Affiliate marketing útmutató kezdőknek

Miről fogsz olvasni?

Az affiliate marketing egy olyan pénzkereseti lehetőség, amely során közvetítőként, más termékeit ajánlva, online marketinges képességeidre alapozva tehetsz szert bevételekre. Egy affiliate együttműködésben két szereplő érdekelt; a kereskedő és a közvetítő.

Cikkünkben az affiliate marketing cukormáz nélküli helyzetét szeretnénk bemutatni, és konkrét, a magyar piacon is működő tippeket adni, ha te is kipróbálnád az affiliate marketinget.

MIT JELENT AZ AFFILIATE MARKETING?

A kereskedő felelős a termék gyártásáért, árazásáért és a vásárlókhoz való eljuttatásáért. A kereskedő számára az affiliate marketing egy vásárlószerzési stratégia, az affiliate marketinges pedig az értékesítést támogató partner.

Az affiliate marketinges gyakorlatilag egy közvetítő. Az affiliate marketinges feladata a termék népszerűsítése, az érdeklődők és végső soron vásárlók szerzése. Bevételeit a segítségével eladott termékek utáni jutalékokból kapja. Sokan a hőn áhított passzív jövedelem forrásaként tekintenek az affiliate marketingre, azonban a kép jóval árnyaltabb ennél.

Affiliate marketing

HOGYAN MŰKÖDIK AZ AFFILIATE MARKETING

Affiliate marketing során mások termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíted egy egyedi azonosítóval ellátott link segítségével. Ha a látogató a linkeden keresztül kattint át partnered weboldalára és ott vásárol, akkor az affiliate marketinges a vásárlás értékéből meghatározott mennyiségű összeget kap jutalék formájában.

Az affiliate marketinges feladata a vásárlók szerzése, a vásárlási folyamat többi részével (számlázás, logisztika, customer support) nem kell foglalkoznia. A vásárlások nyomon követéséért is a kereskedő partner felelős. A partner készíti el és követi nyomon az egyedi azonosítóval ellátott linkeket, az affiliate marketingesnek csupán a megadott linket kell elhelyeznie tartalmaiban.

Ha extra bevételhez szeretnél jutni affiliate marketing segítségével, akkor azt affiliate marketing hálózatokhoz csatlakozva, valamint partnerekkel, egyénileg szerződve is megteheted. Kezdőként érdemes az affiliate marketing hálózatok pár kattintással legenerálható linkjeivel kezdeni, majd ha kitapasztaltad a megfelelő csatornákat és számokkal bizonyíthatóan tudsz vásárlókat szerezni, akkor javasolt olyan partnereket keresni, akikkel közvetlenül szerződve, magas jutalékért cserében dolgozhatsz.

MILYEN TÍPUSAI VANNAK?

Az alábbiakban az affiliate marketing 3 legnépszerűbb változatát ismerheted meg:

1. FÜGGETLEN AFFILIATE MARKETING (UNATTACHED AFFILIATE MARKETING

Független affiliate marketingesként úgy népszerűsíted a termékeket vagy szolgáltatásokat, hogy személyesen még nem ismered azokat, és nincs is szakmai tapasztalatod az adott témával kapcsolatban. Például úgy készítesz tartalmakat mechanikus billentyűzetekről vagy masszázsfotelekről, hogy azokat még sosem próbáltad ki.

ELŐNYE

  • Bármit promotálhatsz. Így a kifejezetten drága termékeket is, amelyek után egészen nagy jutalék ütheti a markod. Ha ebben gondolkodsz, érdemes a luxustermékekre fókuszálni, ahol már havi 4-5 értékesítéssel is egészen szépen kereshetsz.

HÁTRÁNYA

  • Nem te leszel a leghitelesebb a piacon. Az érdeklődök jobban hisznek majd azoknak, akik videókon keresztül, személyesen mutatják be a termékeket. Így hiába gyártasz sok tartalmat, ha azok nem meggyőzőek, sajnos nem érhetsz el szakértői státuszt a látogatóid szemében.

2. KAPCSOLÓDÓ AFFILIATE MARKETING (RELATED AFFILIATE MARKETING)

Itt már valamilyen szinten kapcsolódsz a célközönségedhez – például rendelkezel egy honlappal vagy közösségi média oldallal, ahol eddig is a népszerűsíteni kívánt termékek témakörével foglalkoztál. Így a közönséged már nagyobb bizalmat szavazhat számodra.

