Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
A legtöbb webáruháztulajdonos tisztában van azzal, hogy a termékleírások fontosak. Mégis számos oldalon vagy egyáltalán nincs ilyesmi, vagy a meglévő leírások nem elégítik ki a felhasználók és a keresőrobotok igényeit. De hogy milyen egy jó termékleírás? Erre a legrövidebb válasz a következő: ami konvertál.
A termékleírás egy marketingszöveg, amivel a termék tulajdonságait és előnyeit mutatjuk be. Egyszerű feladatnak tűnik, mégis a Nielsen Norman Group által elvégzett e-kereskedelmi felmérésből az derült ki, hogy a sikertelen vásárlások 20 százaléka a nem megfelelő termékleírások miatt van.
Ha megnézel pár webshopot, láthatod, hogy a legtöbb termékleírás csak specifikálja a terméket, felsorolja az általános jellemzőit; hogy milyen színű, hány centiméter, de nem adja el magát, hiányzik belőle valami plusz.
Az árud iránt érdeklődőket meg kell győzni a vásárlásról. Ha a termék leírása jó, végigvezeti a vásárlót a konverziós csatornán: könnyen megtalálják a termékedet, vágyat ébreszt a vásárlásra, megválaszolja a potenciális vásárló összes felmerülő kérdését. A jó termékleírás elad.
Ha az interneten szeretnél terméket árulni, tudnod kell, hogy pár szempontból nehezebb helyzetben vagy, mintha fizikai boltod lenne. Ennek egyik oka, hogy a potenciális vásárlóid nem tudják megfogni, kipróbálni, alaposabban megvizsgálni az árucikkedet, ami segítené őket a vásárlási döntés meghozatalában.
A kommunikáció szempontjából is nehezebb. Ilyenkor ugyanis nem állsz az érdeklődő mellett, hogy meg tudd kérdezni, miben tudsz neki segíteni, van-e kérdése a termékkel kapcsolatban. Nem tudsz kialakítani egy személyes, kétirányú beszélgetést a vásárlóiddal.
Jó hír, hogy ezekre a problémákra van megoldás, ha a termékleírás létrehozása során odafigyelsz pár fontos lépésre.
Először is, mielőtt szövegírásba kezdenél, a terméked neve alá írd le az alábbi kérdéséket, és szánj elég időt arra, hogy átgondold a válaszokat!
Sok időbe telik, de hidd el, megéri rá időt szánni, hogy jól konvertáló termékleírásod legyen. Ha ezzel kész vagy, el is kezdheted megírni a szöveget.
Az e-kereskedelem online marketingjének kialakításánál első lépésként a célcsoportodat kell pontosan meghatároznod és megismerned. Ahhoz, hogy meg tudd szólítani a vásárlókat, tudnod kell, hogy kik ők. Akkor jó a termékleírásod, ha a célcsoportodhoz illő hangnemben, mégis a márka stílusában, személyesen és közvetlenül szólítod meg az oldaladra látogatókat. Elsősorban a vevőidnek írj, de a keresőkre optimalizálj!
Ahogy az első bekezdésben olvashattad, az egyik dolog, amiben az e-kereskedelem különbözik a fizikai bolttól, hogy a vásárlás során nem tudsz a weboldaladra érkezőkkel a termékedről beszélgetni. Ezért gondold át, hogy a vásárlóid miket kérdeznének, ha veled szemben állnának! Mik a félelmeik, kifogásaik, mik azok a dolgok, amik akadályozzák a vásárlási döntést, és milyen hangnemben beszélgetnél velük? A tökéletes termékleírás kérdéseket tesz fel és válaszol meg úgy, mintha személyesen beszélgetnél a vásárlóiddal.
A potenciális vásárlókat általában nem érdeklik a száraz specifikációk, ezért ne csak a termék fizikai tulajdonságait írd le, hanem hass a vásárló érzelmeire is! A funkciók személytelenek, leginkább csak leírják, mire képes egy termék, hogy néz ki, hogyan működik.
Gondold át, hogy a termék mivel és hogyan könnyíti meg az életüket, mit nyújt nekik, miért van szükségük rá. Mutasd meg, hogy eddig miért nem volt teljes az életük a terméked nélkül! A vásárlód akkor fog kapcsolódni ehhez a termékhez, ha ezekre a kérdésekre megkapja a választ, miközben fel sem tette még a kérdését.
A termékleírás során ne csak egy árut adj el, hanem élményt is.
