Hogyan kapcsolódik egymáshoz a felhasználói élmény és a SEO?

Miről fogsz olvasni?

A Google és egyéb keresőmotorok algoritmusainak folyamatos változásával egyre fontosabb szerepet kap a weboldalak esetében a felhasználói élmény. Közvetetten rangsorolási faktor a felhasználói élmény, azon belül az ún. Core Web Vitals. Sok olyan elemből áll össze, amire weboldaltulajdonosként érdemes odafigyelned és úgy optimalizálni a weboldalad, hogy az minél inkább megfeleljen ezeknek a kívánalmaknak. 

Cikkünkben bemutatjuk a felhasználói élmény fontos tényezőit, hogyan kapcsolódik össze a SEO-val, és egyúttal tippeket adunk arra vonatkozóan, hogy a te weboldalad is minél jobban megfeleljen ezeknek a metrikáknak.

 

Kezdjük az elején! Mit értünk felhasználói élmény alatt és miért fontos?

A felhasználói élmény (angolul User Experience, UX) egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos tapasztalat minőségét jellemzi. Jó felhasználói élményről akkor beszélünk, ha az adott weboldalra látogatva gördülékenyen elérjük célunkat, és olyan kedvező tapasztalatokkal távozunk, ami visszatérésre ösztönöz minket. Például egy adott terméket keresel az interneten, és úgy véled, megtaláltad azt a weboldalt, ahonnan meg akarod rendelni. Az, hogy milyen gyorsan töltődik be a felület, milyen információt találsz az oldalon, hány lépéssel tudod kosárba helyezni a terméket, mennyire átlátható a checkout folyamat, milyen gyorsan kapsz visszaigazoló e-mailt a vásárlásodról, mind a felhasználói élmény részét képezi. 

A felhasználói élmény három típusa

A jó felhasználói élmény következményei

Core Web Vitals, avagy a Google oldalélmény mutatói

 Jóllehet a felhasználói élmény korábban is hatással volt a weboldal rangsorolására, ez 2021-ben egy mérhető elemmel is bővült. A Core Web Vitals mutatók ugyanis a weboldalra érkező látogatók felhasználói élményét vizsgálják, objektív mérőszámok alapján.
Ezek a mérőszámok a következők:

  • LCP (Large Contentful Paint): a weboldal betöltési sebességének fontos szerep jut, a Google ugyanis pontos határértékeket szabott meg a betöltési sebességet illetően.
  • FID (First Input Delay): lényeges, hogy az oldalra látogató bármilyen aktivitására – például egy linkre kattintásra – a weboldal milyen gyorsan reagál. A válaszreakciónak rendkívül gyorsnak kell lennie, hiszen a Google milliszekundumban méri, amely a másodperc ezredrésze.
    2024. márciusától a FID kikerült a Core Web Vitals rendszeréből, helyét az Interaction to Next Paint (INP) vette át. Az új mutató is azt méri, hogy a weboldal milyen gyorsan reagál a felhasználói interakciókra, azonban ellentétben a FID mutatóval, az INP nem csak az első interakciót méri az oldal betöltésekor, hanem az oldal látogatása során bekövetkező összeset. Az új mutatóval sokkal átfogóbb képet kaphatsz, hogy az oldalad mennyire válaszkész a felhasználói interakciókra.
  • CLS (Cumulative Layout Shift): sokat számít az is, hogy a weboldal betöltés során mennyit mozog a weboldal elrendezése, milyen elemek ‘úsznak’ be vagy jelennek meg, ami rombolhatja a felhasználói élményt.

 

A Core Web Vitals bevezetése óta számos, egymásnak ellentmondó kijelentéseket tett a Google arra vonatkozóan, hogy rangsorolási faktor-e a CWV vagy sem. A probléma gyökere az volt, hogy a weboldaltulajdonosok görcsösen próbáltak minél kedvezőbb eredményeket elérni, és ez elvonta a figyelmet a Google fő törekvésétől, miszerint elsősorban releváns tartalmakkal elégítsük ki a felhasználói igényeket. A hivatalos kommunikáció szerint jelenleg nem rangsorolási tényező közvetlenül a Core Web Vitals mutató, ugyanakkor törekedni kell az egyéb UX igények kielégítésére is, hiszen a felhasználók szívesebben kattintanak arra a weboldalra, amelyet jobb használni.

Hogy mik ezek az egyéb UX igények? Ide tartozik például, hogy a weboldal mobilbarát legyen, HTTPS protokollal, azaz SSL tanúsítvánnyal rendelkezzen és mentes legyen a zavaró hirdetésektől, felugró ablakoktól (pl. popupok).

