9 legfontosabb KPI, amire figyelned kell a vállalkozásodnál

Miről fogsz olvasni?

Van egy jó terméked vagy szolgáltatásod és elkészült a weboldalad is. Ezzel máris hatalmas lépést tettél üzleti sikereid elérésének érdekében. Ahhoz azonban, hogy vállalkozásod hosszú távon is nyereséges legyen, elengedhetetlen megérteni, hogy a különböző üzleti folyamatok és törekvések hogyan befolyásolják sikereidet.

“Min kéne változtatnom a jobb eredmények elérése érdekében?”
“Honnan tudom, hogy valóban a maximumot hozom ki a lehetőségeimből?”

Ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolásában segítenek a KPI-ok, hogy a sikerek és kudarcok okait megértve, mérhető értékek mentén emeld online vállalkozásod a következő szintre.

Cikkünkben bemutatjuk a KPI marketingben betöltött szerepét, támpontot adunk a vállalkozásod számára legfontosabb KPI-ok meghatározásához és átvesszük a 9 legfontosabb online marketinghez köthető fő teljesítménymutatókat és azok gyakorlati hasznát.

A KPI jelentése

A KPI az angol Key Performance Indicator rövidítése, magyarul fő teljesítménymutatót jelent. A KPI olyan mérhető értéket takar, amelyek összessége segít jobban megérteni a különböző üzleti folyamatok hozzájárulását a kitűzött céljaid eléréséhez, ezáltal mérhetővé teszi az üzleti sikert.

Fontos kiemelni azonban, hogy a jó KPI üzletáganként és üzleti tevékenységenként merőben eltérő lehet. Más és más fő teljesítménymutató segít megérteni például a sales, a marketing vagy a HR folyamatok sikerességét.

Mi a KPI-ok szerepe a marketingben?

Az amerikai székhelyű Gartner kutatása alapján, egy átlagos vállalkozás éves árbevételének több mint 10%-át viszik el a marketing költségek. 2021-ben a COVID-19 hatására ugyan a marketingre szánt kiadások csökkentek, azonban ezek a számok hazánkban is átlagosnak tekinthetők, sőt induló vagy fejlődő vállalkozásnál akár a sokszorosa is lehet.

A fentiek alapján látható, hogy egy sikeres vállalkozás jelentős százalékát a marketingköltségek teszik ki. A hosszú távú növekedés érdekében tehát kiemelten fontos, hogy ezek a kiadások a saját üzleti céljainkat szolgálják.

Ha nem tudod, hogy honnan érkeznek a vásárlóid, honnan tudod, hogy mire költsd a marketing büdzsédet? Megfordítva a kérdést, ha például a vásárlóid legnagyobb százaléka a keresőoptimalizálás (SEO) segítségével érkezik a weboldaladra, akkor miért emelnéd a kattintásalapú (PPC) hirdetésekre szánt kiadásaidat a SEO kárára?

A KPI-ok tehát a marketingfolyamataid eredményességének könnyebb átláthatóságát és összehasonlíthatóságát teszik lehetővé, ezáltal segítenek megérteni, hogy mely csatornák működnek jobban a vállalkozásod esetében. Ezek tudatában pedig gyorsabbá válik a stratégiai tervezés, és lehetőséged nyílik a nyereséges folyamatokra koncentrálni, ami segít növelni a marketingbe fektetett összeg megtérülési rátáját (ROI).

 

Hogyan határozhatod meg a vállalkozásod számára legfontosabb célokat és KPI-okat?

Egy KPI lehet hasznos és félrevezető is. Azonban ha megfelelően határozod meg a mérni kívánt teljesítménymutatókat, akkor egy hatékony eszközzé válik az üzleti céljaid eléréséhez.

A megfelelő mutatók meghatározásához azonban ismernünk kell az elérni kívánt célt, amelyek szolgálatába állíthatjuk a KPI-okat. A célok meghatározásában nyújt segítséget a SMART módszer.

Hogyan határozhatod meg az üzleti céljaidat? A SMART módszerrel!

A SMART módszer egy olyan keretrendszer, ami segít az üzleti céljaink tudatos tervezésében. A mozaikszó az angol Specific, Measurable, Attainable, Relevant és Time-based kifejezésekből ered.

Üzleti célok és KPI-ok meghatározása SMART módszerrel.

Mielőtt meghatároznád a céljaidat, válaszold meg a következő kérdéseket:

  • Specific (részletes) – Kellően pontos és részletes a kitűzött cél?
  • Measurable (mérhető) – Folyamatában is számszerűsíthető, hogy adott cél eléréséig miben kell még fejlődni?
  • Attainable (elérhető / teljesíthető) – Reális a célkitűzés?
  • Relevant (releváns) – Valóban az üzleti érdekeidet szolgálja a cél elérése?
  • Time-based (időhöz kötött) – Meddig kell elérni a célt?
 