Azonban a termékeket még nem feltétlenül kell személyesen kipróbálnod. Ha egy fitnesz blogot vezetsz, ahol rendszeresen írsz cikkeket edzéstervekről, és táplálkozási tanácsokat is adsz, a közönségednek könnyebben „eladhatod” a még általad nem próbált kondigépeket és étrend-kiegészítőket is.

ELŐNYE

  • Magabiztosabb leszel a tartalomgyártás során, ami több vevőt eredményezhet. Egy kis ügyességgel hitelesen be tudsz mutatni egy terméket, még akkor is, ha a múltban csak egy ahhoz hasonlót próbáltál ki. Már ismerni fogod a szakmai nyelvezetet és a közönséged igényeit is, aminek köszönhetően előnnyel indulhatsz a piacon.

HÁTRÁNYA

  • A személyes tapasztalat hiánya még mindig problémát jelenthet. Bár a szakmai tapasztalataidnak köszönhetően egy fokkal hitelesebb leszel, de a látogatóid továbbra is kételkedhetnek a szavaidban. Ezen csakis úgy javíthatsz, ha igazán részletes tartalmakat készítesz, és alaposan beleásod magad az adott termék előnyeibe és hátrányaiba.

3. ELKÖTELEZETT AFFILIATE MARKETING (INVOLVED AFFILIATE MARKETING)

Az elkötelezettség abban nyilvánul meg, hogy kizárólag olyan termékeket népszerűsítesz, amelyeket már személyesen is kipróbáltál. Ezekről blogbejegyzéseket és videókat is készíthetsz, az ajánlásod pedig hiteles lesz, hiszen a saját élményeid alapján mutatod be őket – a saját képeid vagy videóid pedig bizonyítékként szolgálnak majd, hogy valóban tesztelted a szóban forgó termékeket.

ELŐNYE

  • Hiteles leszel, így magasabb konverzióra számíthatsz. Az elkötelezettséged miatt sokkal többen bíznak majd a szavadban, így a bevételed is jelentősen nagyobb lehet, mintha az előző két affiliate marketing típus egyike mellett döntenél.

HÁTRÁNYA

  • A termékek bemutatása több időt és energiát igényel. A tesztelés és a cikkek, videók készítése, valamint utómunkája sokkal időigényesebb, mintha csak egy rövid bejegyzést írnál a termékekről. Azonban egyúttal jóval kifizetődőbb is, mivel a szakmai hitelességed csakis egyedi és a saját tapaszalataidat bemutató tartalmakkal építheted hatékonyan.

TIPP: Ha affiliate weboldalt indítasz, hirdetések helyett részesítsd előnyben a keresőoptimalizálást. Így tartalomgyártás, technikai SEO és linképítés segítségével organikus forgalmat terelhetsz a honlapodra, és a kattintások után soha nem kell fizetned. Ezzel szemben az egyre drágább PPC hirdetések futtatása gyakran még webáruházak számára sem kifizetődő, az affiliate marketingre épülő oldalaknak pedig szinte soha nem éri meg.

AZ AFFILIATE MARKETING ELŐNYEI

Az affiliate marketingnek nincsenek olyan kiegészítői költségei, mint például egy webáruház működtetésének. Nem kell előre megvásárolnod a terméket, nem kell fizetned a szállításért, az ügyfélszolgálatért, a termékfejlesztésért és a marketing jelentős részéért sem. Az affiliate marketing valójában minimális pénzügyi befektetéssel elkezdhető, hatékony műveléséhez azonban jelentős befektetett munka és/vagy pénz szükséges.

Az affiliate marketing a megfelelő mennyiségű munkával és a jó stratégiával valóban egy passzív jövedelmi forrás lehet. Ha felépítesz egy működő rendszert, akkor tartalmaid úgy szerezhetnek vásárlókat, hogy neked már nem is kell új marketing anyagok gyártásával foglalkozni. Ez persze becsapós, mivel a jövedelmed valóban nem passzív jövedelem, csupán előre elvégezted a jutalékok megszerzéséhez szükséges munkát.

Az affiliate marketing skálázható. Új tartalmak készítésével növelheted bevételeidet, miközben örökzöld tartalmaidra passzív forrásként tekinthetsz. Kereshetsz új partnereket, alkudhatsz kedvezőbb jutalékokat, működő stratégiádat pedig új termékkategóriákra is kiterjesztheted.

