A legtöbb webáruháztulajdonos tisztában van azzal, hogy a termékleírások fontosak. Mégis számos oldalon vagy egyáltalán nincs ilyesmi, vagy a meglévő leírások nem elégítik ki a felhasználók és a keresőrobotok igényeit. De hogy milyen egy jó termékleírás? Erre a legrövidebb válasz a következő: ami konvertál.
Miért fontos a termékleírás?
A termékleírás egy marketingszöveg, amivel a termék tulajdonságait és előnyeit mutatjuk be. Egyszerű feladatnak tűnik, mégis a Nielsen Norman Group által elvégzett e-kereskedelmi felmérésből az derült ki, hogy a sikertelen vásárlások 20 százaléka a nem megfelelő termékleírások miatt van.
Ha megnézel pár webshopot, láthatod, hogy a legtöbb termékleírás csak specifikálja a terméket, felsorolja az általános jellemzőit; hogy milyen színű, hány centiméter, de nem adja el magát, hiányzik belőle valami plusz.
Az árud iránt érdeklődőket meg kell győzni a vásárlásról. Ha a termék leírása jó, végigvezeti a vásárlót a konverziós csatornán: könnyen megtalálják a termékedet, vágyat ébreszt a vásárlásra, megválaszolja a potenciális vásárló összes felmerülő kérdését. A jó termékleírás elad.
Ha az interneten szeretnél terméket árulni, tudnod kell, hogy pár szempontból nehezebb helyzetben vagy, mintha fizikai boltod lenne. Ennek egyik oka, hogy a potenciális vásárlóid nem tudják megfogni, kipróbálni, alaposabban megvizsgálni az árucikkedet, ami segítené őket a vásárlási döntés meghozatalában.
A kommunikáció szempontjából is nehezebb. Ilyenkor ugyanis nem állsz az érdeklődő mellett, hogy meg tudd kérdezni, miben tudsz neki segíteni, van-e kérdése a termékkel kapcsolatban. Nem tudsz kialakítani egy személyes, kétirányú beszélgetést a vásárlóiddal.
Jó hír, hogy ezekre a problémákra van megoldás, ha a termékleírás létrehozása során odafigyelsz pár fontos lépésre.
Először is, mielőtt szövegírásba kezdenél, a terméked neve alá írd le az alábbi kérdéséket, és szánj elég időt arra, hogy átgondold a válaszokat!
Kiknek szeretnéd eladni a termékedet?
Milyen problémákat old meg?
Mit nyernek a vásárlók a termékeddel?
Mitől vagy jobb a versenytársaidnál?
Miért jobb a terméked a többitől?
Beszélgess a termékleírásban a vásárlóiddal!
Az e-kereskedelem online marketingjének kialakításánál első lépésként a célcsoportodat kell pontosan meghatároznod és megismerned. Ahhoz, hogy meg tudd szólítani a vásárlókat, tudnod kell, hogy kik ők. Akkor jó a termékleírásod, ha a célcsoportodhoz illő hangnemben, mégis a márka stílusában, személyesen és közvetlenül szólítod meg az oldaladra látogatókat. Elsősorban a vevőidnek írj, de a keresőkre optimalizálj!
Ahogy az első bekezdésben olvashattad, az egyik dolog, amiben az e-kereskedelem különbözik a fizikai bolttól, hogy a vásárlás során nem tudsz a weboldaladra érkezőkkel a termékedről beszélgetni. Ezért gondold át, hogy a vásárlóid miket kérdeznének, ha veled szemben állnának! Mik a félelmeik, kifogásaik, mik azok a dolgok, amik akadályozzák a vásárlási döntést, és milyen hangnemben beszélgetnél velük? A tökéletes termékleírás kérdéseket tesz fel és válaszol meg úgy, mintha személyesen beszélgetnél a vásárlóiddal.
Mutasd meg a termék előnyeit - de másképp!
A potenciális vásárlókat általában nem érdeklik a száraz specifikációk, ezért ne csak a termék fizikai tulajdonságait írd le, hanem hass a vásárló érzelmeire is! A funkciók személytelenek, leginkább csak leírják, mire képes egy termék, hogy néz ki, hogyan működik.
