Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
A Google kereső hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, aminek a középpontjában egyértelműen a felhasználók és a hozzájuk kapcsolható keresési szándék (search intent) maximális kiszolgálása állt. A keresőóriás célja, hogy a keresett kifejezésekre minél relevánsabb találatokat rangsololjon, és ezáltal a felhasználók a lehető leggyorsabban hozzájussanak az információkhoz.
Ugyanakkor ma már számos keresési kifejezéshez kapcsolódik olyan találati lista is, ahol akár kattintások nélkül is megkaphatjuk a számunkra fontos információt. Elég csak arra gondolnunk, hogy milyen eredmények jelennek meg, ha például a ‘budapest időjárás’ kulcsszóra keresünk.
Megjelenik egy plusz sávban a legfrissebb időjárási előrejelzés, anélkül, hogy kattintanunk kellene.
Ha a ‘tenisz’ kifejezést gépeljük be, akkor is hasonló találatokat fogunk látni. Megjelennek a legfrissebb eredmények és minden fontos részlet ezzel a témával kapcsolatban, így nem kell csak ezért felkeresünk egy konkrét weboldalt, hogy megkapjuk a tegnapi meccs eredményeit.
Az esetek többségében, amikor nem egyértelmű a szándékunk, és a Google sem tud pontos választ adni, csak a hagyományos találati listát fogjuk látni. Éppen ezért kiemelten fontos a SEO stratégia kialakításánál, hogy az adott kifejezésre a Google milyen oldalakat rangsorol, és ezek mennyire elégítik ki a keresés mögötti szándékot.
Röviden megválaszolva a kérdést: igen. Ahhoz, hogy hosszú távon stabil organikus forgalom érkezzen a weboldaladra, fontos, hogy olyan személyre szabott tartalmakat hozz létre, amik egy az egyben kielégítik a felhasználók keresési szándékát.
A Google algoritmusa ugyanis sokkal nagyobb figyelmet fordít azokra a tartalmakra, amik nemcsak kulcsszavakra vannak optimalizálva, de a keresőszándékot is figyelembe veszik. Ha például a látogatók egy konkrét termékről szeretnének olvasni véleményeket és teszteket, akkor hiába próbálsz erre a kulcsszóra egy tökéletesen optimalizált kategóriaoldallal megjelenni, a kereső nem fog előre sorolni.
Az online marketing és azon belül a keresőoptimalizálás területén többféle keresési szándékot különböztethetünk meg, amik nagyon pontosan elkülöníthetők egymástól. Nézzük meg azt a négy fajta online keresési lehetőséget, amelyek lefedik az összes keresési kombinációt.
Alapvetően kapcsolat van a keresési szándék, a tartalomtípus és az oldal formátuma között. Azaz, ha valakinek a keresési célja, hogy egy témában edukálódjon, plusz információkat szerezzen, vagy egyszerűen csak megkapja a választ egy egyszerű kérdésre, azt az információ alapú kereséshez sorolhatjuk. Ehhez a keresőszándékhoz kapcsolódnak a blogbejegyzések, hírek, magazinok, és minden olyan tartalom, aminek a célja az edukáció és információ átadás egy bizonyos témában. Például, ha a ‘donald trump hírek’ kulcsszóra keresünk, a Google a legfrissebb híreket rangsorolja ebben a témában.
A hang alapú keresések (voice search) nagy része is ebbe a kategóriába tartozik, azonban itt gyakran egész mondatok is megjelennek, amit akár a Google is képes 1-2 szóban megválaszolni, például ‘hány éves Donald Trump’.
Tipikusan információs szándékra utal, ha a keresett kifejezés mellett választ adunk az alábbi szavak egyikére is: ‘hogyan’, ‘miért’, ‘tippek’, ‘ötletek’, ‘útmutató’, stb.
A navigációs keresésekhez tartoznak azok a kifejezések, amik valamilyen webhelyhez vagy konkrét márkanévhez kapcsolódnak. Például, ha a ‘bp digital’ brand névre keresnek az emberek, nagy valószínűséggel a BP Digital SEO ügynökséget keresik, így a Google is ennek megfelelően rangsorolja az oldalakat.
Az információs kereséssel ellentétben, a navigációsnál már sokkal konkrétabb a szándék, ezért a Google pontosan meg tudja határozni, hogy milyen oldalakat szeretnénk látni. Ide sorolhatjuk még azok a kifejezések is, amelyek mellett szerepel a márkanév, például: ‘twitter bejelentkezés’, ‘youtube premium’
Ugyanakkor azt is fontos kiemelni, hogy ezekre a kifejezésekre csak akkor érdemes komolyabb figyelmet fordítanod, ha valóban a Te vállalkozásodat, vagy márka neved keresik a felhasználók.
Ugyanis gyakran előfordul, hogy valaki jó helyezések ér el (TOP 3-5) különböző nagy keresettségű kulcsszavakra például ‘google képkereső’ vagy ‘google ads’, azonban mégsem érkezik forgalom az oldalra vagy szimplán alacsony az átkattintás aránya az adott kulcsszó keresési mennyiségéhez viszonyítva. Ebben az esetben a hivatalos weboldalt keresik a látogatók, nem pedig egy útmutatót – persze ez a megállapítás nem tényszerű, de az esetek többségében erről van szó.
Előfordulnak olyan típusú keresések is, amikor a felhasználók egy termék vagy szolgáltatás vásárlása előtt állnak, ezért minnél több hasznos információt akarnak gyűjteni az adott témában.
