A mesterséges intelligencia feltűnésével a Google keresési találatai is új korszakba léptek. Hazánkban is megjelent a Google AI Overview nevű funkció, amely a találati lista tetején egy AI által generált összefoglalót jelenít meg a felhasználók kérdéseire.
Cikkünkben bemutatjuk, mit is takar pontosan az AIO, valamint milyen kereséseknél bukkan fel, és hogyan optimalizálhatod úgy a tartalmaidat, hogy Te is bekerülhess a Google AI Overview eredményei közé!
Mi az a Google AI Overview?
A Google AI Overview (röviden: AIO) a Google kereső legújabb funkciója, amely generatív mesterséges intelligencia segítségével összegzi több forrás tartalmát egy gyors válaszban.

Lényegében egy AI által írt „mini-cikk” jelenik meg a kereső tetején, amely választ ad a felhasználó kérdésére, különböző megbízható weboldalak információit kombinálva.
Gyakran több (akár 6-7) rövid bekezdést is készít, hogy kellő részletességgel mutassa be a témát. A bekezdések mellett pedig a forrásokat tünteti fel, amelyek többek között a Wikipedia és hivatalos kormányzati oldalak is lehetnek, de a Google a Te weboldaladra is hivatkozhat.
A SEO stratégia tervezésekor már az AI-alapú találatokra is érdemes optimalizálni, hiszen jól látszik, hogy a verseny már nem csupán a TOP organikus helyezésekért folyik.
Miben különbözik a Featured Snippets-től?
Amíg a Featured Snippets 1-2 rövid mondatot vagy kb. 50 szót jelenít meg egyetlen forrásból, addig az AIO több mondatot vagy bekezdést is kiemel a leghitelesebb forrásokból. A Featured Snippets tehát rövid és tömör válaszokat ad, az AIO pedig részletesebben válaszol a felhasználói kérdésekre, több releváns forrás linkjét felhasználva.
Milyen típusú keresésekre jelenik meg az AI Overview a Google-ben?
- Definíció vagy magyarázat kérése. Például a „Mi az a kamatos kamat” vagy „Mit jelent a fenntartható fejlődés?” kérdésekre. A „mi az” kezdetű kérdésekre a Google gyakran generál egy vagy több AI-alapú magyarázó bekezdést, amely anélkül válaszolja meg a kérdést, hogy a weboldalra rá kellene kattintani.
- „Hogyan” szóval kezdődő keresések. Ha a felhasználó valamilyen tippre kíváncsi – például „Hogyan tisztítsuk a mosógépet” vagy „Hogyan készítsek üzleti tervet?” –, a Google AIO lépésről lépésre összefoglalhatja a választ egy listában. Ezekre a „hogyan” vagy „how to” jellegű keresésekre kifejezetten gyakran jelenik meg az AI Overview, hiszen a keresési szándékok jól strukturált válaszokat igényelnek.
- Termékösszehasonlító és tanácsot kérő keresések. Például az „LG vs Samsung TV” vagy „Melyik okostelefont vegyem” keresésekre már az AI is összeállíthat néhány pro és kontra érvet az adott termékekkel kapcsolatban. Ilyenkor az AI egy virtuális tanácsadó szerepében hasonlítja össze vagy mutatja be a felhasználót érdeklő termékeket.
- „Legjobb…” listákat kereső lekérdezések. Ha valaki a „legjobb valami” után kutat, az AI Overview egy felsorolást adhat az eredményekről. A kulcsszókutatás során érdemes a „legjobb” szóval kezdődő keresési kifejezéseket is átnézni, hiszen így a „legjobb éttermek Budapesten” vagy éppen a „legjobb telefonok 200 ezer alatt” kulcsszavakra való keresésekkor is ránk hivatkozhat az AI.
Milyen típusú tartalmakat jelenít meg az AIO?
- Összefoglaló bekezdéseket
- Listás felsorolásokat
- Teljesen AI-generált szövegeket több bekezdéssel
Mindent összevetve, az AI Overview válaszai rövid, könnyen befogadható formában nyújtanak információt. Az, hogy épp egy rövidebb bekezdés vagy egy átfogóbb tartalom jelenik meg, mindig a keresési szándéktól függ.
