Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Van egy jó terméked vagy szolgáltatásod és elkészült a weboldalad is. Ezzel máris hatalmas lépést tettél üzleti sikereid elérésének érdekében. Ahhoz azonban, hogy vállalkozásod hosszú távon is nyereséges legyen, elengedhetetlen megérteni, hogy a különböző üzleti folyamatok és törekvések hogyan befolyásolják sikereidet.
“Min kéne változtatnom a jobb eredmények elérése érdekében?”
“Honnan tudom, hogy valóban a maximumot hozom ki a lehetőségeimből?”
Ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolásában segítenek a KPI-ok, hogy a sikerek és kudarcok okait megértve, mérhető értékek mentén emeld online vállalkozásod a következő szintre.
Cikkünkben bemutatjuk a KPI marketingben betöltött szerepét, támpontot adunk a vállalkozásod számára legfontosabb KPI-ok meghatározásához és átvesszük a 9 legfontosabb online marketinghez köthető fő teljesítménymutatókat és azok gyakorlati hasznát.
A KPI az angol Key Performance Indicator rövidítése, magyarul fő teljesítménymutatót jelent. A KPI olyan mérhető értéket takar, amelyek összessége segít jobban megérteni a különböző üzleti folyamatok hozzájárulását a kitűzött céljaid eléréséhez, ezáltal mérhetővé teszi az üzleti sikert.
Fontos kiemelni azonban, hogy a jó KPI üzletáganként és üzleti tevékenységenként merőben eltérő lehet. Más és más fő teljesítménymutató segít megérteni például a sales, a marketing vagy a HR folyamatok sikerességét.
Az amerikai székhelyű Gartner kutatása alapján, egy átlagos vállalkozás éves árbevételének több mint 10%-át viszik el a marketing költségek. 2021-ben a COVID-19 hatására ugyan a marketingre szánt kiadások csökkentek, azonban ezek a számok hazánkban is átlagosnak tekinthetők, sőt induló vagy fejlődő vállalkozásnál akár a sokszorosa is lehet.
A fentiek alapján látható, hogy egy sikeres vállalkozás jelentős százalékát a marketingköltségek teszik ki. A hosszú távú növekedés érdekében tehát kiemelten fontos, hogy ezek a kiadások a saját üzleti céljainkat szolgálják.
Ha nem tudod, hogy honnan érkeznek a vásárlóid, honnan tudod, hogy mire költsd a marketing büdzsédet? Megfordítva a kérdést, ha például a vásárlóid legnagyobb százaléka a keresőoptimalizálás (SEO) segítségével érkezik a weboldaladra, akkor miért emelnéd a kattintásalapú (PPC) hirdetésekre szánt kiadásaidat a SEO kárára?
A KPI-ok tehát a marketingfolyamataid eredményességének könnyebb átláthatóságát és összehasonlíthatóságát teszik lehetővé, ezáltal segítenek megérteni, hogy mely csatornák működnek jobban a vállalkozásod esetében. Ezek tudatában pedig gyorsabbá válik a stratégiai tervezés, és lehetőséged nyílik a nyereséges folyamatokra koncentrálni, ami segít növelni a marketingbe fektetett összeg megtérülési rátáját (ROI).
Egy KPI lehet hasznos és félrevezető is. Azonban ha megfelelően határozod meg a mérni kívánt teljesítménymutatókat, akkor egy hatékony eszközzé válik az üzleti céljaid eléréséhez.
A megfelelő mutatók meghatározásához azonban ismernünk kell az elérni kívánt célt, amelyek szolgálatába állíthatjuk a KPI-okat. A célok meghatározásában nyújt segítséget a SMART módszer.
A SMART módszer egy olyan keretrendszer, ami segít az üzleti céljaink tudatos tervezésében. A mozaikszó az angol Specific, Measurable, Attainable, Relevant és Time-based kifejezésekből ered.
Mielőtt meghatároznád a céljaidat, válaszold meg a következő kérdéseket:
Az üzleti célok minden vállalkozásnál különböznek, hiszen egy sarki zöldségesnek nem ugyanazok a céljai, mint például a Facebooknak, viszont a SMART módszer egy olyan keretrendszert biztosít, amellyel bárki számára kijelölhető a cél, amit el szeretne érni, például:
Ha kitűzted a pontos, mérhető, teljesíthető, releváns és időhöz kötött célodat, meg kell határoznod, hogy milyen mutatók alapján fogod tudni mérni a cél eléréséhez vezető folyamat sikerességét. Ebben segít a fő teljesítménymutatók (KPI) meghatározása.
A kitűzött üzleti célod eléréséhez érdemes meghatároznod 4-5 KPI-t, amelyek fejlesztésével közelebb kerülhetsz az adott cél eléréséhez és mérhetővé teheted a folyamat sikerességét. Ezért A KPI kiválasztásánál fontos, hogy az mutató mérhető, számszerűsíthető és könnyen értelmezhető legyen. Vegyük alapul a fenti két példát.
A fenti példából is látszik, hogy a fő teljesítménymutatók eltérők lehetnek iparáganként, vállalkozásonként és üzleti helyzetenként is. A legfontosabb tényező a KPI létrehozásánál azonban mindig az, hogy a kijelölt KPI a kitűzött cél objektív számszerűsítését szolgálja, és elősegítse a stratégia hatékony és jövedelmező tervezését.
A továbbiakban bemutatunk néhány általános online marketinghez köthető KPI-t és azok jelentését.
SEO ügynökségként azonban kötelességünknek érezzük kiemelni a SEO KPI-ok fontosságát is. Ezek közül a legfontosabbak:
A KPI-ok meghatározása után nincs más teendőd, mint a kapott adatok és összefüggések értelmezése, egy megvalósítható stratégia felépítése és nem utolsó sorban a folyamat rendszeres kiértékelése és optimalizálása, a kitűzött céljaid folyamatos szem előtt tartása mellett. A KPI-ok nagy segítségedre lesznek.
Ha pedig az üzleti céljaid alapján érdemes keresőoptimalizálással foglalkoznod és az ország egyik legjobb SEO ügynökségére bíznád a feladatot, akkor keress minket bizalommal.
A kitöltés kötelezettségmentes.