Gondold át, hogy a termék mivel és hogyan könnyíti meg az életüket, mit nyújt nekik, miért van szükségük rá. Mutasd meg, hogy eddig miért nem volt teljes az életük a terméked nélkül! A vásárlód akkor fog kapcsolódni ehhez a termékhez, ha ezekre a kérdésekre megkapja a választ, miközben fel sem tette még a kérdését.
A termékleírás során ne csak egy árut adj el, hanem élményt is.
Ha ezzel végeztél, priorizáld az előnyöket a célcsoportod igényei szerint. A kevesebb néha több: próbálj meg a legfontosabb előnyökre fókuszálni, ezeket emeld ki!
Kerüld a „bullshitet”!
Amikor elakadunk a szövegírásban, hajlamosak vagyunk olyan termékjellemzőt megadni, hogy „kiváló termék”, „szuper funkciók”. A potenciális vásárlód ilyenkor azt gondolja, hogy „oké, persze, hát mindenki ezt mondja”, és pörgeti is tovább az oldalt, esetleg bezárja a böngészőt. A legrosszabb esetben pedig átmegy a konkurenciához, hogy tartalmasabb szöveget olvasson. Gondolj bele! Senki se írná azt az oldalára, hogy ez a termék rossz minőségű, éppen ezért az ilyen általános leírások nem meggyőzőek.
Termékleírás készítésénél figyelj arra, hogy minél pontosabban fogalmazz! Kiváló a termék? Gondold tovább, fejtsd ki! Miért kiváló? Ha azért, mert eddig az összes vásárlód 5 csillagos értékelést adott rá, akkor írd azt le, hogy az eddigi vásárlások alapján 100%-os az elégedettség. A legjobb, ha konkrét példával, számokkal, vásárlói véleményekkel is alá tudod támasztani az állításodat, így hitelesebb és meggyőzőbb is leszel!
A legegyszerűbben úgy tudod megmutatni korábbi vásárlóid elégedettségét, hogy a termékoldalon elhelyezed az termékértékeléseket. Ahhoz, hogy sok, megbízható értékelés legyen az oldaladon, e-mailben megkérheted a vásárlóidat, miután kézhez kapták a terméket, hogy írják le véleményüket arról. Így másokat is bíztathatnak a vásárlásra és téged is jó színben tüntetnek fel.
Sajnos gyakori hozzáállás egyes webshopoknál, hogy a megnövekedett szállítási időt nem, vagy nem pontosan jelzik a megrendelők felé. Semmiképp nem jó ötlet mellébeszélni! Minden esetben informáld a vásárlóidat arról, hogy az adott terméknek mennyi a tervezett szállítási ideje. Ha épp készlethiány van, akkor jelezd, és azt is, hogy mikor lesz legközelebb elérhető a termék. Ez őszinteséget sugall és ha a vevőnek épp nem sürgős a vásárlás, akkor nagyobb eséllyel tér vissza, vagy rendel elő az adott termékből. Bizalmat építhetsz azzal is, ha garanciavállalást és visszavásárlási lehetőséget adsz a vevőidnek.
Legyen a könnyen olvasható, gyorsan átlátható!
Általában nincs szükség hosszú termékleírásokra, mert az embereknek nincs idejük sokat olvasni. Arra törekedj, hogy a szöveg könnyen olvasható és gyorsan értelmezhető legyen, hogy meg tudd ragadni az oldaladra érkezők figyelmét akkor is, ha csak gyorsan átgörgetik azt. Ehhez használj felsorolásokat (bulletpointokat), a legfontosabb információkat pedig vastagon emeld ki (boldold). A jó termékleírás rövid és szellős, a legfontosabb termékelőnyök pedig gyorsan értelmezhetőek.
Írd meg úgy, hogy ingyen szerezz vásárlókat!
