Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
A linképítés egy egyre többeket érdeklő témakör, amiben mindig lehet újat tanulni. Sajnos amennyire egyszerű néhány technika, pont olyan könnyű mára már elavult, esetleg káros módszert használnod az oldaladon.
Cikkünkben tiszta vizet öntünk a SEO pohárba és megmutatjuk neked, hogy melyek azok a metódusok, amelyeket bátran használhatsz, hogy backlinkeket szerezz az oldaladra és melyek azok, amiket érdemes elkerülnöd, ha sikereket szeretnél elérni hosszú távon!
A linképítés a keresőoptimalizálás (SEO) egyik alappillére. A folyamat során a cél, hogy minél több, a weboldaladra mutató, releváns és minőségi linket szerezz, a megfelelő kulcsszóval.
Ezeknél a linkeknél természetesen fontos szempont a minőség a mennyiség előtt, így jobban jársz, ha kevesebb, de nívósabb linket birtokolsz, mintha gyenge minőségű, ám sok link mutatna az oldaladra.
A Google már a kezdetekben eldöntötte, hogy az oldalak minőségét részben a rájuk mutató linkek alapján fogja meghatározni, azaz minél több és jobb minőségű link hivatkozik egy adott oldalra, annál előrébb fogja rangsorolni a saját indexében. Az azóta eltelt időben a linképítés technikák sokat változtak, azonban még mindig a SEO egyik legfontosabb elemének tekinthető.
Mielőtt belevágnánk a követendő linképítési technikák részletezésébe, az alábbi néhány szakszó magyarázatra szorul, hogy könnyebben megértsd mit és hogyan érdemes csinálni:
A legtöbb linképítési technikánál proaktívan kell felkeresned más webhelytulajdonosokat és ez alól vendégblogolás sem kivétel. A cél, hogy találj egy olyan blogot vagy weboldalt, ahová írhatsz egy cikket, amiben a saját site-odra mutató hivatkozást helyezhetsz el.
Fontos, hogy olyan oldalt keress meg, amin van megfelelő forgalom és hiteles is a Google szemében. Emellett nem árt, ha releváns is a tartalma az oldaladra nézve, ám ez nem szükségszerű, hiszen példának okáért egy híroldalon rengeteg féle tartalom jelenik meg, mégis kiváló lehetőség a linképítésre.
Ha megvan a megfelelő oldal, akkor jöhet a cikkírás. Érdemes egy közepes terjedelmű, informatív szöveget írnod (max. 10 ezer leütés), amelyben bemutatod azt a problémát, amire megoldást tudsz nyújtani az adott oldal látogatói számára.
Nagyon fontos a megfelelő kulcsszó megtalálása, így mielőtt nekilátsz a szövegírásnak, mindenképp kulcsszókutatással indítsd a folyamatot.
Ha úgy érzed, hogy nincs ehhez megfelelő kapcsolati rendszered, vagy esetleg a SEO szövegírással gyűlik meg a bajod, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot! A BP Digitalnál az évek alatt kiterjedt kapcsolatokra tettünk szert, amelynek eredményeként havonta több száz linket vendégcikket publikálunk.
A jó minőségű tartalom a Google szemében azt jelzi, hogy valóban szakértői vagyunk egy adott témának, így érdemes az ilyen szövegek létrehozására koncentrálnod. Ha a keresőmotor úgy látja, hogy a tartalmad releváns, úgy sokkal jobban fognak rangsorolni az ilyen aloldalaid, így az emberekhez is jobban eljut.
Emellett ha releváns, minőségi tartalmat gyártasz, úgy sokkal nagyobb az esélye, hogy az emberek visszalinkeljenek az oldaladra. Fontos, hogy a tartalomnak könnyen olvashatónak kell lennie. Érdemes maximum 5-6 soronként sortörést alkalmaznod és 20 szónál rövidebb mondatokat írnod.
Célszerű, ha örökzöld tartalom létrehozására törekszel, így nem értéktelenedik el a tartalmad az idő előrehaladtával. Természetesen nem éri meg arra várnod, hogy majd csak a jó tartalom miatt linkelik az oldalad. Érdemes utánamenni és proaktívan ajánlani a kapcsolódó oldalaknak.
Ez talán az egyik legegyszerűbb linképítési megoldás. Egy forgalmas portál, pl. híroldal egy korábbi cikkét kell csak megkeresned, amiben szerepel a számodra fontos kulcsszó.
