Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Te is érzed már, hogy leáldozott a telemarketing kora? Ha szeretnéd bebizonyítani a célközönségednek, hogy valóban értesz ahhoz, amit kínálsz, akkor az inbound marketing a te utad!
A cikkben szó lesz az inbound és outbound marketingről, az inbound marketing eszközökről és a hatékony inbound marketing stratégia kialakításáról.
Az inbound marketing az a folyamat, amely során a potenciális ügyfelek figyelmét számukra releváns tartalmakkal igyekszel megragadni és bevonzani, kielégítve ezáltal az igényeiket, megválaszolva a problémáikat.
Az inbound marketing egy hosszú távú folyamat. Újdonsága leginkább abban rejlik, hogy a hagyományos, tömeges elérésű marketingcsatornáktól – mint például egy óriásplakát-kampány – eltérően az inbound marketing jó minőségű és személyre szabott, értékes tartalommal igyekszik kiérdemelni a célcsoportja idejét és figyelmét, szakértői státuszt is kialakítva ezáltal.
Az inbound marketinggel ellentétben az outbound marketing a személytelen, egyoldalú kommunikáción és legfőképp a figyelem megszerzésén alapul. Fő célja, hogy ne csak a célközönség tagjai, hanem mindenki találkozzon az üzenettel, ha akarnak, ha nem.
Ilyenek például azok a tipikusan kéretlen reklámok, spamek, amit az emberek többsége tolakodónak, rámenősnek tart. Gondolj bele, milyen zavaró a TV-ben, amikor egy jó filmet megzavarnak az állandó reklámok, vagy amikor a YouTube állandóan megszakítja a videót a reklámok miatt!
Persze ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán ne használhatnád az outbound marketing eszközöket is, de fontos, hogy ez csak kiegészítése legyen az inbound stratégiának.
Az inbound marketinggel eléred, hogy a vevők találjanak meg téged akkor, amikor olyan problémára keresik a választ, amire a te terméked vagy szolgáltatásod tudja a választ.
Miután megtaláltak és fogyasztották a tartalmadat, újra a szemük elé tudsz kerülni a különböző remarketing eszközök segítségével. Ezekkel csak azokat az embereket tudod célozni, akik bizonyítottan érdeklődnek irántad.
Ezzel ellentétben, az outbound marketing során gyakorlatilag válogatás nélkül, minden embernek eljuttatod az üzenetedet. Ez kevésbé költséghatékony és csak limitáltan mérhető az eredményessége. Arról nem is beszélve, hogy az esetek többségében az emberek éppen akkor nem is kíváncsiak a termékedre vagy szolgáltatásodra.
Az outbound marketing során tehát lényegében ráerőlteted magad a hallgatóra akkor is, ha nem kíváncsi rád. Az inbound esetében pedig éppen adott téma iránt érdeklődik, és meggyőzöd arról, hogy te tudod a megoldást a kérdéseire és problémáira, tehát kiérdemled a figyelmét.
Egy másik nyomós érv az inbound marketing stratégia mellett az, hogy manapság az emberek megfontoltabbak, könnyebben és ezáltal gyakrabban informálódnak, mielőtt döntést hoznak. Ha a te márkád nincs jelen az ilyen információgyűjtés során, akkor kevés az esélye, hogy téged választ.
Az inbound és az outbound marketing közti különbség
A keresőoptimalizálás az inbound marketing szerves részét képezi. Egy kulcsszóra optimalizált és felhasználóbarát oldalstruktúrával rendelkező weboldallal és más egyéb, bevált SEO gyakorlattal könnyen a találati listák élén találhatod magad. Egy megfelelően optimalizált oldal segítségével nemcsak értékes tartalmat juttathatsz el olvasóid, látogatóid felé, hanem akár új ügyfeleket, vagy követőket is szerezhetsz, így mindenképp érdemes figyelmet fordítanod weblapod SEO-jára.
A tartalommarketing az egyik legelterjedtebb inbound marketing forma. Számtalan tartalomformátum közül választhatsz. Például érdekes, informatív tartalmak írásával az oldalad forgalmának növelése mellett elősegíted az olvasó vásárlóvá/ügyféllé konvertálását. Egy blog emberivé varázsolja a weblapodat és kapcsolatot teremt az olvasó, valamint a cég között.
Ezen kívül a tartalommarketing egy nagyszerű eleme lehet a marketingmixednek, hiszen formai sajátosságainak hála üzeneteid könnyen és hatékonyan közvetíthetőek általa.
A social media az ember életének minden részére hatással van, így az online szociális hálókon való jelenlét gyakorlatilag létszükségletté vált. A közösségi média a marketing egyik leghatékonyabb, legeredményesebb és talán legköltséghatékonyabb eszköze, amely egyedülálló lehetőséget kínál a marketing szakembereknek a követőkkel vagy az ügyfelekkel való kapcsolattartásra, új érdeklődők megszólítására.
A megfelelő közösségi platformok kiválasztásával könnyen célba juttathatod az olvasóid számára releváns és érdekes tartalmakat. Egy jó közösségi médiastratégia továbbá nagy segítséget nyújthat a vásárlói életciklus végigkísérésében és ezáltal megnövelheti bevételeidet is.
A közösségi médiát használhatod többek között az alábbiakra:
Ahhoz, hogy hatékony inbound marketing stratégiát alakíthass ki, először meg kell ismerni, hogy miből is áll a folyamat.
Az inbound marketing folyamata
Forrás: hubspot.com
Határozd meg a buyer personákat és a célközönségedet!
