Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Ha valamire nem tudjuk azonnal a választ, megkeressük. Ez még az internet előtt valószínűleg abból állt, hogy megkérdeztük ismerőseinket, esetleg felnyitottunk egy könyvet. Azonban ma már szinte reflexből a Google keresőjéhez folyamodunk.
Nem kérdés, hogy a Google a legnépszerűbb kereső világszerte: a piac 92%-át uralják. A Google segítségével évente több, mint 2 billió keresést bonyolítunk le. Ez percenként 3.8 millió egyedi keresést jelent. Hogyha valaki számok helyett jobban szereti az adatvizualizációt, kattintson a Google Data Arts Team által készített földgömbre. Kiderül belőle, mekkora a keresési mennyiség aránya a különböző nyelvek szerint.
Mindenkinek megvan a maga módszere arra, hogyan jut hozzá bizonyos információkhoz online, a keresőből. Vegyük sorra először a legegyszerűbb technikákat, majd ismerkedjünk meg a Google trükkökkel!
Chrome böngésző esetében elég, ha a fenti URL-mezőbe illesztjük be a kifejezéseket. Bármennyi szót használhatunk és azokat szinte bárhogy megfogalmazhatjuk. Ha például a pécsi fánkozók címe érdekel, csak írjuk be: hol vannak pécsi fánkozók? Természetesen bármikor kedvünkre módosíthatjuk, vagy akár bővíthetjük is a keresési kifejezést.
Ne törődjünk az elütésekkel vagy a kis- és nagybetűk használatával. A beépített helyesírás-ellenőrző miatt mindig az adott keresőszó leggyakoribb írásmódját használja a Google, még akkor is, ha esetleg helytelenül adtuk meg a kiinduló szót. Ráadásul ugyanazt a találatot kapjuk akkor is, ha kisbetűvel, meg akkor is, ha naggyal írtuk be.
A Google hivatalos dokumentációjában az szerepel, hogy ügyelni kell a kereséskor használt nyelvezetre – tehát például fáj a fejem helyett fejfájás legyen megadva, mert az egészségügyi portálok inkább a második variációban hivatkoznak a problémára. Szerencsére ez a 2019. októberében bevezetett BERT algoritmusnak köszönhetően már egyre kisebb jelentőséggel ír. Az új algoritmus lényege, hogy a korábbi, kulcsszó-alapú keresés helyett a hétköznapi nyelv fordulatait is értelmezni tudja.
Amennyiben még pontosabb eredményt szeretnénk kapni, használjuk bátran a szűrőket. Ehhez nincs más dolgunk, mint rákattintani az “Eszközök” menüpontra.
Eszközök – Extra szűrők
Természetesen a formátumra is szűrhetünk, tehát megadhatjuk, hogy képet, hírt, videót, helyszínt keresünk-e. Mindegyik formátumra eltérő szűrő vonatkozik.
Például ilyen egy videós találati lista böngészésekor felbukkanó filter:
Videó szűrő
Ha további formátumok közül szeretnénk válogatni, kattintsunk az “Egyebek” menüpontra. Lehetőségünk lesz így a vásárlással, könyvekkel, járatokkal, pénzügyekkel kapcsolatos találatok elérésére.
A még specifikusabb keresési eredményért pedig látogassunk el az alábbi oldalra: https://www.google.com/advanced_search.
Abban az esetben pedig, ha szabadalom után keresnénk, használjuk az erre kitalált Google Patents oldalt.
Mondjuk azt, hogy “OK Google”, vagy válasszuk a mikrofon ikont és már meg is jelenik a találati lista.
Hangvezérlés segítségével többek között
További tippekért keressük fel a súgót.
Többféleképpen is kereshetünk képekre. Először is írjuk be a keresőbe az adott kifejezést, majd menjünk rá a “Képek” menüpontra. Hogyha konkrét kritériumaink vannak a vizuális tartalommal kapcsolatban – méret, szín, felhasználási jogok, formátum, feltöltés ideje, akkor ajánlott az “Eszközök” menüpontra kattintani.
