Miről fogsz olvasni?
Szeretnéd növelni weboldalad organikus forgalmát, de nem tudod mit kellene ehhez tenned? Próbálsz rájönni, mások hogy kerülnek a Google top találatai közé, míg a te oldalad csak elvétve jelenik meg a keresőben? Cikkünkben konkrét példákkal, a hazai könyv webáruház szektor helyzetét vizsgálva mutatjuk be, miért is fontos, hogy jól ismerd a piacod, és ennek megfelelően használd a keresőoptimalizálásban rejlő lehetőségeket.
A járvány nagy nyertese: az olvasás
A pandémia idején a fizikai üzlettel is rendelkező könyváruházak számára az online értékesítés maradt az egyetlen lehetőség a túlélésre. Nem meglepő módon, a karantén alatt ezzel egyidejűleg az otthon ragadtak olvasási kedve is megjött, ami addig soha nem látott mértékű online könyvrendeléseket eredményezett. Aki épp nem valamilyen szirupos lányregény miatt sírta tele a párnáját, az is kosárszámra rendelte a különböző önfejlesztő- és pszichológiai könyveket, vagy épp bújta a kovásznevelgetés rejtelmeibe avató szakirodalmat.
Kovács Péter, a Libri-Bookline vezérigazgatója, a járvány enyhülését követően így nyilatkozott a kialakult helyzetről: „2020 első félévében nálunk, és az egész könyvszakmában is nagyon érezhető volt a járvány hatása. 2020 elején a forgalom 15 százalékát tette ki az online értékesítés, 75 százaléka pedig a könyvesboltokban realizálódott. Nyilván amikor bezártak a könyvesboltok, az online maradt az egyetlen értékesítési csatorna. Akkor arra számítottunk, hogy a 15 százalékos arány 30 százalékra fog emelkedni, ehhez képest 50 százalékra növekedett. Amikor pedig a boltok újranyitottak, akkor már nem csökkent vissza az online forgalom 15 százalékra, hanem maradt körülbelül 30 százalékon.”
A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy a Libri és a Bookline honlapja már a járvány előtt is a legnépszerűbb online könyváruházak közé tartozott a hazai piacon, aminek fényében még inkább felértékelődik a folyamatos és jól megtervezett online marketing és SEO stratégia.
Velük ellentétben ugyanis a webshoppal nem rendelkező – vagy az online térben nem jól látható – kisebb könyvesboltok szinte teljesen elestek a bevételi lehetőségektől.
A járvány lecsengésével szerencsére újranyithattak az üzletek is, az online könyvvásárlás népszerűsége azonban valóban nem csökkent. A TÁRKI felmérése is ezt igazolja, miszerint a magyarok könyvvásárlási szokásaira jellemzően igaz, hogy bár szeretnek a fizikai könyvesboltokban nézelődni és beleolvasni a számukra érdekesnek talált könyvekbe, ezeket nem féltétlenül azonnal, az üzletben vásárolják meg, hanem otthonról, sok esetben a bolti árnál valamivel olcsóbban rendelik meg valamelyik online webshopból.