Ahhoz, hogy meg tudd szólítani a célközönségedet és az ideális vásárlóidat, (azaz a buyer personakat) fontos, hogy legyen meg a pontos elképzelésed róluk. Érdemes többféle buyer perszónát is meghatározni.
Ismerd meg a problémáikat és a vágyaikat!
Tudd meg milyen problémáik vannak és mire vágynak! A cél az, hogy megtaláld és az oldaladra tereld azokat a potenciális ügyfeleket, akik megoldást keresnek egy problémára, vagy valamilyen szolgáltatást szeretnének igénybe venni, és erre kínálj nekik ideális alternatívát.
A problémák feltérképezésének egy nagyon hatékony eszköze a kulcsszókutatás.
Alkosd meg a stratégiát!
Határozd meg, hol és hogyan fogod megszólítani az ideális vásárlóidat, tehát hogyan lesz a látogatóból érdeklődő (lead), majd vásárló.
Hozd létre a tartalmakat!
Hozz létre olyan tartalmakat, amelyek értéket képviselnek a célközönséged számára és választ adnak valamilyen problémájukra. Ami magát a tartalmat illeti, bátran válogass és teszteld a fent említett eszközöket. Például készíthetsz egy útmutatót az egyik terméked használatához, írhatsz blogcikket, amely megoldási javaslatokat nyújthat egy-egy problémára vagy kérdésre, megoszthatsz vevőidtől származó beszámolókat. De akár videós tartalmat vagy infografikát is készíthesz. De a legjobb, ha ezek kombinációját alkalmazod.
Kommunikálj a megfelelő csatornákon!
Miután megragadtad ügyfeleid figyelmét, győződj meg arról, hogy a megfelelő módon kommunikálsz velük. Célod, hogy arra „késztesd” leendő partnereidet, hogy hosszútávú kapcsolatot akarjanak kiépíteni veled, végérvényesen pedig rendszeresen vásároljanak tőled. Szépen lassan vezesd el őket az sales jellegű tartalmakhoz, ne próbálj meg nekik rögtön eladni!
Alkalmazd az eszközöket széleskörűen!
A lead generáláshoz vess be különböző eszközöket. Segítségül hívhatod például a gondosan előkészített landing oldalaidat, cselekvésre buzdító felhívásaidat (CTA-Call To Action), letölthető csalikat és hírleveleket.
Törekedj az értékátadásra és hitelességre!
Továbbá a kommunikáció során lásd el partnereidet számukra lényeges információkkal, és emeld ki azokat az értékeket, amelyeket céged kínál számukra. Tartsd be azt a szemléletmódot, miszerint nem terméket, hanem megoldást kínálsz ügyfeleid számára! Így olyan kölcsönösen előnyös együttműködések jöhetnek létre, amelyek mindkét fél számára értékteremtő erővel bírnak.
Automatizáld a folyamataidat!
Sokkal hatékonyabb és egyszerűbb követni a vásárlói útvonalat, ha automatizálva vannak az egyes lépések. Legyen előre meghatározva, hogy mi történik a látogatóval miután elfogyasztotta az első tartalmadat – hogyan válik érdeklődővé, majd azt követően vásárlóvá. Ezt hívják leadgondozó automatizmusnak. Amikor nem hagyod őt elmenni, miután elfogyasztotta egy tartalmadat, hanem szépen lassan terelgeted őt egy-egy lépéssel előre, úgy, hogy minél több számára hasznos és értékes tartalmat mutatsz.
Számos marketing automatizációs rendszer a segítségedre lehet ebben.
Fontos az utókövetés!
Ha sikeres volt a leadgondozó technikád, akkor az érdeklődőből vásárló vált. Ám a folyamat itt még nem ért véget. Ahhoz, hogy valóban elégedett és a márkád iránt elkötelezett vásárlóid legyenek, ne engedd el a kezüket a vásárlás után sem. Ennek legegyszerűbb módja, ha felveszed velük a kapcsolatot, és visszajelzést kérsz tőlük a termékeidet vagy a szolgáltatásaidat illetően.
A közösségi média figyelése szintén egy olyan technika, amelyet érdemes lehet kiaknázni. Ezeken a csatornákon rengeteg visszajelzés, kérés vagy kérdés érkezhet az ügyfeleidtől, így válaszolj ezekre olyan információkkal, amelyek segítik, támogatják és bátorítják őket – ez azt mutatja, hogy hallod őket és törődsz velük.
Törődj az ügyfelekkel!
Végezetül, minden helyzetben segítsd és támogasd az ügyfeleidet, függetlenül attól, hogy vállalkozásod hasznot húz-e belőle. Ne feledd, hogy az elégedett ügyfelek tovább építhetik márkádat és ajánlhatják termékeidet másoknak is. Minden ügyféllel történő interakció számít, legyen az akár kicsi, akár nagy.
A cikk elolvasása után bizonyára rájöttél, hogy az inbound marketing stratégia kialakítása nem könnyű és nem is gyors folyamat, ám átgondolt tervezés esetén annál hatékonyabb.
Nem kéretlen reklámokról van szó, hanem az értékátadásról és a bizalom elnyeréséről: tudatosan átgondolt, automatizált marketingfolyamatok alkalmazásával juttatod el a potenciális ügyfelet a tartalmadat fogyasztó látogatóból az elégedett vásárlóig.
Szánj időt az inbound marketing alapos kiismerésére és alkosd meg a saját stratégiádat!
A kitöltés kötelezettségmentes.