A havidíjas keresőoptimalizálás

Miről fogsz olvasni?

Weboldalad keresőoptimalizálásán gondolkozol? Esetleg már elkezdted, de a sok munka ellenére sem úgy jönnek az eredmények, ahogy szeretnéd? A keresőoptimalizálás a marketingmix elengedhetetlen része, azonban nem mindegy, hogy milyen módon látsz hozzá és hogyan menedzseled. Ha egy olyan piacon dolgozol, ahol nagy a konkurencia, vagy kevés a versenytárs, ám ők nagyon tudatosan állnak a SEO-hoz, akkor könnyen hátrányba kerülhetsz. 

Egy SEO ügynökség bevonása jelentős terhet vehet le a te vagy a marketingesed válláról. A megtérülést pedig nemcsak időben és pénzben, hanem eredményekben is látni fogod. Ha itt jársz, már biztosan te is több koncepcióval találkoztál a siker- és óradíj alapú konstrukcióktól a havidíjas SEO-ig. Cikkünkben a havidíjas keresőoptimalizálást mutatjuk be részletesebben.

Keresőoptimalizálás szolgáltatás típusai

Annak érdekében, hogy vállalkozásként a versenytársaid előtt maradj, mindenképp foglalkoznod kell a SEO-val is. Habár a keresőoptimalizálás tanulható és folyamatosan fejleszthető, megfelelő előképzettség és tapasztalat nélkül előfordulhat, hogy időpazarlásnak éled meg. A legrosszabb esetben akár károsak is lehetnek a törekvéseid. Negatív SEO-nak nevezzük ugyanis azokat a folyamatokat, amik akár hozzá nem értésből fakadóan rontják weboldalad helyezéseit a Google találati listáján. Ezt okozhatja akár a nem megfelelő URL struktúra, a rossz kulcsszavak használata vagy a rossz minőségű linképítés is. 

Akik megtehetik ezért már korán SEO szakértőhöz vagy ügynökséghez fordulnak, akik sikerdíjas, óradíjas, vagy havidíjas szolgáltatást nyújtanak

A sikerdíjas SEO szolgáltatás

Ahogy az a nevében is benne van, a sikerdíj esetében az ügynökség csak akkor kap díjazást, ha teljesül a feltétel (pl. rangsoroló kulcsszó). Ezáltal az lesz a cél, hogy minél gyorsabban teljesüljön a kitűzött eredmény. Azonban a SEO optimalizálás inkább az időtálló és nem a gyors megoldásokról szól. Ha egy ügynökség sikerdíj ellenében már egy-két hónap alatt megtérülő SEO projektről beszél, érdemes lehet rákérdezni, hogy ezt pontosan milyen eszközökkel is szándékozik elérni. 

Hosszú távon ugyanis nemcsak többe kerülhet ez a cégednek, de akár káros is lehet, ha úgynevezett black-hat (nem elfogadott) SEO technikákat használnak.

Ilyen a PBN (Private Blog Network) linképítés, ami különösen külföldön elterjedt. Ezek a hálózatok és oldalak könnyen telepíthető blogmodulra épülve fizetett megjelenésekből tartják fenn magukat, vagyis bárki tartalmat vásárolhat a felületükön. Jellemzőjük, hogy még a látszólag nem szponzorált cikkeik is „reklámszagúak”, gyakran hiányzik az oldalról az impresszum és nincs egy jól meghatározható tematikájuk. SEO eszközök használatával már olyan részleteket is észrevehetsz, hogy magas a spam score-juk, vagyis sok a hirdetés, de kevés a felhasználók számára hasznos tartalom az oldalon.

Az óradíj alapú SEO szolgáltatás

A SEO együttműködések második gyakori formája az óradíjas együttműködés. Előnye, hogy pontosan annyi munkaóra után fizetsz, amennyit a szakértő vagy az ügynökség neked dolgozik az adott feladatok elvégzésén.  Azonban ilyenkor félő, hogy talán túl sokáig is fog tartani az adott munkafolyamat, hiszen a cél, hogy minél többet dolgozzanak neked. Ide tartozik a SEO tanácsadás is, ami viszont valóban óradíjas alapon a leghatékonyabb.