TIPP: Ha egy meghatározott portálon keresnél, használd a Google keresési operátorokat, például:
számodra fontos kulcsszó site:hiroldal.hu
A potenciális cikkekből érdemes egy listát készítened, majd jöhet a munka oroszlánrésze. Vedd fel a kapcsolatot a kiválasztott oldalakkal és igyekezz elérni, hogy elhelyezzék a linked az adott cikkben. A legtöbb esetben ehhez elengedhetetlen a minőségi tartalom.
Ez a technika nagyon hasonlít a broken link buildingre, azzal a különbséggel, hogy itt a saját hivatkozásaidat kell monitoroznod, azaz, nem szabad hagynod, hogy törött link legyen belőlük. Márpedig, ahogy a fentebbi technikánál is láttuk, ha egy blogbejegyzés megváltozik és nincs megfelelő átirányítás, vagy megszűnik egy aloldal, akkor könnyen broken link lehet belőle.
Miután azonosítottad a lejárt hivatkozást, értesítsd a webhelyet, hogy kijavíthassák, és az új URL-re hivatkozzanak a régi helyett. A lejárt hivatkozások visszaszerzése lehetővé teszi a webhelyek számára, hogy kijavítsák a hibás backlinkeket, és megőrizzék hitelességüket.
A visszamutató linkek karbantartásának elengedhetetlen része, hogy rendszeresen monitorozd és elemezd a backlink profilodat.
Az ehhez használt szoftverek általában drágák, de ha egy SEO ügynökséggel dolgoztatsz, akkor ők biztosan rendelkeznek ezekkel és meg tudják csinálni. Mi is rengeteg különböző szoftvert használunk a különböző elemzésekhez, így természetesen ebben is tudunk segíteni!
Gyakran előfordul, hogy egy másik weboldalon megemlítik a branded vagy egy szolgáltatásod, azonban nem linkelik az oldalad. Ha azt látod, hogy megemlítik valahol az oldalad, akkor vedd fel a kapcsolatot a webhely tulajdonosával és próbáld meg rávenni, hogy adjon hozzá a tartalomhoz egy linket, ami a webhelyedre mutat. Hiszen, ha annyira tetszik neki a branded vagy szolgáltatásod, hogy megemlítsen, akkor nem jelenthet gondot a hivatkozás megadása sem.
A non-profit linképítés egy olyan linképítési technika, amelynek lényege, hogy non-profit szervezetek a saját oldalukon támogatóként tüntetik fel a céged weboldalát és ezen keresztül kapsz értékes linkerőt.
Hatalmas előnye, hogy olyan szervezetek oldaláról tudsz hivatkozásokat szerezni, amelyek erős hitelességgel bírnak a Google szemében, emellett pedig CSR tevékenységet is folytatsz. A non-profit linképítésről bővebben itt olvashatsz.
Vannak olyan linképítés technikák, amelyek évekkel ezelőtt nagyon jó eredményeket hoztak, az azóta eltelt idő alatt viszont black hatként, azaz nem engedélyezett, etikátlan módszerként tartanak számon. Ezek közül sokat még most is használnak, melyek kisebb oldalaknál még működhetnek, azonban a nemzetközi trendekből látszik, hogy ezek hosszú távon nem kifizetődő technikák.
A Google manapság már bejelentés nélkül indít el algoritmus frissítéseket, amelyek akár egyik pillanatról a másikra tesznek semmissé korábban “jól bevált” technikákat.
Egy ilyen frissítés után jobb esetben nulláról, rosszabb esetben minuszból kell újra feljönnie egy adott oldalnak a találati listákon, ráadásul a linképítésbe fektetett idő, pénz és energia is kárba lesz.
Hogy mik azok a linképítés technikák, amikkel rendszeresen találkozunk, de nemzetközi trendek alapján úgy látjuk, hosszú távon nem kifizetődők? Mutatjuk.
A linkfarmok olyan mesterségesen létrehozott lista oldalak, vagyis linkkatalógusok, amelyeknek egyetlen célja az, hogy a Google számára látható linkhálózatot hozzanak létre. Ezek a hivatkozások jellemzően nagyon olcsón megszerezhetők, azonban ahogy a mondás is tartja, olcsó húsnak híg a leve és ez itt hatványozottan érvényes.