Google Képkeresés
Különösen akkor érdemes szűrni a felhasználási jogokat, ha fel szeretnénk használni azt honlapunkon, esetleg más üzleti anyagokban (például prezentáció).
Egy másik mód a képkeresésre, ha az http://images.google.com oldalon kezdjük meg a kutakodást. A találatok automatikusan megjelennek és ugyanazt kapjuk, mintha a fenti módszert követtük volna.
Lehetőségünk van továbbá tartalmi szűrőket megadni a képpel kapcsolatban. Ha például legszívesebben a tepertős pogácsáról nézegetnénk fotókat, könnyedén megtehetjük.
Képkeresés szűrők
Ha kiválasztottuk kedvencünket kattintsunk rá, a felugró jobboldali panelben pedig görgessünk lejjebb. Ezzel a kiválasztott képhez hasonló további találatokat kapunk.
Hogyha még részletesebben szeretnénk definiálni a keresett képet, használjuk ezt az oldalt: https://www.google.com/advanced_image_search.
Egy kevesek által használt funkció a fordított képkeresés. Szeretnénk tudni, melyik oldalon található meg az adott kép? Esetleg hasonló képekre szeretnénk keresni?
Három lehetőség közül is választhatunk:
A fordított képkeresés az online marketing tevékenységünk során egy igazán hatékony eszközzé válhat. Könnyedén kideríthetjük például, ha egyes médiumok úgy használják fel képeinket, hogy nem tesznek rólunk említést. Ilyen esetben nyugodtan írjunk nekik egy üzenetet és kérjük a megfelelő forrásmegjelölést.
A legjobb esetben akár még egy dofollow backlinket is szerezhetünk oldalunk számára.
A keresési operátorok speciális karakterekből és számokból álló kombinációkat jelentenek, melyek kiegészítik a meglévő szöveg-alapú keresést. Használatuk még a keresőoptimalizáláshoz is segítséget nyújthat.
Nézzük meg sorban a speciális kereséseket lehetővé tevő search operátorokat!
Pontosan megegyező találatot kapunk vissza. Kétértelmű szavak esetében tökéletes, illetve ha el szeretnénk kerülni a szinonimák megjelenését. Eredményként csak a pontos egyezésű kifejezéseket kapjuk vissza.
Példa: “közösségi média”
Keressünk X-re vagy Y-ra. Eredményként megkaphatjuk az X-hez vagy Y-hoz, vagy akár mindkettőhöz kapcsolódó találatokat. Az OR operátort helyettesíthetjük egy függőleges vonallal (|) is.
Példa: közösségi OR social media vagy közösségi | social media
Zárjunk ki egy szót vagy kifejezést. A példában megadott eredményként csak olyan találatot kapunk, ami kapcsolódik a közösségi médiához, de nem a Wikipédia oldalán található.
Példa: közösségi média -wikipedia.org
A csillag jel Jolly Jokerként viselkedik és bármilyen szót vagy kifejezést helyettesíthet.
Példa: közösségi * hirdetés
Csoportosítsunk kifejezéseket vagy keresési operátorokat, hogy még jobban szabályozhassuk a keresés végrehajtását.
Példa: (közösségi OR social) média
Használatával a Google beépített szótára nyílik meg, ami megmagyarázza az adott kifejezést. Magyarul egyelőre nem érhető el.
Példa: define:social media
Megmutatja a legutóbbi tárolt verzióját az adott URL-nek. Hasznos, ha kíváncsiak vagyunk arra, mikor volt utoljára feltérképezve oldalunk.
Példa: cache:bpdigital.hu
Csak az adott honlaptól jelenít meg találatokat. Tökéletes arra, hogy megtudjuk, hány oldalunk került indexelésre és melyek ezek. Ha például azt tapasztaljuk, hogy több ezer blog cikket írtunk, de csak százas nagyságrendben ad ki találatokat a kereső, akkor javasolt utánanézni a probléma gyökerének.
Arra is jó a site: operátorral keresés, hogy adott médiumtól specifikus tartalmakra szűrjünk.
