A Google kereső hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, aminek a középpontjában egyértelműen a felhasználók és a hozzájuk kapcsolható keresési szándék (search intent) maximális kiszolgálása állt. A keresőóriás célja, hogy a keresett kifejezésekre minél relevánsabb találatokat rangsololjon, és ezáltal a felhasználók a lehető leggyorsabban hozzájussanak az információkhoz.
Ugyanakkor ma már számos keresési kifejezéshez kapcsolódik olyan találati lista is, ahol akár kattintások nélkül is megkaphatjuk a számunkra fontos információt. Elég csak arra gondolnunk, hogy milyen eredmények jelennek meg, ha például a ‘budapest időjárás’ kulcsszóra keresünk.

Megjelenik egy plusz sávban a legfrissebb időjárási előrejelzés, anélkül, hogy kattintanunk kellene.
Ha a ‘tenisz’ kifejezést gépeljük be, akkor is hasonló találatokat fogunk látni. Megjelennek a legfrissebb eredmények és minden fontos részlet ezzel a témával kapcsolatban, így nem kell csak ezért felkeresünk egy konkrét weboldalt, hogy megkapjuk a tegnapi meccs eredményeit.

Az esetek többségében, amikor nem egyértelmű a szándékunk, és a Google sem tud pontos választ adni, csak a hagyományos találati listát fogjuk látni. Éppen ezért kiemelten fontos a SEO stratégia kialakításánál, hogy az adott kifejezésre a Google milyen oldalakat rangsorol, és ezek mennyire elégítik ki a keresés mögötti szándékot.
FONTOS A KERESÉSI SZÁNDÉK?
Röviden megválaszolva a kérdést: igen. Ahhoz, hogy hosszú távon stabil organikus forgalom érkezzen a weboldaladra, fontos, hogy olyan személyre szabott tartalmakat hozz létre, amik egy az egyben kielégítik a felhasználók keresési szándékát.
A Google algoritmusa ugyanis sokkal nagyobb figyelmet fordít azokra a tartalmakra, amik nemcsak kulcsszavakra vannak optimalizálva, de a keresőszándékot is figyelembe veszik. Ha például a látogatók egy konkrét termékről szeretnének olvasni véleményeket és teszteket, akkor hiába próbálsz erre a kulcsszóra egy tökéletesen optimalizált kategóriaoldallal megjelenni, a kereső nem fog előre sorolni.
A KERESŐSZÁNDÉK TÍPUSAI
Az online marketing és azon belül a keresőoptimalizálás területén többféle keresési szándékot különböztethetünk meg, amik nagyon pontosan elkülöníthetők egymástól. Nézzük meg azt a négy fajta online keresési lehetőséget, amelyek lefedik az összes keresési kombinációt.
1. INFORMÁCIÓS CÉLÚ KERESÉS (INFORMATIONAL)
Alapvetően kapcsolat van a keresési szándék, a tartalomtípus és az oldal formátuma között. Azaz, ha valakinek a keresési célja, hogy egy témában edukálódjon, plusz információkat szerezzen, vagy egyszerűen csak megkapja a választ egy egyszerű kérdésre, azt az információ alapú kereséshez sorolhatjuk. Ehhez a keresőszándékhoz kapcsolódnak a blogbejegyzések, hírek, magazinok, és minden olyan tartalom, aminek a célja az edukáció és információ átadás egy bizonyos témában. Például, ha a ‘donald trump hírek’ kulcsszóra keresünk, a Google a legfrissebb híreket rangsorolja ebben a témában.

A hang alapú keresések (voice search) nagy része is ebbe a kategóriába tartozik, azonban itt gyakran egész mondatok is megjelennek, amit akár a Google is képes 1-2 szóban megválaszolni, például ‘hány éves Donald Trump’.

Tipikusan információs szándékra utal, ha a keresett kifejezés mellett választ adunk az alábbi szavak egyikére is: ‘hogyan’, ‘miért’, ‘tippek’, ‘ötletek’, ‘útmutató’, stb.
2. NAVIGÁCIÓS CÉLÚ KERESÉS (NAVIGATIONAL)
A navigációs keresésekhez tartoznak azok a kifejezések, amik valamilyen webhelyhez vagy konkrét márkanévhez kapcsolódnak. Például, ha a ‘bp digital’ brand névre keresnek az emberek, nagy valószínűséggel a BP Digital SEO ügynökséget keresik, így a Google is ennek megfelelően rangsorolja az oldalakat.

