Ma már egyetlen online vállalkozás sem lehet igazán sikeres megfelelő keresőmarketing nélkül. Alkalmazásával nemcsak célzottabban és hatékonyabban érheted el a célcsoportodat, de a weboldalad látogatottságát is látványosan növelheted. Ahhoz azonban, hogy sikeresen használd, érdemes tisztában lenned néhány fontos fogalommal, valamint a különböző keresőmarketing eszközök főbb funkcióival.
Cikkünkben ezek között segítünk eligazodni, illetve tippeket is adunk ahhoz, hogyan használhatod őket hatékonyan a digitális marketing stratégiádban.
A keresőmarketing, – avagy Search Engine Marketing (SEM) – legfőbb célja, hogy a weboldalad minél magasabb helyezést érjen el a keresőmotorok találati oldalain.
Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy amikor valaki a tevékenységedhez kapcsolódó kulcsszavakra keres az interneten, a te weboldalad jelenik meg az első elemek között. Ez a modern digitális marketing stratégiákban nélkülözhetetlen szerepet játszik, hiszen manapság az internetes keresés az első lépés, amit az emberek többsége megtesz, amikor információhoz szeretne jutni egy termék vagy szolgáltatás kapcsán.
Az ilyen jellegű célzott keresések nagyon értékesek az online marketing világában, hiszen a felhasználók eleve valamilyen konkrét szándékkal – információ után kutatva, vagy esetleg vásárlásra készen – írják be az adott kulcsszót a keresőbe, így jó eséllyel olyan látogatók érkeznek majd az oldaladra, akik tényleg a célcsoportodba tartoznak.
A keresőmarketing nemcsak az online jelenléted növelésében segíthet, de közvetlenül hozzájárulhat a vállalkozásod bevételeinek növekedéséhez is. Az első oldalas helyezésekre sokkal több látogató érkezik, ami növeli a weboldalad forgalmát. Ez pedig végső soron magasabb konverziós arányhoz vezethet, vagyis több potenciális látogatódból válhat vásárló és ügyfél.
Egy jól felépített keresőmarketing stratégiával ráadásul hosszú távon is versenyképes lehetsz a konkurenciával szemben, hiszen ha a keresőmotorok a te weboldaladat rangsorolják jobb helyen, azzal jelentős versenyelőnyre tehetsz szert velük szemben. Ehhez persze nélkülözhetetlen, hogy ismerd és rendszeresen monitorozd a versenytársaid tevékenységét és alkalmazkodj a piaci változásokhoz. Ezáltal mindig naprakész lehetsz a legújabb trendek és technikák terén is.
Ahhoz, hogy az egyes keresőmarketing eszközöket valóban hatékonyan használhasd, fontos, hogy ismerd a köztük lévő különbségeket, valamint az előnyökkel és az esetleges hátrányokkal is egyaránt tisztában legyél. Az alábbiakban ehhez nyújtunk segítséget.
A fenti egyenletnek megfelelően a keresőmarketing, avagy SEM két fő része a keresőoptimalizálás – ismertebb nevén SEO (Search Engine Optimization), – és a keresőhirdetés, amit gyakran SEA (Search Engine Advertisement) rövidítéssel használunk.
Így áll össze a keresőmarketing (SEM) a találati listán
A SEA a fizetett találatok közötti megjelenésekkel foglalkozik, melyek általában pay-per-click (PPC) hirdetési rendszereken keresztül valósulnak meg. Az ilyen kampányok során a hirdetésed csak akkor jelenik meg a keresőmotorok találati oldalán, ha az általad megadott, számodra releváns kulcsszavakat a felhasználó beüti a keresőbe. Ezzel azonnali forgalmat generálhatsz a weboldaladra, és célzottan érheted el a potenciális ügyfeleidet. Remek stratégia, ha gyors eredményeket szeretnél elérni, új terméket, szolgáltatást vezetsz be a piacra, vagy ha teljesen új szereplő vagy a piacon.
Hátránya viszont, hogy a kulcsszavak ára, – azaz hogy mennyit kell fizetned egy kattintás után – folyamatosan változhat, valamint az is befolyásolhatja a költségeket, hogy mekkora rájuk a verseny. A SEA kampányok hatása emellett általában csak addig tart, amíg futnak, tehát amint leállítod a hirdetéseket, a forgalom is csökkenhet. Egy rosszul beállított SEA kampány jelentősen megdobhatja a kiadásokat, ezért, ha nem vagy biztos magadban, inkább fordulj keresőmarketing ügynökséghez.