Google oldalélmény mutatók

A Google oldalélmény mutatói
Forrás: Semrush

A SEO és a felhasználói élmény kapcsolata

A Google minden igyekezetével azon van, hogy a felhasználók minél pozitívabb ügyfélélményben részesüljenek, miközben a szolgáltatásait használják. A kereső is egy a szolgáltatásaik közül, de az, hogy milyen élményt nyújt a felhasználóknak, nagyban függ attól, hogy a weboldalak tulajdonosai hogyan alkotják meg az online felületeiket. Ezért nagyon szigorú a Google abban a tekintetben, hogy milyen igényeknek kell megfelelned, ha a felhasználói igényeket ki szeretnéd elégíteni.
Itt jön a képbe a SEO (Search Engine Optimization, magyarul keresőoptimalizálás), amely összekötő kapocsként funkcionál a Google és a webfejlesztők között. Mindennek a végső célja ugyanis, hogy a felhasználó minél elégedettebb legyen, minél több hasznos információt szerezzen az adott weboldalon, és persze minél több időt töltsön ott.

Érdemes megnézni, hogy milyen tényezőkből áll össze a felhasználói élmény.

A weboldal vizuális megjelenése

Egy vizuálisan jól megtervezett és kivitelezett weboldal bevonzza a felhasználókat, ami pozitív hatással van a SEO-ra is. A látogatók könnyen megtalálják az oldalon amit keresnek, így sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy konvertálnak. A SEO számottevően hozzájárul az átláthatósághoz: többek között például a címsorok (H1, H2, H3, stb.) helyes használatában és a képek alt taggel való ellátásában tud segíteni a felhasználóknak.

Az oldalon található tartalmak minősége

A felhasználók és a keresőmotorok számára fontos, hogy egy weboldal releváns tartalommal legyen ellátva, és ezáltal kielégítse a keresési szándékot. Nem mindegy, hogy egy kulcsszóra milyen tartalommal akarsz rangsorolni. Fontos, hogy az oldalon található tartalmak hasznosak, informatívak, megbízhatóak legyenek. Más kulcsszóval tudsz rangsorolni egy blogcikkel vagy termékkategória szöveggel.

Az oldal reszponzivitása

A Google 2021 óta a weboldalak mobil verzióit részesíti előnyben, mert a felhasználók több mint a fele mobiltelefonon vagy tableten keresztül használja a böngészőket. A keresőmotorok ezeken a verziókon keresztül állapítják meg, mennyire gyors, könnyen bejárható egy oldal.

Belső linkelés felépítése

Ahhoz, hogy az oldalra látogatók minél több időt töltsenek ott, fontosak a belső linkek, hiszen így több információhoz jutnak, illetve újabb termékeket ismerhetnek meg. Ez a keresőmotoroknak is segít az oldal feltérképezésében és indexálásában.

 

Hogyan segít a SEO a felhasználói élmény javításában?

 

Technikai alapozás

Az első és legfontosabb, hogy a weboldal technikai SEO szempontból megfelelően működjön. Indulásként érdemes a Page Speed értékeket ellenőrizned az online felületen. Ez egy hasznos eszköz, ahol a fentebb említett Core Web Vitals mutatókat is meg tudjuk vizsgálni.

A Google eszköze, a PageSpeed Insights (PSI) jelentést készít a weboldalunk teljesítményéről, vizsgálja az oldal betöltési sebességét, továbbá különböző fejlesztési javaslatokat is tesz a CSS-kódok módosításától kezdve egészen a képformátumok használatáig. Az optimalizálási javaslatok betartásával jelentősen csökkenthető a betöltési idő, ezáltal a bounce rate (visszafordulási arány), és javul a felhasználói élmény.

A PSI mellett több olyan technikai SEO-beállításra érdemes figyelni egy weboldal létrehozásánál és karbantartásánál, amellyel javítható a keresőben való elérés. Íme pár hasznos tanács.

Felhasználói élmény és a SEO kapcsolata

A felhasználói élmény és a SEo kapcsolata
Forrás: UXMatters

Oldalcím és címsorok megfelelő használata

  • Lényeges, hogy minden aloldal tartalmazzon maximum 1 darab H1 címet.
  • Fontos, hogy az oldalon lévő szövegben legyen H2, H3, esetleg H4.
  • A kulcsszavakat és annak szinonimáit tartalmazzák a bekezdések.
  • Alapvető, hogy az oldalon lévő tartalom is érdekes, figyelemfelkeltő legyen, nem csak a címek.

Képek optimalizálása

  • Kis méretű, tömörített képek legyenek az oldalon.
  • Célszerű a képeket úgy elnevezni, hogy kapcsolódjon az aloldalhoz, tartalmazza a kulcsszót, viszont ékezet, speciális karakter és szóköz ne legyen benne.
  • Nem szabad elfelejtkezni az alt textről: ajánlott egy normál szöveges mondattal megfogalmazni, mi látható a képen.