Az információs kereséssel ellentétben, a navigációsnál már sokkal konkrétabb a szándék, ezért a Google pontosan meg tudja határozni, hogy milyen oldalakat szeretnénk látni. Ide sorolhatjuk még azok a kifejezések is, amelyek mellett szerepel a márkanév, például: ‘twitter bejelentkezés’, ‘youtube premium’

Ugyanakkor azt is fontos kiemelni, hogy ezekre a kifejezésekre csak akkor érdemes komolyabb figyelmet fordítanod, ha valóban a Te vállalkozásodat, vagy márka neved keresik a felhasználók.
Ugyanis gyakran előfordul, hogy valaki jó helyezések ér el (TOP 3-5) különböző nagy keresettségű kulcsszavakra például ‘google képkereső’ vagy ‘google ads’, azonban mégsem érkezik forgalom az oldalra vagy szimplán alacsony az átkattintás aránya az adott kulcsszó keresési mennyiségéhez viszonyítva. Ebben az esetben a hivatalos weboldalt keresik a látogatók, nem pedig egy útmutatót – persze ez a megállapítás nem tényszerű, de az esetek többségében erről van szó.
3. KERESKEDELMI CÉLÚ KERESÉS (COMMERCIAL INVESTIGATION)
Előfordulnak olyan típusú keresések is, amikor a felhasználók egy termék vagy szolgáltatás vásárlása előtt állnak, ezért minnél több hasznos információt akarnak gyűjteni az adott témában.
A kereskedelmi célú keresések akár vásárlással is végződhetnek, épp ezért SEO szempontból is itt érhetjük el a legmarkánsabb eredményeket. Egy megfelelően felépített, kulcsszó specifikus long-form tartalom segítségével értéket adhatunk a látogatóknak, amiből akár konverziók is születhetnek.
Kereskedelmi célú keresés például, ha az ‘iphone 16 specifikáció’ kulcsszóra keresünk. A Google a legtöbb esetben long-form tartalmakat fog listázni:

A keresés célja ebben az esetben még nem a termék vásárlásról szól, hanem a termék bemutatásáról, összehasonlításáról és részleteiről. Ugyanakkor, ha ebben a szakaszban meg tudod fogni a potenciális vásárlóidat vagy leendő ügyfeleidet, akár profitálni is tudsz belőle, ezért kiemelten fontos ezeknek az oldalaknak a megfelelő keresőoptimalizálása.
4. TRANZAKCIÓS CÉLÚ KERESÉS (TRANSACTIONAL)
Az utolsó típus a tranzakciós keresés. Ebbe a kategóriába azok a keresések tartoznak, amik konkrét termékekre vagy termék kategóriákra vonatkoznak. A kereső személy már megtalálta a számára ideális terméket vagy szolgáltatást, és szeretné valamilyen formában igénybe venni.
A keresés célja, hogy kiválassza azt a weboldalt, ahol végre tudja hajtani a tranzakciót. Ilyen keresés például a ‘benq gl2460 ár’, vagy az ‘iphone 16 pro akció’.

Az ilyen célirányos keresések jellemzően tartalmazzák az alábbi kifejezéseket ‘ár’, ‘rendelés’, ‘olcsó’, ‘árlista’, stb. A Google az esetek többségében termék, kategória és árösszehasonlító oldalakat rangosol.
Ezek a kifejezések mindig kiemeleten magas prioritással rendelkeznek minden vállalkozás számára, ezért gyakran találkozunk Ads hirdetésekkel (Google Adwords), valamint Google Shopping megjelenésekkel is. Az Ads hirdetések gyakran elviszik a kattintások jelentős százalékát az organikus találatokról, ezért ahhoz, hogy egy tranzakciós keresésre is jó helyen rangosoljon a weboldalad, komoly erőforrásokat kell a keresőoptimalizálásba fektetned.
A KULCSSZAVAKHOZ KAPCSOLÓDÓ KERESÉSI SZÁNDÉK ELLENŐRZÉSE
Ahhoz, hogy egy kulcsszó teljes mértékben lefedje a látogatók keresési szándékát, három fontos lépést érdemes figyelembe venned az optimalizálásnál.
KULCSSZÓ FLUKTUÁCIÓ
A Google nem mindig tudja pontosan eldönteni, hogy a felhasználók milyen eredményt várnak, amikor rákeresnek egy kifejezésre. Éppen ezért gyakran cserélődik a TOP 10 találat helyezése (SERP position), és nem egy fix, évek óta stabilan működő listát látunk.
Ha például a ‘bankszámla kalkulátor’ kulcsszót vesszük alapul, és megvizsgáljuk az Ahrefs SERP Positions History grafikont, az alábbi eredményt kapjuk:

A képen jól látható, hogy nincsenek kiugró értékek, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 6 hónapra vetítve, nem cserélődtek jelentősen a találatok. Azaz a Google tudja, hogy milyen oldalakat kell rangsorolni és a felhasználók elégedettek a találatokkal.
Ezzel szemben, a “korona” kulcsszó egy tankönyvi esete volt annak, hogy hogyan lehet jelentős változásokat tapasztalni egy Google találati lista átrendeződésében.