A SEO olyan technikák és stratégiák összessége, amelyekkel a weboldalad organikus, azaz nem fizetett láthatóságát javíthatod hosszú távon a keresőmotorok találati listáján. A SEO több dolgot foglal magában.
Technikai SEO audit: ennek segítségével azonosíthatod és kijavíthatod a technikai hibákat, így kivédhető, hogy az esetleges helytelen beállítások a keresőkből érkező organikus forgalom csökkenését okozzák.
SEO szövegírás: ezáltal kulcsszóra optimalizált, egyedi tartalmakkal segítheted elő a keresőmotorokban való minél jobb rangsorolást.
Prémium linképítés: ennek a célja, hogy minél több, a weboldaladra mutató, releváns és minőségi linket szerezz, ezáltal növelheted az oldalad hitelességi mutatóját, ami úgyszintén segít a jobb helyezés elésében.
A SEO előnye a költséghatékonyság, hátránya viszont, hogy kicsit hosszabb időt vesz igénybe, mire az eredmények érezhetővé válnak. A helyes SEO stratégia kialakítása a legtöbb esetben komoly szakértelmet igényel, így ha nem vagy jártas benne, érdemes lehet SEO ügynökség segítségét kérni.
A keresőmarketing sikeres alkalmazásához számos eszköz áll rendelkezésedre. Mivel a legnépszerűbb keresőmotor a Google, ezért alapvetően a keresőóriás eszközeit érdemes használnod. Mutatunk néhányat, amelyeket érdemes kipróbálnod:
Kulcsszókutató eszközök: A Google Kulcsszótervező egy ingyenes eszköz, ami nagy segítségedre lehet a kulcsszó keresésben és a releváns kifejezések megtalálásában. Legnagyobb előnye, hogy közvetlenül a Google adatbázisából dolgozik, így meglehetősen pontos statisztikákat kínál a keresett kulcsszavakról.
SEO eszközök: Az Ahrefs és a Moz két igen népszerű SEO eszköz. Az Ahrefs erőssége a linképítésben rejlik: részletes adatokat szolgáltat a versenytársak linkprofiljáról, valamint segíthet megtalálni a legértékesebb backlinkeket. A Moz pedig leginkább a technikai SEO terén nyújt hasznos információkat: elemzi az oldal sebességét és a hibajavításra is javaslatokat tesz. Természetesen számos egyéb hasznos funkciója van még a fenti eszközöknek. Mindkettő fizetős, de ingyenes próbaverzióval is rendelkeznek.
PPC platformok: A Google Ads a legismertebb PPC platform, ami részletes elemzéseket és testreszabható kampányokat kínál. Előnye, hogy gyors eredményeket hoz és széles körben elérhetővé teszi a hirdetéseidet, hátránya viszont, hogy ha nem megfelelően van beállítva, igen költséges lehet.
A SEO és PPC kombinálása több szempontból is előnyös lehet, hiszen míg a PPC azonnali eredményeket hozhat, a SEO hosszú távon biztosít organikus forgalmat. Ha mindkét stratégiát alkalmazod, nagyobb eséllyel jelenhetsz meg a kereső első találati oldalán, ami nemcsak a weboldalad láthatóságát és forgalmát, de a hitelességét is növeli. Emellett a PPC kampányokból származó adatokat felhasználhatod a SEO stratégiád finomítására is, így még hatékonyabbá teheted azt.
A marketing mix kialakításakor mindenekelőtt érdemes figyelembe venni a vállalkozásod céljait, költségvetését és piaci helyzetét. Kezdetben lehet, hogy több forrást kell majd PPC-re fordítanod ahhoz, hogy gyors eredményeket érj el, azonban hosszú távon a SEO-ra való fókuszálás kifizetődőbb lehet. Az ideális arány a PPC és SEO között változó, de általánosan elmondható, hogy a SEO-nak legalább 60%-os súlyt kell kapnia, míg a PPC-re 40%-ot érdemes fordítani.
A marketing stratégiát emellett célszerű rendszeresen, legalább negyedévente felülvizsgálni, hogy igazodni tudj a piaci változásokhoz és optimalizálhasd a kampányokat.
