Top 13: ezek a legfontosabb SEO beállítások 

Miről fogsz olvasni?

Az, hogy a weboldalad a találati lista élén legyen az egyes keresőmotorokban, számtalan tényezőtől függ. Vannak azonban olyan alapvető dolgok, mint a weboldal SEO beállításai, amik kulcsfontosságúak ahhoz, hogy az online felületed megfeleljen a keresőmotorok elvárásainak. Mutatjuk azt a 13 legfontosabb SEO beállítást, amire célszerű odafigyelned a weboldalad kialakításakor, karbantartásakor!

1. Robots.txt és Meta robots tag SEO beállítások az oldal feltérképezéséhez

Az indexelhetőség kulcsfontosságú a rangsorolás szempontjából. Minden weboldalnak szüksége van egy robots.txt file-ra, hiszen ez az, ami általánosan megmutatja a feltérképező robotoknak, hogyan járhatják be az oldalakat, azaz hova mehetnek és hova nem. A robots.txt fájlban megadhatjuk, hogy a keresőrobotok ne indexeljék például az adminisztrációs felülethez tartozó oldalakat, amivel védik az érzékenyebb adatokat.

Egy URL bejárásának a megtagadása robots.txt-ben nem garantálja azonban, hogy az nem jelenik meg a Google találati listáin. A robots.txt-vel szemben a meta robots tagek egy adott oldal tartalmának feltérképezésére és indexelésére tartalmaznak utasításokat. Ezzel tudod biztosan elérni, hogy egy adott URL tartalmát semmiképp se járja be és indexeli a Google, vagy más keresőmotorok robotjai.

Érdemes tisztában lenned a leggyakoribb meta robots tagek jelentésével:

  • Index tag: ezzel jelzed a feltérképező robot számára, hogy a tartalom indexelhető.
  • Noindex tag: ha egy oldalon feltünteted a “noindex” tag-ot, akkor a keresőmotorok nem veszik fel az indexükbe, azaz nem jelenik meg a keresési találatok között.
  • Follow tag: ezzel jelzed, hogy a robotok követhetik az oldalon elhelyezett hivatkozásokat, így további tartalmakat találhatnak akár a te, akár mások weboldalain.
  • Nofollow tag: a “nofollow” tag a külső weboldalra mutató linkeknél lehet hasznos, hogy a keresőmotorok ne kövessék azt, és ne vegyék figyelembe a céloldal rangsorolásánál.

 

Amennyiben nem használsz robots meta címkéket, vagy robots.txt fájlt, úgy a Google a teljes weboldaladat bejárja és indexeli, amivel nagyobb kárt is okozhatsz magadnak.

2. HTTPS protokoll

Az SSL tanúsítvány lehetővé teszi, hogy a weboldal és a felhasználók közötti adatforgalom titkosított legyen, ami biztonságosabb kommunikációt tesz lehetővé. Ez különösen akkor fontos, ha a weboldalad olyan érzékeny információkat kezel, mint például regisztrációs lehetőség ügyféladatokkal, bankkártya fizetési lehetőség. 

Ha az oldalad nem rendelkezik SSL tanúsítvánnyal, a böngészők “nem biztonságos” felületként tüntetik fel a felhasználók számára, ami számottevően csökkentheti a bizalmat az online felületed iránt.

A Google már régen bejelentette, hogy előnyben részesíti a HTTPS-titkosítást használó webhelyeket a keresési eredményekben, ezért ma már alapvető, hogy az oldalad rendelkezzen SSL-lel. 

3. URL-ek SEO-barát felépítése

Biztos sokszor hallottad már, hogy figyelj arra, hogy az URL-jeid SEO-barát módon legyenek felépítve. De mit is jelent ez pontosan? Egy URL felépítése mind felhasználói, mind Google-szempontból egy fontos SEO beállítás, ezért kialakításakor ezekre célszerű odafigyelned.

Az URL tartalmazzon kulcsszót

Az URL-ben található kulcsszó nem valószínű, hogy érdemben befolyásolja az adott oldal helyezéseit, azonban ezt nem lehet kizárni. A felhasználóknak azonban komoly segítséget jelent, hogy megértsék, miről is szól az oldal, és megtudják, hogy jó helyre kattintottak-e.

A kötőjel elfogadott, az nem alulvonás nem

Alapvetően a robotok minden karaktert egyformán tudnak elolvasni, ugyanakkor a Google a felhasználói szempontok miatt mégis a kötőjel használatát javasolja. A könnyebb olvashatóság nagyban segítheti a felhasználókat.

