Egészségügyi SEO esettanulmány

Miről fogsz olvasni?

Szeretnéd tudni, milyen stratégiával aratnak sikert a versenytársaid az interneten? Milyen tartalmakat kell készítened ahhoz, hogy organikus látogatókat szerezz? Melyek azok területek, ahol le vagy maradva az online versenytársaidhoz képest?

Cikkünkben konkrét példákkal, a hazai magánegészségügyi szektor helyzetét vizsgálva mutatjuk be a versenytárselemzés meghatározó lépéseit.

Miért fontos felmérni a versenyt?

  • Ismerni fogod az erőviszonyokat. Az interneten egészen más szereplőkkel találhatod szembe magad, mint az offline térben. Az alapos terepszemle tehát nélkülözhetetlen a konkurensek megtalálásához.
  • Tudatosan vághatsz bele a marketingbe. Miután feltérképezted a konkurens weboldalak tartalmait és marketing kampányait, már sokkal céltudatosabban kezdheted szervezni a sajátod.
  • Mindennap versenynek vagy kitéve. Az, hogy ma egy számodra fontos kulcsszóra a Google találati lista első helyén szerepelsz nem tart örökké. Folyamatos monitoringra és meglehet, marketing stratégiád apró módosítására van szükség a siker eléréséhez és megtartásához.

Mi jellemző a hazai magánegészségügyi piacra SEO szempontból?

“A koronavírus járvány kezdete fontos változást jelentett az online marketing szolgáltatók számára is: a korábbi néhány, online marketingben hívő magán egészségügyi szereplő mellett, rövid idő alatt, a járvány által támasztott többlet kereslet és megváltozó értékesítési utak eredményeként több tucat magánegészségügyi szolgáltató jelent meg.
Az online marketing SEO és PPC szakértőknél felbukkantak a gyógyszertár-hálózatok, vírusteszt szolgáltatók és a legnagyobbak mellett közepes, majd kisebb magánegészségügyi szolgáltatók is” – nyilatkozta Zöldi Péter, közgazdász, egészségügyi marketing szakértő.

A magánegészségügy kezd klasszikus versenypiaci jellemzőket mutatni, ám az elmúlt időszakban a piaci szereplők többségének nem volt megfelelő marketing és értékesítési tapasztalata, és szakértelme a keresletnövekedés saját értékesítési csatornába terelésére.
Így azok tudták a legsikeresebben kihasználni ezt a jelentős keresletnövekedést, akik mind a SEO, mind a PPC területen az elmúlt 3-5 évben invesztáltak, és megfelelő tapasztalatokra tettek szert.
Ők jelenleg nem feltétlenül a legnagyobb szereplők, de a növekedési lehetőségeket ők aknázhatják ki a legjobban.

Sztankó Péter, a WEBBeteg.hu főszerkesztője szerint fontos az az információ is, hogy egyre több weboldalt néznek meg a felhasználók ezen a területen. “Azt már mérhető módon tapasztaltuk, hogy az egészségügyi keresések jellemzője a több forrásból való tájékozódás. Ha például egy ország népességére keresek rá, nem kattintok rá több találatra. Viszont ha az egészségről van szó és ténylegesen érintett vagyok, akkor legalább 2-3 oldalt is megnézek.”

Jelmagyarázat, mielőtt elkezdenénk az elemzést

Mielőtt belevágnánk a konkrét versenytársak elemzésébe, vegyük át a lényeges fogalmak jelentését, ami alapján látod, hogy te magad és az egyes versenytársaid milyen erősségekkel vagy épp gyengeségekkel rendelkeztek.

A Domain Authority a Moz által fejlesztett keresőmotor rangsorolási pontszám, amely arra hivatott, hogy megbecsülje a weboldalak kereső rangsorolási képességét. A pontszám 1-től 100-ig terjed a skálán. Minél magasabb pontszámmal rendelkezik egy domain, annál nagyobb tekintélyt képvisel a rangsorolni kívánó weboldalak között.