Korábban erre a kulcsszóra, a kereső koronával kapcsolatos képeket és hasonló releváns oldalakat rangsorolt. Majd a koronavírus kapcsán az egészségügyi cikkek, hírek domináltak. A járvány lecsengése után pedig “A Korona” televíziós sorozat került előtérbe. Az eddig elért helyezések és találatok felcserélődtek, hiszen többször is megváltozott maga a keresési szándék.
Ahhoz, hogy biztosan megfelelő legyen egy tartalom, érdemes mindig ellenőrizned, hogy az adott kulcsszóra vetített a találatok milyen mértékben fluktuálódnak.
KERESÉSI TALÁLATO
A második lépés a találati lista ellenőrzése az adott kulcsszóra. Érdemes megvizsgálnod az első 10 oldalt, és a mintavételezés alapján kiválasztanod, hogy a keresett kifejezés milyen típusba tartozik.
- Információs
- Navigációs
- Kereskedelmi
- Tranzakciós
FORMÁTUM ÉS FELÉPÍTÉS
Az előző ponttal szorosan összefügg, hogy a tartalom milyen formában szerepel az oldalon, például:
- Blogbejegyzés
- Termék oldal
- Kategória oldal
- Landoló oldal
Emellett az oldalak felépítését is célszerű átnézned, hogy a Google milyen tartalmakat részesít előnyben. Például:
- 5 tipp, hogy…
- Lépésről-lépésre
- ‘Hogyan’ csináld
- Teljes útmutató