A legjobb a rövid és egyszerű URL 

Minél rövidebb egy URL, annál könnyebb megérteni és átlátni az oldal szerkezetét, valamint azon belül hol is helyezkedik el. Információt nyújthat arról, hogy az adott oldal milyen ,,mélyen” található, azaz mennyire van közel a domainhez. Minél közelebb van, annál fontosabbnak számít az oldal szerkezetében a keresőrobotok számára.

Csak kisbetűk, ékezetek nélkül

Alapvetően ez a hagyományos módja az URL-ek felépítésének, így érdemes ehhez ragaszkodni. Emellett ne használj ékezetes betűket, mivel ezeket a legtöbb böngésző és keresőmotor nem tudja kezelni az URL-ben.

A paraméterezett URL-eket érdemes elfelejteni

A parametizált URL-ek hasznosak lehetnek, amennyiben módosítják egy oldal tartalmát, vagy épp trackingre használod őket, azonban alapesetben nem érdemes ilyen URL-eket létrehozni. A paraméterezett URL-eknek külön szabályai vannak, amelyeket érdemes betartani, ha ilyet alkalmaznál.

4. Oldaltérkép feltüntetése

Az oldaltérkép (sitemap) segít a keresőmotoroknak könnyebben feltérképezni és indexelni az oldalaidat. Ha nincs XML oldaltérképed, a keresőrobotok számára nehezebb megtalálni a fontos aloldalaidat, különösen, ha azok mélyen vannak a struktúrában. 

Emellett arra is remek lehetőséget nyújt, hogy jelezd a Google felé a számodra fontos oldalak URL címét, amivel a feltérképezési kapacitást optimalizálhatod. Ez a priorizálás különösen a több ezer URL-el rendelkező weboldalak esetében hatékony eszköz, mégis sok esetben azt látjuk, hogy minden, az oldalon elérhető URL megtalálható a sitemap-ben, többnyire feleslegesen.

Érdemes oldaltérkép-generátort használnod (például Yoast SEO vagy Google XML Sitemaps bővítményt), és a sitemap-et feltölteni a Google Search Console-ba.

Fontos, hogy csak az indexelhető és indexelendő URL-eket tüntesd fel az oldaltérképben! A 404-re futó, canonicalizált, paginated, vagy átirányított oldalakat érdemes kihagyni az oldaltérképből.

5. Belső linkstruktúra kialakítása

A belső linkek segítenek a felhasználóknak és a keresőmotoroknak navigálni az oldalon belül. Ha az oldal belső linkstruktúrája hiányos vagy átgondolatlan, a látogatók és a keresőrobotok is nehezebben fogják elérni a fontos tartalmakat, ami negatívan befolyásolja az oldal rangsorolását.

Ha például van egy webáruházad, és az egyik fő kategóriaoldalad a “Női cipők”, akkor ezen az oldalon érdemes belső linkeket elhelyezni az olyan alkategóriákra, mint például “Női sportcipők”, “Női magassarkúk” vagy “Női bakancsok”. Ez a blogok esetében is remekül működik, így ha a “Tavaszi cipődivat” témáról írsz, a cikkbe is érdemes belső linket tenni a releváns termékoldalakra mutatva, hogy a látogatók könnyen átjuthassanak a vásárlási felületre.

Célszerű minden oldalon elhelyezned releváns belső linkeket, amelyek a fontos aloldalakra mutatnak. Ezen felül gondoskodj róla, hogy a fő navigáció és a lábléc is tartalmazzon belső hivatkozásokat, hogy a látogatók könnyen elérhessék az oldalad fontos részeit.

6. Törött linkek és 404-es hibák kiszűrése

A törött linkek és 404-es hibaüzenetre futó oldalak nemcsak a felhasználói élményt rontják, de a keresőmotorok is hátrányosan ítélik meg őket. Ha egy felhasználó egy ilyen linkre kattint, egy “Az oldal nem található” üzenetet kap, ami egyrészt megkérdőjelezi a honlap hitelességét, másrészt pedig növeli az oldalelhagyások arányát.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy valamilyen, a törött linkek keresésére szolgáló eszköz – például Screaming Frog vagy Broken Link Checker – segítségével időben kiszűrd és javítsd a hibás hivatkozásokat, hogy azok ne akadályozzák a rangsorolást.

Ha egy törött link régi vagy megszűnt oldalra vezet, állíts be 301-es átirányítást a megfelelő új oldalra. Ez az egyetlen átirányítási forma, ami SEO erőt közvetít, és amivel megőrizheted az eredeti oldal rangsorolási eredményeit a keresőmotorokban.