A Google eszköze jelentést készít a weboldalak teljesítményéről az asztali és mobil megjelenítést tekintve is. Vizsgálja az oldal betöltési sebességét, továbbá különböző fejlesztési javaslatokat is tesz a CSS-kódok módosításától kezdve egészen a új generációs képformátumok használatáig. Az optimalizálási javaslatok betartásával jelentősen csökkenthető a betöltési idő és ennek köszönhetően a bounce rate, azaz a visszafordulási arány, és ezzel együtt növekedésnek indul a felhasználói élmény is.
Fontos tudni, hogy 2021 óta a Google minden esetben az adott weboldal mobilnézetét veszi alapul a oldalélmény mutatók vizsgálatakor.

Online másokkal kell felvenned a versenyt

Célszerű már az elején leszögezni: online másokkal versenyzel, mint offline. Éppen ezért szükséges pontosan felmérned a terepet, hiszen számos konkurens vállalkozást még valószínűleg nem is ismersz.

1. Találd meg a konkurenciát!

Első lépésként érdemes a vállalkozásodhoz köthető 5-10 releváns kulcsszóra rákeresned, majd összegyűjteni az így kapott weboldalak listáját. Azokra a weboldalakra, amelyek többször is előfordulnak, célszerű kiemelt figyelmet fordítanod a jövőben. Minden bizonnyal ők lesznek a legnagyobb konkurenseid.

Ebben a cikkben 3 kompetitív, magas havi keresési mennyiséggel rendelkező, egészségüggyel kapcsolatos kulcsszót fogunk megvizsgálni. Ezek az ortopédia, a csípőprotézis műtét, valamint a kézsebészet.

Nézzük elsőként, hogy az ortopédia kifejezésre melyek a top 10 pozícióban megjelenő oldalak:

Ortopédia kulcsszó vizsgálata
forrás: Ahrefs

A top 10 találatban szereplő oldalak között valamennyi magas domain ratinggel, rengeteg hivatkozó oldallal, magas organikus forgalommal, és kulcsszóval rendelkezik.

Ezen felül mindegyik oldal rendelkezik a kulcsszóra, ez esetben az ortopédiára optimalizált aloldallal, melyeken jobb esetben minden a kulcsszóval, azaz a szolgáltatással kapcsolatos fontos információt megtalálhatunk.

Az ortopédia kulcsszóra napjainkban körülbelül 4.400-an keresnek havonta, így ez egy igen magas keresési mennyiséggel rendelkező kulcsszó.

Ortopédia kulcsszó top találatainak változása 
forrás: Ahrefs

A második ábrán azt láthatod, hogy az elmúlt egy évben hogyan változtak a top találatok szereplőinek helyezései. Megállapítható, hogy az ortopédia egy kompetitív kulcsszó és a legelőkelőbb helyezés eléréséért nap, mint nap ádáz küzdelmet folytatnak a piac szereplői

A legjobb helyezéseken ezek közül jelenleg a Medicover, a Budai Egészségközpont (bhc.hu) és a Budapest Mozgásszervi Magánrendelő (bmm.hu) foglal helyet.

A következő kulcsszó, amit megvizsgáltunk, a csípőprotézis műtét. Erre a kulcsszóra havonta körülbelül 1.300-an keresnek, így erre is nagy a verseny a top 10 találatba kerülésért.

A top 10-ben a következő oldalak szerepelnek:

Csípőprotézis kulcsszó vizsgálata
forrás: Ahrefs

Ennél a kulcsszónál is elmondható, hogy a top szereplők között jellemző a magas domain rating, a számos hivatkozó oldal, a kulcsszóra optimalizált aloldal. Ebben az esetben is megjelenik az egészségügyi intézményeken felül egy informatív oldal, amely az olvasót a csípőprotézis műtét tudnivalóiról informálja.

A második kapcsolódó ábrán azt láthatod, hogy az elmúlt egy évben hogyan változtak a top pozícióban lévő szereplők helyezései.

Érdekes megfigyelni például, hogy mennyi új szereplő foglal helyet a top találati oldalak között: a Duna Medical Center, a zsakaizsolt.com és a drdoman.hu oldalak is rendelkeznek erre a kulcsszóra optimalizált tartalommal, amivel több nagyobb szolgáltatót is maguk mögé utasítanak.

