Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
“Csak a sablont cseréljük, minden más marad”
“Nem fog változni az oldal felépítése, csak motort váltunk”.
A SEO projektek kivitelezése során gyakran találkozunk ilyen kijelentésekkel, ami teljesen érthető, hiszen minden vállalkozás életében eljön az a pont, amikor már szükség van a terjeszkedésre, a régi motor már nem tudja kiszolgálni a felmerülő igényeket, gyorsabb vagy megbízhatóbb tárhelyszolgáltatóra van szükség, vagy csak szimplán egy design frissítés van tervben. Azonban egy weboldal migrációja többnyire sokkal komplexebb feladat, mint azt elsőre gondolnánk.
A migrálás az egyik legérzékenyebb terület SEO szempontból, hiszen, ha valami balul sül el az oldalad költöztetése során, könnyen elveszítheted az évek alatt felépített forgalmad jelentős részét.
Minden olyan projekt, amely során az oldalad felépítése, elhelyezkedése vagy szerkezete jelentősen megváltozik a korábbi verzióhoz képest azt migrációnak tekinthetjük.
Migráció típusai:
A különböző migrációs típusok a legtöbb esetben külön-külön szoktak előfordulni, azonban vannak olyan esetek is, amikor ezek kombinációja, halmozottan is érvényesek egy-egy oldal megújulása esetén.
A tárhely költöztetés inkább a backend feladatokhoz köthető, azonban közvetetten jelentős kihatással lehet a frontendre, így a SEO területeire is. Az oldal elérése, betöltési sebessége, valamint az oldalhoz tartozó SSL tanúsítvány is ide köthető, éppen ezért a váltás előtt érdemes alaposan utána járnod, hogy a migráció pontosan hogyan is fog zajlani. A tárhelyszolgáltatók a legtöbb esetben már teljesen átvállalják az oldalad költöztetését, azonban néhány dolognak mindenképp érdemes utána nézned:
A domain név váltás az egyik leggyakrabban előforduló migrációs típus, mely további 4 elemre bontható:
Új domain migráció
Pl. bpdigital.hu → bpdigital.com
WWW. előtag migráció
Pl. www.bpdigital.hu → bpdigital.hu
HTTPS migráció
Pl. http://bpdigital.hu → https://bpdigital.hu
Subdomain migárció
Pl. blog.bpdigital.hu → bpdigital.hu/blog
A domain migárciónál a legfontosabb, hogy minden esetben legyenek tovább irányítva egy 301-es, végleges átirányítással a régi oldalak URL-je az új URL-ekre.
Ha például a BP Digital Blog oldalhoz egy külön subdomaint akarunk hozzárendelni, akkor figyelnünk kell a megfelelő átirányításokra is, hiszen csak így tudjuk jelezni a Google felé, hogy az új oldalt vegye figyelembe.
Pl. bpdigital.hu/blog → 301 redirect → blog.bpdigital.hu
Fontos, hogy ha egy aloldal megszűnik, és az nincs tovább irányítva annak új céloldalára, akkor a keresőből érkező látogatók továbbra is a régi oldalt fogják látni, azaz egy 404-es hibakódot. (Az oldal nem található)
Ma már a legtöbb weboldal valamilyen CMS rendszerre épül, azonban a legtöbb ilyen tartalomkezelőnek megvannak a maga korlátai, ezért gyakran előfordul, hogy migrálásra kerül sor. Ilyen CMS például a Wix, Joomla, Magento, Shopify, de ide tartozik a sokak által használt WordPress, vagy Shoprenter is. CMS migrációnak vehetjük, ha például Wix-ről WordPress-re vagy Joomla-ra váltassz.
CMS migráció során különös figyelmet kell fordítanod, a régi és az új oldal felépítésének és URL struktúrájának megértésére, hiszen a helytelen vagy hiányos átirányítások jelentős kihatással lehetnek az oldalad forgalmára is. Emellett érdemes figyelned a képek migrálására is, hiszen könnyen előfordulhat, hogy az új motor által használt forma jelentősen eltér a korábbitól.
A template migrálást érdemes külön választani a CMS migrálástól, hiszen míg az utóbbi esetben teljesen új alapokra helyezzük az oldalt, a template migrációnál a legtöbb esetben csak formai váltásról van szó, de az oldal alapja ugyanaz marad.
Például ha egy WordPress oldalon sablont (template-et) váltasz, és az oldal szerkezet és felépítése jelentősen eltér a korábbitól, akkor Template migrációról beszélhetünk. Ugyanakkor az oldalon belüli apróbb változtatások például egy gomb színének megváltoztatása inkább csak egy design módosításnak / korrekciónak fele meg mintsem egy teljes design vagy másnéven template migrációnak.
