Egészségügyi SEO esettanulmány

Miről fogsz olvasni?

Szeretnéd tudni, hogy mit csinálnak és milyen tartalmakkal aratnak sikert a versenytársaid az interneten? Milyen havi keresési mennyiséggel rendelkezik az a fókusz kulcsszó, amellyel organikus látogatókat szeretnél az oldaladra irányítani? Melyek azok tényezők, amelyekre oda kell figyelni az online versenytárselemzés során?

Cikkünkben konkrét példákkal, a hazai magánegészségügyi szektor helyzetét vizsgálva mutatjuk be a versenytárselemzés meghatározó lépéseit.

Miért fontos felmérni a versenyt?

  • Ismerni fogod az erőviszonyokat. Az interneten egészen más szereplőkkel találhatod szembe magad, mint az offline térben. Az alapos terepszemle tehát nélkülözhetetlen a konkurensek megtalálásához.
  • Tudatosan vághatsz bele a marketingbe. Miután feltérképezted a konkurens weboldalak tartalmait és marketing kampányait, már sokkal céltudatosabban kezdheted szervezni a sajátod.
  • Mindennap versenynek vagy kitéve. Az, hogy ma egy számodra fontos kulcsszóra a Google találati lista első helyén szerepelsz nem tart örökké. Folyamatos monitoringra és meglehet, marketing stratégiád apró módosítására van szükség a siker eléréséhez és megtartásához.

Mi jellemző a hazai magánegészségügyi piacra SEO szempontból?

“A koronavírus járvány kezdete fontos változást jelentett az online marketing szolgáltatók számára is: a korábbi néhány, online marketingben hívő magán egészségügyi szereplő mellett, rövid idő alatt, a járvány által támasztott többlet kereslet és megváltozó értékesítési utak eredményeként több tucat magánegészségügyi szolgáltató jelent meg.

Az online marketing SEO és PPC szakértőknél felbukkantak a gyógyszertár-hálózatok, vírusteszt szolgáltatók és a legnagyobbak mellett közepes, majd kisebb magán egészségügyi szolgáltatók is” – nyilatkozta Zöldi Péter, közgazdász, egészségügyi marketing szakértő.

A magánegészségügy kezd klasszikus versenypiaci jellemzőket mutatni, ám az elmúlt időszakban a piaci szereplők többségének nem volt megfelelő marketing és értékesítési tapasztalata és szakértelme a keresletnövekedés saját értékesítési csatornába terelésére. Így azok tudták a legsikeresebb kihasználni ezt a jelentős keresletnövekedést, akik mind a SEO, mind a PPC területen az elmúlt 3-5 évben invesztáltak, és megfelelő tapasztalatokra tettek szert.

Ők jelenleg nem feltétlenül a legnagyobb szereplők, de a növekedési lehetőségeket ők aknázhatják ki a legjobban.

Jelmagyarázat, mielőtt elkezdenénk az elemzést

Mielőtt belevágnánk a konkrét versenytársak elemzésébe, vegyük át a lényeges fogalmak jelentését, ami alapján látod, hogy te magad és az egyes versenytársaid milyen erősségekkel vagy épp gyengeségekkel rendelkeztek.

A Domain Authority a Moz által fejlesztett keresőmotor rangsorolási pontszám, amely arra hivatott, hogy megbecsülje a weboldalak kereső rangsorolási képességét. A pontszám 1-től 100-ig terjed a skálán. Minél magasabb pontszámmal rendelkezik egy domain, annál nagyobb tekintélyt képvisel a rangsorolni kívánó weboldalak között.

A Google eszköze jelentést készít a weboldalak teljesítményéről az asztali és mobil megjelenítést tekintve is. Vizsgálja az oldal betöltési sebességét, továbbá különböző fejlesztési javaslatokat is tesz a CSS-kódok módosításától kezdve egészen a új generációs képformátumok használatáig. Az optimalizálási javaslatok betartásával jelentősen csökkenthető a betöltési idő és ennek köszönhetően a bounce rate, azaz a visszafordulási arány, és ezzel együtt növekedésnek indul a felhasználói élmény is.
Fontos tudni, hogy 2021 óta a Google minden esetben az adott weboldal mobilnézetét veszi alapul a oldalélmény mutatók vizsgálatakor.

