Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Az utóbbi években az online marketing különböző területei egyre összetettebbé váltak, eredményes használatuk egyre nagyobb szakértelmet igényel. A több rendelkezésünkre álló adat és hatékonyabb marketing szoftverek mellett, a különböző csatornákon tapasztalt verseny mértéke is nőtt.
Egyre nehezebb kitűnni a tömegből, így kulcsszerep jut az adatvezérelt stratégiának és a gyors, minőségi kivitelezésnek. Szerencsére a különböző online marketing eszközök fejlődése is képes volt felvenni a versenyt az iparági változásokkal. Míg a 2011-ben először elkészített Marketing Technology Landscape 150 online marketing szoftvert listázott, addig a 2019-es kutatásban már 7040 eszköz szerepelt.
Online marketing eszközök térképe – Forrás: Chiefmartec.com
A sok új eszköz azonban nem nyújt megoldást minden problémánkra, sőt, új kérdéseket vetnek fel:
Nem húzzuk el előtted a mézesmadzagot, mi sem fogjuk megválaszolni az összes kérdést. Bár a keresőoptimalizáláshoz használt eszközöket részletesen ismerjük, de még ebben a kategóriában is több száz alternatíva verseng a marketingesek kegyeiért.
A cikkben az általunk használt és hasznosnak vélt online marketing eszközöket mutatjuk be. A SEO eszközökön túl, olyan szoftvereket is bemutatunk, amelyek segítenek adatvezérelt módon jobb döntéseket hozni, javíthatják honlapunk teljesítményét vagy épp csapatunk produktivitását.
A korábban Webmester Eszközökként ismert eszközt a Google organikus találatai között való megjelenésünk javítására használhatjuk. Ha keresőoptimalizálásra adjuk a fejünket, akkor prémium szoftverek vásárlása vagy szakértők bevonása előtt mindenképp érdemes a Search Console bekötésére időt szánnunk.
Az ingyenes Google eszköz részletes statisztikákat mutat a keresésekben való megjelenésünkről, oldalunk teljesítményéről és a különböző keresési kifejezésekre elért eredményeinkről is.
Többek között nyomon követhetjük a Google általt indexált oldalainkat, hibaüzenetet kapunk probléma esetén, és oldaltérképünket is a Search Console segítségével küldhetjük be a Google felé.
Az eszköz folyamatos fejlesztésen megy keresztül. Már a bővített keresési eredményekről is részletes riportot kapunk, de oldalunk betöltési sebességét is mutatja az eszköz, pedig néhány hónapja ezeknek az újdonságoknak még híre sem volt.
Bár vannak alternatívái a Search Console-nak, mivel a felhasználók túlnyomó többsége a Google-t használja, így a pár százalékos piaci részesedésű keresők eszközeit okafogyott telepítenünk, különösen magyar célközönségű weboldalak esetében.
Költség: ingyenes
Alternatívák: Bing Webmaster Tools, Yandex Webmaster
Ha adatvezérelt döntéseket szeretnénk hozni, akkor a Google Analytics nélkülözhetetlen segítőtársunk lesz. Míg a Search Console a keresőben nyújtott teljesítményünkről ad átfogó képet, addig az Analytics az oldalunkra érkező látogatókat méri, így minden marketing csatorna adatait egy eszközön belül láthatjuk.
A Google Analytics a Search Console-hoz hasonlóan szinte kötelező eleme kell, hogy legyen online marketing eszköztárunknak, ezért is ezzel a két alap eszközzel kezdjük cikkünket.
Költség: ingyenes, milliós havi látogatottságú honlapok esetében fizetős (Google Analytics 360)
Alternatíva: Adobe Analytics, Fathom Analytics
Érdemes kiaknáznunk a Google ingyenes online marketing eszközeiben rejlő lehetőségeket, amelyekhez hasonló megoldásokat nem ritkán “prémium funkcióként” árulnak fizetős szoftverek.
A Google Alerts segítségével nyomon követhetjük online említéseinket, amelyet később akár linkszerzésre is felhasználhatunk. Kulcsszavak követésével versenytársainkat is megfigyelhetjük, és időben finomhangolhatjuk stratégiánkat egy új szereplő megjelenésekor. Hírnévmenedzsment és kríziskezelése terén is hasznos a Google Alerts.
Költség: ingyenes
Alternatívák: Social Searcher, Awario
A Google Trends egy ingyenes eszköz, amely témakörök és kulcsszavak alapján mutatja meg a keresett kifejezés népszerűségét.
A kulcsszókutatáshoz használt különböző eszközök a kifejezések havi keresési mennyiségének meghatározásánál általában éves átlagot számítanak, így azonban nem adnak átfogó képet sem a szezonális kulcsszavakról, sem pedig a keresési trendekről.