A projekt alapú SEO szolgáltatás

A projekt alapú megbízás is egy járható út, hiszen ilyenkor megállapodsz egy adott tervezetre és a teljesítés után fizetsz, ilyen például egy migrációs vagy technikai SEO audit. Ha szeretnéd kipróbálni, milyen az együttműködés egy SEO szakemberrel vagy SEO ügynökséggel, de nem akarsz rögtön elköteleződni, ez is járható út lehet. Egy SEO auditból például átfogó képet kaphatsz weboldalad jelenlegi állapotáról, felbecsülheted, hogy mennyi munka és idő lenne az esetleges hibák javítása és a honlap optimalizálása. Ebből általában már összeáll egy SEO ellenőrző lista is, ami jó kiindulási pont a projekt stratégiájának kidolgozásához a technikai beállításoktól a SEO szövegírásig

Természetesen az egyes SEO szolgáltatásokra is lehet külön szerződni, ilyenkor azt kell megvizsgálnod, hogy biztosan azzal jársz-e a legjobban, ha ennyire szétbontod a feladatokat. A legtöbb ügynökség, így mi is, kedvezményeket biztosít, amennyiben egyben szerződtök le a projektre. Ez azért is lehet előnyös, mert munka közben is kiderülhetnek olyan információk, amik miatt a szolgáltatások bővítésére lenne szükség. Ez lehet egy egyszeri feladat vagy akár visszatérő folyamat is. Ha pedig szigorúan korlátozódik, mit végezhet el az ügynökség és ehhez milyen metrikákhoz fér hozzá, az nemcsak a projekt időhatékonyságát, hanem eredményét is negatívan befolyásolhatja.

A havidíjas keresőoptimalizálás

Havidíjas keresőoptimalizálás alatt azt értjük, amikor a SEO szakértő hónapról hónapra, folyamatosan dolgozik egy weboldal SEO-ján. Ennek a szolgáltatásnak az összetétele nagyban függ a megrendelő és a szolgáltató közötti megállapodástól, de általában mind technikai, on-page és off-page SEO-t magában szokott foglalni.

Egyik nagy előnye az eseti megbízásokkal szemben, hogy marketing költsége pontosan tervezhető. Ahogy fentebb említettük, a projekt alapú megbízásoknál sokszor munka közben derül fény újabb hibákra, amik a szolgáltatás bővítését igényelhetik. Az óradíjas SEO szolgáltatásoknál pedig a munkaórák megnövekedett száma okozhat jelentős eltérést a tervezett költségekben. 

Ezzel szemben, ha folyamatos megbízásban vagy egy SEO ügynökséggel, akkor ők minden hónapban monitorozzák az eredményeket és lehetőségeket, így már az eszkalálódás előtt jelzik az olyan helytelen gyakorlatokat, amik negatívan érinthetik az organikus forgalmad. Egy ügynökség emellett folyamatosan elérhető. Így, ha kérdéseid merülnek fel, te is fordulhatsz feléjük tanácsért, ami a havidíjad részét képezi.

A havidíjas SEO másik nagy előnye, hogy a legtöbb ügynökség, így mi is, havi riportokat küldünk az ügyfeleknek, amelyből nyomon követhető az organikus fejlődés. Vagyis rendszeresen nyomon követheted a SEO projektjeid előrehaladását és hozott eredményeit. Ez számunkra is fontos információ, hiszen folyamatában látjuk munkánk gyümölcsét és szükség szerint igazodhatunk a Google algoritmusváltozásaihoz vagy új technológiák, szabályok megjelenéséhez.

Mi az a havidíjas keresőoptimalizálás?

Míg az eseti megbízások és SEO tanácsadás inkább az ad-hoc jellegű SEO problémákat és hibákat hivatottak javítani, esetleg nagyobb kampányokat támogatnak, addig a havidíjas SEO esetében a cél az, hogy egy előre kidolgozott stratégia alapján folyamatos növekedést érj el az organikus forgalmadban.

A havidíjas keresőoptimalizálás tehát, ahogy fentebb is írtuk, a megbízók és az ügynökségek számára is az egyik leghatékonyabb együttműködési forma. Neked, mint ügyfélnek előnyös, hiszen nincsenek rejtett, váratlan költségek. A havidíjadba beletartozik a menet közben felmerülő problémák megoldása és az igény szerinti SEO tanácsadás, vagyis bármikor felteheted kérdéseidet a szakértőknek.

Az ügynökség szempontjából az ilyen együttműködések stabilabbak, a hosszútávú közös munka nemcsak a hatékony kommunikációt segíti, hanem az ügyfélelégedettség növeléséhez is hozzájárul. Ezen kívül növeli a keresőoptimalizálás hatékonyságát is, hiszen nincsenek fölösleges üresjáratok két projekt között. Mindenki pontosan tudja, hogy milyen fázisban kapcsolódik be a közös munkába, hol jár a megvalósítás és mire van szükség. Illetve végül, de nem utolsó sorban a minőség is garantált, míg egy ismeretlen SEO szakértő munkáját átvenni gyakran okoz kellemetlen meglepetéseket.

