A breadcrumb, vagy magyarul kenyérmorzsák, szinte minden weboldal elengedhetetlen részei. Ezek a kis navigációs eszközök nem csak azt mondják meg a látogatóknak, hogy éppen hol tartózkodnak az online felületen, hanem a keresőmotorokat is eligazítják abban, hogyan van felépítve a weboldal. Mikor és hol érdemes alkalmaznod a kenyérmorzsákat, és hogyan segíti a breadcrumb navigáció a keresőoptimalizációt? Részletek cikkünkben!
Mi is pontosan a breadcrumb?
A breadcrumb, vagy magyarul kenyérmorzsa, a weboldal tetején található navigációs útvonalat jelöli. A kifejezés találó, hiszen ahogy Jancsi és Juliska is elszórt kenyérmorzsával jelölték meg az útjukat, úgy ezek az online kenyérmorzsák is azt mutatják, hogy a kiindulóponthoz képest épp hol tartózkodik a látogatód az adott online felületen, és segítenek abban, hogy ne tévedjen el. Az útvonal minden egyes állomása ugyanis linkként szerepel, így gyorsan visszatalálhat akár egy korábbi oldalra, akár a kezdőfelületre.
Nem véletlen, hogy elsőként, az 1990-es években, a rengeteg terméket árusító e-commerce oldalak alkalmazták a breadcrumb navigációt. A vevők a segítségükkel gyorsan áttekinthették, hogy éppen hol is vannak a weboldalon belül, egy adott termék oldaláról hogyan tudnak gyorsan visszamenni a termékkategória oldalra, vagy a főoldalra.
A breadcrumb népszerűségének oka a végtelen egyszerűségében rejlik: nem más ugyanis, mint az oldal tetején elhelyezkedő navigációs útvonal, nevezetesen linkek sorozata, amik között nyilak mutatják a megtett utat.
Mikor előnyös a breadcrumb navigáció, és mikor nem?
A webáruházak esetében kulcsfontosságú a kenyérmorzsák elhelyezése, hiszen számtalan termékkategória aloldal van a felületen, ahol a vevő szeretne minél gyorsabban ide-oda lépkedni. A jól strukturált, hierarchikusan elrendezett oldalakkal rendelkező weboldalak profitálhatnak tehát leginkább a breadcrumb navigációból.
Bár a kenyérmorzsák javítják a felhasználói élményt, nem biztos, hogy minden weboldal esetében érdemes alkalmazni őket. Az egyszintű, logikus hierarchiával vagy csoportosítással nem rendelkező weboldalaknál azonban csak összezavarná egy ilyen navigáció a látogatót.
Ahhoz, hogy el tud dönteni, melyik csoportba tartozik a weboldalad, érdemes ábrázolnod a weboldalad térképét, navigációs felépítését, és ezt követően elemezned, hogy a kenyérmorzsák egyszerűsítenék-e az egyes oldalak közötti navigációt.
Fontos azonban szem előtt tartanod, hogy a breadcrumb navigáció egy másodlagos navigációs eszköz, kényelmi funkció, és nem helyettesíti az elsődleges navigációs menüket.
A breadcrumb különböző típusai
Hierarchia alapú breadcrumb navigáció
A leggyakrabban használt hierarchia alapú kenyérmorzsák a látogató aktuális helyzetét mutatja a website többi oldalához képest, azaz hol tartózkodik éppen a weboldalad hierarchiájában, és hány lépéssel juthat vissza akár a kezdőoldalra. Például egy vevő a női csizmát keresve eljut a webshopod termékkategória oldalára, a női rövid szárú csizmákhoz. Ha az oldalad tetején ezt a breadcrumb navigációt látja, “Föoldal > Női cipők > Csizmák > Rövidszárú csizmák”, akkor egyrészt azonnal választ kap arra a kérdésére, hogy hol is van, másrészt arra is, milyen lehetőségei vannak a továbblépésre. Ha nem érdeklik a rövidszárú csizmák, mert hosszúszárút szeretne, akkor a “Csizmák” linkre kattintva eljut a csizma termékkategória oldalra, ahol könnyen rátalálhat a hosszúszárú csizmákra.
Előzményalapú breadcrumb navigáció
Ez a navigáció ugyanazon az elven működik, mint a böngésző “vissza” gombja, azaz lehetőséget ad a weboldalad látogatóinak, hogy visszatérjen egy előzőleg megnyitott oldalra. Ez akkor ideális, ha a vevő a kategóriaoldalon több szűrő alkalmazása során jutott el az adott termékoldalra.
Az előzményalapú kenyérmorzsák leggyakoribb alkalmazása a „Vissza az eredményekhez” link használata.
Tulajdonság-alapú breadcrumb navigáció
Amint a neve is mutatja, ezek a kenyérmorzsák azokat a tulajdonságokat mutatják, amelyeket a felhasználó egy adott oldalon kiválasztott. Ezt a breadcrumb navigációt jellemzően az e-kereskedelmi platformok használják, ahol a vevő különböző szűrőket használhat a kereséshez.
