Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Mi az: kutyák, közéleti szereplők, slágerek, gamerek, politikusok, sminkelési tippek, nagy esések, edukatív tartalmak egy helyen és nem privát bloghálózatról (PBN) van szó?
Nem más, mint a YouTube.
Világszerte havonta 2 milliárdan látogatják a Google videómegosztóját – ami közel negyede a Föld népességének – és naponta átlagosan 11 percnél is több időt töltünk a platformon. A kínálat elképesztő mértékét mi sem mutatja jobban, minthogy percenként 500 órányi videó kerül megosztásra, amit ha meg szeretnénk nézni, közel 21 napig kellene folyamatosan a képernyő előtt ülnünk.
Mindenkinek megvan a maga oka rá, hogy miért szereti, de a platform saját kutatása szerint a top 5 legnépszerűbb formátum közé az alábbiak tartoznak:
A felhasználók 70%-ban a YouTube algoritmusa által ajánlott videókat fogyasztják.
Érdemes tehát tisztább képet kapni arról, hogy pontosan hogyan is működik a YouTube ajánló algoritmusa és milyen tippeket érdemes megfogadni, ha szeretnéd, hogy az érdeklődők könnyen megtalálják tartalmaidat a legnagyobb videómegosztó platformon vagy akár a Google keresési találatai között.
A YouTube algoritmusának célja nem más, mint hogy minden nézőt összepárosítson azokkal a videókkal, amelyeket a legnagyobb valószínűséggel nézne végig élvezettel.
A végcél két részből áll:
Ez egy folyamatos, valós idejű visszajelzésen alapuló rendszer segítségével érhető el, mely szintén figyelembe veszi az egyénenként eltérő érdeklődési köröket.
A visszajelzési jelzőrendszer kifinomultsága lehetővé teszi, hogy ténylegesen lekövethető legyen a közönség ízlése.
Az alábbi faktorokat veszi a YouTube számításba annak érdekében, hogy valós képet kaphassanak a preferenciáinkról:
A YouTube maga is azt javasolja, hogy ahelyett, hogy azon aggódnánk, vajon mit szeret az algoritmus, fókuszáljunk inkább arra, hogy a célközönség mit kedvel, mivel az algoritmus is ezt fogja követni.
Azokra a kérdésekre pedig, hogy mely videókat élveznek a legjobban és mennyi időt töltöttek el a csatornádon, a YouTube Analytics ad választ.
Ahogy azt már a Google keresőalgoritmusánál is megszokhattuk, a kulcsszó beírása után a legrelevánsabb találatokkal szolgál ki minket a platform.
A rangsoroláshoz több szempontot is figyelembe vesz, köztük a videó címét, leírását, illetve azt is, hogy maga a tartalom mennyire kapcsolódik a keresőszóhoz. A YouTube SEO szempontból azt is számításba veszi, hogy melyek azok a videók, amik a legtöbb aktivitást váltották ki a felhasználókból az adott kulcsszó esetében.
Fontos, hogy a kifejezés beírása után kapott videólista nem kizárólag a legnézettebb tartalmakat sorolja fel.
Ahhoz, hogy valóban releváns és számunkra érdekes videót nézzünk meg ajánlott videóként (suggested videos), mindenképpen szükség van a korábbi tevékenységeinkre. A YouTube saját fogyasztói elemzése szerint sokkal több felvételt nézünk meg akkor, ha az ajánlások különböző videócsatornáktól származnak.
A rangsoroláshoz két fő szignált használ az algoritmus:
Ezeken kívül fontos szempont még az átkattintási arány is, azaz annak a valószínűsége, hogy egy találatot látva kattintunk; valamint a videónézésre fordított idő, ami az adott csatorna videómegtekintéseivel eltöltött összidőt jelenti.
Látható, hogy egy viszonylag összetett rendszer alapján kerülnek elénk a tartalmak, melyek egy részére nem lehet közvetlen hatásunk. Ilyenek például a keresési előzmények.
A videómegosztó óriás a felhasználóra fókuszál, ezért kiemelten figyel az olyan jelekre, mint a videónézéssel töltött idő is.
A YouTube is mítoszként említi, hogy pusztán a cím, illetve a leírás optimalizálásával előkelő helyen lehet rangsorolni egy videóval.
Éppen ezért a YouTube SEO, azaz a videók, lejátszási listák és csatornák optimalizálásával foglalkozó folyamat szerteágazó tevékenységekből áll, melyek túlmutatnak a klasszikus, a keresőoptimalizálásnál már megszokott lépéseknél.
A YouTube keresőoptimalizálás esetében a cél hasonló, mint a Google keresésnél: adott kulcsszóra minél jobb helyezést elérni a platform organikus találatai között.
Ez pedig a felhasználó elégedettsége nélkül nem megy.
Ahhoz, hogy a célközönségnek minőségi tartalmat tudjunk készíteni, elengedhetetlen előzetesen kutatást végeznünk arról, hogy mik a szezonálisan népszerű témák, milyen területek iránt magas az érdeklődés, illetve mit csinálnak a versenytársak.
Mivel a YouTube egy videós keresőmotor, ezért stratégiailag kell megközelíteni a tartalomgyártást.
Mindehhez számtalan kulcsszókutatás eszközt használhatunk, többek között:
Érdemes olyan kifejezések után kutatni, amelyekre szívesen keres a célközönségünk, viszonylag alacsony a verseny, továbbá nem csak a YouTube, de a Google Kereső találatai között is megjelenhetünk.