Mikor érdemes a havidíjas keresőoptimalizálást választanod?

Mint már említettük, a SEO egy hosszú távú befektetés, viszont ha távlatokban gondolkodsz, akkor ez az egyik legköltséghatékonyabb módja az ügyfélszerzésnek és a bevételeid növelésének. Így mielőtt döntenél, fel kell tenned magadnak az alábbi kérdéseket:

  • Szeretnél hosszú távon előrébb kerülni az organikus találati listán?
  • Kevés a látogatód az oldaladon?
  • Nagy a verseny a piacodon?
  • Új, induló weblapod van és szeretnéd, hogy az oldalad jól teljesítsen a keresőkben?
  • Kevés időd van foglalkozni a keresőoptimalizálással?
  • Bizonytalan vagy a teljes folyamattal kapcsolatban?
  • Egyre drágábbak a hirdetéseid és szeretnél új ügyfélszerzési csatorna után nézni?
  • Ha a fenti kérdések közül bármelyikre is igennel válaszoltál, akkor mindenképpen érdemes a havidíjas keresőoptimalizálást választanod!

A havidíjas SEO folyamata

A havidíjas keresőoptimalizálás általában két nagy lépésből áll:

Egyszeri feladatok

Egy havidíjas SEO projekt olyan egyszeri feladatokkal indul, amelyek megalapozzák a projekt jövőbeni sikerét. Egyrészt megvizsgáljuk a weboldal aktuális felépítését, eredményeit, esetleges hibáit, másrészt megalkotjuk a jövőbeli stratégiát. Ilyen egyszeri, alapvető feladat például:

  • Search Console és Google Analytics fiók felülvizsgálata, elemzése

     

  • Technikai SEO Audit
    A legtöbb esetben egy technikai SEO audit elkerülhetetlen lépés, hiszen csak ebből tudhatjuk meg, hogy van-e olyan hátráltató tényező, technikai hiba, amely az organikus fejlődés útjában állhat. Ebből derülnek ki a SEO stratégia legfontosabb elemei és segít a prioritási sorrend felállításában. Ha van egy alapvetően jó oldalad, ami megfelelő technikai SEO alapokon áll, elég a tartalomoptimalizálásra összpontosítani. Ha komoly hiányosságok és hibák vannak például az oldalsebességgel, az URL struktúrával, esetleg hiányzik a sitemap, előbb ezekre kell fókuszálni.

     

  • Kulcsszókutatás
    A SEO stratégia megalkotásához emellett legtöbb esetben szükséges egy kulcsszókutatás készítése, amelyben megvizsgáljuk a számodra releváns kifejezéseket és azt is elemezzük, hogy a versenytársaid jelenleg hogyan teljesítenek ezekre a kulcsszavakra. Lehet, hogy már rendelkezel ilyen kulcsszókészlettel, hiszen a PPC hirdetésekhez is szükség van rájuk. A SEO kulcsszókutatás során azonban megnézzük, hogy mik azok a kulcsszavak, amikre van már rangsoroló oldalad, hogyan jelennek meg ezekre a versenytársaid és milyen kifejezésekre érdemes összpontosítanod a későbbiekben.

     

  • Tartalommarketing stratégia
    A kulcsszavak ismeretében készülhet a tartalommarketing stratégia. Ahhoz, hogy javíthassuk oldalad helyezését a találati listán ugyanis olyan bejegyzéseket kell készíteni, amik megfelelnek a Google algoritmus elvárásainak és a keresési igényeknek. Ez jelentheti a meglévő tartalmaid optimalizálását és új tartalmak írását is. Ez komoly SEO szövegírási készséget kíván. Nem elég ugyanis megszórni a szövegeket a szükséges kulcsszavakkal, azoknak a felhasználói elvárásokat is ki kell tudniuk elégíteni.
     
  • SEO stratégia
    Ezután elkészítünk egy SEO stratégiát, amely alapján a következő időszakban fogunk dolgozni. Mivel a SEO hosszú távú befektetés, ezért a stratégia is általában fél-egy éves időszakot fed le, hiszen ez alatt nem igazán érdemes havidíjas SEO-ban gondolkodni.
    A stratégiában előre megtervezzük, hogy mely kulcsszavakra és aloldalakra érdemes koncentrálni, hová építünk linket és milyen oldalakról szerezzük azokat, továbbá milyen kifejezésre érdemes új tartalmat írni vagy éppen meglévőt optimalizálni.