AZ AFFILIATE MARKETING HÁTRÁNYAI

Bár az affiliate marketingnek nincsenek kiegészítő költségei, azonban az, hogy egyáltalán bevételhez juss, jelentős előzetes energia- és időbefektetést igényel. Az affiliate marketing egy lassú folyamat, a siker pedig koránt sem garantált.

Hiába készítesz tartalmakat, irányítasz forgalmat a weboldaladra, ha követőid nem vásárolják meg az ajánlott termékeket, akkor egy forintot sem fogsz keresni. Az affiliate marketing egy teljesítményközpontú bevételszerző módszer. A marketing ezen formája nem kecsegtet garantált bevétellel.

Ha a másoktól való függést szeretnéd az affiliate marketinggel csökkenteni és azt a teljes szabadsághoz vezető stratégiának látod, akkor ki kell, hogy ábrándítsalak. Affiliate marketingesként nem te vagy az, aki irányít. Partnereid termékeit népszerűsíted és kb. ez az egyetlen változó, ami tőled függ. Nincs beleszólásod a termékek fejlesztésébe, minőségébe és a vásárlói folyamatba. Ha az általad ajánlott termék nem érkezik meg, csupán széttárod a karjaidat. Továbbá partnered bármikor dönthet úgy, hogy csökkenti a jutalékod mértékét (épp úgy, mint az Amazon), esetleg nem árulja tovább a számodra legtöbb hasznot hozó termékét.

Mivel a belépési korlát alacsony, így szinte bárki szerencsét próbálhat az affiliate marketinggel, és sokan így is tesznek. Jelentős a verseny az affiliate marketingesek között. Az általad promótált terméket számtalan másik affiliate marketinges próbálja meg értékesíteni, sokszor ugyanazokat a marketing csatornákat használva, amelyeket te is kiszemeltél magadnak. Az affiliate marketinges “kollégák” mellett még magával a termék gyártójával, forgalmazójával is versenyezned kell, aki több magas hitelességű webáruház között is szétosztja termékeit.

Ha úgy gondolod, neked való az affiliate marketing és szívesen szerencsét próbálnál vele, akkor olvass tovább gyakorlati tanácsokért!

AFFILIATE MARKETING TIPPEK

1. CÉLCSOPORT KIVÁLASZTÁSA – RÉSPIAC MEGHATÁROZÁSA

Mindenekelőtt érdemes eldöntened, mit szeretnél népszerűsíteni affiliate marketing segítségével. Milyen témák érdekelnek? Kapcsolódnak az érdeklődésedbe vágó témák az affiliate partnerek termékeivel? Érdemes böngészni a különböző affiliate marketing hálózatok által kínált termékek között, nehogy olyan téma kidolgozásába kezdj, amelyet nehezen lehet termékhez kötni.

AFFILIATE MARKETING HÁLÓZATOK

Jól látod, ezek angol nyelvű hálózatok. Érdemes ugyanis már az elején eldöntened, hogy magyar vagy angol nyelvű weboldal építésébe kezdesz. Ha magyar nyelvű weboldalon próbálod meg külföldi partnerek termékeit népszerűsíteni, akkor több akadályba is ütközhetsz:

  • Földrajzi akadály: Hiába lehet az Amazon Affiliates segítségével könyveket népszerűsíteni affiliate linkek segítségével Magyarországon is, ha a szállítási költség rendszerint a könyv többszörösébe kerül. Aligha fognak vásárolni a linked segítségével látogatóid, még ha érdekelné is őket a termék.
  • Nyelvi akadály: Nemcsak fizikai terméket, hanem információs produktumokat, online kurzusokat, e-könyveket, hangoskönyveket is lehet affiliate rendszerben promotálni. Hiába irányítasz jelentős forgalmat magyar nyelvű weboldaladra, ha az angol nyelvű affiliate linkre kattintva a látogatódat azonnal elveszíted.

A Dognet jóvoltából már elérhető magyar nyelvű, magyar partnereket is felvonultató affiliate program, azonban a kínálat még nem képes megközelíteni az angol nyelvű alternatívákat. Érdemes továbbá figyelembe venni a várható vásárlások értékét (drágább termék = magasabb jutalék). Egy magasabb vásárlóerővel bíró piacon nagyobb sikerrel promotálható egy drágább termék is, míg kisebb kosárérték mellett a bevételeink sem lesznek jelentősek. 

2. STRATÉGIA – KUTATÁS

A célcsoport meghatározása és a kapcsolódó termékek kiválasztás után érdemes végiggondolni, hogyan fogjuk a terméket eljuttatni a célcsoporthoz. Egy jó marketingstratégia segíteni fog, hogy ne pazarolj időt felesleges tevékenységekre, így végső soron több passzív jövedelmet fog eredményezni.