A Google az ilyen linkeket pillantok alatt észreveszi és jobb esetben figyelmen kívül hagyja a rangsorolás kialakításánál. Viszont bizonyos esetekben akár büntetést, hátrébb sorolást, vagy kitiltást is eredményezhetnek, ezért nem javasoljuk ezt a linképítési módszert.
A privát bloghálózatokon (PBN) elhelyezett linkek is idejétmúlt metódusnak számítanak, hiszen ezek az oldalak azért jöttek létre, hogy linkek segítségével manipulálják a keresőben elért helyezéseket. Ezek a linkek általában már pár ezer forintért elhelyezhetők, azonban ezekre az oldalakra jellemzően sosem érkeznek látogatók, és az itt megjelenő tartalmakat sem olvassa senki.
Az köztudott tény, hogy a közösségi média nem rangsorolási tényező, és ezt a Google is megerősítette már. A legtöbb social mediáról érkező link nofollow típusú, így linkerőt nem fog átadni.
Természetesen nem azt mondjuk, hogy nem érdemes foglalkozni a közösségi médiával, hiszen azok linkjei közvetetten befolyásolhatják webhelyed pozícióját. Egy jó SEO stratégiával és egy tapasztalt szakember tudásával kombinálva valóban támogatni tudják a SEO-t.
A hasonló barter megoldások sajnos nem igazán segítik hosszú távon a weboldalad helyezéseit. A linkcsere nagyon átlátszó technika, amit simán kiszúrnak az algoritmusok, főként mivel az ilyen elhelyezések általában nagyon rossz minőségűek, nem ágyazódnak szövegkörnyezetbe, így a Google is alulértékeli őket. Cserébe Te is “teleszemeteled” az oldalad mások linkjeivel.
Kizárólag a dofollow linkek adnak át SEO erőt, így ez a legfontosabb szempont a linképítés során. A nofollow linkek ezzel szemben nem erősítik a linkelt domaint és nem továbbítanak SEO erőt.
Ettől függetlenül a nofollow linkek nem feltétlenül rosszak és sok esetben elkerülhetetlenek is. Gondolj csak például a fórumhozzászólásokra. A fórumokon található linkek a legtöbb esetben nofollow taggel vannak ellátva, így a gyenge minőségű, nem releváns oldalakról származó linkek nincsenek hatással az oldaladra.
Ha dofollow linkként lenne megadva a hivatkozás, akkor a sok gyenge minőségű backlink akár komoly problémákat is okozhatna.
Néhány hírportál is nofollow linkeket helyez el cikkeiben, ezeknek azonban nincs közvetlen SEO-ra gyakorolt hatása.
Akkor tekintünk SEO szempontból relevánsnak egy oldalt, ha az témakörileg odavágó tartalommal rendelkezik. Talán banális példa, de ha az oldalad ruhákkal foglalkozik, akkor nem érdemes bútorokkal foglalkozó blogban vendégcikket megjelentetni. Az onnan épített link ugyanis nem közvetítene megfelelő SEO erőt, hiszen az oldal nem elég hiteles a Te szakterületeden.
Egy weboldal hitelességét a fentebb említett SEO metrikák – pl. DA agy DR – segítségével igen pontosan felmérhetjük. Minél magasabb a mutató, annál hitelesebbnek számít a domain, és annál erősebb az onnan származó backlink.
A hitelesség ellenőrzésekor azonban nem csak erre hagyatkozunk: vizsgáljuk a befelé és kifelé mutató linkek számát (kiszűrve a linkgyűjtő oldalakat), a Spam Score-t, és a hivatkozó domain organikus forgalmát is.
Zárásként elmondhatjuk, hogy a linképítés során nagyon könnyű rossz technikákat használni, vagy legalábbis rossz irányban elindulni a linkek megszerzése során. Emellett mivel egyre sűrűbbek az algoritmusfrissítések, amik egyre okosabbá teszik a keresőmotort, nehéz folyamatosan figyelemmel követni ezeket és reagálni is rájuk, főleg, ha nem a SEO-val telik minden napod.
Ha úgy érzed, hogy nincs időd, energiád, szakmai rálátásod vagy kapcsolati rendszered a linképítésre, lépj velünk kapcsolatba!
A kitöltés kötelezettségmentes.