A Google Trends segít, hogy átfogó képet kapjunk a kifejezések mögött húzódó keresési tendenciákról, valós idejű trendelemzése pedig segít az aktuális hírek felkutatásában.
Költség: ingyenes
Alternatíva: Exploding Topics
Amellett, hogy a PPC hirdetések megkerülhetetlen eszköze a Google Ads, még SEO szempontból is hasznát vehetjük. A keresési mennyiség lekérdezésének egyik legnagyobb forrása a Google Ads Kulcsszótervezője.
Ha szeretnénk megtudni, hányan keresnek egy kifejezésre, akkor a Google eszköze biztosan segíthet nekünk.
Költség: ingyenes (költség nélküli Google Ads fiókban sávos adatokkal)
Bár eddig inkább adatok elemzésére alkalmas, maximum javaslatokkal szolgáló eszközökről beszéltünk, azonban a Google Optimize alkalmas oldalunk átalakítására is.
Az Optimize segítségével többek között futtathatunk A/B teszteket, multivariáns teszteket, perszonalizációt építhetünk be oldalunkba, mindezt pedig egy (viszonylag) egyszerű kezelőfelületen keresztül.
Költség: ingyenes (fizetős verziója elérhető Google Optimize 360 néven)
Alternatíva: Optimizely
Tapasztalataink alapján az Ahrefs rendelkezik a legnagyobb és a legmegbízhatóbb adatbázissal kulcsszavak terén. Versenytársak SEO eredményeinek visszafejtéséhez az egyik legjobb online marketing eszköz az Ahrefs Site Explorere.
Backlinkek elemzésekor is meglepően nagy adatbázisból dolgozik az eszköz, és a versenytársak kulcsszavait is megkapjuk pár kattintással. Lehetséges helyezések nyomon követése az Ahrefs-el, és a Buzzsumo-hoz hasonló témák felfedezésére alkalmas modult is tartalmaz az eszköz.
Költség: $99-tól
Nincs egyetlen, minden területet tökéletesen lefedő szoftver, még a SEO eszközök piacán sem. Ahol az Ahrefs kevésbé kiemelkedő (vagy épp nincs kapcsolódó funkciója) épp ott erős az SEMRush. Bár igényel további elemző munkát, de SEMRush Site Audit eszköze automatizált és látványos módon képes technikai SEO elemzések készítésére.
A Writing Assistant nevű funkcióval pedig segít az eszköz On-Page SEO szempontból ideális tartalmak készítésében.
A SEMRush is alkalmas kulcsszavak, backlinkek és versenytársak elemzésére, de az Ahrefs-el ellentétben komoly figyelmet fordít az organikus forgalom elemzése mellett a fizetett hirdetésekre is.
Monitorozhatunk kulcsszavakat, automatizálhatunk auditokat, és egyedi monitoring riportokat is összeállíthatunk az eszköz segítségével.
Költség: 99$-tól
Alternatívák: RankTracker, Ahrefs
A Moz az Ahrefs és SEMRush duóhoz hasonlóan szinte minden fontos SEO funkciót tartalmaz, azok magyar nyelven azonban sokszor hiányosak. A linkek terén a Moz mérőszámai és linkértékelési metódusa számít sok helyen a zsinórmértéknek.
Az ingyenes MozBar Domain Authority, Page Authority és Spam Score megbízhatóak és egyszerűen használhatóak.
Költség: 99$-tól
Alternatívák: Canirank, KWFinder
Az univerzális SEO eszközök felsorolása után érdemes egy specialistával folytatnunk. A folyamatosan fejlődő Screaming Frog véleményünk szerint a legjobb technikai SEO szoftver a piacon.
A modern keresők által támasztott technikai kívánalmak többségét ellenőrizni tudjuk az eszközzel (indexálhatóság, státuszkódok, oldaltérkép, On-Page SEO elemek…). A teljesen más árfekvésben lévő Enterprise technikai SEO eszközökkel ellentétben nincs URL limit a Screaming Frog esetében, így adatgyűjtésünknek csak a gépünk memóriája szab határt.
Költség: 149£/év
A domain szintű átirányítások ellenőrzésére használt hatékony eszköz a Varvy Redirect Mapper. Az eszköz készítője, Patrick Sexton több, SEO szempontból fontos elem vizsgálatára is kiterjesztette eszközparkját. A Varvy segítségével pár kattintással ellenőrizhetjük többek között oldalunk indexálhatóságát, a robots.txt helyes működését, oldaltérképünket, képeket és linkeket.
Részletes javaslatokat kaphatunk az oldal betöltési sebességét vizsgáló és oldalunk mobilbarát jellegét elemző auditok segítségével.