Az affiliate marketinggel kapcsolatban az egyik legjobb dolog, hogy nem kell újra feltalálnod a kereket. Attól függetlenül, hogy magyarul vagy angolul próbálkozol, versenytársaid a legtöbb piacon már kitaposták az utat előtted. Nézd meg számukra mi működik és modellezd le a sikeres stratégiát!

Kutatás során érdemes végezned egy rövid kulcsszókutatást is az affiliate termékek keresési mennyiségét és trendszerüségét illetően. Nem szeretnénk olyan termékről írni, amelyre csak évente egy hónapig van keresés és az is az előző hónapban volt. Használj Google Trends-t! A Google eszköze megmutatja, mikor és mennyien keresnek egy adott termékre.

3. WEBOLDAL LÉTREHOZÁSA – MARKETING

Mielőtt részletesen belemegyünk a weboldal / blog köré épülő stratégiákba, érdemes megemlíteni, hogy az affiliate marketinghez nem feltétlenül szükséges weboldal. Affiliate linkeket elhelyezhetsz Youtube-on a videóid leírásában, az Instagram biodban vagy óriásplakáton a Deák-téren. A leghatékonyabb és kezdőként reálisan elérhető módszer azonban a különböző online marketing csatornákat ötvöző weboldal.

Egy weboldal segítségével építhetsz a Google-ből érkező forgalomra, folytathatsz SEO központú tartalommarketinget, vásárolhatsz fizetett hirdetéseket, építhetsz e-mail listát és összekapcsolhatod blogodat közösségi média platformokkal is.

A tartalomközpontú, idő- és energiabefektetést igénylő csatornák rendszerint jobban működnek affiliate marketing esetében, mint például a PPC hirdetések. Hacsak nem drága, prémium terméket értékesítesz affiliate-ként, ahol várható jutalék is és százezres nagyságrendű, akkor a fizetett hirdetések valószínüleg nem a legjobb megoldás a számodra. Egyszerűen nem térül meg a PPC a legtöbb affiliate terméknél.

Érdemes kiemelni még az e-mail marketinget, mint lehetséges marketing csatornát. E-mail marketing segítségével elmélyítheted a kapcsolatodat a feliratkozóiddal, több értéket nyújthatsz számukra és nagyobb valószínűséggel fognak adni a szavadra (ha valóban őszinte vagy), mint egy egyszerű blogbejegyzést olvasva.

MENNYI PÉNZT LEHET KERESNI AFFILIATE MARKETINGGEL?

A legtöbb affiliate partner 3% és 10% közötti jutalékot kínál a marketingeseknek. Magyar nyelvű termékekkel foglalkozva a kosárérték sokszor kisebb, mint a külföldi hálózatokban elérhető termékeké, azonban a helyzet nem kilátástalan. Ha elektronikai cikkekkel vagy prémium termékekhez találsz partnereket, akkor nem a nyelv lesz az akadály.

De mégis mennyit lehet affiliate marketinggel keresni? Ez függ a jutalék mértékétől, az ajánlott termék árától és a vásárlás realizálásához szükséges idő-, és energiabefektetéstől. A legtöbb affiliate marketingesnek egy kellemes fizetéskiegészítést jelentenek a jutalékok, míg csupán egy maroknyi elhivatott profi képes megélni pusztán affiliate marketing segítségével.

KIKNEK ÉRI MEG BELEVÁGNI? 

Elsősorban azoknak, akik számára egy webáruház üzemeltetése még túl nagy kiadással járna. Ugyanis az affiliate marketinghez elég egy blogot, valamint YouTube, TikTok vagy Instagram oldalt működtetni. Nem kell webáruházat készíttetni vagy bérelni, nem kell raktárkezelő szoftverre előfizetni, továbbá nincs teendőd a logisztikával és az ügyfélkezeléssel sem. Egyedül a tartalomgyártás lesz a feladatod.

Ha még nem volt online vállalkozásod, az affiliate marketing tökéletes lehetőséget jelent egy kis mellékes üzlet beindítására. Ráadásul rengeteget tanulhatsz a SEO-ról és alapvetően a marketingről is, így ha később webáruházat nyitnál, már magabiztosabban tervezheted meg és indíthatod útjára a kampányaidat. Válassz olyan termékeket, amelyeket már jól ismersz, és készíts róluk szakmailag nívós cikkeket, valamint videókat is!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?