Lehetőségünk van fordítva is megközelíteni a kulcsszavak feltérképezését, ehhez elég csak keresni egy olyan YouTube videót, amihez hasonló témájút szeretnénk készíteni.
Nézzük meg, hogy milyen szavak szerepelnek a videó címében, leírásában, illetve a címkék között, hiszen nagy valószínűséggel ezekre a szavakra optimalizáltak.
Most, hogy kiválasztottuk a videónk témáját, írjuk be a kulcsszót a YouTube keresőjébe és nézzük meg, milyen fajta találatok köszönnek vissza az első 5 helyen: véleményvideó, hogyan készült videó, legjobb/legrosszabb lista, oktatás stb.
Szintén sokat segít maga a keresőszó, hiszen a “hogyan”, “legjobb”, “vélemény”, “tippek” szavak már magukban hordozzák a javasolt videóformátumot.
Mindig olyan tartalmat gyártsunk, mely rezonál a keresési szándékkal.
A legfontosabb tanács: készülj fel a videóra! Írd meg előre a scriptet, állítsd be a fényeket, próbáld el párszor és kérj véleményt a másoktól. Az első 10-15 másodperc a legkritikusabb, hiszen ha nem kötöd le a nézők figyelmét, rögtön tovább is lépnek a következő videóra.
Hiába kelted fel azonban az érdeklődésüket, azt fent is kell tartani, ezért kiemelt jelentősége van a videó szerkezetének: mi a mondandód és azt hogyan adod át, milyen illusztrációkat használsz, hogyan vágod meg a videót.
Minél tovább nézik a videót, annál nagyobb eséllyel fog a YouTube algoritmusa legközelebb is téged ajánlani adott témakörön belül.
Lényeges kérdés az is, hogy milyen hosszú legyen maga a videó. Atól függ. Nincs ugyanis ehhez egy ideális szám, azonban tény, hogy minél hosszabb a felvétel, annál jobban rangsorol a YouTube-on.
Ennek ellenére ne készíts egy közel 2 órás videót arról, hogyan kell bekötni a cipőfűzőt, hiszen valószínűleg pár másodperc után mindenki elkattint.
Az egyik leggyorsabb megoldás a “mennyi az annyi” kiderítéséhez az, hogy megnézed, a top 5 videó milyen hosszú adott témában és szerinted indokolt-e az a hosszúság.
A sikeres munka egyik legjobb fokmérője – a nézettségi idő hosszán túl – a felhasználók aktivitása tetszés, komment vagy feliratkozás formájában, azonban ehhez elengedhetetlen az ösztönzés.
Kérd ki a véleményüket a témáról, buzdítsd őket a videó megosztására a hasonló érdeklődésű ismerőseik körében, illetve emlékeztesd őket, hogy ha hasonló videókat szeretnének látni, iratkozzanak fel a csatornádra.
Az aktivitási arány fokozására egy másik jó eszköz a záróképernyő (end screen) tudatos megszerkesztése, ahol elhelyezed a feliratkozás gombot, illetve néhány kapcsolódó videó hivatkozását is.
Triviálisnak tűnhet, mégis meg kell említeni: mondd ki a megcélzott kifejezést és a kapcsolódó kulcsszavakat a videóban!
Erre azért is szükséges odafigyelni, mert a Google automatikusan feliratozásának köszönhetően ha észreveszi az adott kulcsszót és változatait, tudni fogja, hogy a tartalom valóban az adott témáról szól.
Ha nem bízol az automatikus feliratban, javasolt lehet saját felirat feltöltése, ezzel is segítve a felhasználókat – és nem utolsó sorban a YouTube-ot – a videód megértésében.
Akkor publikáld a videót, amikor a célközönséged a legtöbb időt tölt YouTube-on.
Ehhez elengedhetetlen nyomon követni a saját analitikáid és riportjaid. Nem probléma, ha nem találod el rögtön a legjobb időzítést, hiszen később, ahogy beérkeznek az adatok módosíthatsz ezen.
Miután feltöltötted a videót nincs is más hátra, mint eljuttatni azt a célcsoporthoz: oszd meg hírlevélben, a közösségi oldalakon, illeszd be a releváns blogbejegyzéseidbe, használd hirdetésként.
Ha pedig több videód is van már a csatornádon, kösd őket össze: hozz létre lejátszási listákat (playlist), illetve helyezz el kártyákat (cards) a videóban, amik felhívják a figyelmet a kapcsolódó tartalmakra.
A legfontosabb pedig, hogy mivel a felhasználóknak készülnek a videós tartalmak, válaszoljuk meg a kommentekben feltett kérdéseiket és rendszeresen monitorozzuk az analitikákat annak érdekében, hogy biztosan kielégítsük az igényeiket.
A Youtube már magyar nyelven is rendkívül kompetitívvé vált. Ha ki szeretnél tűnni a videók tömegéből és új nézők elérése a célod, akkor a keresőoptimalizálás egy ideális csatorna lehet számodra.
Többet szeretnél megtudni a SEO-ról? Olvasd el hogyan elemzünk versenytársakat SEO szempontból vagy kattints a keresőoptimalizálás marketingen belüli helyéről írt cikkünkre.
A kitöltés kötelezettségmentes.