Költség: ingyenes
Alternatíva: Redirect Checker, SEO Review Tools
A kulcsszókutatás cikkben ugyan már teszteltük a legismertebb eszközöket, de nem érintettünk a kulcsszóötletek szerzéséhez használt ingyenes alternatívákat.
Bár a magyar nyelvet hivatalosan nem támogatja az eszköz, azonban ötletek szerzéséhez az angol kifejezések fordításával és a kapcsolódó témák feltérképezésével is hasznunkra lehet az Answer The Public.
Az elemzett kulcsszót tartalmazó kérdéseket, kapcsolódó kifejezéseket és a szótőből kiinduló long-tail kifejezésváltozatokat is egyedi vizualizációval bocsátja rendelkezésünkre az eszköz.
Költség: ingyenes, Pro verzió 99$-tól
Alternatíva: Keywordtool.io
Ingyenes alternatíva kulcsszókutatáshoz. Több adatforrásból dolgozik, de leginkább Google Ads adatokra épül. A sávos keresési mennyiség helyett kerek számokat ad meg az eszköz keresési mennyiségként, ami nagyságrendileg közelít a valósághoz. Az eszköz helyezésekre és domainelemzésre vonatkozó funkcióit érdemes fenntartásokkal használni. Az adatok nem mindig a valóságot tükrözik.
Ennek ellenére használható ingyenes alternatíva a SEO eszközök között.
Költség: ingyenes
Alternatíva: Keywords Everywhere
A Keywordtool.io az Ubersuggest-hez hasonló, kulcsszóötletek gyűjtéséhez használható eszköz. Platformok szerint listázza a javasolt kulcsszavakat, így Youtube-, Amazon-, Instagram-, Bing- és természetesen Google-specifikus ötleteket is kaphatunk.
Az ingyenes verzióban meg kell elégednünk az ötletekkel. Keresési mennyiség, CPC és trendadatok csak a fizetős verzióhoz járnak. Szűrhetjük a kapott kulcsszólistát, negatív kulcsszavakkal szűkíthetjük az eredményeket, és a Keywordtool.io esetében is megkapjuk a kifejezést tartalmazó kérdéseket.
Költség: ingyenes, Pro verzió 48$-tól
Alternatívák: WordTracker, KWFinder
A PageSpeed Insights a Google oldalbetöltési sebességet tesztelő felülete. A honlapunk betöltéséhez szükséges idő meghatározásán túl konkrét javaslatokkal szolgál weblapunk felgyorsítására is.
Az eszköz Google Lighthouse adatokat használ, ami ugyancsak a Google teljesítményértékelő eszköze. A Lighthouse a sebességen túl elérhetőségi és keresőoptimalizálási szempontokat is elemez, amelyet Chrome böngészőnk konzoljának Audits fülén keresztül érhetünk el.
Ha javítani szeretnénk Google helyezéseinken, akkor érdemes megfogadnunk a keresőóriás eszközének javaslatait.
Költség: ingyenes
Alternatívák: Varvy PageSpeed, GTMetrix
Ugyancsak az oldalbetöltési sebesség mérésére és javítására alkalmas eszköz a GTMetrix. Működésében hasonlít a PageSpeed Insighthoz, azonban több változót monitoroz és gyakorlatiasabb javaslatokat fogalmaz meg. YSlow és Waterfall nézetben is elemezhetjük oldalunk betöltését, ezzel is elősegítve a betöltést gátló tényezők hatékonyabb azonosítását.
Összehasonlíthatjuk weboldalunk betöltési sebességét versenytársainkéval, elmenthetjük és később összehasonlíthatjuk eredményeinket, illetve PDF riportot is generálhatunk az eszközzel.
Költség: ingyenes (regisztrálással várakozás nélkül használható), Pro csomag 15$-tól
Alternatíva: Pingdom Tools
Piackutatásnál és versenytárselemzésnél vehetjük hasznát az eszköznek. A SimilWeb a vizsgált oldalak értékes mutatóit bocsátja rendelkezésünkre, amire üzleti döntéseket alapozhatunk. Az eszköz megbecsüli az oldal havi forgalmát, a forgalmi források eloszlását, a használt marketing csatornákat. Segítségével megkapjuk a fő hivatkozó oldalakat, legfőbb kulcsszavakat, adatokat kapunk a honlap célcsoportjáról és versenytársairól is.
A SimilarWeb számai becslések, de sok hasznos következtetést vonhatunk le segítségükkel. Az eszköz hátránya, hogy csak a jelentős forgalommal rendelkező honlapok esetében mutat értelmezhető adatot, így magyar rétegpiacokon kevésbé használható.
Költség: ingyenes, Enterprise csomag ára egyedi
Alternatíva: Alexa
Linképítéshez és online PR kampányokhoz a Buzzstream az egyik legjobb online marketing eszköz. Weboldalak és influencerek felkutatásában, kapcsolataink menedzselésében, és személyre szabott megkeresések kiküldésében is segít a platform.