Csípőprotézis kulcsszó top találatainak változása 
forrás: Ahrefs

A harmadik releváns és egyben kompetitív kulcsszó, amit megvizsgálunk a kézsebészet. Erre a meglehetősen speciális kulcsszóra körülbelül 880-an keresnek havonta. A pozíciókba pedig a következő szereplők jutottak:

Kézsebészet kulcsszó top találatainak változása
forrás: Ahrefs

A három kulcsszónál számos átfedést találunk a magánegészségügyi piac különböző szereplői között. A Medicover Kórház mindhárom kulcsszó esetén a top 4 pozícióban rangsorol, valamint a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő és a TritonLife magánegészségügyi intézmény is mind a három kulcsszó esetében a top 10 találat között szerepel.

2. Vedd szemügyre az organikus forgalmukat!

Versenytársak vizsgálata során nem mehetünk el az organikus forgalom vizsgálata mellett. Az organikus forgalom több tényezőtől függ, mint például a domain hitelesség, a rangsoroló kulcsszavak, valamint a hivatkozó oldalak száma. (A hivatkozó oldalakra még később visszatérünk, mert legtöbbször a mennyiség a minőség rovására megy, ami pedig rontja az oldalad hitelességét.)

Organikus forgalmat tekintve a Medicover Kórház a magánegészségügy egyik legnagyobb szereplője.

Vizsgáljuk is meg az organikus teljesítményüket:

Medicover Kórház organikus forgalma
forrás: Ahrefs

Organikus forgalmukat tekintve havi szinten több, mint 288 ezer organikus látogatót tudhatnak magukénak, valamit közel 27 ezer kulcsszóra jelennek meg. Ebből több, mint 2.800 kulcsszóval az első és harmadik pozíció valamelyikében. A rangsoroló kulcsszavak és az organikus forgalom egyenes arányos tényezők. Egy oldal minél több rangsoroló kulcsszóval rendelkezik, annál magasabb lesz az organikus forgalma.

A top kulcsszavaik, amelyekre a legtöbb organikus látogató érkezik, a következők:

Medicover Kórház top organikus kulcsszavai
forrás: Ahrefs

Valamennyi kulcsszóra a találati lista top 2 helyezettjei között jelennek meg, valamint az adott kulcsszóra optimalizált aloldallal is rendelkeznek.

Ezekből az adatokból kiindulva máris egy komplexebb képet kapsz, kik azok a versenytársak, akikre oda kell figyelned, és mik azok a fókusz kulcsszavak, amik tekintetében meglehet, te épp elmaradsz a versenytársaid helyezéseitől. Ez alapján érdemes átgondolni, milyen típusú tartalmakat célszerű a webodaladra fejleszteni, hogy mielőbb te is a top találatokban jelenj meg.

A medicoverkorhaz.hu top oldalait a következő kép mutatja. Ezek azok az URL-ek, ahova a legtöbb organikus forgalom érkezett az elmúlt egy évben. Láthatod, hogy mi az adott URL organikus forgalma, hány rangsoroló kulcsszóval rendelkezik, mi a fő kulcsszó, amire rangsorol és mi annak a kulcsszónak a helyezése.

Medicover Kórház organikusan leglátogatottabb oldalai
forrás: Ahrefs

3. Nézz utána, melyek azok a kulcsszavak, amelyekre nem rangsorolsz!

Nem is gondolnád, hány olyan kulcsszó létezik, amelyre te nem rangsorolsz, ellenben 1 vagy több versenytársad megjelenik a találati listában. Az Ahrefs Content Gap funkciójával pont ezeket a kulcsszavakat tudod kilistázni. 

A Medicover Kórház bár közel 27 ezer kulcsszóra jelenik meg, mégis találtunk olyan magas keresési mennyiséggel rendelkező és potenciális kulcsszavakat, amelyekre a versenytársak igen, ők viszont nem, vagy csak nagyon rossz pozícióban jelennek meg a Google találati listájában, így nem generálnak organikus forgalmat. 

Ez egy nagyon hasznos eszköz, amellyel a még kiaknázatlan területeket ki lehet használni, a potenciális kulcsszavakra tartalmat lehet gyártani, ezzel is növelve az organikus forgalmat és a rangsoroló kulcsszavak számát.

