előre. Ugyanez a kategóriaoldal decemberben eltűnt a találati listáról.

Fiktív ügyfelünk a legjobban teljesítő kategóriát lemásolta, és egy akciós ajánlatok aloldalon újra publikálta azt. Noindex, canonical tag, vagy a SEO csapat megkérdezése nélkül. Az apró módosítás az organikus forgalomban drasztikus csökkenést jelentett. A hibát pedig nem volt nehéz megtalálni. Óriási banner hirdette a főoldalon az új ajánlatot.

2. Új dizájn, régi SEO?

“Új arculatot kap a weboldal, de ez nem érinti a SEO-t. Tudjátok, csak új színek és egy menő logó.”

Jól hangzanak a hasonló ígéretek, de fiktív ügyfél minket nem szed rá. Épp ezért csináltunk egy mini technikai SEO auditot az új dizájn tesztelésére. 

Az új színeken túl SEO szempontból olyan kardinális elemek is változtak, mint a menüben lévő linkek és a footer linkelése. Ha ez nem lenne elég, akkor minden belső link kapott egy nofollow attribútumot és az önmagára mutató canonical tagek is eltűntek az oldalak kódjából. 

Tudjuk, hogy fiktív példánk kicsit túlzás, de külön-külön mindegyik eset megtörtént. Az új dizájn sokszor drasztikus hatással van az organikus forgalom alakulására is, ezért ha valóban nem csak a színek változnak, akkor érdemes keresőoptimalizálási szempontok figyelembevételével tesztelni az új arculatot.

3. SSL tanúsítvány

Fiktív ügyféllel egy eredményes tartalommarketing kampányon voltunk túl, amikor a folyamatosan növekvő forgalmi gráfot egy éles törés szakította meg. Megnyitva az ügyfél weboldalát csalódva tapasztaltuk, hogy az oldal nem biztonságos. 

Lejárt a weblap SSL tanúsítványa, így elérhetetlenné vált a napi több ezer látogatót csak a keresőkből tematikus cikkeire irányító weboldal. A Google válaszként pedig elkezdte kidobálni az indexből a korábban jól teljesítő aloldalak többségét.

Miután jeleztük az “apró” hibát és az SSL tanúsítványt megújította az ügyfél, az organikus forgalom mértéke is rövidesen visszatért a korábbi szintre. A hiba jelzése és a régi pozíciók visszaszerzése között azonban jó pár nap telt el, ami miatt több ezer potenciális látogatót veszített el az ügyfél. 

Mi lett volna, ha nem értesül a hibáról?

4. Oldalak létrehozása vagy épp törlése

Adott egy népszerű termék, ami igencsak jól fogy egy fiktív ügyfél webáruházában. A terméket tartalmazó kategóriaoldal optimalizálás után releváns, nem márkázott kifejezésekre is rangsorolni kezd. Ekkor elfogy a népszerű termék. 

Fiktív ügyfél pedig drasztikus lépésre szánja el magát. Törli a régi kategóriaoldalt és a helyettesítő terméket egy másik kategóriába tölti fel. Erről persze nem szól a SEO ügynökségnek, mi pedig csak a csökkenő organikus forgalmat látjuk. Ha nem lenne megoldásunk a hasonló hibák monitorozására, akkor talán rá sem jöttünk volna a turpisságra.

Egy másik alkalommal fiktív ügyfél megváltoztatta az egész oldalának URL struktúráját. Új almappákat vezetett be, hogy jobban tudja mérni az egyes oldalrészek teljesítményét. Átirányítások nélkül persze csak a csökkenést tudta volna mérni, így kapóra jött a SEO javaslat.

Lehetséges megoldások

Edukáció

Ha az ügyfél tisztában van a módosítások organikus forgalmat érintő lehetséges hatásaival, akkor a felsorolt hibák jelentős része pusztán a megfelelő kérdések feltevésével kikerülhető. Összetett szervezeteknél persze előfordul, hogy nem minden technikai változtatást kötnek a marketing orrára, így a SEO csapathoz sem jutnak el ezek az információk. 

Egy drasztikus forgalomcsökkenés után azonban már könnyebben lehet érvelni a SEO fontossága mellett, és érdemes is.

Oldal forgalmának és állapotának monitorozása

Akármennyire rátermett partner fogja össze egy weboldal organikus teljesítményét, elkerülhetetlen, hogy egyes fejlesztések a tudta nélkül kerüljenek élesítésre. 

Történhet ez pusztán azért is, mert egy módosításnak nincs marketing vonzata, így a fejlesztők nem tartják fontosnak az ebben érintett felek értesítését.

Bármi is legyen egy SEO katasztrófa oka, a végén a hiba kijavítása és az organikus forgalom növekvő pályára állítása az egyetlen megoldás. 

Több száz hibakereséssel és félrecsúszott fejlesztések kijavításával töltött óra után létrehoztunk egy rendszert, ami különböző oldal típusokhoz társított kifejezések napi monitorozásával, és a weboldal technikai szempontból való folyamatos ellenőrzésével lehetővé teszi az esetleges SEO bakik gyors észlelését – ezzel segítve ügyfeleinket a SEO katasztrófák elkerülésében.

Te is el szeretnéd kerülni a SEO katasztrófát? Tudj meg többet a SEO Casco szolgáltatásunkról!

AJÁNLATKÉRÉS

Segítségre van szükséged honlapod keresőoptimalizálásához? Vagy csak felkeltettük az érdeklődésedet? Töltsd ki az űrlapunkat, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

Beszéljünk!