Hogyan befolyásolja az AIO a rangsorolást és a SEO stratégiát?
Az AIO megjelenése miatt a sikeres keresőoptimalizálás már egészen más technikákat is igényel, mint néhány évvel ezelőtt.
Nézzük, milyen változásokra számíthatunk!
Csökkenhet az organikus forgalom
Kutatások szerint átlagosan 15-20%-kal is visszaeshet az átkattintási arány (CTR) azokra a kulcsszavakra, amelyekre az AI Overview is megjelenik. Így ha nem kerülsz be az AI által kiemelt források közé, hanem csak a 4-5. hely körül mozogsz, jóval kevesebb látogatóra számíthatsz.
A klasszikus első hely továbbra is nyerő marad
Jó hír, hogy az AI többnyire az organikus találati lista első helyein szereplő oldalakra hivatkozik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első helyekért még mindig érdemes küzdeni, ezért a linképítés és az eddig megszokott SEO technikák továbbra is mérvadóak lesznek a sikert tekintve.
Új optimalizálási szempontokat kell szem előtt tartani
Már nem elég csak kulcsszavakra optimalizálni – arra is figyelni kell, hogy a tartalmaid az AI által is könnyen értelmezhetők legyenek. Például egy cikk lehet, hogy SEO szempontból jól szerepel, de ha zavaros a szerkezete, vagy nem ad egyértelmű választ a fő kérdésre, az AI kihagyhatja azt a források közül.
A tartalommarketing során tehát már az AI-nak való megfelelésre is kiemelt figyelmet szükséges fordítani.
Hogyan jelenhetsz meg a Google AI Overview-ban?
Mit tehetsz azért, hogy a Te weboldalad is szerepeljen a Google AI Overview válaszaiban?
Mutatjuk a legfontosabb tippeket!
Rangsorolj minél előrébb a hagyományos találati listában!
Bár az AI Overview új dimenziót hoz, a már jól ismert SEO munka továbbra is kulcsfontosságú marad. Ahogy említettük, az AI előszeretettel hivatkozik az első helyezést elfoglaló oldalakra, hiszen hitelesnek tartja azokat.
Optimalizáld az oldalad tartalmi és technikai SEO-ját (mobilbarát kialakítás, gyors betöltés, indexelhetőség), valamint építs prémium linkeket, és készíts értékes tartalmakat.
TIPP: Technikai SEO audit segítségével kiderítheted, hogy a weboldalad mely részeit kell optimalizálni az előnyösebb organikus pozíciók megszerzéséhez.
Teljesítsd a lehető legpontosabban a keresési szándékot!
Gondolkodj a Google (illetve az AI) fejével: milyen választ várnak a felhasználók a kereséstől? Ha ezt megérted, és kristálytisztán válaszolsz a tartalmaidban, máris jó úton jársz.
Például ha a kulcsszavad a „mennyi kalória van egy almában” kérdés, akkor a válasznak kb. így kell hangzania: „Átlagosan egy almában 70-90 kalória található.”
A legfontosabb alapelv, hogy egyenesen és időhúzás nélkül válaszolj a kérdésekre. Ne feledd, hogy a Google-ben keresgélők pontos és tömör válaszokra számítanak, ezért az AI kizárólag az ilyen módon kommunikáló weboldalakra hivatkozik.
Legyenek könnyen átláthatók a tartalmaid!
Ahogy a felhasználók, úgy a mesterséges intelligencia is sokkal jobban szereti a jól strukturált, áttekinthető szövegeket.
A következő szempontokra tanácsos figyelni:
- Egyszerű szövegszerkezet. Tartsd magad egy letisztult struktúrához: bevezető – fő pontok – összegzés. Ne tereld túl sok irányba a témát egy cikken belül, hiszen a koherens tartalmak sokkal AI-barátabbak.
- Alcímek használata. Tagold a tartalmaidat H2 és H3 alcímekkel. A lényeg, hogy a tartalmaid telefonon is átlátható struktúrával rendelkezzenek, és a felhasználók, valamint a robotok is gyorsan megtalálják bennük az infókat.