A breadcrumb navigáció előnyei
A kezdetben egyszerű navigációs eszköznek számító breadcrumb idővel megkerülhetetlenné vált a felhasználó élmény optimalizáció során. Nézzük a kenyérmorzsák legfontosabb előnyeit.
Kevesebben hagyják el a weboldaladat
Ha a vevő egy olyan termékoldalra jut el a Google keresőből, amely nem érdekli, akkor vagy elhagyja az adott weboldalt, vagy ott marad, és a kategória oldalra navigál át, hogy újrakezdje a keresést. A breadcrumb navigáció arra ösztönzi a felhasználót, hogy a weboldal elhagyása helyett maradjon ott, és nézze át a kínálatot.
Segítik a gyors keresést
Ha az oldal hierarchiája összetett, több kategóriát és szekciót tartalmaz, akkor a kenyérmorzsák megkönnyítik a felhasználók számára, hogy minél gyorsabban meg is találja a keresett terméket. A vevők ezáltal pozitív élményt szereznek, hiszen nem szeretnek sok időt tölteni a kereséssel.
Javítják a felhasználói élményt
A vásárlók számára kész rémálom, ha olyan weboldalon találják magukat, ahol nem tudják merre menjenek tovább, és ez a szorongás könnyen az online felület elhagyását is maga után vonja. A breadcrumb navigációval ezt a problémát áthidalhatod: a látogató azonnal látja hol van, hogyan térhet vissza egy korábban megnyitott aloldalra.
Kevés helyet foglal el az online felületeden
Erre szokták mondani, hogy amilyen kicsi, olyan nagyszerű. A breadcrumb navigáció nem foglal el sok helyet a weboldaladon, mindössze egy csík az oldal tetején.
A Google számára is előnyt jelentenek
Nem csak a weboldalad látogatói szeretik a kenyérmorzsákat, de a Google is. A keresőmotor számára ugyanis információt ad arra vonatkozóan, hogy miről szól a weboldalad, hogyan van felépítve, azaz hatékonyabban tudja indexálni az oldalaidat. Ennek érdekében az is fontos, hogy az oldal URL-nek követnie kell a breadcrumb navigációt is.
A breadcrumb tehát a keresőoptimalizálás során is előnyt jelent: az átláthatóbb oldalstruktúra, a pozitív felhasználói élmény, az alacsony visszafordulási arány mind-mind pozitívan hat a weboldalad SEO-jára.
Mire érdemes figyelni a breadcrumb használatakor?
Jelenítsd meg a teljes navigációt
A breadcrumb navigáció fő célja, hogy a látogató útját a kezdőponttól egészen az aktuális tartózkodási helyéig bemutassa, és egyetlen állomást se zárjon ki. Célszerű a kezdőoldallal – főoldal – indítanod, így a felhasználó bármikor visszaléphet akár oda, akár egy korábbi oldalra.
Az oldal tetejére helyezd el a navigációs eszközt
Nem érdemes a breadcrumb elhelyezése terén valami újdonságon gondolkodnod. Ne változtass azon ami bevált, és amit megszoktak a felhasználók: az oldal tetején helyezd el a navigációs eszközt (az oldal címe felett), és használj “>” jelet az útvonal egyes állomásai között elválasztóként.
Jól látható legyen, de csak mértékkel
Fontos, hogy a látogató észrevegye a kenyérmorzsákat, ám ez nem azt jelenti, hogy túlságosan kirívó legyen, nagy betűkkel. Használd az oldaladon megszokott betűtípust, és semmiképp ne legyen nagyobb a betűmérete, mint az adott oldal címének.
Egy sorban férjen ki az útvonal
Fontos, hogy a breadcrumb navigáció egy sorban legyen, azaz ne egy többsoros útvonallal találja szembe magát a látogató, mert könnyen összezavarodik. Ez különösen fontos mobilhasználat esetén.
Mutasd a látogató helyét
A weboldaladra látogatónak fontos információ, ha a breadcrumb navigáción belül láthatja, hogy éppen hol tartózkodik. Ezért érdemes az aktuális oldalt kiemelni valamilyen módon (pl. bold-olni), és alighanem logikus az is, hogy arra nem helyezel el linket.
A kenyérmorzsák elnevezése egyezzen az oldalak nevével
Alighanem összezavarná a látogatót, ha a breadcrumb navigációban eltérő elnevezésekkel találkozna, mint az oldal elnevezései. Ha egyes oldalaknak hosszú a címe, akkor azt érdemes lehet lerövidíteni, de semmiképp se változtass rajta.
Miben tudunk segíteni?
A breadcrumb navigáció fontos szerepet játszik tehát a felhasználói élmény javításában, az oldal láthatóságának növelésében, az igazán sikeres SEO-hoz azonban még rengeteg kulcsfontosságú tényezőre kell odafigyelni.
Legyen szó technikai SEO hibák feltárásáról vagy linképítésről, szakértő csapatunk mindenben készséggel segít, hogy a Te oldalad is az azt megillető, legelőkelőbb helyekre kerülhessen a keresési listákon.