MILYEN VÁLTOZÁSOKAT HOZOTT AZ AI-ALAPÚ KERESÉS TÉRHÓDÍTÁSA?
Az elmúlt 2-3 évben hazánkban is népszerűvé vált a ChatGPT és a DeepSeek, valamint a többi mesterséges intelligencián alapuló szoftver használata. Ez a változás SEO szempontból is felkavarta az állóvizet, hiszen már nem csak a Google-t és az eddig ismert keresőmotorokat kell számításba venni az optimalizálás során.
Vizsgáljuk meg közelebbről is, mire tanácsos figyelni!
A KERESÉSI SZÁNDÉK MÉLYEBB MEGÉRTÉSE FONTOSABB, MINT VALAHA
Az AI-alapú szoftverek csak akkor hivatkoznak ránk, ha pontosan értjük, hogy mit várnak el a felhasználók a kereséstől.
Ennek érdekében a lehető legprecízebben fel kell térképeznünk, hogy például a „hogyan étkezzünk egészségesen” kérdés beírásakor vagy bemondásakor milyen tartalomra számítanak a látogatók.
Az előbbi példánál maradva minden bizonnyal arra kíváncsiak, hogy milyen ételeket és milyen mennyiségben, illetve milyen gyakorisággal kell fogyasztaniuk. Egy ilyen cikk alapján az olvasónak már pontosan át kell látnia az egészséges étkezés alapjait, továbbá az sem árt, ha néhány mintaétrendet is bemutatunk számukra – például nőknek és férfiaknak ajánlottakat, illetve fogyókúrázóknak javasolt étkezési terveket is. A lényeg, hogy a neten keresgélők azt kapják, amire a keresés során gondolnak.
TIPPEK:
- Határozzuk meg a keresési szándék típusát a fent bemutatott kategóriák alapján!
- Végezzünk részletes kulcsszókutatást, amely alapján minden lényeges kérdést megválaszolhatunk a témával kapcsolatban!
- Kérjük ki az AI tanácsait a kutatómunka és a SEO szövegírás során is!
ELŐTÉRBE KERÜLNEK A HOSSZÚ KULCSKIFEJEZÉSEK ÉS KÉRDÉSEK
A hangalapú keresés népszerűsége és a keresőmotorok fejlődése miatt rövid kulcsszavak helyett már hosszú kifejezéseket adunk meg (long-tail keywords-öket), és átfogó kérdéseket teszünk fel.
A keresés tehát már sokkal természetesebb, amire reagálnunk kell, ha nem szeretnénk lemaradni a versenytársainktól.
TIPPEK:
- A kulcsszókutatás során keressünk gyakran elhangzó kérdéseket, azokat pedig építsük is be a tartalmainkba!
- A kérdések legyenek jól láthatók és elkülöníthetők – például H2 és H3 címsorok formájában!
- A kulcsszavak a szövegben továbbra se legyenek erőltetettek, hiszen a Google és az AI szoftverek is egyre kifinomultabban térképezik fel a tartalmainkat, így nincs szükség robotizált szövegírásra!
MÁR AZ EMBERI BESZÉLGETÉSRE HAJAZÓ TARTALMAK TAROLNAK
A neten milliónyi sótlan és értéktelen tartalom található, amiből a felhasználóknak is egyre jobban elegük van. Napjainkban azok a tartalmak aratnak sikert, amelyek olvasása közben úgy érzik, mintha egyenesen egy szakértővel beszélgetnének.
A szakmai hitelességet érdemes világos, közérthető megfogalmazással kombinálni, amit az emberek és a mesterséges intelligencia egyaránt könnyebben értelmez.
TIPPEK:
- Írjunk természetes, könnyen olvasható stílusban – még a linképítés céljából készülő tartalmakban is!
- Fogalmazzunk úgy, ahogy szóban is beszélnénk egy laikus érdeklődővel!
- Használjunk strukturált adatokat, hogy a keresőmotorok és AI programok is megértsék a tartalmainkat!
LETISZTULT FORMÁZÁS NÉLKÜL NINCS SIKER
Az óriási marketingzajban és a tartalmak tengerében senki nem szeretne rétestésztaként nyújtott szövegeket olvasni. A skyscraper technika a végnapjait éli, azaz már nem a hosszabb tartalmak, hanem a szakmailag színvonalasabb és a keresési szándékhoz legközelebb álló cikkek generálnak több forgalmat.
TIPPEK:
- Optimalizáljunk mobilos nézetre – rövidebb bekezdésekkel és átláthatóbb szövegstruktúrával!
- Használjunk listajeles felsorolásokat és tömör összefoglalókat!
- Egészítsük ki táblázatokkal és diagramokkal a tartalmainkat!
MESTERSÉGES INTELLIGENCIÁVAL IS ELLENŐRIZNI KELL A TARTALMAKAT
Bár az AI-jal összeállított szövegeket is ellenőrizni szükséges, de ez fordítva is igaz – akár teljesen saját kezűleg vagy ChatGPT-vel készül egy tartalom, a végén mindenképp tanácsos kikérni a szoftver véleményét. Így nemcsak helyesírási hibákra és stilisztikai bukfencekre, hanem szakmai pontatlanságokra is fény derülhet.
Természetesen nem mindenben kell igazat adni az AI-nak, de egyáltalán nem árt, ha egy külsős szem is átfutja a cikkeinket, kategórialeírásainkat és hírleveleinket.
TIPPEK:
- Kérjük meg az AI-t, hogy nyelvtani és stilisztikai szempontból is ellenőrizze a szövegeket!
- Kérjünk formázási tanácsokat is, hogy az AI minél könnyebben feltérképezhesse a tartalmainkat!
- Kérdezzük meg, hogy a célközönségünk számára biztosan érthető-e a szöveg!
MI A SEO JÖVŐJE?
A keresőoptimalizálásban rejlő legnagyobb kihívást jelenleg az AI szoftvereknek való megfelelés jelenti. Azonban a prémium linképítés és a technikai SEO, valamint az eddig bevált módszerek továbbra is mérvadóak lesznek, de már az AI alapú keresésekre is fel kell készíteni a tartalmakat.
Habár egyelőre csak jósolni lehet, a jelenlegi trendek alapján előfordulhat, hogy a Google-t inkább termékek és szolgáltatások keresésére használjuk majd, a ChatGPT-nek és társainak pedig szakmai kérdéseket fogunk leginkább feltenni.
Nem valószínű tehát, hogy az AI megszüntetné a hagyományos „Google-s” keresést, de az biztos, hogy egyre többen fordulnak majd a mesterséges intelligenciához.
ÖSSZEGZÉS
A keresési szándék meghatározása nem mindig egyszerű feladat, de általánosságban megállapítható, hogy az egyes oldal típushoz, milyen szándék kapcsolódik, és ezért milyen kulcsszavakra érdemes optimalizálni az oldalad.
- Termék és kategória oldalak – kereskedelmi és tranzakciós célú kulcsszavak
- Blogbejegyzések – kereskedelmi és információs célú kulcsszavak
- Landoló oldalak – Kereskedelmi és tranzakciós célú kulcsszavak
A kulcsszókutatás során összegyűjtött kifejezéseket érdemes mindig valamilyen szempontrendszer alapján összegezned, és hozzá társítanod a szavak mögötti keresési szándékot is, hogy a lehető legjobb eredményeket tudod elérni az organikus találatok között.
Ha nagy értékű organikus forgalmad van akkor pedig mindenképp ajánlott egy profi SEO ügynökséget felkeresned a projekt kivitelezéséhez, hiszen így biztosan elkerülheted, hogy átállást követően bezuhanjon a weboldalad keresőből érkező forgalma.