Online másokkal kell felvenned a versenyt

Célszerű már az elején leszögezni: online másokkal versenyzel, mint offline. Éppen ezért szükséges pontosan felmérned a terepet, hiszen számos konkurens vállalkozást még valószínűleg nem is ismersz.

1. Találd meg a konkurenciát!

Első lépésként érdemes a vállalkozásodhoz köthető 5-10 releváns kulcsszóra rákeresned, majd összegyűjteni az így kapott weboldalak listáját. Azokra a weboldalakra, amelyek többször is előfordulnak, célszerű kiemelt figyelmet fordítanod a jövőben. Minden bizonnyal ők lesznek a legnagyobb konkurenseid.

Ebben a cikkben 3 kompetitív, magas havi keresési mennyiséggel rendelkező az egészségüggyel kapcsolatos kulcsszót fogunk megvizsgálni. Ezek a kardiológia, a bőrgyógyászat, valamint a gasztroenterológia.

Nézzük elsőként, hogy a kardiológia kifejezésre melyek a top 10 pozícióban megjelenő oldalak:

Kardiológia kulcsszó vizsgálata
forrás: Ahrefs

Azt látni, hogy a top 10 találatban szereplő oldalak között valamennyi magas domain ratinggel, rengeteg hivatkozó oldallal, magas organikus forgalommal, és kulcsszóval rendelkezik.

Ezen felül mindegyik oldal rendelkezik a kulcsszóra, ebben az esetben a kardiológiára optimalizált aloldallal, amely aloldalakon jobb esetben minden a kulcsszóval, azaz a szolgáltatással kapcsolatos fontos információt megtalálhatunk.

A kardiológia kulcsszóra napjainkban körülbelül 4.400-an keresnek havonta, ez egy magas keresési mennyiséggel rendelkező kulcsszó.

Kardiológia kulcsszó top találatainak változása 
forrás: Ahrefs

A második ábrán azt láthatod, hogy az elmúlt egy évben hogyan változtak a top találatok szereplőinek helyezései. Megállapítható, hogy a kardiológia egy kompetitív kulcsszó és a legelőkelőbb helyezés eléréséért nap mint nap ádáz küzdelmet folytatnak a piac szereplői.

A következő kulcsszó, amit megvizsgáltunk, a gasztroenterológia. Erre a kulcsszóra havonta körülbelül 12.000-en keresnek, így erre a kulcsszóra is nagy a verseny a top 10 találatba kerülésért.

A top 10-ben a következő oldalak szerepelnek:

Gasztroenterológia kulcsszó vizsgálata
forrás: Ahrefs

Ennél a kulcsszónál is elmondható, hogy a top szereplők között jellemző a magas domain rating, a számos hivatkozó oldal, a kulcsszóra optimalizált aloldal. Ennél a kulcsszónál is megjelenik az egészségügyi intézményeken felül egy informatív oldal, amely az olvasót a gasztroenterológia alapjairól informálja.

A második kapcsolódó ábrán látni, hogy az elmúlt egy évben hogyan változtak a top pozícióban lévő szereplők helyezései.

Gasztroenterológia kulcsszó top találatainak változása 
forrás: Ahrefs

A harmadik releváns és egyben kompetitív kulcsszó, amit megvizsgálunk a bőrgyógyászat. Erre a kulcsszóra is körülbelül 12.000-en keresnek havonta.
A pozíciókba pedig a következő szereplők jutottak:

Bőrgyógyászat kulcsszó vizsgálata
forrás: Ahrefs

A három kulcsszónál látni átfedéseket a magánegészségügyi piac különböző szereplői között. A Medicover mindhárom kulcsszó esetén a top 4 helyezésben szerepel, valamint a Budai Egészségközpont és a XVI. kerületi KESZ is mind a három kulcsszó esetében a top 10 találat között szerepel.

2. Vedd szemügyre az organikus forgalmukat!

Az egyik legfontosabb tényező, hogy a versenytársakkal összehasonlítva hol áll épp a te weboldalad az organikus forgalom tekintetében. Az organikus forgalom több tényezőtől függ, mint például a domain hitelesség, a rangsoroló kulcsszavak, valamint a hivatkozó oldalak száma. (A hivatkozó oldalakra még később visszatérünk, mert legtöbbször a mennyiség a minőség rovására megy, ami pedig rontja az oldalad hitelességét.)