Potenciális partnerek felkutatásánál túlmegy az eszköz a domainnevek megtalálásán, és kapcsolati adatokkal is szolgál, amivel tovább optimalizálja outreach kampányainkat.
Költség: 24$/hó -tól
Alternatíva: Ninjaoutreach,
Egy méltán népszerű e-mail marketing eszköz, ami szinte minden szükséges funkcióval rendelkezik, amire egy e-mail marketing kampány során szükségünk lehet. Egyedi sablonok, hatékony automatizmusok és több platformmal egyszerűen összekapcsolható feliratkozási űrlap.
2000 feliratkozóig ingyenes az eszköz, de a kisebb csomagokkal csupán egyetlen automatikus üzenetet állíthatunk be. A Mailchimp fizetős csomagjai függenek a csomag típusán túl, a feliratkozók számától is.
Költség: 2000 feliratkozóig ingyenes, Standard csomag 15$-tól
Alternatívák: MailerLite, ConvertKit
Tartalommarketing ötletek gyűjtéséhez kiválóan alkalmazható eszköz a BuzzSumo. Míg a kulcsszókutatásnál használt programok a kifejezések keresési mennyiségét veszik figyelembe, addig a BuzzSumo a közösségi médiában generált zaj alapján ajánl tartalmat számunkra.
Láthatjuk, adott témán belül mi teljesít jól a különböző social media platformokon. Elemezhetünk honlapokat is az eszközzel, ilyenkor a legnépszerűbb bejegyzéseket kapjuk meg.
Költség: 99$/hó-tól
Alternatívák: Ahrefs Content Explorer, Social Buzz
A SumoMe egy email feliratkozók gyűjtésére alkalmas felugró ablak, amelyet többek között WordPress bővítmény formájában is használhatunk. Az “okos pop-up” megjelenését személyre szabhatjuk, így kizárhatjuk a nem releváns oldalakat, vagy görgetési mélységhez köthetjük az ablak megjelenését.
Költség: ingyenes, Prémium 39$/hó
Alternatívák: Hellobar, OptiMonk
A Hotjar a látogatók viselkedésének elemzésére használt eszköz, amely hőtérképes elemzésekkel, görgetési térképpel, kattintási térképpel és egyedi látogatásokról készített felvételekkel segít weboldalunk optimalizálásában.
Költség: ingyenes 2000 oldalmegtekintés/napig, 29€-tól Hotjar Plus
Alternatíva: Inspectlet
A Trello egy tartalommenedzsment rendszer, ami elősegíti a hatékony együttműködést. A felhasználók kártyákat hozhatnak létre, amiben jegyzeteket helyezhetnek el és határidőkkel is elláthatják ezeket a kártyákat, továbbá felelősöket is megjelölhetnek.
Gyakran használják a Trellot komplett tartalommarketing projektek menedzselésére, de bármilyen területen alkalmazható, ahol a felelősségi körök egyértelműsítésére, és hatékony együttműködésre van szükség.
Költség: ingyenes, Trello Gold 5$/hó-tól
Alternatíva: Airtable
A Canva egy drag and drop dizájn platform, amivel egyszerűen készíthetünk személyre szabott grafikákat a több ezer elérhető sablonból, beépített alakzatból. Facebook borítókép sablonok, Instagram-ready alapanyagok, önéletrajz minták, prospektusok és blog szalagképek állnak rendelkezésünkre. Szinte minden esetben találhatunk valamilyen mintát, amelyet testre szabhatunk.
Költség: ingyenes,Pro 9,95$/hó-tól
Alternatíva: Glimp
A magyar fejlesztésű SEOzseni minden-egyben webapp. A napi SEO teendőket végezhetjük el egyetlen platformon: helyezés ellenőrzés, szemantikus kulcsszó kutatás, backlink ellenőrzés, linkpartnerek keresése és még sok hasznos funkció.
Költség: ingyenes (fizetős tagság kiváltható viszontlinkkel)
Alternatívák: Ahrefs, SEMRush, Moz
A cikkben megpróbáltuk minél több terület kipróbált és valóban hasznos online marketing eszközét bemutatni. Legtöbbször egy eszköz nem váltja ki a szakértelmet. Az összetett marketingszoftverek hatékony használatához is szükséges már egyfajta szakértői tudás. Be kell azonban valljuk: néhány eszköz nélkül a legjobb online marketing szakértő is csak egy félkarú óriás. A keresőoptimalizáláshoz használt szoftverek olyan adatbázisokhoz adnak hozzáférést, amely nélkül elképzelhetetlen lenne a munkánk.
Kihagytunk valamit? Te mivel egészítenéd ki a listát?
A kitöltés kötelezettségmentes.