Ha ezzel végeztél, priorizáld az előnyöket a célcsoportod igényei szerint. A kevesebb néha több: próbálj meg a legfontosabb előnyökre fókuszálni, ezeket emeld ki!
Amikor elakadunk a szövegírásban, hajlamosak vagyunk olyan termékjellemzőt megadni, hogy „kiváló termék”, „szuper funkciók”. A potenciális vásárlód ilyenkor azt gondolja, hogy „oké, persze, hát mindenki ezt mondja”, és pörgeti is tovább az oldalt, esetleg bezárja a böngészőt. A legrosszabb esetben pedig átmegy a konkurenciához, hogy tartalmasabb szöveget olvasson. Gondolj bele! Senki se írná azt az oldalára, hogy ez a termék rossz minőségű, éppen ezért az ilyen általános leírások nem meggyőzőek.
Termékleírás készítésénél figyelj arra, hogy minél pontosabban fogalmazz! Kiváló a termék? Gondold tovább, fejtsd ki! Miért kiváló? Ha azért, mert eddig az összes vásárlód 5 csillagos értékelést adott rá, akkor írd azt le, hogy az eddigi vásárlások alapján 100%-os az elégedettség. A legjobb, ha konkrét példával, számokkal, vásárlói véleményekkel is alá tudod támasztani az állításodat, így hitelesebb és meggyőzőbb is leszel!
A legegyszerűbben úgy tudod megmutatni korábbi vásárlóid elégedettségét, hogy a termékoldalon elhelyezed az termékértékeléseket. Ahhoz, hogy sok, megbízható értékelés legyen az oldaladon, e-mailben megkérheted a vásárlóidat, miután kézhez kapták a terméket, hogy írják le véleményüket arról. Így másokat is bíztathatnak a vásárlásra és téged is jó színben tüntetnek fel.
Sajnos gyakori hozzáállás egyes webshopoknál, hogy a megnövekedett szállítási időt nem, vagy nem pontosan jelzik a megrendelők felé. Semmiképp nem jó ötlet mellébeszélni! Minden esetben informáld a vásárlóidat arról, hogy az adott terméknek mennyi a tervezett szállítási ideje. Ha épp készlethiány van, akkor jelezd, és azt is, hogy mikor lesz legközelebb elérhető a termék. Ez őszinteséget sugall és ha a vevőnek épp nem sürgős a vásárlás, akkor nagyobb eséllyel tér vissza, vagy rendel elő az adott termékből. Bizalmat építhetsz azzal is, ha garanciavállalást és visszavásárlási lehetőséget adsz a vevőidnek.
Általában nincs szükség hosszú termékleírásokra, mert az embereknek nincs idejük sokat olvasni. Arra törekedj, hogy a szöveg könnyen olvasható és gyorsan értelmezhető legyen, hogy meg tudd ragadni az oldaladra érkezők figyelmét akkor is, ha csak gyorsan átgörgetik azt. Ehhez használj felsorolásokat (bulletpointokat), a legfontosabb információkat pedig vastagon emeld ki (boldold). A jó termékleírás rövid és szellős, a legfontosabb termékelőnyök pedig gyorsan értelmezhetőek.
Tudtad, hogy a vásárlások majdnem 90 százaléka online kereséssel kezdődik? Ha opimalizálni szeretnéd a hirdetési büdzsédet, keresőoptimalizáld a termékleírásodat! Ha a terméked bemutatásakor odafigyelsz a SEO-ra, ingyen vásárlókat szerzel, mivel a Google-ből érkező látogatókért nem kell hirdetési költséget fizetned. Ráadásul a keresőkből érkező látogatók általában több időt is töltenek a weboldalakon és többet is költenek.
Gazdasági szempontból hatalmas hiba lenne, ha a keresőoptimalizálást nem tartanád szem előtt a termékeid bemutatása során.
Nézzük meg, mik a termékleírás legfontosabb elemei a SEO szempontjából!
A duplikált tartalom azt jelenti, hogy ugyanaz a szöveg az interneten más URL-en többször is megjelenik, ami befolyásolja a Google találatainak rangsorolását. Ahhoz, hogy előrébb kerülj a találati listában, ne a gyártó termékleírását használd, hanem készíts egyedi tartalmakat!
Ahogy fentebb már olvashattad, fontos, hogy a leírás ne legyen hosszú. De figyelj oda arra, hogy keresőoptimalizálás szempontjából megfelelő szószámmal rendelkezzen: ez 300-500 szót jelent terméktől, iparágtól függően!