Természetesen ebben a folyamatban te is részt veszel, hiszen te ismered a legjobban a saját piacodat és az oldaladat, így nyitottak vagyunk a meglátásaidra, igényeidre.

Havi rendszerességű feladatok

A kiemelt fókuszt élvező termékek és kategóriák top pozíciókba emelését tartalmazza.

Miután lefektettük a hosszú távú fejlődés alapjait, nincs más teendő mint az elkészült stratégia havi rendszerességű követése. Havi szintű feladat például:

  • Tartalomgyártás és optimalizálás
  • Prémium linkek építése
  • Az organikus teljesítmény mérése
  • SEO tanácsadás
  • Szükség esetén – például változó felhasználói szokások miatt – a stratégia finomítása, újrahangolása

Mennyi idő alatt és hogyan térül meg a havidíjas keresőoptimalizálás?

A SEO sajnos nem egy rövid távon megtérülő marketing terület, mégis elengedhetetlen a használata, hiszen az ereje pont abban rejlik, hogy hosszú távban gondolkodunk. Látogatókat szerezni és így több bevételre szert tenni több módon is lehet, így érdemes kihasználni minden lehetőséget, ami a rendelkezésedre áll. Míg a hirdetésekből rövid távon szerzel bevételt, addig egy jól felépített SEO stratégia alapján felépített funnel akár évekig is tud termelni.

Általánosságban elmondható, hogy egy SEO projekt nagyjából 4-6 hónap után kezdi el szállítani az eredményeket, ám csak ezután indul az igazi növekedés. És hogy mennyire hosszú távon érdemes gondolkodni? Az egyik legnagyobb ügyfelünk már szinte a kezdetektől, 2018 óta velünk van és még mindig havi szinten növekszik az organikus forgalma!

Tapasztalataink azt mutatják, hogy a SEO piramis három területe, a technikai SEO, az off-page SEO és az on-page SEO összhangban működik a legjobban. Ha azonban csak a linképítést nézzük, mint szolgáltatást, azt látjuk, hogy a több backlinkkel rendelkező oldalak jellemzően magasabb Domain Ratinggel és magasabb organikus látogatószámmal rendelkeznek.

A legtöbb backlinkkel rendelkező, leghitelesebb oldalak képesek több kifejezésre is top pozícióban rangsorolni
Forrás: BP Digital esettanulmány

A keresőoptimalizálás megtérülésének a számítása

Gyakran felmerülő kérdés, hogyan számítható ki valójában a keresőoptimalizálás megtérülése. A SEO alapvetően egy nehezen mérhető marketing eszköz, ám a BP Digital kidolgozott egy saját módszert a keresőoptimalizálás megtérülésének mérésére. A SEO ROI számításhoz először is szükséged lesz a Search Console és a GA4 adataira, hogy melyik oldalad milyen pozícióban jelenik meg a találati listán, mekkora átkattintási és konverziós aránnyal, illetve kosárértékkel rendelkezik. Ezek alapján kiszámíthatod, hogy mondjuk egy 3.5-ös pozícióból 2.3-as pozícióba történő előrelépés nagyjából 4% növekedést jelenthet az átlagos kattintások arányában. A konverziós arány és a kosárérték segítségével pedig megtudhatod, hogy ez mekkora bevételnövekedést eredményez. Ha ehhez számításba veszed a SEO optimalizálás havidíját, megkapod, mekkora megtérüléssel kalkulálhatsz.

A megfigyeléseink alapján érdemes legalább 4-6 hónapra tervezni. Ennyi idő alatt már elkezdenek látszani a havidíjas SEO eredményei, de ahogy a keresőoptimalizálásra úgy általánosságban, erre is igaz, hogy hosszabb távon térül meg igazán. Azért tudunk pár támpontot adni, ami befolyásolhatja a helyezések javulásának idejét. 

Mint a marketing szakmában sok minden, úgy a versenytársak száma és aktivitása az egyik legfontosabb tényező. Ha telített a piac, amin tevékenykedsz és a konkurencia legalább annyit, ha nem többet foglalkozik a SEO-val, mint te, több hónappal is megnőhet az eredményesség várható ideje. A weboldalad kora szintén fontos. Egy évek óta működő honlap jelentős mértékű hisztorikus adatokkal rendelkezik, amik növelhetik hitelességét a keresőbotok szemében. Ugyanakkor ez a nagy múlt meg is nehezítheti a SEO szakember munkáját, ha a sitemap tele van törött linkekkel, vagy nem megfelelőek a technikai beállítások. Az oldal kora általában a tartalmak mennyiségét is befolyásolja. A sok tartalom előnyös lehet, de csak akkor, ha megfelelő kulcsszóra, a SEO irányelvek betartásával készültek.