Első lépésként határozd meg a céljaidat: mit szeretnél elérni a keresőmarketinggel? Ha induló vállalkozásként szeretnéd növelni a márkád ismertségét, és hosszú távra tervezel, építs a SEO-ra, de ha esetleg valamilyen promócióban gondolkozol, vagy gyorsan szeretnél célzott forgalmat terelni az oldaladra, akkor a SEA-t érdemes erősítened. A céljaid meghatározása után könnyebben tudsz konkrét lépéseket tenni az elérésük érdekében.
A kulcsszókutatás a SEM stratégia egyik legfontosabb eleme. Használj eszközöket, mint a Google Keyword Planner vagy a SEMrush, hogy megtudd, mely kulcsszavakra keresnek leggyakrabban a potenciális ügyfeleid. A kulcsszókutatás segítségével olyan szavakat és kifejezéseket találhatsz, amelyekre optimalizálhatod a weboldaladat és a hirdetéseidet. Például egy online ruhabolt esetében olyan kulcsszavakra érdemes optimalizálni, mint a „divatos női ruhák”, „férfi sportcipők” vagy „gyerek ruházat online vásárlás”. Fontos, hogy a leghatékonyabb kifejezések általában nem csak egy szóból állnak, ezért – ahogy a példában is szerepel, – érdemes kiemelt figyelmet fordítanod a hosszabb, úgynevezett long tail kulcsszavakra is.
Miután megvannak a releváns kulcsszavak, kezdj el olyan egyedi tartalmakat készíteni, amelyek ezekre a kifejezésekre vannak optimalizálva. Készítsd el saját tartalommarketing stratégiád, és hozz létre olyan értékes, informatív tartalmakat, amelyek hasznosak lehetnek a látogatóid számára. Írj blogbejegyzéseket, termék- vagy szolgáltatás oldalakat, melyeket videókkal és infografikákkal is színesíthetsz. Ne felejts el belinkelni az oldaladra mutató belső és külső hivatkozásokat, amivel tovább növelheted a weboldalad hitelességét és organikus forgalmát.
A PPC hirdetések gyors eredményeket hozhatnak, ugyanakkor nagyon fontos, hogy megfelelő célzással és beállításokkal fussanak. Ha például egy autószerelő műhelyed van, az “autószerelő Budapest” kulcsszóra készült hirdetésed megjelenését szűkítsd csak a fővárosra, a “gumicsere akció” promóciós kreatívjainak beállításainál pedig vedd figyelembe a szezonalitást.
Ezek sok esetben nagyon érzékeny dolgok, ezért inkább kezdd kicsiben, így folyamatosan finomhangolhatod a kampányt a tapasztalatok és az eredmények alapján anélkül, hogy a teljes költségvetésed rámenne. Használj A/B tesztelést, hogy megtudd, melyik hirdetési szöveg vagy kép hozza a legjobb eredményeket.
PPC kampányok lebontva hirdetéscsopotokra, kulcsszavakra és a hozzájuk tartozó hirdetés előnézete
Forrás
A weboldalad hitelességét és jobb rangsorolását linképítéssel erősítheted tovább, mely során szintén az előzőekben meghatározott fókusz kulcsszavakat érdemes használnod. Számos linképítési technika létezik, ám a vendégblogolás a legelterjedtebb. Ez a gyakorlatban úgy néz ki röviden, hogy olyan weboldalakra írsz cikkeket, amelyek hitelesek és számodra relevánsak. Ezekben a tartalmakban elhelyezed a linkedet a fókusz kulcsszavadra.
A pontos mérés szintén kulcsfontosságú a SEM stratégia során. Használj olyan analitikai eszközöket, mint például a Google Analytics, melynek segítségével nyomon követheted a forgalmat, a konverziókat és más fontos mutatókat. Ezen adatok alapján optimalizálhatod a kampányaidat és jobban megértheted, mi működik és mi nem.
Te is magasabb organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél, de inkább szakértőkre bíznád a dolgot? Szakértő csapatunk teljes körű segítséget nyújt a SEO stratégiád megtervezésében és végrehajtásában, hogy vállalkozásod kiemelkedhessen a digitális térben. Fordulj hozzánk bizalommal, és tapasztald meg, hogyan érheted el a keresőoptimalizálásban rejlő maximális előnyöket!
A kitöltés kötelezettségmentes.