Meta elemek használata

  • Minden oldalon 1 darab, egyedi meta cím legyen, ami nem feltétlenül egyezik meg a tartalom címével, viszont tartalmazza a kulcsszót.
  • Érdemes figyelni a meta leírás hosszára, ami maximum 150 karakter. Lényeges, hogy figyelemfelkeltő, kissé marketinges szöveg legyen, amitől a felhasználónak kedve támad az adott tartalomra klikkelni. Fontos, hogy tartalmazzon CTA-t, és minden weboldalnak külön leírása legyen.

 

Egy másik blogcikkünkben olvashatsz arról, hogy milyen egyéb technikai SEO beállítások befolyásolják a weboldalak Google-ben való megjelenését.

A felhasználók igényeit kielégítő tartalmak, on-page elemek

Informatív, kulcsszóra optimalizált blogcikkekkel könnyen tudsz a potenciális látogatók problémáira, kérdéseire releváns válaszokat adni, és ezáltal jól rangsorolni a keresési találatok között.

Az is fontos szempont, hogy az oldalon található tartalmak – legyen az egy blogcikk, termékkategória, termékleírás – jól strukturáltak, könnyen olvashatóak legyenek a felhasználók és a keresőmotorok számára egyaránt. 

A felhasználói élmény része az is, ha az adott kulcsszóra olyan találatok közül válogathat a felhasználó, amelyek kielégítik a keresési szándékát. Tehát ha edukáló jellegű, hosszú blogcikket keres, akkor ne termékoldallal akarj rangsorolni, hiszen nem ez érdekli. 

Miként lehetsz sikeres a találati listán a tartalmaiddal? Úgy, hogy követed a SEO szövegírás szabályait, melynek az egyik legsarkalatosabb pontja a kulcsszókutatás. A megfelelő kulcsszavak felkutatása és kiválasztása után látni fogod, hogy melyikre milyen tartalmat készíts, hogy minél jobban kielégítsd a felhasználói igényeket.

A domain hitelesség növelése backlinkekkel

A linképítési stratégia épp olyan fontos, mint a weboldal megfelelő tartalmának biztosítása. A Google és más keresőmotorok akkor tartják relevánsnak a weboldaladat, ha magas hitelességi mutatókkal rendelkező külső backlinkjeid vannak. Mindez azt jelenti, hogy jó minőségű backlinkekkel, azaz megbízható, releváns, magas domain értékű, megfelelő organikus forgalommal rendelkező oldalak hivatkoznak rád. Ez érdemben segíti azt is, hogy a Google egy adott kulcsszóra a top találatok között jelenítse meg a weboldaladat. 

Erre kiváló lehetőség a prémium linképítés. Egy link attól prémium, hogy ha “dofollow”, releváns (a témakörrel megegyező) és hiteles weboldalról érkezik. Emellett fontos, hogy a fókusz kulcsszóra a megfelelő URL legyen belinkelve. Számos linképítési technika van, mint például a vendégblogolás, a linkbeillesztés, az online PR, az NGO (non-profit linképítés)

Érdemes röviden kitérni arra is, mely linképítési technikákat ajánlott mellőzni. Ide sorolhatók a linkfarmok, azaz a mesterségesen létrehozott lista oldalak. Az ilyen linkeket a Google jobb esetben figyelmen kívül hagyja a rangsorolás kialakításánál, rosszabb esetekben viszont büntetheti is. A privát bloghálózatokon (PBN) elhelyezett linkekben sem ajánlott gondolkodni, hiszen ezek az oldalak azért jöttek létre, hogy manipulálják a keresőben elért helyezéseket. A linkcserét is könnyen kiszúrják az algoritmusok, és a közösségi média sem segíti a rangsorolást.

Amikor egyedül nem megy

Egyértelműen látszik, hogy a felhasználói élmény és a SEO szoros összefüggésben áll. A Google számára ugyanis a felhasználói élmény triviális szempont, a keresőoptimalizálás pedig pont arra épül fel, hogy a Google-nek megfeleljen a weboldalad.
Az imént felsorolt szempontokat mind figyelembe venni nagy feladat. Egy jól kivitelezett SEO stratégia felállításához és kivitelezéséhez érdemes egy tapasztalt SEO ügynökséget felkeresned. 

Miben lehet segítségedre egy SEO-ügynökség?

Vedd fel velünk a kapcsolatot a lenti formon! Örömmel segítünk céljaid elérésében és indítjuk növekedésnek weboldalad organikus forgalmát!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.