Miről fogsz olvasni?
A Google és egyéb keresőmotorok algoritmusainak folyamatos változásával egyre fontosabb szerepet kap a weboldalak esetében a felhasználói élmény. Közvetetten rangsorolási faktor a felhasználói élmény, azon belül az ún. Core Web Vitals. Sok olyan elemből áll össze, amire weboldaltulajdonosként érdemes odafigyelned és úgy optimalizálni a weboldalad, hogy az minél inkább megfeleljen ezeknek a kívánalmaknak.
Cikkünkben bemutatjuk a felhasználói élmény fontos tényezőit, hogyan kapcsolódik össze a SEO-val, és egyúttal tippeket adunk arra vonatkozóan, hogy a te weboldalad is minél jobban megfeleljen ezeknek a metrikáknak.
Kezdjük az elején! Mit értünk felhasználói élmény alatt és miért fontos?
A felhasználói élmény (angolul User Experience, UX) egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos tapasztalat minőségét jellemzi. Jó felhasználói élményről akkor beszélünk, ha az adott weboldalra látogatva gördülékenyen elérjük célunkat, és olyan kedvező tapasztalatokkal távozunk, ami visszatérésre ösztönöz minket. Például egy adott terméket keresel az interneten, és úgy véled, megtaláltad azt a weboldalt, ahonnan meg akarod rendelni. Az, hogy milyen gyorsan töltődik be a felület, milyen információt találsz az oldalon, hány lépéssel tudod kosárba helyezni a terméket, mennyire átlátható a checkout folyamat, milyen gyorsan kapsz visszaigazoló e-mailt a vásárlásodról, mind a felhasználói élmény részét képezi.
A felhasználói élmény három típusa
- Információs architektúra: az információk megfelelő elrendezése hozzájárul az adott weboldal átláthatóságához. Felhasználóként világossá válik, hogy mit hol találsz, gyorsan megtalálod-e a számodra fontos információkat.
- Interakció: ez azért lényeges, hogy felhasználóként gyorsan rálelj az adott termékre, gördülékenyen tudj navigálni az egyes weboldalakon, egyértelmű legyen, hogy az egyes gombokra, linkekre klikkelve mi fog történni, hova jutsz.
- Vizuális megjelenítés: fontos része a UX-nek, hiszen a megfelelő színek, tipográfia, fotók használata hozzájárul ahhoz, hogy átláthatóvá váljon az adott felület, modern kinézetet kapjon a weboldal.
A jó felhasználói élmény következményei
- Elégedett, visszatérő vásárlók, ami pozitívan hat az organikus forgalomra, a bevételek alakulására.
- Megnő a weboldalon eltöltött idő és átkattintási arány, csökken az oldalról visszafordulók aránya. Az oldalra látogatók ugyanis szeretnek az oldalon böngészni, informálódni, időt tölteni. Ezt pedig a keresőmotorok is látják, ami pozitív hatással lesz az organikus rangsorolásra.
- A pozitív ügyfélélmény növeli a hitelességedet, a márka ismertségét. Nő a visszatérő vásárlók aránya, ami a márkahűség erősödését vonja maga után.
Core Web Vitals, avagy a Google oldalélmény mutatói
Jóllehet a felhasználói élmény korábban is hatással volt a weboldal rangsorolására, ez 2021-ben egy mérhető elemmel is bővült. A Core Web Vitals mutatók ugyanis a weboldalra érkező látogatók felhasználói élményét vizsgálják, objektív mérőszámok alapján.
Ezek a mérőszámok a következők:
- LCP (Large Contentful Paint): a weboldal betöltési sebességének fontos szerep jut, a Google ugyanis pontos határértékeket szabott meg a betöltési sebességet illetően.
- FID (First Input Delay): lényeges, hogy az oldalra látogató bármilyen aktivitására – például egy linkre kattintásra – a weboldal milyen gyorsan reagál. A válaszreakciónak rendkívül gyorsnak kell lennie, hiszen a Google milliszekundumban méri, amely a másodperc ezredrésze.
2024. márciusától a FID kikerült a Core Web Vitals rendszeréből, helyét az Interaction to Next Paint (INP) vette át. Az új mutató is azt méri, hogy a weboldal milyen gyorsan reagál a felhasználói interakciókra, azonban ellentétben a FID mutatóval, az INP nem csak az első interakciót méri az oldal betöltésekor, hanem az oldal látogatása során bekövetkező összeset. Az új mutatóval sokkal átfogóbb képet kaphatsz, hogy az oldalad mennyire válaszkész a felhasználói interakciókra. - CLS (Cumulative Layout Shift): sokat számít az is, hogy a weboldal betöltés során mennyit mozog a weboldal elrendezése, milyen elemek ‘úsznak’ be vagy jelennek meg, ami rombolhatja a felhasználói élményt.
