Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Aki online marketinggel foglalkozik, az bizonyára már találkozott a konverzió kifejezéssel. Nem csoda, hiszen lassan már a csapból is ez folyik, ennek ellenére nincs tökéletes egyetértés a definíciót, illetve a lehetséges konverzió típusokat illetően.
Ebben a cikkben ennek a témának mentünk részletesebben utána, a konverzió jelentése, fajtái és a konverzióoptimalizálás folyamata kerül górcső alá.
A rengeteg három betűs rövidítés mellett (PPC, SEO, CRO stb.), a marketing szakma angol kifejezéseket is hajlamos átvenni, amelyeket később konferenciákon és blog oldalakon is előszeretettel használ.
A konverzió jó pár éve feliratkozott erre a listára és többféle jelentéssel is illették azóta. Nem véletlen a nagy visszhang, hiszen a konverzió megfelelő definiálása, majd kampány szintű meghatározása az eredményességről és annak méréséről dönt.
A legrövidebben talán így lehetne definiálni:
A konverzió az a pont, amikor egy marketing üzenet címzettje elvégez egy – a vállalkozás által kívánt – cselekvést.
A Google szerint akkor beszélhetünk konverzióról, ha a felhasználó végrehajt valamilyen, a vállalkozás számára értékesként meghatározott műveletet.
Azt már tudjuk, hogy a konverzió egy konkrét cselekvést, műveletet takar. Most pedig nézzük meg, hogy a gyakorlatban milyen típusok léteznek (a lista nem teljes; továbbá a típusok nem fontossági sorrendben kerültek feltüntetésre).
A BP Digital weboldalon, ha valaki érdeklődik a szolgáltatásaink iránt és kitölti a regisztrációs formot, azt konverzióként könyvelhetjük el.
Azonban még hasznosabb, ha ezt valamelyik futó marketingkampányunkkal kötjük össze. Például hasznos információ lehet számunkra, ha tudjuk, hogy az illető az űrlap kitöltése előtt valamelyik szolgáltatásoldalunkat böngészte, egy hirdetésen keresztül vagy akár hírlevélből érkezett.
Látható, hogy sok minden lehet konverzió. Fontos azonban, hogy olyan műveletet válasszunk konverzióként, amely valós jelentéstartalommal bír.
Marketingesként – és felhasználóként – el lehet veszni az újabb és újabb (marketing)csatornák tengerében. Egyre több platform létezik, amelyen keresztül a vállalkozások megpróbálják elérni potenciális vásárlóikat. Ez érthető is, hiszen haladni kell a korral és igazodni kell a változó fogyasztói magatartáshoz.
A valós veszélyt azonban azt jelenti, hogy az új platformok újabb mérőszámokat kínálnak, amelyek sok esetben nem hordoznak valós értéket.
Nézzünk meg néhány konkrét példát:
Önmagában az, hogy több ezer megtekintést ér el egy hirdetés, még semmit sem jelent, nem könyvelhetjük el konverzióként. A kérdés inkább az, hogy a 10 000 megtekintő hány százalékban felel meg a célcsoportunknak.
Érdemes kinyerni az adatok közül, hogy mennyien kattintanak rá magára a hirdetésre vagy keresik fel később a weboldalunkat. Egy Facebook hirdetés beállítható úgy, hogy több százezer forint kerüljön elköltésre néhány óra alatt, azonban ez nem garantálja az elvárt eredmények (pl: bevételnövekedés) teljesülését.
Természetesen örülünk, ha növekszik a követőtáborunk, azonban meg kell kérdőjelezni, hogy ezzel mit nyerünk. Sokkal fontosabb információ az, hogy ha tudjuk, hogy az 50 új követő 10%-a vásárolt-e valamely termékünk közül vagy esetleg felhívott-e minket telefonon.
Ha vállalkozásunkkal pénzt is szeretnénk termelni, akkor próbáljunk meg jobban azokra a területekre fókuszálni, amelyek valós üzleti eredményeket is hozhatnak.
A fenti példák arra világítanak rá, hogy nem minden mérőszám egyenlően fontos. Ne vesszünk el a részletekben és csak azért mert egy mutató felfelé ível, még nem biztos, hogy az adott “konverzió” hatással lesz az üzleti eredményeinkre is.
Érdemes észben tartani néhány dolgot, amelyek az áhított konverzió útjába állhatnak.
Ezekből szedtünk össze néhányat:
Ha túl lassan töltődik be egy oldal, akkor nagy a valószínűsége, hogy a felhasználókat elveszítjük. Fontos tehát, hogy megfelelően gyors weboldalunk legyen.
Törökedjünk arra, hogy weboldalunk átlátható, könnyen értelmezhető lehet. Meglehet, hogy ha túl sok lépés vezeti a felhasználót az általunk vágyott művelet elvégzéséig, akkor nem jut el a konverzió pontjáig.
A mobilról való keresés aránya egyre növekszik, így elengedhetetlen, hogy minden tartalmunk megfeleljen a Technikai SEO elvárásoknak.
Mivel egyre fontosabb a konverziós célok teljesítése, egy újabb szakterület nőtte ki magát a marketingen belül.
A konverzióoptimalizálás (CRO) egy olyan szisztematikus folyamat, amely a meghatározott konverziók számát hivatott növeli. A legtöbbször önmagában nem elég az, ha konverziós célokat tűzünk ki, plusz erőfeszítéseket is tennünk kell, hogy azok teljesüljenek.
Néhány kezdő tipp, hogyan is kezdjünk neki:
A konverziós arány optimalizálása érdekében tudnunk kell, hogy hol, mit kell optimalizálni, és egyáltalán milyen közönség megszólítására készülünk. Ehhez pedig adatokra van szükségünk, máskülönben csak az intuícióink alapján tudunk a későbbiekben változtatásokat végrehajtani.
A megérzéseinket természetesen tiszteletben kell tartani, de ezek adatokkal megtámogatva alkotnak igazán nyerő párost. Ehhez kössük be a Google Analytics és Search Console platformokat, amelyek idővel rengeteg hasznos információval szolgálnak majd nekünk és informálnak bennünket a konverziós folyamatunk egyes lépéseinek eredményességéről.
Az esetben, ha az analitikai eszközök mellett egyéb forrásokra is támaszkodni szeretnénk, akkor érdemes a kvalitatív módszerek között is szétnéznünk. Ilyen lehet például az online kérdőívezés vagy a valós felhasználói tesztek elvégzése.
Ha kellő alapossággal választottuk ki a mérőszámot, amely esetünkben a konverziót fogja jelenteni, akkor nincs más hátra, mint mérünk és optimalizálnunk.
A kitöltés kötelezettségmentes.