Tudtad, hogy a vásárlások majdnem 90 százaléka online kereséssel kezdődik? Ha opimalizálni szeretnéd a hirdetési büdzsédet, keresőoptimalizáld a termékleírásodat! Ha a terméked bemutatásakor odafigyelsz a SEO-ra, ingyen vásárlókat szerzel, mivel a Google-ből érkező látogatókért nem kell hirdetési költséget fizetned. Ráadásul a keresőkből érkező látogatók általában több időt is töltenek a weboldalakon és többet is költenek.
Gazdasági szempontból hatalmas hiba lenne, ha a keresőoptimalizálást nem tartanád szem előtt a termékeid bemutatása során.
Nézzük meg, mik a termékleírás legfontosabb elemei a SEO szempontjából!
Légy egyedi, ne duplikálj!
A duplikált tartalom azt jelenti, hogy ugyanaz a szöveg az interneten más URL-en többször is megjelenik, ami befolyásolja a Google találatainak rangsorolását. Ahhoz, hogy előrébb kerülj a találati listában, ne a gyártó termékleírását használd, hanem készíts egyedi tartalmakat!
Figyelj oda a termékleírás hosszára!
Ahogy fentebb már olvashattad, fontos, hogy a leírás ne legyen hosszú. De figyelj oda arra, hogy keresőoptimalizálás szempontjából megfelelő szószámmal rendelkezzen: ez 300-500 szót jelent terméktől, iparágtól függően!
Használd a fókuszkulcsszót és kiegészítő kulcsszavakat
A kulcsszavak segítenek a keresőoldalaknak meghatározni a weboldalad témáját, ezért a Google a tartalmilag letisztult oldalakat részesíti előnyben. Ahhoz, hogy segíts a keresőmotornak jól feltérképezni a weboldalad tartalmát és témáját, mindenképp végezz kulcsszókutatást. Majd a kapott listából válaszd ki és használd megfelelő sűrűségben a releváns fókuszkulcsszavakat és kiegészítő kulcsszavakat!
A megfelelő kulcsszavak kiválasztásánál az alábbi pontokra érdemes figyelned:
Mi a fókuszkulcsszó keresési mennyisége?
Milyen nehézségű a kulcsszó, azaz mennyire lesz nehéz rá rangsorolnod?
Mik azok a kiegészítő kulcsszavak (long-tail keywords), amiket érdemes a szövegbe illeszteni, hogy azokra is rangsorolj? termékeddel?
Példának vegyük, hogy egy hidratáló arckrém termékleírását készíted elő. A hidratáló arckrémre az átlagos keresési mennyiség 800 és a top találatok között mindegyik URL-ben és oldalcímben is szerepel a fókusz kulcsszó.
‘Hidratáló arckrém’ kulcsszó átlagos keresési mennyisége
‘Hidratáló arckrém’ kulcsszó találati lista
A hidratáló arckrém egy viszonylag távoli megközelítése a témának, ezt lehet tovább szűkíteni, pontosítani. Mégpedig úgy, hogy a termék egyik fontos jelzőjével együtt jeleníted meg azt. Tegyük fel, hogy a te arckrémed, amivel rangsorolni akarsz a top találatok között, a száraz bőr igényeire van kifejlesztve.
A „hidratáló arckrém száraz bőrre” kulcsszóra már jóval kevesebben keresnek, átlagosan havi 50-en, így erre mint long-tail kulcsszóra sokkal könyebben fogsz tudni rangsorolni. Itt is szerepel a fókusz kulcsszó a top találatok között mind az oldalcímben, mind az URL-ben. Ez nagyban megkönnyíti a keresési szándék kielégítését és a weboldalad értelmezését mind a vásárlóid, mind a keresőmotorok számára.
‘Hidratáló arckrém száraz bőrre’ kulcsszó átlagos keresési mennyisége
‘Hidratáló arckrém száraz bőrre’ kulcsszó találati lista
Figyelj az on-page elemekre!
On-page SEO-nak hívunk mindent, ami az oldalad tartalmi megjelenésére vonatkozik. Az On-page SEO egyik része, hogy a cikkek, termékleírások, aloldalak szövegezése megfeleljen a SEO követelményeinek, de ezen felül is számos tartalmi SEO-összetevő létezik.