Az üzleti célok minden vállalkozásnál különböznek, hiszen egy sarki zöldségesnek nem ugyanazok a céljai, mint például a Facebooknak, viszont a SMART módszer egy olyan keretrendszert biztosít, amellyel bárki számára kijelölhető a cél, amit el szeretne érni, például:

  1. 10%-al szeretném növelni a webshopból származó bevételem az év végéig.
  2. 25%-al szeretném növelni az oldalamra organikus forrásból érkező vásárlók számát a következő 12 hónapon belül
 

Ha kitűzted a pontos, mérhető, teljesíthető, releváns és időhöz kötött célodat, meg kell határoznod, hogy milyen mutatók alapján fogod tudni mérni a cél eléréséhez vezető folyamat sikerességét. Ebben segít a fő teljesítménymutatók (KPI) meghatározása.

A KPI-ok meghatározása

A kitűzött üzleti célod eléréséhez érdemes meghatároznod 4-5 KPI-t, amelyek fejlesztésével közelebb kerülhetsz az adott cél eléréséhez és mérhetővé teheted a folyamat sikerességét. Ezért A KPI kiválasztásánál fontos, hogy az mutató mérhető, számszerűsíthető és könnyen értelmezhető legyen. Vegyük alapul a fenti két példát.

  1. 10%-al szeretném növelni a webshopból származó bevételem az év végéig. Ebben az esetben KPI lehet például:
    • Vásárlók száma (konverzió)
    • Forrásonkénti bevétel
    • Vásárlók aránya (konverziós ráta)
  2. 25%-al szeretném növelni az oldalamra organikus forrásból érkező vásárlók számát a következő 12 hónapon belül. A második esetben KPI lehet például:

A fenti példából is látszik, hogy a fő teljesítménymutatók eltérők lehetnek iparáganként, vállalkozásonként és üzleti helyzetenként is. A legfontosabb tényező a KPI létrehozásánál azonban mindig az, hogy a kijelölt KPI a kitűzött cél objektív számszerűsítését szolgálja, és elősegítse a stratégia hatékony és jövedelmező tervezését.

Melyek a legfontosabb online marketinghez köthető KPI-ok, amelyekre érdemes figyelni? 

A továbbiakban bemutatunk néhány általános online marketinghez köthető KPI-t és azok jelentését.

  1. Forrásonkénti bevétel
    Vásárlóink, százalékos arányban, milyen ügyfélszerzési csatornákon keresztül érkeztek az oldalra.
  2. Konverzió
    Mennyi – a vállalkozás által kívánt – cselekvést végeztek el az oldal látogatói. Például termékvásárlás, űrlapkitöltés vagy hírlevél feliratkozás.
  3. Konverziós ráta
    Az oldal látogatóinak hány százaléka végzett a vállalkozás által kívánt cselekvést.
  4. Marketing ROI (Return On Investment)
    A marketing költések megtérülése.
  5. Visszapattanási arány
    Az oldalra érkezők hány százaléka távozott az oldal betöltése után azonnal, egyéb tevékenység nélkül.

Melyek a legfontosabb SEO KPI-ok?

SEO ügynökségként azonban kötelességünknek érezzük kiemelni a SEO KPI-ok fontosságát is. Ezek közül a legfontosabbak:

  1. Organikus forgalom
    Megmutatja, hogy mennyi látogató érkezik az oldalra organikus, azaz nem fizetett forrásból, a keresőmotorok találati listáin keresztül. Elsődlegesen az organikus forgalom hosszútávú csökkenése vagy növekedése mutatja a SEO tevékenység hatékonyságát, ezért legtöbb esetben, a legfontosabb SEO KPI-nak tekinthető.
  2. Backlinkek
    Külső weboldalakról az oldalunkra mutató hivatkozások számát mutatja meg, ez a linképítés alapja.
  3. Domain és Page Authority
    Megmutatja, hogy a keresőmotorok szemében mennyire hiteles egy domain, vagy oldal.
  4. Kulcsszó helyezések
    Bizonyos kulcsszavakra átlagosan hányadik helyen jelenik meg az oldal az organikus találati listákban.
  5. Oldalbetöltési sebesség
    A Technikai SEO alapja, amely megmutatja, hogy egy adott oldal, a lekérdezéstől számítva mennyi idő alatt jeleníti meg a kívánt tartalmat.

Miután meghatároztuk a KPI-okat: mire és hogyan használjuk fel az adatokat?

A KPI-ok meghatározása után nincs más teendőd, mint a kapott adatok és összefüggések értelmezése, egy megvalósítható stratégia felépítése és nem utolsó sorban a folyamat rendszeres kiértékelése és optimalizálása, a kitűzött céljaid folyamatos szem előtt tartása mellett. A KPI-ok nagy segítségedre lesznek.

Ha pedig az üzleti céljaid alapján érdemes keresőoptimalizálással foglalkoznod és az ország egyik legjobb SEO ügynökségére bíznád a feladatot, akkor keress minket bizalommal.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.