Mennyibe kerül a havidíjas SEO szolgáltatás?

A havidíjas SEO összege több tételből áll és összetétele nagyban függ az aktuális iparágtól, valamint a verseny mértékétől.

A havidíjas keresőoptimalizálás ára

Egy átlagos magyar KKV esetében ez az összeg 250-350 ezer forinttól indul. Ez elsőre talán magasnak tűnhet, azonban összevetve más csatornákkal, például a fizetett hirdetések költségeivel, hosszútávon mindenképp a SEO-val jársz jobban. Miért is?

Havidíjas SEO vagy PPC? Mit érdemes választani?

Egy PPC hirdetésre kattintás az USA-ban $1 és $2 között mozog, a magyarországi árak pedig ennek 78%-a, azaz valahol 250 és 500 forint között. (forrás: wordstream.com)

Természetesen ezt nem lehet ilyen egyszerűen általánosítani és előre senki sem fogja tudni biztosan megmondani neked egy kattintás árát, viszont egy átlagos versennyel, közepesen kompetitív kulcsszónál ezek az árak megfelelő kiindulópontnak tekinthetők. Az egyszerűbb számolás érdekében viszont tegyük fel, hogy pontosan tudod mit csinálsz, nagyon jól optimalizáltak a hirdetéseid és költségcsökkentés miatt úgy döntesz, inkább az alacsonyabb versennyel rendelkező long-tail kulcsszavakra célzol, így le tudod csökkenteni az áltagos kattintásonkénti költséget 100 forintra.

Tegyük fel havonta 5.000 látogató érkezik az oldaladra a keresőoptimalizálásnak köszönhetően, amiért havi szinten 350.000 forintot fizetsz. Ha PPC-vel szintén 5.000 látogatót generálsz havi szinten, akkor az 100 forintos kattintásonkénti költség mellett 500.000 forintodba kerül és ha mindezt ügynökség segítségével éred el, akkor erre jön még az ügynökségi díj.

És mi történik, ha abbahagyod a PPC-t?

A hirdetés egyszerűen leáll, nem hoz több látogatót az oldaladra, vagyis bevételt sem. Ahhoz tehát, hogy pénzt keress a PPC hirdetésekkel, pénzt is kell költened. Hogy ez meddig jövedelmező a vállalkozásod számára, az már a marketing büdzsédtől is függ. Jogosan mondhatod például, hogy a PPC költés mellett kellene SEO-ra is szánnod. Hosszú távon azonban a keresőoptimalizálás hozzájárulhat a fizetett hirdetések költségeinek csökkentéséhez, hiszen organikus úton is érkeznek majd látogatók a honlapodra.

És mi történik, ha a SEO-t hagyod abba?

A jól optimalizált honlapod továbbra is generálja majd az addig megszokott organikus forgalmat, ráadásul ingyen!

Ha választás előtt állsz, először is azt érdemes mérlegelned, hogy mennyire gyors eredményekre van szükséged. A PPC előnye ugyanis, hogy mesterségesen előre juttatja oldalad a találati listán. A tudatos felhasználók nagy része azonban fenntartásokkal kezeli a szponzorált találatokat azokkal szemben, amik organikusan jelennek meg a keresésükre. A fizetett hirdetések ezért jellemzően alacsonyabb konverziós aránnyal rendelkeznek, mint az organikus megjelenések. A látogatói volumen azonban kompenzálhatja ezt.

Ha inkább tartós eredményeket keresel, amik pénzköltés nélkül is képesek stabil látogatottságot elérni és nem szorít az idő, a havidíjas keresőoptimalizálás lehet a jó választás. 

Zárásként elmondhatjuk saját tapasztalatunkat, miszerint hosszú távon a havidíjas keresőoptimalizálás a legjobban kifizetődő modell, amellyel a weboldalad SEO-ját kezelheted. Egy megfelelően kiválasztott ügynökséggel akár éveken át tartó, gyümölcsöző kapcsolatot tudsz így kiépíteni, ami a legtöbbször sokszorosan megtérül.

Ha úgy érzed, hogy ideje egy nagyot előrelépned az organikus forgalmad fellendítésében, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és válaszd a BP Digital havidíjas SEO szolgáltatását!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!

A kitöltés kötelezettségmentes.