Ha elkerülhetetlen egy 404-es hiba, készíts egy barátságos, jól megtervezett 404-es oldalt, amely hasznos navigációs lehetőségeket kínál – például vissza a főoldalra, keresési lehetőség vagy népszerű oldalak linkjei, – ami segíthet a felhasználókat az oldalon tartani.

Ha linképítést is végzel, érdemes rendszeresen figyelni a külső webhelyekre mutató linkeket is. Ha a hivatkozó oldal megszűnik vagy hibás lesz, érdemes kapcsolatba lépni az oldal tulajdonosával, hogy javítsák a linket vagy frissítsék az URL-t.

7. Search Console bekötése

A Search Console bekötése az egyik legalapvetőbb SEO beállítás. Ennek az ingyenes eszköznek rendkívüli hasznát veheted annak érdekében, hogy nyomon kövesd és fejleszd az oldalad teljesítményét a Google-ben.

Ha regisztrálsz és bekötöd az oldalad, akkor a Google javaslatokat, ajánlásokat küld az oldaladdal kapcsolatban. Ráadásul a problémás és hibás URL-eket is megjeleníti, így ki tudod javítani azokat, amik akadályozzák a jobb helyezéseidet. Rengeteg funkció elérhető benne, ami akár még a laikus számára is nagy segítség tud lenni. 

Ha szeretnél róla többet megtudni, olvasd el a Search Console útmutatónkat.

8. Képek optimalizálása

A keresések 20%-a a képkeresések között történik, így nagyon fontos, hogy megfelelő hangsúlyt fektess a képek optimalizálására. Mutatjuk a legfontosabb irányelveket, amikre érdemes figyelned.

Beszédes fájlnév

A Google nem érti meg a képeket, csak a fájlnevet és az Alt textet tudja elolvasni, és ebből próbálja kitalálni, mit is ábrázol a kép. Érdemes tehát úgy elnevezni a képeket, hogy azok beszédesek legyenek, tartalmazzák a fókusz kulcsszót, és átadják mi is található a képen.

Nem tartalmaz ékezetes és speciális karaktereket

Ahogy más fájlok esetében, úgy a képeknél sem érdemes ékezetes vagy speciális karaktereket használni a fájlnévben, mivel bonyodalmat okozhatnak. Használj ékezet nélküli kisbetűket, esetleg számokat (pl. 10-legjobb-tipp), így biztosan tudják majd kezelni a fájlokat a keresőmotorok és a böngészők.

Szóköz helyett kötőjel

A szóközöket nem minden operációs rendszer vagy alkalmazás támogatja. A fájlnévben lévő szóköz hibát okozhat a fájl betöltésekor, így érdemes inkább kötőjelet használni helyette.

Alt text szerepe

Mivel a Google a fájl neve mellett csak a kép Alt textjét tudja elolvasni, érdemes kihasználni ezt a lehetőséget is. Az Alt text akkor jelenik meg, ha a kép nem tud betöltődni vagy az egeret fölé viszed, illetve a vakok és gyengénlátók által használt képernyőolvasó szoftverek is ezt olvassák fel. Olyan szöveget célszerű ide írni, ami tartalmazza a fókusz kulcsszót, és leírja a kép tartalmát.

Ideális képméret

A tömörített képek kevesebb erőforrást igényelnek a betöltésre, így gyorsabbá teszik az oldalt. Ez mind a felhasználók, mind a keresőrobotok számára fontos szempont, ezért érdemes erre figyelned. Egy méretében optimalizált kép nem feltétlen nyújt gyengébb vizuális élményt. A nagyméretű képek – például a Squoosh eszközével – érzékelhető minőségromlás nélkül tömöríthetők.

Modern fájlformátum

Ma már a sokszor használt JPEG és PNG helyett érdemes inkább olyan modern képformátumokat használni (pl. WebP, JPEG XL, AVIF), amelyekkel ugyanazt a képet hatékonyabb csomagolásba tudod rejteni. Jelenleg a WebP a leginkább támogatott típus, így ennek a használatát javasoljuk.

CDN szerver alkalmazása

Ha külföldi célközönséget is megcélzol a weboldaladdal, vagy a látogatottság hirtelen megnövekedését szoktad tapasztalni, akkor érdemes lehet a CDN szerverek használatán elgondolkodnod. A CDN a Content Delivery Network rövidítése, és egy több szerverből álló hálózatot foglal magában

A különböző földrajzi helyeken lévő szervereken ugyanazt a weboldal-adatbázist tárolják, és amikor lekérik az adott oldalt, akkor a látogató számára a hozzá legközelebb eső szerverről fog betöltődni az online felület. Így a képeid is gyorsabban töltődnek be.