Organikus forgalmat tekintve a Medicover Kórház a magánegészségügy legnagyobb szereplője.

Nézzük is meg a kimutatását:

Medicover organikus forgalma
forrás: Ahrefs

Organikus forgalmukat tekintve havi szinten több mint 250 ezer organikus látogatót tudhatnak magukénak, valamit több mint 26 ezer kulcsszóra jelennek meg. Ebből több mint 2000 kulcsszóval az első és harmadik pozíció valamelyikében. A rangsoroló kulcsszavak és az organikus forgalom egyenes arányos tényezők. Egy oldal minél több rangsoroló kulcsszóval rendelkezik, annál magasabb lesz az organikus forgalma.

A top kulcsszavaik, amelyekre a legtöbb organikus látogató érkezik, a következők:

Medicover top organikus kulcsszavai
forrás: Ahrefs

Azt látni, hogy valamennyi kulcsszóra találtati lista a top 10 helyezettjei között jelennek meg, valamint az adott kulcsszóra optimalizált aloldallal rendelkeznek.

Ezekből az adatokból kiindulva máris egy komplexebb képet kapsz, kik azok a versenytársak, akikre oda kell figyelned, és mik azok a fókusz kulcsszavak, amik tekintetében meglehet, te épp elmaradsz a versenytársaid helyezéseitől, milyen típusú tartalmakat érdemes a webodaladra fejleszteni, hogy mielőbb te is a top találatokban jelenj meg.

A top oldalaikat a következő kép mutatja. Ezek azok az URL-ek, ahova a legtöbb organikus forgalom érkezett az elmúlt egy évben. Láthatod, hogy mi az adott URL organikus forgalma, hány rangsoroló kulcsszóval rendelkezik, mi a fő kulcsszó, amire rangsorol és mi annak a kulcsszónak a helyezése.

Medicover organikusan leglátogatottabb oldalai
forrás: Ahrefs

3. Nézz utána, melyek azok a kulcsszavak, amelyekre nem rangsorolsz!

Nem is gondolnád, hány olyan kulcsszó létezik, amelyre te nem rangsorolsz, ellenben 1 vagy több versenytársad megjelenik a találati listában. Az Ahrefs Gap Analysis funkciójával pont ezeket a kulcsszavakat tudod kilistázni.

A Medicover kórház bár több, mint 20 ezer kulcsszóra jelenik meg, mégis találtunk olyan magas keresési mennyiséggel rendelkező és potenciális kulcsszavakat, amelyekre a versenytársak igen, ők viszont nem jelennek meg a Google találati listájában.

Ez egy nagyon hasznos eszköz, amellyel a még kiaknázatlan területeket ki lehet használni, a potenciális kulcsszavakra tartalmat lehet gyártani, ezzel is növelve az organikus forgalmat és a rangsoroló kulcsszavak számát.

Medicover potenciális kulcsszavai
forrás: Ahrefs

3. Vizsgáld meg a technikai felépítésüket!

A korábban említett PageSpeed Insights segítségével megvizsgálatod nem csak a saját, de a versenytársaid weboldalának technikai felépítését, felkészültségét. Itt láthatod, hogy a saját weboldaladhoz képest a versenytársa(i)d weboldala jobb vagy épp rosszabb állapotban van(nak) a betöltési sebesség, az oldalon található képek optimalizálása, vagy épp a Javascript és CSS kódok tekintetében. Minél magasabb az elért pontszám, annál jobb.

Miután az oldalélmény mutatók rangsorolási faktorrá váltak, a felhasználóbarát oldalak előnyben részesülnek. Ez azt jelenti, hogy ha gyors és korszerű az oldalad, az segít a rangsorolásban is.

PageSpeed Insights értékek
forrás: PageSpeed Insights

A Medicovert és főbb versenytársait vizsgálva azt látjuk, hogy a Medicover Page Speed értéke a legalacsonyabb mobilon, valamint asztali gépen egyaránt. (Ez távlatilag egy nagy kitettsége a Medicovernek, hiszen egy technikai fókuszú algoritmus frissítés során könnyen visszaeshetnek emiatt.) A versenytársak közül a legjobb eredményt a swissclinic.hu tudhatja magáénak, bár a Google elvárásainak az ő oldaluk értékei sem felelnek meg.