Ahhoz, hogy a termékleírásod valóban jól rangsoroljon a keresőben, nem elég, ha csak magában a leírásban helyezed el a kulcsszavakat. Figyelj a főcímek (H1) és alcímek (H2, H3 stb.) elnevezésére és beállítására, a metaelemekre, a képek nevére és alt tagjére, optimalizáld az URL-eket, és nézd át a további on-page elemeket is, hogy a keresőoptimalizálás szempontjából is megfelelőek legyenek!
Fontos on-page elem a metaleírás
A metaleírás a keresőmotorok találati listáin, a találat alatt megjelenő 1-3 mondatos figyelemfelkeltő szöveg. Bár a metaleírás nem rangsorolási tényező, indirekt mégis fontos szerepe van abban, hogy potenciális vásárlóid a te termékoldaladra kattintsanak, amikor egy adott termékre keresve a te oldalad is feljön a találati listákon. Egy jó metaleírás 70 és 150 karakter közötti hosszúságú, termékenként egyedi, kattintásra ösztönző szöveg. Mindig tartalmazza a fókuszkulcsszót és felkelti a potenciális vevők érdeklődését az adott termék iránt, így növelve az átkattintási arányt, azaz a CTR-t.
Minden aloldaladnak legyen egyedi oldalcíme!
Az oldalcím, amit más néven meta title-nak vagy SEO title-nak hívunk egy HTML-elem az oldal fejlécében, ami a böngésző fejlécében jelenik meg. Széles körben úgy gondolnak rá, mint a legfontosabb SEO-elemre, mert nagyon sokat számít a rangsorolásnál. Fontos, hogy minden oldalon egyedi, 30 és 60 karakter közötti hosszúságú oldalcím legyen, ami összefoglalja az oldalra látogatók és a keresőmotorok számára, hogy miről szól az adott oldal.
A termékoldalad URL-je minden esetben tartalmazza a fókusz kulcsszót, vagyis a termék nevét
A tartalmi SEO egyik igen fontos eleme az átlátható URL-struktúra. Segíti az oldaladra látogatókat és a keresőmotorokat értelmezni a weboldalad felépítését és szerkezetét. Sokkal több látogatót leszel képes az oldaladra irányítani, ha az URL-ed alapján azt érzi a látogató, hogy kielégíted a keresési szándékát.
Az URL mindig csak az angol abc kisbetűit és számokat tartalmazzon, továbbá kötőjelet alulvonás helyett. Ne használj nagybetűket, ékezeteket és speciális karaktereket, mint pl. %!=.
- Példa jó termékoldal URL-re:
https://pelda.hu/termekkategoria/termek - Példa rossz felépítésű URL-re:
https://pelda.hu/termekkategoria/TERMÉK_657334.html - Példa jó termékoldal URL-re:
https://pelda.hu/termekkategoria/termek - Példa rossz felépítésű URL-re:
https://pelda.hu/termekkategoria/TERMÉK_657334.html
Legyen gyors az oldalad!
Nagyon fontos, hogy a weboldalad felhasználóbarát legyen, mert ezt is vizsgálja a keresőmotor. Ha az oldal lassan töltődik be, akkor a Google kevésbé értékesnek találja majd, mert a felhasználó nehezen tudja használni. A legtöbb esetben a lassú betöltési sebesség oka az, hogy nincsenek a képek optimalizálva, tehát olyan nagyméretű képek vannak feltöltve, ami a weboldalon nem is indokolt.
A képek optimalizálásánál ne essünk át a ló túloldalára: az se jó megoldás, ha a kép a túloptimalizálás miatt veszít a minőségéből. A kristálytiszta, szép képek segítenek az eladásban.
A legfontosabb technikai SEO-beállításokat egy másik blogcikkünkben gyűjtöttük össze, érdemes elolvasni azt is, hogy teljes legyen az összkép.
Segítsd az olvashatóságot kiemeléssel, white space-szel!
Az átláthatóság nemcsak a potenciális vásárlóidnak, hanem a keresőmotorok számára is fontos. Ha formázásokat használsz az oldalon, segíted annak optimális feltérképezését, ezért érdemes a kulcsszavakat és a fontos tartalmakat kiemelni.