KulcsszóKeresési mennyiségmedicoverkorhaz.hu helyezéseibhc.hu helyezéseibmm.hu helyezéseiemineo.hu helyezéseitritonlife.hu helyezései
gerincsérv6 200

49

222-
térdfájdalom3 500

55

-4--
dongaláb2 900--7--
lökéshullám terápia2 800--5--
lúdtalp2 400-130488
benőtt köröm2 200-5-5966
gerincferdülés2 200-1275111
bechterew kór2 100-18--
arthrosis2 000-5---
bütyök1 800-9167212
prp kezelés1 600-14296-
osteoporosis1 500-117--
scheuermann kór1 500-2--65
golf könyök500

90

2---

Medicover Kórház potenciális kulcsszavai
forrás: Ahrefs

4. Vizsgáld meg a technikai felépítésüket!

A korábban említett PageSpeed Insights segítségével megvizsgálhatod nemcsak a saját, de a versenytársaid weboldalának technikai felépítését, felkészültségét. Itt láthatod, hogy a saját weboldaladhoz képest a versenytársa(i)d weboldala jobb vagy épp rosszabb állapotban van(nak) a betöltési sebesség, az oldalon található képek optimalizálása, vagy épp a Javascript és CSS kódok tekintetében. Minél magasabb az elért pontszám, annál jobb.

Miután az oldalélmény mutatók rangsorolási faktorrá váltak, a felhasználóbarát oldalak előnyben részesülnek. Ez azt jelenti, hogy ha gyors és korszerű az oldalad, az segít a rangsorolásban is.

PageSpeed Insights értékek
forrás: PageSpeed Insights

A Medicover Kórházat és főbb versenytársait vizsgálva azt látjuk, hogy a PageSpeed értékeket minden esetben érdemes lenne optimalizálni mobilon, valamint asztali gépen egyaránt. Bár mobilon a versenytársak közül a legjobb eredményt a szentmagdolna.com  tudhatja magáénak, a Google elvárásainak még az ő oldaluk értékei sem felelnek meg teljes mértékben.

Így, bár például a tritonlife.hu oldala organikus forgalom szempontjából a versenytársak között a top 5-ben foglal helyet, PageSpeed értékei alapján mégis jóval elmarad a konkurenciától. Esetükben kifejezetten értékes lehet az oldal technikai optimalizálása.

Ahogy a grafikonon is látszik, az egészségügyi szektorban nem túl magas a “léc“ technikai SEO szempontból. Ez egyben kiugrási lehetőséget is kínál, ha valaki erre megfelelő figyelmet fordít. (Amúgy ez egy egyszeri, elég “fájdalommentes” SEO beavatkozás.)

5. Mérd fel versenytársaid domain hitelességét a rájuk hivatkozó oldalakkal!

A versenytársaid backlink vizsgálata sokat elárul a domainjük hitelességről. Itt fontos megjegyeznünk, hogy a backlinkek mennyisége nem egyenesen arányos a domain hitelességgel. Meglehet, hogy egy oldal rengeteg hivatkozó oldallal rendelkezik, ellenben ezeknek a linkeknek a nagy része alacsony minőségű oldalról, vagy épp linkfarmokról származik, így a domain hitelessége alacsony marad.

A versenytársak backlink vizsgálata ezért egy nagyon fontos lépés a SEO-ban. Ebben egyrészt azt vizsgáljuk, hogy a versenytársak összesen hány backlinkkel, valamint hivatkozó oldallal rendelkeznek, és ezek az oldalak milyen domain erősségűek.

SEO erőt csak “dofollow” linkek közvetítenek. Ha a link “nofollow” attribútummal rendelkezik, a keresőbot nem veszi figyelembe a hivatkozást, ezért linképítésnél ellenőrizd le a forráskódban, hogy a link valóban “dofollow” elemmel van-e ellátva.

Minél magasabb egy oldal domain hitelességi értéke, annál erősebb az onnan származó link, így a linképítési stratégia kialakításakor vizsgáld meg a hivatkozó oldal DR és DA értékét is. SEO szempontból egy oldal minimális elvárása a 20-as érték, de a linképítés megtervezésnél vedd figyelembe a saját oldalad DR értékét is.