Ez alapján az látszik, hogy az egészségügyi szektorban nem magas a “léc“ technikai SEO szempontból. Ez egyben kiugrási lehetőséget is kínál, ha valaki erre megfelelő figyelmet fordít. (Amúgy ez egy egyszeri, elég “fájdalommentes” SEO beavatkozás.)

4. Mérd fel versenytársaid domain erősségét és hitelességét a rájuk hivatkozó oldalakkal!

A versenytársaid backlink vizsgálata sokat elárul a domainjük hitelességről. Itt fontos megjegyezni, hogy a backlinkek mennyisége nem egyenesen arányos a minőséggel. Meglehet, hogy egy oldal rengeteg hivatkozó oldallal rendelkezik, ellenben ezeknek a linkeknek a nagy része alacsony domain értékű oldalról, vagy épp linkfarmokról származik, így a domain hitelessége alacsony marad.

A versenytársak backlink vizsgálata ezért egy nagyon fontos lépés a SEO-ban. Ebben egyrészt azt vizsgáljuk, hogy a versenytársak összesen hány backlinkkel, valamint hivatkozó oldallal rendelkeznek. Ezek az oldalak milyen domain erősségűek.

SEO erőt csak “dofollow” linkek közvetítenek. Ha a link “nofollow” attribútummal rendelkezik, a keresőbot nem veszi figyelembe a hivatkozást, ezért linképítésnél ellenőrizd le a forráskódban, hogy a link valóban “dofollow” elemmel van-e ellátva.

Minél magasabb egy oldal domain hitelességi értéke, annál erősebb az onnan származó link, így a linképítési stratégia kialakításakor vizsgáld meg a hivatkozó oldal DR értékét is. SEO szempontból egy oldal minimális elvárása a 20-as érték, de a linképítés megtervezésnél vedd figyelembe a saját oldalad DR értékét is.

Azokat a versenytársakat és hivatkozó oldalakat érdemes jobban megvizsgálnod, amelyek több minőségi linkkel rendelkeznek és nincsenek linkfarmos linkje. Azok a backlinkek, amelyek SEO szempontból nem megfelelőek inkább rontják az adott oldal hitelességét, mint javítják.

Oldal Összes backlink Hivatkozó domainek száma Domain hitelesség
bhc.hu  2,335,413 941 50
medicover.hu 29,673 447 47
affidea.hu 4,305 176 36
swissclinic.hu 3,824 117 36
wmc.hu  1,208 253 37

Hivatkozó oldalak és domain hitelesség vizsgálata
forrás: Ahrefs

A konkrét példát megvizsgálva azt látjuk, hogy az összes backlink tekintetében a Medicover a versenytársakhoz képest a lista második helyén szerepel, a bhc.hu pedig messze a legtöbb hivatkozó domainnel és backlinkkel rendelkezik.

Mind a medicover.hu és a bhc.hu linkjeinek nagy része – több mint 70% – alacsony minőségű oldalakról származik, nem segítve a domain hitelességüket. A Medicover a domain hitelesség tekintetében a versenytársakhoz képest is a második helyen szerepel.

Nézzük, mik voltak az elmúlt egy év top hivatkozó oldalai a Medicover esetében:

Medicover hivatkozó oldalai
forrás: Ahrefs

A képen látni, hogy a top 5 hivatkozás között ott a Házi Patika, a 444.hu, valamint az Egészségkalauz is.

Minden oldal, így a Medicover domain hitelességét is segíti, ha jó minőségű backlinkekkel, azaz megbízható, releváns, magas domain értékű, megfelelő organikus forgalommal rendelkező oldalak hivatkoznak rá.

Ez nagyban segíti azt is, hogy a Google egy adott kulcsszóra a top találatok között, de legalábbis a lista elején jelenítse meg az adott weboldalt.

5. Mit csináljak most?

Amennyiben kis vállalkozás vagy és/vagy egy niche területen tevékenykedsz, úgy 6-18 hónap alatt látványos eredményeket tudsz elérni a megfelelően megtervezett SEO stratégiával.