Emellett vannak speciális, képek kiszolgálására szánt CDN-ek (Image CDN) amik az adott böngészőhöz optimalizálják menet közben a képet. Ha ide töltesz fel egy jó minőségű képet, amit egyszer ágyazol be az oldalba, az alkalmazkodik mobilhoz/desktophoz, és a legjobb fájltípusban töltődik le a különböző böngészők számára.

9. Canonical tag a duplikáció kivédésére

A duplikált tartalmak összezavarhatják a keresőmotorokat, mert nem tudják, melyik verziót részesítsék előnyben. Amikor egy weboldalon több URL-en is ugyanaz a tartalom szerepel, a keresők ezt úgy értelmezhetik, hogy ez az információ több helyről is elérhető, melynek eredményeként a SEO érték megoszlik az oldalak között, ami gyengíti a rangsorolási esélyeket.

Ha például egy termékleírás az online áruházad több oldalán is pontosan ugyanabban a formában szerepel, a Google és más keresőmotorok nem tudják, melyik verziót tekintsék “eredetinek”. Ez természetesen rontja az oldal SEO-ját, legrosszabb esetben pedig akár teljesen ki is hagyhatják a rangsorolásból a duplikált tartalommal rendelkező oldalakat.

A canonical taggel tudod jelezni a keresőmotorok számára, hogy a több hasonló vagy azonos oldal közül melyik az eredeti, azaz melyik oldalt szeretnéd indexeltetni. Ez a legtöbbször olyan webshopok esetében hasznos megoldás, ahol termékvariációk vannak (pl. egy cipő több színben és méretben is elérhető). Ilyen esetekben az egyes aloldalak nem mutatnak számottevő eltéréseket, és a Google duplikációnak tekinthető őket.

Egy canonical taggel azonban jelezheted, hogy ezek mind ugyanahhoz a termékhez tartoznak, és csak azt szeretnéd indexeltetni. Ezzel elkerülhető a duplikáció és a kannibalizáció.

Ha viszont nem jelzed ezt, akkor a Google saját maga választ gyűjtő URL-t, ami nem feltétlenül az lesz, amit te szeretnél indexeltetni.

10. Strukturált adatok

A strukturált adatok olyan egységes kódrészletek, amikkel plusz információkat adhatsz át az oldaladról a Google-nek. A megfelelően használt strukturált adatokkal megkönnyíted a Google dolgát, hogy könnyebben és jobban megértse miről is szólnak az aloldalaid. Emellett ezek segítségével olyan bővített találati lista funkciók is megjelenhetnek, amik például a versenytársaid esetében nem.

Egy receptoldal esetében például külön tudod jelezni, hogy mik a hozzávalók, mennyi a főzési idő, hány kalóriát tartalmaz, stb. Így azonkívül, hogy jobban átlátja a keresőrobot a weboldalad, ezek az információk kiemelve jelenhetnek meg a találati listán.

11. Gyors oldalbetöltés

A Google már 2010 óta rangsorolási faktorként használta az oldalsebességet, így érdemes ennek kiemelt szerepet szánnod. 

Ha túl hosszú idő alatt tölt be az oldalad, az a felhasználói élményt is rontja, a látogatók pedig gyorsan továbbállnak. Ezzel nemcsak a potenciális ügyfeleket veszítheted el, de a keresőmotorok szemében is negatív.

A Google PageSpeed Insights egy olyan ingyenes eszköz, amivel részletes elemzést készíthetsz a weboldalad sebességéről mind mobil, mind asztali eszközökön. Emellett abban is segítséget nyújt, hogy tanácsokkal lát el az oldalbetöltés gyorsítására. Az oldalsebességet számos tényező javíthatja.

Tömörített képek

A nagy, tömörítetlen képek lassítják a betöltődést, ami zavaró lehet a felhasználók számára, és a keresőrobotok is figyelik az oldal betöltődési sebességét. Fontos mérőszámnak számít az LCP (Largest Contenful Paint, a Core Web Vitals egyik mérőszáma), amely a legnagyobb vizuális tartalom betöltési idejét méri. Ha ez 2,5 másodperc alatt van, akkor elégedett lehetsz az oldaladdal. Ha viszont ennél nagyobb a szám, akkor célszerű kisebb képméreteket elhelyezned az oldaladon: ezzel is hozzájárulhatsz az oldalbetöltés gyorsításához.

Tiszta, tömörített kód

A weboldalak forráskódjai esetenként több (tíz)ezer sorosak is lehetnek, amik nagyban megnehezítik a betöltődést. Amennyiben tiszta és tömörített kódot használsz, úgy lerövidítheted a betöltési sebességet, hiszen gyorsabban olvasódik be a kód és hamarabb jelennek meg az elemek.