Azokat a versenytársakat és hivatkozó oldalakat érdemes jobban megvizsgálnod, amelyek több minőségi linkkel rendelkeznek és nincsenek linkfarmos linkjei. Azok a backlinkek, amelyek SEO szempontból nem megfelelőek, inkább rontják az adott oldal hitelességét, mint javítják.

Az alábbi táblázatban olyan piaci szereplők találhatók, akik magas számú hivatkozó oldallal, és erős domain hitelességi mutatóval rendelkeznek. Jól látható, hogy minél több hivatkozó oldal mutat az adott egészségügyi szolgáltatóra, jó eséllyel annál magasabb az adott domain hitelességi mutatója is. A teljes képhez nem árt azonban azt is megvizsgálni, hogy a rájuk hivatkozó oldalak milyen DR értékkel bírnak.

OldalÖsszes backlinkHivatkozó domainek számaDomain hitelesség
bhc.hu2 881 3191 20651
bmm.hu301 22336528

medicoverkorhaz.hu

100 703

852

43

tritonlife.hu12 7041 06650
emineo.hu2 11723929
wmc.hu1 47838934
szentmagdolna.com4918325

Hivatkozó oldalak és domain hitelesség vizsgálata
forrás: Ahrefs

A konkrét példát nézve azt láthatjuk, hogy az összes backlink tekintetében a Medicover Kórház a versenytársakhoz képest a lista harmadik helyén szerepel, a bhc.hu pedig messze a legtöbb hivatkozó domainnel és backlinkkel rendelkezik. 

Ezek nagy része azonban – több mint 75% – alacsony minőségű oldalakról származik, így nem segítve a domain hitelesség növelését. Erre mindenképp érdemes odafigyelned, ha hiteles linképítéssel szeretnéd növelni az oldalad értékét a “Google szemében”.

Medicover hivatkozó domainek aránya

Magas és alacsony DR értékű hivatkozó oldalak aránya a Medicover esetében

Mindemellett a Medicover Kórház top hivatkozó oldalait is érdemes azonban szemügyre vennünk, hiszen a képen jól látni, hogy a top hivatkozások között a Medicover más domain oldalai mellett megtalálható például a BENU és az egeszsegkalauz.hu is.

Medicover hivatkozó oldalai
forrás: Ahrefs

A következő táblázatban a fent említett oldalak hitelességi mutatóinak a változását vizsgálhatjuk meg.
Jól látható, hogy a Tritonlife értékessége hatalmasat nőtt 2019 óta. Ez valószínűleg azzal is magyarázható, hogy jelentős energiát fektettek a minőségi, értékes linkek építésébe.
A Tritonlife mellett a Wáberer Medical Center hitelessége is nagyot ugrott 2019-hez képest.

A többi versenytárs hitelessége viszont nem változott ilyen látványosan az évek alatt. 
Ez azt jelenti, hogy ebben a tekintetben számukra még inkább van potenciál a prémium linképítésben.

Oldal

Domain hitelesség

2019

Domain

hitelesség

2021

Domain hitelesség

2023

bhc.hu464751
bmm.hu272528
medicoverkorhaz.hu242943

tritonlife.hu

6

41

50

emineo.hu132829
wmc.hu52834
szentmagdolna.com-1325

Domain hitelesség változása
forrás: Ahrefs

Minden oldal, így a Medicover domain hitelességét is segíti, ha jó minőségű backlinkekkel, azaz megbízható, releváns, magas domain értékű, megfelelő organikus forgalommal rendelkező oldalak hivatkoznak rá

Ez nagyban segíti azt is, hogy a Google egy adott kulcsszóra a top találatok között, de legalábbis a lista elején jelenítse meg az adott weboldalt.

Mit csináljak most?

Amennyiben kis vállalkozás vagy és/vagy egy niche területen tevékenykedsz, úgy 6-18 hónap alatt látványos eredményeket tudsz elérni a megfelelően megtervezett SEO stratégiával.

Jól beállított technikai alapokkal, a számodra fontos fókusz területeket jól kiválasztva, az azokkal kapcsolatos kulcsszavakra írt tartalmakkal és a linképítési technikák alkalmazásával jó esélyed van növelni organikus forgalmad és a Google találati lista top helyezettjei közé kerülni.