A kereskedelmi célú keresések akár vásárlással is végződhetnek, épp ezért SEO szempontból is itt érhetjük el a legmarkánsabb eredményeket. Egy megfelelően felépített, kulcsszó specifikus long-form tartalom segítségével értéket adhatunk a látogatóknak, amiből akár konverziók is születhetnek.
Kereskedelmi célú keresés például, ha az ‘iphone x specifikáció’ kulcsszóra keresünk. A Google a legtöbb esetben long-form tartalmakat fog listázni:
A keresés célja ebben az esetben még nem a termék vásárlásról szól, hanem a termék bemutatásáról, összehasonlításáról és részleteiről. Ugyanakkor, ha ebben a szakaszban meg tudod fogni a potenciális vásárlóidat vagy leendő ügyfeleidet, akár profitálni is tudsz belőle, ezért kiemelten fontos ezeknek az oldalaknak a megfelelő keresőoptimalizálása.
Az utolsó típus a tranzakciós keresés. Ebbe a kategóriába azok a keresések tartoznak, amik konkrék termékekre vagy termék kategóriákra vonatkoznak. A kereső személy már megtalálta a számára ideális terméket vagy szolgáltatást, és szeretné valamilyen formában igénybe venni.
A keresés célja, hogy kiválassza azt a weboldalt, ahol végre tudja hajtani a tranzakciót. Ilyen keresés például a ‘benq gl2460 ár’, vagy az ‘iphone 11 pro akció’.
Az ilyen célirányos keresések jellemzően tartalmazzák az alábbi kifejezéseket ‘ár’, ‘rendelés’, ‘olcsó’, ‘árlista’, stb. A Google az esetek többségében termék, kategória és árösszehasonlító oldalakat rangosol.
Ezek a kifejezések mindig kiemeleten magas prioritással rendelkeznek minden vállalkozás számára, ezért gyakran találkozunk Ads hirdetésekkel (Google Adwords), valamint Google Shopping megjelenésekkel is. Az Ads hirdetések gyakran elviszik a kattintások jelentős százalékát az organikus találatokról, ezért ahhoz, hogy egy tranzakciós keresésre is jó helyen rangosoljon a weboldalad, komoly erőforrásokat kell a keresőoptimalizálásba fektetned.
Ahhoz, hogy egy kulcsszó teljes mértékben lefedje a látogatók keresési szándékát, három fontos lépést érdemes figyelembe venned az optimalizálásnál.
A Google nem mindig tudja pontosan eldönteni, hogy a felhasználók milyen eredményt várnak, amikor rákeresnek egy kifejezésre. Éppen ezért gyakran cserélődik a TOP 10 találat helyezése (SERP position), és nem egy fix, évek óta stabilan működő listát látunk.
Ha például a ‘növényi fehérje’ kulcsszót vesszük alapul, és megvizsgáljuk az Ahrefs SERP Positions History grafikont, az alábbi eredményt kapjuk:
A képen jól látható, hogy nincsenek kiugró értékek, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 6 hónapra vetítve, nem cserélődtek jelentősen a találatok. Azaz a Google tudja, hogy milyen oldalakat kell rangsorolni és a felhasználók elégedettek a találatokkal.
Ezzel szemben, ha a ‘korona’ kulcsszót adjuk meg, jelentős változásokat tapasztalhatunk.
Korábban erre a kulcsszóra, a kereső koronával kapcsolatos képeket és hasonló releváns oldalakat rangsorolt. Azonban, ha most rákeresünk erre a kifejezésre teljesen más oldalakat fogunk kapni. Az eddig elért helyezések és találatok felcserélődtek, hiszen megváltozott maga a keresési szándék.
Ahhoz, hogy biztosan megfelelő legyen egy tartalom, érdemes mindig ellenőrizned, hogy az adott kulcsszóra vetített a találatok milyen mértékben fluktuálódnak.
A második lépés a találati lista ellenőrzése az adott kulcsszóra. Érdemes megvizsgálnod az első 10 oldalt, és a mintavételezés alapján kiválasztanod, hogy a keresett kifejezés milyen típusba tartozik.
Az előző ponttal szorosan összefügg, hogy a tartalom milyen formában szerepel az oldalon, például:
Emellett az oldalak felépítését is célszerű átnézned, hogy a Google milyen tartalmakat részesít előnyben. Például:
Az utolsó szempont pedig a kiegészítő strukturált adatokhoz (Schema markups) kapcsolódik. Érdemes ellenőrizned, hogy a versenytársak milyen formában jelennek meg a találati listában, és milyen strukturált adatokkal rendelkeznek.
A keresési szándék meghatározása nem mindig egyszerű feladat, de általánosságban megállapítható, hogy az egyes oldal típushoz, milyen szándék kapcsolódik, és ezért milyen kulcsszavakra érdemes optimalizálni az oldalad.
A kulcsszókutatás során összegyűjtött kifejezéseket érdemes mindig valamilyen szempontrendszer alapján összegezned, és hozzá társítanod a szavak mögötti keresési szándékot is, hogy a lehető legjobb eredményeket tudod elérni az organikus találatok között.
Ha nagy értékű organikus forgalmad van akkor pedig mindenképp ajánlott egy profi SEO ügynökséget felkeresned a projekt kivitelezéséhez, hiszen így biztosan elkerülheted, hogy átállást követően behuzanjon a weboldalad keresőből érkező forgalma.
A kitöltés kötelezettségmentes.