A kulcsszavak segítenek a keresőoldalaknak meghatározni a weboldalad témáját, ezért a Google a tartalmilag letisztult oldalakat részesíti előnyben. Ahhoz, hogy segíts a keresőmotornak jól feltérképezni a weboldalad tartalmát és témáját, mindenképp végezz kulcsszókutatást. Majd a kapott listából válaszd ki és használd megfelelő sűrűségben a releváns fókuszkulcsszavakat és kiegészítő kulcsszavakat!
A megfelelő kulcsszavak kiválasztásánál az alábbi pontokra érdemes figyelned:
Példának vegyük, hogy egy hidratáló arckrém termékleírását készíted elő. A hidratáló arckrémre az átlagos keresési mennyiség 800 és a top találatok között mindegyik URL-ben és oldalcímben is szerepel a fókusz kulcsszó.
‘Hidratáló arckrém’ kulcsszó átlagos keresési mennyisége
‘Hidratáló arckrém’ kulcsszó találati lista
A hidratáló arckrém egy viszonylag távoli megközelítése a témának, ezt lehet tovább szűkíteni, pontosítani. Mégpedig úgy, hogy a termék egyik fontos jelzőjével együtt jeleníted meg azt. Tegyük fel, hogy a te arckrémed, amivel rangsorolni akarsz a top találatok között, a száraz bőr igényeire van kifejlesztve.
A „hidratáló arckrém száraz bőrre” kulcsszóra már jóval kevesebben keresnek, átlagosan havi 50-en, így erre mint long-tail kulcsszóra sokkal könyebben fogsz tudni rangsorolni. Itt is szerepel a fókusz kulcsszó a top találatok között mind az oldalcímben, mind az URL-ben. Ez nagyban megkönnyíti a keresési szándék kielégítését és a weboldalad értelmezését mind a vásárlóid, mind a keresőmotorok számára.
‘Hidratáló arckrém száraz bőrre’ kulcsszó átlagos keresési mennyisége
‘Hidratáló arckrém száraz bőrre’ kulcsszó találati lista
On-page SEO-nak hívunk mindent, ami az oldalad tartalmi megjelenésére vonatkozik. Az On-page SEO egyik része, hogy a cikkek, termékleírások, aloldalak szövegezése megfeleljen a SEO követelményeinek, de ezen felül is számos tartalmi SEO-összetevő létezik.
Ahhoz, hogy a termékleírásod valóban jól rangsoroljon a keresőben, nem elég, ha csak magában a leírásban helyezed el a kulcsszavakat. Figyelj a főcímek (H1) és alcímek (H2, H3 stb.) elnevezésére és beállítására, a metaelemekre, a képek nevére és alt tagjére, optimalizáld az URL-eket, és nézd át a további on-page elemeket is, hogy a keresőoptimalizálás szempontjából is megfelelőek legyenek!
A metaleírás a keresőmotorok találati listáin, a találat alatt megjelenő 1-3 mondatos figyelemfelkeltő szöveg. Bár a metaleírás nem rangsorolási tényező, indirekt mégis fontos szerepe van abban, hogy potenciális vásárlóid a te termékoldaladra kattintsanak, amikor egy adott termékre keresve a te oldalad is feljön a találati listákon. Egy jó metaleírás 70 és 150 karakter közötti hosszúságú, termékenként egyedi, kattintásra ösztönző szöveg. Mindig tartalmazza a fókuszkulcsszót és felkelti a potenciális vevők érdeklődését az adott termék iránt, így növelve az átkattintási arányt, azaz a CTR-t.
Az oldalcím, amit más néven meta title-nak vagy SEO title-nak hívunk egy HTML-elem az oldal fejlécében, ami a böngésző fejlécében jelenik meg. Széles körben úgy gondolnak rá, mint a legfontosabb SEO-elemre, mert nagyon sokat számít a rangsorolásnál. Fontos, hogy minden oldalon egyedi, 30 és 60 karakter közötti hosszúságú oldalcím legyen, ami összefoglalja az oldalra látogatók és a keresőmotorok számára, hogy miről szól az adott oldal.
A tartalmi SEO egyik igen fontos eleme az átlátható URL-struktúra. Segíti az oldaladra látogatókat és a keresőmotorokat értelmezni a weboldalad felépítését és szerkezetét. Sokkal több látogatót leszel képes az oldaladra irányítani, ha az URL-ed alapján azt érzi a látogató, hogy kielégíted a keresési szándékát.