Nagy ambíciók esetén – nulláról indulva, megelőzni nagy versenytársakat -, ez az idő kitolódhat több évre is. Kis vállalkozás, niche terület esetében a mid- és long-tail kulcsszavaknak nagyon nagy szerepe van.

Egy közepes- és nagyvállalkozás esetén ahol általában véve az oldal mérete is sokkal nagyobb, a technikai SEO is nagyobb szerepet kap.
A fontosabb attribútumok, mint az oldalsebesség, a képek mérete, a bejárhatóság, megfelelő indexálhatóság is elengedhetetlen a jó SEO alapjaihoz.

Az on- és off-page SEO esetén a megfelelő kulcsszóra optimalizált oldalak és long form tartalmak, valamint a minőségi linképítés segítenek a top találtok közé jutáshoz.

Bármilyen méretű vállalkozásban is dolgozol, láthatod, hogy semmiképpen sem könnyű a verseny. Ha jó SEO eredményeket szeretnél elérni, akkor ennek megfelelően magasra kell priorizálnod az ezzel járó feladatokat, ami kiterjed a cégen belüli munkafolyamatokra is

Töltsd le a Piac- és versenytárselemzés anyagunkat!

Összegzés

A versenytársak elemzése egy hasznos és fontos lépése annak, hogy felmérd:

  • Kikkel állsz szemben az online térben?
  • Hol tartanak a versenytársaid?
  • Milyen fejleszthető területeid vannak? Milyen könnyen megszerezhető lehetőséget állnak előtted?
  • Mik azok az erősségeid, amelyeket meg kell tarts, akár a jelenlegi marketing stratégiád apró változtatásai árán is? 
 

Összegezve az alábbi attribútumok alapján jó összehasonlítást végezni a versenytársaiddal szemben: 

  • domain hitelesség, 
  • hivatkozó domainek száma, 
  • az összes backlink, 
  • a dofollow backlinkek, 
  • az összes rangsoroló kulcsszó, 
  • valamint a havi organikus forgalom mennyisége.
 
 

A táblázatban a magánegészségügy legfőbb szereplőinek metrikáit gyűjtöttük össze.

OldalKulcsszavak számaOrganikus forgalomDomain hitelességHivatkozó oldalak
bhc.hu24 460371 640511171

medicoverkorhaz.hu

19 070

289 970

42

723

medicover.hu23 864276 75347955
oktogonmedical.hu9 365199 41734326
tritonlife.hu16 78474 16050957
affidea.hu6 17344 71837293
drrose.hu7 17637 99839505
bmm.hu3 34235 86428311
dunamedicalcenter.org9 29633 69947433
swissclinic.hu5 35128 75733205
aranyklinika.hu4 66627 17343388
ihklinika.hu3 17724 24032228
davincimaganklinika.hu5 36322 32034258
doktor24.hu5 02821 38341281
budaimaganrendelo.hu3 54919 29734224
deliklinika.hu4 86117 92439291
wmc.hu4 84815 92237353
emineo.hu2 26112 49829198
macroklinika.hu1 28912 260786
lifecentrum.hu1 86612 2521667
eliteclinic.hu1 63512 14517124
szentmagdolna.com1 3096 2092564
sztgellert.hu9734 7582255
margitmedical.hu9413 6382652
primamedica.hu5412 82543173
endo-kapszula.com5752 4392450
drszaboistvan.hu6301 320834

Legfontosabb SEO metrikák a hazai magánegészségügyi szektorban
forrás: Ahrefs

A mindig fejleszthető területek bármely business számára:

  • Egy technikai SEO audit segítségével szinte bármely weboldal gyorsítható, fejleszthető. 
  • Minőségi, SEO barát tartalmak írásával növelhető a rangsoroló kulcsszavaid száma.
  • Domain hitelességed további javítása minőségi és releváns backlink hálózat építése által.
  • Üzleti szempontból releváns organikus látogatók számának növelése.
 

Rendszeres tartalomírással és minőségi linkek építésével jelentős növekedést érhetsz el, és felveheted a versenyt a legnagyobb versenytársakkal is.

Az esettanulmány 2023. április 20-án frissült.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.