Ahogy a gyorsaságnál is olvashattad, a weboldaladnak felhasználóbarátnak kell lennie, ebben segít a white space, az üres tér. Az emberek, akik a weboldaladra érkeznek, egyszerűen szeretnék használni a weboldalad, ezt figyelembe veszi a Google is. Ha nehezen kattintható egy-egy gomb, akkor az a felhasználó számára probléma, ez pedig rossz pont a keresőmotornál. A white space-szel tehát nem csak szellősebbé, jobban átláthatóvá tudod tenni az oldaladat, hanem felhasználóbarátabbá is.
Ha biztosra akarsz menni, tartsd be a Google irányelveit!
A Google, ami a világ vezető keresőmotorja (a felhasználók több mint 90%-a ezt használja) nagyon egyértelműen meghatározza, mik a minimum elvárásai egy webshop termékleírására vonatkozóan, hogy az megjelenjen a találati listában.
Ha az alábbi szempontokat betartod, már csak finomhangolásra lesz szükséged, hogy valóban a top találatok között rangsorolj.
Csak az adott termékről beszélj!
Figyelj a nyelvtani szabályokra! Helyesen, pontosan fogalmazz!
A tartalom hossza 160 és 500 karakter között legyen!
A leírásban csak a legfontosabb jellemzőket tüntesd fel!
Ne használj más nyelvekből átvett idegen szavakat, hacsak nem mindenki számára érthetőek!
Kerüld az idegennyelvű karaktereket trükközés céljából, az algoritmus úgyis kiszűri! Az ilyenek leginkább spam és megbízhatatlan oldalakon jelennek meg.
Tartózkodj a saját terméked másokéval történő összehasonlításától!
Ne linkelj más boltok oldalára!
Kerüld a nagybetűk használatát, ha nyomatékosítani vagy hangsúlyozni akarsz!
Minden termékednek legyen egyedi leírása!
Hogyan tudod mérni, hogy a termékleírásod jó lett-e?
Ami mindig problémát szokott okozni szövegírásnál, hogy hogyan lehet mérni a szöveg hatékonyságát? Az A/B teszteléséhez abból a kijelentésből indulj ki, hogy „az a jó termékleírás, ami elad”.
De, ha szeretnél egy kicsit tisztábban látni, akkor a vásárlási konverziós csatornákhoz ezek a mérőszámok tartoznak:
- konverziós arány,
- kosárelhagyás,
- megtérülési arány.
Minél magasabbak ezek a számok, annál jobban sikerült a összefoglalnod a termékedet.
A SEO szempontjából a teszteléssel könnyű dolgod van, csak meg kell nézned, hogy hányadik helyen rangsorolsz az organikus találatok listájában.
Érdemes még azt is figyelni, hogy hány érdeklődő veszi fel veled a kapcsolatot azért, hogy bővebb információt kapjon a termékről. Ha sokan keresnek meg, akkor még nem tökéletes a szöveg. Ilyenkor jegyezd fel, miket kérdeznek, és ezzel bővítsd az oldalt!
A jó termékleírás tehát jól konvertál, a termékedet a SEO-beállítások miatt könnyen megtalálják a keresőben a potenciális vásárlók. Amikor a weboldalra érkeznek, a szöveget olvasva azt érzik, hogy szükségük van a termékedre, bizalmat éreznek a vállakozásoddal szemben, minden felmerülő kérdésükre gyorsan, hiteles választ kapnak. A folyamat végén pedig az érdeklődőből vásárló lesz.
Könnyen lehet, hogy sok időbe telik megírni a tartalmat, de ha jól konvertálható szöveget szeretnél, mindenképp érdemes ebbe időt fektetni. Hidd el, hamar meg fog térülni!
Amennyiben cikkünk elolvasása után megfogalmazódott benned, hogy a webáruházad SEO-szempontból nincs a legideálisabb állapotban, úgy vedd fel velünk a kapcsolatot! A webshop SEO teljes folyamatát lefedve segítünk neked organikus forgalmad növelésében.