Fontos figyelned arra, hogyha az új sablon struktúrája, elrendezése, és logikai felépítése nagyban eltér a korábbitól, az kihatással lehet az oldalad SEO eredményeire is, hiszen ez a legtöbb esetben több JavaScript és CSS módosítással jár. Például ha egy új, nagy méretű banner jelenik meg a hajtás feletti tartományban, az nagyban növelheti a visszafordulási arányt vagy ha az új sablon elrendezése miatt kevesebb tartalom fér az oldalra, romlik az oldalad megítélése, és ezzel együtt a keresőben elért helyezéseid is hátrébb szorulnak.
Egy jó migráció során 5-20%-os forgalom visszaesés teljesen elfogadható és reális, hiszen a keresőrobotoknak is időre van szüksége, mire újra feltérképezik és megvizsgálja az oldalak felépítését, összetételét. Azonban a forgalomcsökkenés sincs kőbe vésve, sőt mi több, egy korábbi projektünknél 1.5x forgalomnövekedést értünk el egy megfelelően kivitelezett weboldal költöztetés során.
Ugyanakkor vannak olyan esetek is, ahol a helytelen kivitelezés miatt az oldal forgalma egyik napról a másikra bezuhant. Sok SEO katasztrófa egy domain migráció után következik be, ahol az üzletileg fontos kifejezések pozíciói visszaesnek, néhány korábban jó pozícióban rangsoroló kifejezést célzó cikk pedig teljesen eltűnik a találati lista első oldaláról.
Az egyik legfontosabb dolgok amire figyelned kell a migrálás során, hogy minden “régi oldalnak” meglegyen az “új” párja, azaz ne legyen az átállást követően olyan, hogy régen volt, most már nincs. Azok az oldalak, amik törölve lesznek, irányítsd tovább az új céloldalra, hiszen csak így tudod elkerülni, hogy az oldaladra érkező potenciális ügyfeleid / vásárlóid ne kapjanak 404-es hibakódot. Pl.
A – régi oldal
B – új oldal
A1 régi aloldal (törölt) → 404-es hiba
A1 régi aloldal (törölt) → 301 redirect → B1 új aloldal
A2 régi aloldal (törölt) → 301 redirect → B2 új aloldal
Az oldal költöztetés elsődleges célja, hogy jobb eredményt kapjunk, mint korábban. Ezért, ha már egy oldal migrálásra adod a fejed, mindenképp bizonyosodj meg róla, hogy milyen pozitív kimenetellel és milyen előnyökkel számolhatsz a váltást követően. Pl. gyorsabb oldalbetöltés, jobb oldal-élmény mutatók, felhasználóbarátabb környezet, átláthatóbb menüszerkezet, stb.
A legtöbb hiba a helytelen átirányításokból fakad, amit úgy tudsz a legkönnyebb elkerülni, ha egyrészt előre eltervezed, hogy melyik oldalnak mi lesz utód oldala, másrészt az átállást követően ellenőrzöd a régi és az új oldalakat, hogy minden a tervezettnek megfelelően lett átirányítva.
Mindig készíts átirányítási tervezetet (redirect map) még a migráció előtt!
Sokan esnek abba a hibába, hogy egyszerre akarják az oldal összes elemét megváltoztatni, ami a legtöbbször oda vezet, hogy nem tudják melyik módosítás miatt esett be az oldal forgalma. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, mindig csak egy elemre fókuszálj és mindig bizonyosodj meg róla, hogy az adott módosítás milyen hatással volt az oldalad fontosabb metrikáira.
Egy megfelelő szakértői gárdával a hátad mögött (fejlesztői csapat, SEO ügynökség) viszont azt javasoljuk, hogy mindent egyszerre, de alaposan megtervezve végezz.
A weboldal migráció az egyik legösszetettebb SEO feladat, éppen ezért ha nem vagy biztos abban, hogy milyen lépésekre kell figyelned, mindenképp érdemes olyan szakemberek véleményét is meghallgatnod, akik napi szinten ezzel a területtel foglakoznak és már hátuk mögött tudnak több sikeres migrációs projektet is. Mindemellett, ha már sok munkával, az évek alatt felépítettél egy stabil, releváns forgalmat, akkor tegyél meg mindent, hogy az meg is megmaradjon. Az egész SEO tanácsadás jellemzően a költségek mindössze egy számjegyű százalékának felel meg.
Ha nagy értékű organikus forgalmad van akkor pedig mindenképp ajánlott egy profi SEO ügynökséget felkeresned a projekt kivitelezéséhez, hiszen így biztosan elkerülheted, hogy átállást követően behuzanjon a weboldalad keresőből érkező forgalma.
A kitöltés kötelezettségmentes.