Jól beállított technikai alapokkal, a számodra fontos fókusz területeket jól kiválasztva, az azokkal kapcsolatos kulcsszavakra írt tartalmakkal és minőségi linképítéssel jó esélyed van növelni organikus forgalmad és a Google találati lista top helyezettjei közé kerülni.

Nagy ambíciók esetén – nulláról indulva, megelőzni nagy versenytársakat -, ez az idő kitolódhat több évre is. Kis vállalkozás, niche terület esetében a mid- és long-tail kulcsszavaknak nagyon nagy szerepe van.

Egy közepes- és nagyvállalkozás esetén ahol általában véve az oldal mérete is sokkal nagyobb, a technikai SEO is nagyobb szerepet kap.
A fontosabb attribútumok, mint az oldalsebesség, a képek mérete, a bejárhatóság, megfelelő indexálhatóság is elengedhetetlen a jó SEO alapjaihoz.

Az on- és off-page SEO esetén a megfelelő kulcsszóra optimalizált oldalak és long form tartalmak, valamint a minőségi linképítés segítenek a top találtok közé jutáshoz.

Bármilyen méretű vállalkozásban is dolgozol, láthatod, hogy semmiképpen sem könnyű a verseny. Ha jó SEO eredményeket szeretnél elérni, akkor ennek megfelelően magasra kell priorizálnod az ezzel járó feladatokat, ami kiterjed a cégen belüli munkafolyamatokra is.

Töltsd le a Piac- és versenytárselemzés anyagunkat!

Összegzés:

A versenytársak elemzése egy hasznos és fontos lépése annak, hogy felmérd:

  • Kikkel állsz szemben az online térben?
  • Hol tartanak a versenytársaid?
  • Milyen fejleszthető területeid vannak? Milyen könnyen megszerezhető lehetőséget állnak előtted?
  • Mik azok az erősségeid, amelyeket meg kell tarts, akár a jelenlegi marketing stratégiád apró változtatásai árán is?

Összegezve az alábbi attribútumok alapján jó összehasonlítást végezni a versenytársaiddal szemben: 

  • domain hitelesség, 
  • hivatkozó domainek száma, 
  • az összes backlink, 
  • a dofollow backlinkek, 
  • az összes rangsoroló kulcsszó, 
  • valamint a havi organikus forgalom mennyisége.

A táblázatban a magánegészségügy legfőbb szereplőinek fentebb említett metrikáit gyűjtöttük össze.

OldalKulcsszavak számaHavi organikus forgalomDomain hitelességHivatkozó oldalak
medicover.hu26,847250,59647446
medicoverkorhaz.hu24,635235,15342295
bhc.hu27,164218,55950940
oktogonmedical.hu8,07874,73533100
tritonlife.hu15,44158,46349625
drrose.hu6,98535,04638346
affidea.hu6,41631,66835175
swissclinic.hu5,21027,14836116
dunamedicalcenter.org7,13325,96847219
davincimaganklinika.hu5,53825,35340164
aranyklinika.hu6,08724,70642196
ihklinika.hu3,77319,0312973
deliklinika.hu6,58117,10741143
bmm.hu3,52116,06828122
doktor24.hu4,66015,78338200
budaimaganrendelo.hu3,35213,95831168
davincimaganklinika.hu4,92613,1484066
macroklinika.hu2,04611,651430
eliteclinic.hu1,8019,1281936
lifecentrum.hu2,0388,4721618
emineo.hu1,7567,59529104
margitmedical.hu2,1305,5432626
sztgellert.hu1,1094,2782133
primamedica.hu7102,0984295
endo-kapszula.com3709682723
mom-hospital.com512540
Versenytársak listája

Legfontosabb SEO metrikák a hazai magánegészségügyi szektorban
forrás: Ahrefs

A mindig fejleszthető területek bármely business számára:

  • Egy technikai audit segítségével szinte bármely weboldal gyorsítható, fejleszthető. 
  • Minőségi tartalmak írásával növelhető a rangsoroló kulcsszavaid száma.
  • Domain hitelességed további javítása minőségi és releváns backlink hálózat építése által.
  • Üzleti szempontból releváns organikus látogatók számának növelése.

 

Rendszeres tartalomírással és minőségi linkek építésével jelentős növekedést érhetsz el, és felveheted a versenyt a legnagyobb versenytársakkal is.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina

Ujhelyi Georgina

A kitöltés kötelezettségmentes.