Az URL mindig csak az angol abc kisbetűit és számokat tartalmazzon, továbbá kötőjelet alulvonás helyett. Ne használj nagybetűket, ékezeteket és speciális karaktereket, mint pl. %!=.
https://pelda.hu/termekkategoria/termek
https://pelda.hu/termekkategoria/TERMÉK_657334.html
https://pelda.hu/termekkategoria/termek
https://pelda.hu/termekkategoria/
TERMÉK_657334.html
Nagyon fontos, hogy a weboldalad felhasználóbarát legyen, mert ezt is vizsgálja a keresőmotor. Ha az oldal lassan töltődik be, akkor a Google kevésbé értékesnek találja majd, mert a felhasználó nehezen tudja használni. A legtöbb esetben a lassú betöltési sebesség oka az, hogy nincsenek a képek optimalizálva, tehát olyan nagyméretű képek vannak feltöltve, ami a weboldalon nem is indokolt.
A képek optimalizálásánál ne essünk át a ló túloldalára: az se jó megoldás, ha a kép a túloptimalizálás miatt veszít a minőségéből. A kristálytiszta, szép képek segítenek az eladásban.
A legfontosabb technikai SEO-beállításokat egy másik blogcikkünkben gyűjtöttük össze, érdemes elolvasni azt is, hogy teljes legyen az összkép.
Az átláthatóság nemcsak a potenciális vásárlóidnak, hanem a keresőmotorok számára is fontos. Ha formázásokat használsz az oldalon, segíted annak optimális feltérképezését, ezért érdemes a kulcsszavakat és a fontos tartalmakat kiemelni.
Ahogy a gyorsaságnál is olvashattad, a weboldaladnak felhasználóbarátnak kell lennie, ebben segít a white space, az üres tér. Az emberek, akik a weboldaladra érkeznek, egyszerűen szeretnék használni a weboldalad, ezt figyelembe veszi a Google is. Ha nehezen kattintható egy-egy gomb, akkor az a felhasználó számára probléma, ez pedig rossz pont a keresőmotornál. A white space-szel tehát nem csak szellősebbé, jobban átláthatóvá tudod tenni az oldaladat, hanem felhasználóbarátabbá is.
A Google, ami a világ vezető keresőmotorja (a felhasználók több mint 90%-a ezt használja) nagyon egyértelműen meghatározza, mik a minimum elvárásai egy webshop termékleírására vonatkozóan, hogy az megjelenjen a találati listában.
Ha az alábbi szempontokat betartod, már csak finomhangolásra lesz szükséged, hogy valóban a top találatok között rangsorolj.
Ami mindig problémát szokott okozni szövegírásnál, hogy hogyan lehet mérni a szöveg hatékonyságát? Az A/B teszteléséhez abból a kijelentésből indulj ki, hogy „az a jó termékleírás, ami elad”.
De, ha szeretnél egy kicsit tisztábban látni, akkor a vásárlási konverziós csatornákhoz ezek a mérőszámok tartoznak:
Minél magasabbak ezek a számok, annál jobban sikerült a összefoglalnod a termékedet.
A SEO szempontjából a teszteléssel könnyű dolgod van, csak meg kell nézned, hogy hányadik helyen rangsorolsz az organikus találatok listájában.
Érdemes még azt is figyelni, hogy hány érdeklődő veszi fel veled a kapcsolatot azért, hogy bővebb információt kapjon a termékről. Ha sokan keresnek meg, akkor még nem tökéletes a szöveg. Ilyenkor jegyezd fel, miket kérdeznek, és ezzel bővítsd az oldalt!
A jó termékleírás tehát jól konvertál, a termékedet a SEO-beállítások miatt könnyen megtalálják a keresőben a potenciális vásárlók. Amikor a weboldalra érkeznek, a szöveget olvasva azt érzik, hogy szükségük van a termékedre, bizalmat éreznek a vállakozásoddal szemben, minden felmerülő kérdésükre gyorsan, hiteles választ kapnak. A folyamat végén pedig az érdeklődőből vásárló lesz.
Könnyen lehet, hogy sok időbe telik megírni a tartalmat, de ha jól konvertálható szöveget szeretnél, mindenképp érdemes ebbe időt fektetni. Hidd el, hamar meg fog térülni!
Amennyiben cikkünk elolvasása után megfogalmazódott benned, hogy a webáruházad SEO-szempontból nincs a legideálisabb állapotban, úgy vedd fel velünk a kapcsolatot! A webshop SEO teljes folyamatát lefedve segítünk neked organikus forgalmad növelésében.
A kitöltés kötelezettségmentes.