- Rövid bekezdések. Fogalmazz tömören, kb. 2-5 mondatos bekezdésekben. Minden bekezdés egyetlen gondolatot öleljen fel, így azt az AI modell és az olvasó is könnyebben követheti.
- Közérthető nyelvezet. Kerüld a bonyolult megfogalmazásokat. Használj egyszerűbb, hétköznapi szavakat, hogy a témában kevésbé jártas olvasók is megértsék a szöveget.
- Listajeles felsorolások. Listajeles vagy számozott listákkal átláthatóbban emelheted ki a fontos információkat. Ráadásul a listákat az AI is könnyen felismeri, illetve meg is jeleníti a keresőben.
- Táblázatok. Ha adatok összehasonlításáról vagy több paraméter bemutatásáról van szó, egy jól felépített táblázat aranyat ér. Nem csak a felhasználó értékeli, de a Google is, mivel könnyebben értelmezi.
A minőségi tartalomgyártás időigényes feladat, és az írói véna még közel sem elég a sikerhez – ha valóban Google-barát szövegeket szeretnél az oldaladra, bízd egy tapasztalt SEO ügynökségre a munkát!
Készíts hiteles tartalmakat!
A mesterséges intelligencia igyekszik elkerülni a félrevezető vagy megalapozatlan információkat, ezért elsősorban megbízható forrásokból merít. A tartalmaidban mindig hivatkozz hiteles forrásokra, hogy a Google szemében Te is megbízható tartalomgyártó legyél. Ellenőrizz minden szakmai állítást, és törekedj a legnagyobb pontosságra.
Az alábbi területeken az AI kifejezetten szigorú, így csakis megbízható oldalakra hivatkozik:
- Pénzügyi tanácsadás
- Jogi tanácsadás
- Egészségügyi állítások
- Hírek
Ha a Te oldalad is ilyen témákról szól, helyezz maximális hangsúlyt a szakmai hitelességre. Tüntesd fel a szerzők szaktudását (pl. orvosi végzettség, jogi tapasztalat), valamint hivatkozz megbízható tanulmányokra és szervezetekre is.
Használj strukturált adatokat!
A strukturált adatok (angolul: schema markup) beépítése a weboldaladba egy kevésbé látványos, de annál hatásosabb módszer az AI-optimalizálásra. A strukturált adatok olyan kódrészletek, amelyek segítenek a keresőmotoroknak és a mesterséges intelligenciának pontosabban megérteni a tartalmaidat.
Ha érdekel, milyen adatokat és hogyan érdemes használnod, jelentkezz SEO tanácsadásra, ahol személyre szabottan segítünk!
Hol tart az AIO a magyar és a külföldi piacon?
Az angol nyelvű piacokon az AI Overview 2023 vége óta már egyre inkább a mindennapi keresési élmény részét képezi. Az USA-ban, Kanadában, az Egyesült Királyságban és sok más országban a felhasználók már a kereséseik jelentős részénél találkozhatnak generatív válaszokkal.
Az AIO már Magyarországon is aktív, de még viszonylag kevés alkalommal jelenik meg a keresőben. Azonban hamarosan (várhatóan 1-2 éven belül) már hazánkban is teljesen megszokott lesz, hogy a felhasználók kérdéseire az AI válaszol majd. Erre tanácsos minél hamarabb felkészülni, és már most AI megjelenésre optimalizálni a tartalmaidat.
A Google AI Overview megjelenése az elmúlt évek egyik legjelentősebb változása a keresőoptimalizálás világában. A Google mesterséges intelligenciája képes pillanatok alatt választ adni a felhasználók kérdéseire – és ha okosan optimalizálsz, ezekbe a válaszokba a Te weboldalad tartalmai is bekerülhetnek. Készülj fel időben, hiszen már a hazai piacon is egyre gyakoribb lesz az AIO feltűnése.
Többet szeretnél tudni az AI SEO-ról? Olvasd el korábbi cikkünket, ahol részletesen bemutatjuk, hogyan használhatod ki az AI-ban rejlő lehetőségeket!