Miről fogsz olvasni?
Weboldal tulajdonosként ma már elengedhetetlen, hogy ismerd a keresőoptimalizálás alapjait, ha szeretnél láthatóvá válni a keresőben. A mesterséges intelligencia térhódítása pedig a SEO világát sem kerülte el, így egyre nagyobb szerepet tölt be a keresőoptimalizálási folyamatokban is. Előbb utóbb tehát elkerülhetetlen, hogy a mindennapjaink részévé váljon az AI használata az élet számos területén.
Cikkünkben áttekintjük az AI kialakulását, felhasználási lehetőségeit, a SEO alapfogalmait, a két terület egymásra hatását és hozunk néhány gyakorlati tippet is számodra.
Kevesebb mint két év alatt hódította meg a világot az AI
Az elmúlt évtizedekben a mesterséges intelligencia (AI) robbanásszerű térhódítása szinte minden szempontból megváltoztatta a világunkat. Ennek oka, hogy az AI nem csupán egy technológiai fejlesztés, hanem egy átívelő paradigmaváltás, amelynek hatásai szinte minden iparágban érezhetőek. Nem meglepő módon a keresőoptimalizálásban és az online marketingben is. Mára szinte mindenkinek megvan róla a véleménye attól függetlenül, hogy használja-e aktívan, vagy sem.
Mi az a mesterséges intelligencia?
A mesterséges intelligencia, vagyis AI az emberi intelligenciát utánzó számítógépes rendszerek gyűjtőneve. Ezek a rendszerek képesek felismerni mintákat, tanulni, döntéseket hozni és problémákat megoldani. Az AI alapvetően három fő kategóriára oszlik: szűk AI, általános AI és szuperintelligencia. A szűk AI konkrét feladatokra korlátozódik, míg az általános AI emberi szintű intelligenciát hivatott utánozni. A szuperintelligencia pedig az emberi intelligenciát meghaladó szintet képvisel.
Hétköznapi tevékenységeinkhez többnyire általános AI-t használunk, azon belül is a legelterjedtebbek az úgynevezett nagy nyelvi modellek. Ilyen a Chat GPT is, amit ma már a szövegírástól kezdve a programozáson keresztül az analitikáig szinte bármire használhatsz. Persze ehhez jól kell briefelni. A legtöbben pedig épp itt akadnak el vele.
Hirtelen térhódítását épp sokszínűségének köszönheti, de nem lett volna lehetséges ez a széleskörű terjedés, az adatok mennyiségének és elérhetőségének robbanásszerű növekedése nélkül. A nagyobb adatmennyiség lehetővé teszi a hatékonyabb tanulási folyamatokat és a pontosabb modellek létrehozását. Emellett az AI algoritmusok és számítási erőforrások elérhetősége és fejlesztése is hatalmas lökést adott az AI térnyerésének. Elég csak egy pillantást vetni a Chat GPT kezdeti szárnypróbálgatásaira mai állapotához képest.
Nem meglepő tehát, hogy épp azokon a területeken a legelterjedtebb a használata, ahol nagyobb adatmennyiségekkel kell dolgozni. Vagy épp monoton feladatokat kell ellátni. Az online marketing, a programozás, adatelemzés és a keresőoptimalizálás is ide sorolható.
Miért alakítja át a keresőoptimalizálást?
A SEO-ban különösen a gépi tanulás és a természetes nyelvfeldolgozás terén van nagy szerepe az AI-nak. A keresőmotorok algoritmusainak fejlődése lehetővé teszi számukra, hogy egyre jobban megértsék és értelmezzék a felhasználók kereséseit. A mesterséges intelligencia például nemcsak a megadott kulcsszavakat ismeri fel, hanem kontextus alapján a pontosabb keresési szándékot is. A korábbi keresések és érdeklődési körök ismeretében pedig személyre szabott találati listát tud adni.
Ezekhez a változásokhoz a tartalomkészítőknek és a webhely tulajdonosoknak is alkalmazkodniuk kell. Mostmár nem feltétlenül elég, hogy a cikkedben szerepel a megfelelő kulcsszó. A szövegnek valamilyen kérdésre is választ kell adnia, aminek köszönhetően hasznosnak és érdekesnek találják az olvasók és az AI is.
Szerencsére oda-vissza működik a dolog. A mesterséges intelligencia ugyanis egyre ügyesebb a tartalomkészítésben is. Ráadásul rögtön saját szempontjainak megfelelően állíthatja elő azokat. Még mindig erős szupervíziót igényel ugyan a folyamat, de a szövegírók és kreatív tartalomgyártók már aktívan használják az AI segítségét munkájukhoz. Ez azt jelenti, hogy ha elzárkózol előle, könnyen lemaradhatsz a konkurenciától.
Most még fontosabb a keresőoptimalizálás, mint valaha
Az AI által vezérelt keresési viselkedés változása azt eredményezi, hogy a felhasználók egyre specifikusabb kereséseket végeznek, és egyre inkább elvárják a számukra személyre szabott tartalmakat és válaszokat.