Gyors szerver

A lassú szerver vagy rosszul beállított tárhelyszolgáltatás az oldal lassulásához vezethet. Célszerű ezen azonnal változtatnod.

CDN szerver

A CDN szerverről (Content Delivery Network), amely egy több szerverből álló hálózatot jelent, korábban már szó volt. Lassú oldalbetöltés esetén, különösen ha az oldallal külföldi érdeklődőket is elérsz, illetve vannak olyan időszakok, amikor kiugró forgalom jellemzi az oldaladat (pl. ünnepi bevásárlások), akkor érdemes ehhez a megoldáshoz folyamodnod.

12. Meta cím és meta leírás

A meta tagek olyan kódrészletek, amelyek fontos információkat adnak át a keresőrobotoknak arról, hogy miről is szól egy adott oldal. Fontos kiemelni, hogy bár a meta tagek nem befolyásolják közvetlenül a rangsorolást, mégis kulcsszerepük van a kattintási arány növelésében, ami közvetve az oldal teljesítményére is kihat. 

A két leginkább ismert és fontos metacímke a meta cím (meta title) és a meta leírás (meta description).

Meta cím

Ez az oldal címét jelenti, amit a Google megjelenít a találati oldalon. Ettől eltérhet ugyan a kereső, de legtöbbször egy az egyben azt használja, amit megadtál. A meta cím megírásánál a következőkre érdemes figyelned.

  • Minden oldalon legyen, de csak egy darab
  • Lehetőleg egyedi legyen, ne add ugyanazt a címet két különböző oldalnak
  • Legyen rövidebb mint 60, de hosszabb mint 30 karakter
  • Térjen el a H1-től, ha lehetséges. Nem probléma, ha megegyezik, de kihagyott lehetőség
  • Tartalmazza az oldal legfontosabb kulcsszavát

Meta leírás

Ez az oldal leírása, ami a keresőben az oldal címe alatt jelenik meg. Egy jól megírt, összefoglalóként működő meta leírás fő funkciója, hogy egyértelmű összefoglalót nyújtson arról, mit találhat a látogató az adott weboldalon. A megírásánál ezekre érdemes figyelned.

  • Minden oldalon legyen egy egyedi meta leírás
  • A meta leírásban is használj kulcsszavakat
  • Kattintásra ösztönző, marketingjellegű összefoglalás legyen
  • Fontos, hogy a meta leírás igazodjon a felhasználók keresési szándékához
  • Legyen kevesebb mint 150, de hosszabb mint 70 karakter
  • Tartalmazzon CTA-t, vagyis cselekvésre való felhívást

13. Mobilbarát kialakítás

A mobilbarát kialakítás ma már nem csak egy lehetőség, hanem alapvető követelmény. Az internetforgalom jelentős része mobileszközökről érkezik, és ez az arány folyamatosan növekszik. Ha egy weboldal nincs optimalizálva mobil eszközökre, – más szóval nem reszponzív – a felhasználói élmény jelentősen romlik: a látogatók nehezen olvashatják a szövegeket, görgetniük kell oldalirányban, vagy egyszerűen nem tudnak megfelelően navigálni az oldalon. 

A nem mobilbarát weboldalak a keresőmotorok számára is problémát jelenthetnek. A Google már jó ideje előnyben részesíti azokat az oldalakat, amelyek mobilbarát kialakítással rendelkeznek, éppen ezért, ha a weboldalad nem felel meg ezeknek a követelményeknek, az hátrányosan érintheti a SEO teljesítményedet, és lejjebb csúszhatsz a találati listákon.

Használj reszponzív dizájnt, hogy a weboldalad automatikusan alkalmazkodjon a különböző képernyőméretekhez, legyen szó okostelefonról, tabletről vagy asztali számítógépről. Ez biztosítja, hogy minden látogató könnyen használhatja az oldalt, függetlenül attól, hogy milyen eszközt használ.

Miért fontosak ezek a SEO-beállítások?

A weboldalad sikerének szempontjából kulcsfontosságú hogyan látja és térképezi fel azt a Google, illetve milyen információkkal jeleníti meg a találati listán. Ezekkel a tippekkel elkerülheted a leggyakoribb hibákat, amik rontják az online felületed rangsorolását. 

Ez csak egy részét jelenti a SEO-nak. Mivel a technikai SEO audit igen összetett területe a keresőoptimalizálásnak, mindenképp érdemes szakértőkre bízni ezt a feladatot. 

 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, ha úgy érzed, szakértői kezekre bíznád weboldalad SEO-beállításait!

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?