Példa: site:bpdigital.hu linképítés
A beírt domainhoz hasonló oldalakat listázza. Kitűnő, ha adott témához több forrást keresünk.
Példa: related:moz.com
Ha adott fájlformátumra vagyunk kíváncsiak, írjuk be azt a filetype mögé. Például: pdf, doc, ppt, xls.
Példa: közösségi média filetype:pdf
Kizárólag adott médiumtól szeretnénk Google híreket kapni? Csak adjuk meg a kifejezést és az oldalt.
Példa: közösségi média source:index
Kizárólag az oldalak címében fog lezajlani a keresés az adott kifejezés után. Kifejezésekhez javasolt az idézőjel használata, így pontos találatokat kapunk.
Példa: intitle:”közösségi média hatásai”
Ugyanaz, mint az intitle, azzal a különbséggel, hogy az itt megadott összes kifejezésnek szerepelnie kell a címben.
Példa: allintitle:közösségi média kampányok
Csupán az URL-ben szereplő szavakat veszi figyelembe ez az operátor. A példában megadott kifejezés eredménye például minden Google bejelentéssel foglalkozó tartalom, aminek az URL-jében szerepel a 2020-as szám.
Példa: google announcement inurl:2020
Minden megadott szónak szerepelnie kell az URL-ben.
Példa: allinurl:facebook online képzés
A megadott szó megjelenik a tartalom szövegében.
Példa: intext:seo
Minden itt felsorolt kulcsszó megtalálható a tartalom szövegében.
Példa: allintext:snapchat “hirdetési költség”
Olyan eredményt kapunk, ami X szónyi távolságra van a 2 megadott kifejezéstől. A példánkban a média és az előny szavak maximum 3 szóra lehetnek egymástól a szövegben.
Példa: média AROUND(3) előny
A speciális kereséseknek köszönhetően számtalan technikai, tartalmi, valamint linkszerzési hiányosságra, hibára is fényt deríthetünk. Ismertetünk 3 felhasználási módot, melyek kiszűrnek néhány gyakori keresőoptimalizálással kapcsolatos jelenséget.
Egyes webshop motorok óhatatlanul is duplikálják a termékek URL-jeit, ha például többféle változatban – színben, kiszerelésben – kaphatóak, illetve ha egy terméket több címkével is ellátunk.
Javasolt a fő termékverzióra terelni a forgalmat, nehogy a többi alternatíva kannibalizálja a megjelenéseket, valamint a kattintásokat. Ezen probléma kiszűrésére indítsunk egy egyszerű site: keresést és adjuk meg a gyanúsnak gondolt kifejezésünket, jelen esetben akár egy termékünk nevét.
Példa: site:domainünk “termék neve”
Kíváncsiak vagyunk rá, kik beszélnek rólunk? Nincs más dolgunk, mint rákeresni márkanevünkre és kiszűrni saját domainünket a találati listából.
Példa: intext:”márkanév” -site:domainünk
Ezt követően pedig nézzük meg, hogy az egyes médiumok elhelyeztek-e ránk mutató linket és ha igen, az dofollow-e.
Ez a módszer továbbá arra is jó, hogy kémkedjünk a versenytársak után. Vajon ők hol jelennek meg? Milyen fajta tartalmakat írnak róluk? A BP Digital külső tartalmaira például így lehet rákeresni: intext:”bp digital” -site:bpdigital.hu.
Nemrég átestünk egy domain migráción, aminek következtében az eddigi HTTP oldalakat HTTPS protokollra költöztettük? Győződjünk meg róla, hogy valóban megtörténtek-e az átirányítások és nem ragadt-e be egy-egy URL!
Keressünk a domainünk összes URL-jére, majd zárjuk ki a HTTPS-sel rendelkezőket.
Példa: site:domain -inurl:https
A keresési operátorok tetszőleges sorrendjével és alkalmazásával szinte bármilyen kérdésre pillanatok alatt megkaphatjuk a választ, ezért a határ a csillagos ég. Bátran alakítsuk ki kedvünkre saját módszereinket.
A kitöltés kötelezettségmentes.