A Core Web Vitals bevezetése óta számos, egymásnak ellentmondó kijelentéseket tett a Google arra vonatkozóan, hogy rangsorolási faktor-e a CWV vagy sem. A probléma gyökere az volt, hogy a weboldaltulajdonosok görcsösen próbáltak minél kedvezőbb eredményeket elérni, és ez elvonta a figyelmet a Google fő törekvésétől, miszerint elsősorban releváns tartalmakkal elégítsük ki a felhasználói igényeket. A hivatalos kommunikáció szerint jelenleg nem rangsorolási tényező közvetlenül a Core Web Vitals mutató, ugyanakkor törekedni kell az egyéb UX igények kielégítésére is, hiszen a felhasználók szívesebben kattintanak arra a weboldalra, amelyet jobb használni.
Hogy mik ezek az egyéb UX igények? Ide tartozik például, hogy a weboldal mobilbarát legyen, HTTPS protokollal, azaz SSL tanúsítvánnyal rendelkezzen és mentes legyen a zavaró hirdetésektől, felugró ablakoktól (pl. popupok).
A Google oldalélmény mutatói
Forrás: Semrush
A SEO és a felhasználói élmény kapcsolata
A Google minden igyekezetével azon van, hogy a felhasználók minél pozitívabb ügyfélélményben részesüljenek, miközben a szolgáltatásait használják. A kereső is egy a szolgáltatásaik közül, de az, hogy milyen élményt nyújt a felhasználóknak, nagyban függ attól, hogy a weboldalak tulajdonosai hogyan alkotják meg az online felületeiket. Ezért nagyon szigorú a Google abban a tekintetben, hogy milyen igényeknek kell megfelelned, ha a felhasználói igényeket ki szeretnéd elégíteni.
Itt jön a képbe a SEO (Search Engine Optimization, magyarul keresőoptimalizálás), amely összekötő kapocsként funkcionál a Google és a webfejlesztők között. Mindennek a végső célja ugyanis, hogy a felhasználó minél elégedettebb legyen, minél több hasznos információt szerezzen az adott weboldalon, és persze minél több időt töltsön ott.
Érdemes megnézni, hogy milyen tényezőkből áll össze a felhasználói élmény.
A weboldal vizuális megjelenése
Egy vizuálisan jól megtervezett és kivitelezett weboldal bevonzza a felhasználókat, ami pozitív hatással van a SEO-ra is. A látogatók könnyen megtalálják az oldalon amit keresnek, így sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy konvertálnak. A SEO számottevően hozzájárul az átláthatósághoz: többek között például a címsorok (H1, H2, H3, stb.) helyes használatában és a képek alt taggel való ellátásában tud segíteni a felhasználóknak.
Az oldalon található tartalmak minősége
A felhasználók és a keresőmotorok számára fontos, hogy egy weboldal releváns tartalommal legyen ellátva, és ezáltal kielégítse a keresési szándékot. Nem mindegy, hogy egy kulcsszóra milyen tartalommal akarsz rangsorolni. Fontos, hogy az oldalon található tartalmak hasznosak, informatívak, megbízhatóak legyenek. Más kulcsszóval tudsz rangsorolni egy blogcikkel vagy termékkategória szöveggel.
Az oldal reszponzivitása
A Google 2021 óta a weboldalak mobil verzióit részesíti előnyben, mert a felhasználók több mint a fele mobiltelefonon vagy tableten keresztül használja a böngészőket. A keresőmotorok ezeken a verziókon keresztül állapítják meg, mennyire gyors, könnyen bejárható egy oldal.
Belső linkelés felépítése
Ahhoz, hogy az oldalra látogatók minél több időt töltsenek ott, fontosak a belső linkek, hiszen így több információhoz jutnak, illetve újabb termékeket ismerhetnek meg. Ez a keresőmotoroknak is segít az oldal feltérképezésében és indexálásában.
Hogyan segít a SEO a felhasználói élmény javításában?
Technikai alapozás
Az első és legfontosabb, hogy a weboldal technikai SEO szempontból megfelelően működjön. Indulásként érdemes a Page Speed értékeket ellenőrizned az online felületen. Ez egy hasznos eszköz, ahol a fentebb említett Core Web Vitals mutatókat is meg tudjuk vizsgálni.
A Google eszköze, a PageSpeed Insights (PSI) jelentést készít a weboldalunk teljesítményéről, vizsgálja az oldal betöltési sebességét, továbbá különböző fejlesztési javaslatokat is tesz a CSS-kódok módosításától kezdve egészen a képformátumok használatáig. Az optimalizálási javaslatok betartásával jelentősen csökkenthető a betöltési idő, ezáltal a bounce rate (visszafordulási arány), és javul a felhasználói élmény.
A PSI mellett több olyan technikai SEO-beállításra érdemes figyelni egy weboldal létrehozásánál és karbantartásánál, amellyel javítható a keresőben való elérés. Íme pár hasznos tanács.